Gå til innhold

Overklokking av e6750


Anbefalte innlegg

Får rapportere litt igjen da, siden det har blitt litt forandringer igjen ;)

 

Har nå kommet meg opp på 3,3Ghz stabilt med ca den samme tempen som på 3,2, regner med at AS5'n begynner å godgjøre seg litt mer. Kjører stabilt på denne hastigheten med 1,448V Idle og 1,432V Load.

Skal gå opp til 3,4 bare den får tusla litt her i noen dager :cool:

 

Ikke den beste volten men 680i er jo kjent for å kreve litt mer enn det et P35 f.eks. gjør.

 

[Edit] Bilde, tenkte forresten på en ting, når jeg har testa med Prime95 har jeg valgt ''Blend''.

Men det er vel smallFFT's som skal brukes... kanskje jeg ikke trenger så mye volt på cpu'n da?

En liten stor bommert der :p

post-37787-1197118542_thumb.jpg

Endret av morgus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal på mandag skru sammen et oppsett med E6750 m/Noctua U9F kjøler, Geil 6400 Ram - 4 GB, 8800 GT, Gigabyte P35-DS3 osv...

 

Hvor langt kan jeg regne med å klokke den, og hva må det stilles på i BIOS. Må man låse PCI-E hastighet enda? Hva ellers av volt og dill med rammen?

Lenke til kommentar
Jeg skal på mandag skru sammen et oppsett med E6750 m/Noctua U9F kjøler, Geil 6400 Ram - 4 GB, 8800 GT, Gigabyte P35-DS3 osv...

 

Hvor langt kan jeg regne med å klokke den, og hva må det stilles på i BIOS. Må man låse PCI-E hastighet enda? Hva ellers av volt og dill med rammen?

 

Det er nok minnet som blir flaskehalsen i oppsettet ditt.Hvis minnet klarer 900mhz med 4 brikker,kan du klare 3.6GHz på cpu.Minnet er vel sertifisert for 2.1v-2.3v,og trenger nok en del for at de skal henge med.Særlig med 4 gb.Du bør prøve med 5-5-5-15 timings til å begynne med.

 

Sett fsb/ram til synkront 1:1.Sett vCore til 1.35v.Øk fsb til det blir ustabilt.Test med Orthos/OCCT 15 min etter hver økning i fsb.Blir det ustabilt,øk vCore.Gjenta dette til du blir fornøyd eller cpu/minnet ikke henger med lenger.Når du har funnet cpu klokken din,tester du minnet med memtest.Gjerne windows versjonen.Kjør den til 300%.

 

Dette ble en rask gjennomgang.Råder deg til å lese oc guider.Det kryr av dem på nettet.

Lenke til kommentar
Såpass, maskinen må da gå skamkjapt med så høy klokk. Jeg tror 3.5 holder for meg. :) Men er Geil sine oransje 6400 gode nok til slike hastigheter.

 

Geil är okej brikker til den prisen og lettere OC, se etter bedre brikker om muligt om noen her har kunskap om det. Skamkjapt..tja det är en god billig pc til rimligt pris men hade varit kul med en Quad kanske?

Lenke til kommentar
876MHz bør vel gå selv med 4 brikker.

 

Robbansvenske:Spørs om det ikke er minnet ditt som spiller deg et puss.Løs opp timings en smule,eller gi dem litt mer spenning.Du kan også gi NB mer spenning.

 

Har timings 5-5-5-15 nu mot original 4-4-4-12. Forslag? 5-5-5-18 eller er det noen andre siffrer jag bør bytte på? Totalt är ram på 940mhz mot original 800mhz.

Endret av Robbansvenske
Lenke til kommentar
876MHz bør vel gå selv med 4 brikker.

 

Robbansvenske:Spørs om det ikke er minnet ditt som spiller deg et puss.Løs opp timings en smule,eller gi dem litt mer spenning.Du kan også gi NB mer spenning.

 

Har timings 5-5-5-15 nu mot original 4-4-4-12. Forslag? 5-5-5-18 eller er det noen andre siffrer jag bør bytte på? Totalt är ram på 940mhz mot original 800mhz.

 

Har du prøvd høyere spenning på Northbridge?Hvor mye gir du minnet ?

Lenke til kommentar
Jeg skal på mandag skru sammen et oppsett med E6750 m/Noctua U9F kjøler, Geil 6400 Ram - 4 GB, 8800 GT, Gigabyte P35-DS3 osv...

 

Hvor langt kan jeg regne med å klokke den, og hva må det stilles på i BIOS. Må man låse PCI-E hastighet enda? Hva ellers av volt og dill med rammen?

 

Jeg har ca samme oppsett som deg og jeg kjører 3,4Ghz med 850mhz på minnet. Dette er på stock volt. prøvde meg på 3,5 Ghz med da var det nok stopp for minnet.. mulig litt høyere volt vil hjelpe men..

Lenke til kommentar

Holder på å klokkel litt her og valgte 400 x 8 i BIOS, men da jeg gikk online var den på 400 x 6... Hva skjer? Jeg ser jeg kan låse Rammen på 2X til 800 mhz, kanskje det hjelper?

 

EDIT: Lastet ned Everest og ser nå at den durer i vei på 3.2 ghz... CPUID viser altså feil?

Endret av jakja83
Lenke til kommentar

Slenger inn et spm her.

 

Har en E6750 som jeg kjører på et GA-P35-DQ6 hk. Klokker prosessoren lett til 3.2 med minne satt til 1:1.

 

Det som forundrer med litt er at prosessoren resettes til 2.66GHz innimellom, uten at jeg skjønner hvorfor. Den kjører 100% stabilt når jeg bruker den, men når jeg vekker den fra sleep, eller slår den på igjen etter at den har vært av så er den tilbake igjen til default. Må så inn i BIOS igjen og "skru på igjen" overklokkingen, så fungerer den strålende frem til neste gang problemet oppstår... Noen som har noen ninjatriks jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
kan vel la Eist og C1e være på...? ingen vits å ha multiplier konstant på 8x hvis det ikke er behov for så mye kraft. ideelt skal PC-en da selv justere opp og ned multiplier i takt med ghz-behovet.. eller er jeg helt på bærtur nå?

 

Der er du litt på bærtur :) Man må låse multiplier. Og på den prosessoren som posten referer til, er multiplier dessuten låst fra før av. Bare Extreme versjonene er ulåst.

 

 

Slenger inn et spm her.

 

Har en E6750 som jeg kjører på et GA-P35-DQ6 hk. Klokker prosessoren lett til 3.2 med minne satt til 1:1.

 

Det som forundrer med litt er at prosessoren resettes til 2.66GHz innimellom, uten at jeg skjønner hvorfor. Den kjører 100% stabilt når jeg bruker den, men når jeg vekker den fra sleep, eller slår den på igjen etter at den har vært av så er den tilbake igjen til default. Må så inn i BIOS igjen og "skru på igjen" overklokkingen, så fungerer den strålende frem til neste gang problemet oppstår... Noen som har noen ninjatriks jeg kan prøve?

 

Jøss, har jeg aldri sett før. Ikke si at du har nTune installert?

 

Ellers hvordan BIOS settings har du?

Lenke til kommentar
Jøss, har jeg aldri sett før. Ikke si at du har nTune installert?

 

Ellers hvordan BIOS settings har du?

 

Er et intel P35 hk, gjør alt i bios og har ingen sånn software installlert. BIOS settingene husker jeg ikke i hodet, poster de når jeg kommer hjem.

Endret av josh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...