Gå til innhold

Overklokking av e6750


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, noen her som har oc 6750 sin? har søkt på forumet men finner lite.

Har klokka min opp til 3440mhz nå, og tror det er fortsatt en del og gå på,

men spørs om rammen vil være med.

Har ca 55 grader på max load i kjerna, er det en grei temperatur?

9369978[/snapback]

 

 

Hei.

Jeg har drevet og klokket en del på min E6750 (med Gigabyte GA-P35-DS3P hovedkort og 2GB Geil PC6400 CL5 ram) og kan dele erfaringene mine:

 

Du har nok fremdeles litt å gå på ved 3440MHz, litt avhengig av hvilken kjøler du bruker. Jeg har vannkjøling (men ikke med spesielt dyre komponenter, så denne kan nok matches av de beste luftkjølere), og kjører for øyeblikket 3600MHz ved 1.475V i bios, og det vises 1.440V i CPUz. Jeg har klart å boote helt opp til 3900MHz ved ~1.55V (husker ikke nøyaktig), men den var ikke stabil nok, og vil gjerne holde volten under 1.5. Men CPUen din burde tåle en del mer enn det du har nå, og volten er ikke ille (men CoreTemp viser feil, den viser bare standardvolt, er CPUz som har den riktige).

 

Når det gjelder måleprogrammer har jeg hatt en del problemer med å få dem til å vise riktig, og har funnet ut følgende:

 

C2D CPUene har tre sensorer innebygd. En i hver kjerne, og en en plass i mellom. De to i kjernene gir ikke en absolutt verdi, de gir bare en forskjell i verdi (deltaverdi) opp til et gitt maksimum for brikken (eller, før brikken begynner å kvele seg selv fordi den overoppheter). Problemet er at maksimumsverdien ikke er oppgitt noe sted, så derfor er det opp til hvert måleprogram å spekulere i hva denne er, og derfor blir kjernetemperaturene ofte forskjellige, og ofte feil.

 

Den jeg stoler mest på er siste versjon av CoreTemp (0.95.4) som har satt denne makstempen (aka Tjunction) til 100 grader, i stedet for 85 som den var før. Dette virker i hvertfall mye mer realistisk på min PC, før kunne kjernene være under romtemperaturen noen ganger. Når det gjelder den tredje sensoren klarer de fleste programmer å måle denne korrekt, denne ligger omlag 10 grader under kjernetempene på min PC.

 

CoreTemp viser bare kjernetemperaturene, mens alle andre måleprogrammer som bare har oppgitt en CPU-temp, viser fra den tredje sensoren. Jeg anbefaler å bruke SpeedFan (spesielt siste beta), da denne viser alle temperaturene. Du må bare huske å legge til 15 grader på core-temperaturene (configure->advanced->CORE0->Offset på 15 på begge), for å få rett avlesning.

 

Når det gjelder selve temperaturene prøver jeg å holde meg under 60 på kjernene og 50 på CPU (altså den tredje sensoren), men da har jeg nok med en del sikkerhetsmargin.

 

Lykke til med klokkinga ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Veldig, veldig bra forklaring Kahlius. :thumbup:

Skulle ønske denne ble en "sticky" slik at vi slapp alle de evinnelige spørsmål om "temperaturer" (som jo er verdier avlest av software og ikke alltid reelle/faktisk temperaturer):

Lenke til kommentar

For å sjekke makstemp på prosessoren ville det vel være lurt å bruke intels egen Thermal Analysis Tool. Den gir 100% last på begge kjerner og dermed garantert den høyeste temperatur man kan få.

Vil hoppe på Kahlius' anbefaling av Speedfan. Veldig bra program for logging og kontroll av temperaturer.

Lurt for å være på den sikre siden...

Lenke til kommentar
Skal snart få meg samme cpu, men noen som vet om jeg burde idet hele tatt klokke cpuen når jeg skal ha et stillegående pc ved å sette alle viftene på lav turtall?

9400010[/snapback]

 

Det kommer an på hvilken vifte du bruker. Med stock vifte kan du ikke overklokke så veldig mye i det hele tatt, men har aldri opplevd at den vifta bråker nevnverdig på noen temperaturer. Det er også avhengig av hva du skal bruker PCen til. Under spilling, da prossessoren sannsynligvis brukes mest (med mindre du gjør video-enkoding eller annen tallknusing), gjør det vel ikke så mye om den bråker litt mer, siden du sannsynligvis har lyd på under spilling.

I tillegg kan du jo benytte speedstep/EIST, der prosessoren automatisk stiller ned multiplieren og spenningen sin når den ikke brukes (f.eks under surfing/chatting o.l.). Det fungerer fint hos meg, og sparer litt strøm og varme.

 

Så konklusjonen er vel at du sannsynligvis kan overklokke den en del før du burde merke nevnverdig ekstra viftelyd, men husk å være forsiktig med overklokking så lenge du er på stock vifte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du har ikke slått av speedstepping i bios.

9405288[/snapback]

 

Det er like ofte at man glemmer å slå av C1E.

På noen hk/i noen BIos'er må man trykke en tastekombinasjon (f.eks. F4 for MSI hk) for å se denne verdien (og disable den).

Ganske irriterende. :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En processor til for statistikken :D

 

E6750, en tidlig uke (husker ikke, men kan finne ut). Han klarte bare å få 3,68Ghz 24/7 med 1,65VCore på veldig bra luftkjøler (Modded Tuniq Tower)

Veldig dårlig score for G0! Det vil si at du skal kjøpe E6750/E6550 så må du skaffe deg en fra de senere ukene.

9435478[/snapback]

hva er de senere ukene? Jeg fikk en i posten for litt over en uke siden, SLA9V tror jeg batchen var.. g0.. er det bra eller dårlig for en e6750`? har lyst til å få den opp i 3.1-3,4 et sted.. og hvordan gjør man det? bare øke fsb fra 333 til 400? eller høyere? og kjøre minne 1:1 istedetfor 6:5?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå fått min stabilt opp i 3600 og noe ustabilt opp i 3800. Tror biosen er litt crappy men ellers er Xfx kortet knall... load temp på ca 65 grader (mellom kjernene) så burde kanskje ta det litt med ro.

 

Men synes ikke 3600 er dårlig. 35% overklokk. Var tider det var ansett som helt sykt. Husker min Duron 800 som var ansett som en idiotisk bra klokker, den klarte bare 30%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...