Gå til innhold

Overklokking av e6750


Anbefalte innlegg

Kjører min uke 22A på [email protected] grader på kjernene load under Orthos "Large in place".Bruker siste versjon Coretemp eller speedfan til tempmåling.I speedfan må en justere opp 15 grader på kjernene selv,for å få "riktig" verdi.

 

Tendensen ser ut til å være at fra uke 22 og videre klokker de brukbart.Det gjelder vel E6850 også.

9576710[/snapback]

 

hvordan finner man det med "uke" greiene?

 

Kjøpte min i september og får den ikke over 3.2.

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Har nylig kommet i gang med en E6750 (SLA9V / batch- L725A937)

Denne sitter på et Gigabyte P35 DS3 og jeg bruker boxed kjøler.

Max klokk ligger like over 4Ghz et sted;

 

113707.jpeg

 

Den skal brukes til moderat klokking og være relativt stille (har passivt kjølt skjermkort, og kun psu som vifte)

Har hittil kjørt litt over en time med "small FFT" Orthos på 3,52Ghz og ca 1,28Volt load.

Cpu temperaturen er da ca 58 grader.

Om det er helt stabilt der vet jeg ikke helt enda, men det er i nærheten i alle fall. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har nylig kommet i gang med en E6750 (SLA9V / batch- L725A937)

Denne sitter på et Gigabyte P35 DS3 og jeg bruker boxed kjøler.

Max klokk ligger like over 4Ghz et sted;

 

113707.jpeg

 

Den skal brukes til moderat klokking og være relativt stille (har passivt kjølt skjermkort, og kun psu som vifte)

Har hittil kjørt litt over en time med "small FFT" Orthos på 3,52Ghz og ca 1,28Volt load.

Cpu temperaturen er da ca 58 grader.

Om det er helt stabilt der vet jeg ikke helt enda, men det er i nærheten i alle fall. :)

 

Imponerende klokking det der, spesielt mtp spenninger og temperaturer v/ 4GHz. Hva er spenning i bios? Og hva slags kjøling bruker du?

Lenke til kommentar

Heisann, spør her jeg istedefor å starte en ny tråd.

 

Har nå fått min E6750 i hus sammen med Evga 680i, driver å planlegger litt klokking her, men så ble jeg litt usikker på to ting.

1: Hva er maks temp som disse cpu'ene tåler egentlig?

2: I biosen er det hastighet mellom brikkesettene, disse er satt til ''x5'', bør disse stilles ned til fire for eksempel?

 

Har for øyeblikket standard kjøler, og undervoltet cpu'n til 1,2v @ standard hastighet, har da en tamp på 58'c (43+15 siden det er Core Temp jeg bruker) på full load.

Lenke til kommentar

Hvilken versjon core temp bruker du?Siste ver. viser riktig temperatur.

 

43 grader betyr vel at du har siste versjon.Vet ikke hva maks temp ligger på,men 60-70 grader load er ingen fare.

 

jeg bruker x5 på 650i,så jeg regner med at du kan gjøre det samme på 680i.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Hvilken versjon core temp bruker du?Siste ver. viser riktig temperatur.

 

43 grader betyr vel at du har siste versjon.Vet ikke hva maks temp ligger på,men 60-70 grader load er ingen fare.

 

jeg bruker x5 på 650i,så jeg regner med at du kan gjøre det samme på 680i.

Har 0.95 versjonen, tror det er siste.

Da skal jeg prøve å klokke littegrann. hadde vært morro å hvertfall få den til 3Ghz

Lenke til kommentar
3ghz klarer du med begge henda på ryggen :) Antakeligvis med lavere spenning enn default.

Driver å øker sakte men sikkert nå ;)

Tar 15 min i Orthos for å teste tempen mellom hver økning. Prøver først på 1,2v. Har ikke lyst til å herpe PC-en to dager etter at jeg har satt den sammen :D

Lenke til kommentar

1.35 er standardvolt, så tror ikke det er noen som helst fare for å herpe noe før du er et lite stykke over det med standardkjøler. Uten å ha noen spesiell begrunnelse for det, bortsett fra det jeg har lest omkring på forumer, prøver jeg å holde kjernetemperaturene på under 60 grader ved load i Orthos, og helst ikke over 65 under load i Intel TAT.

 

Intel TAT gir en helt utrolig load på kjernene, du kommer aldri opp i slike temperaturer i virkeligheten, så derfor regner jeg 65 grader der som relativt trygt. Kjører for øyeblikket [email protected], med omlag disse temperaturene.

 

CoreTempversjonen som gir riktige temperaturer er CoreTemp 0.95.4 Beta, evt. speedfan +15 grader. Lykke til med klokking.

Endret av Kahlius
Lenke til kommentar
3ghz klarer du med begge henda på ryggen :) Antakeligvis med lavere spenning enn default.

Etter litt testing virker det som det ikke går pga tempen, ligger på 60-61'c (load seff) >_<

Må nok kjøpe bedre kjøler hvis ikke det er trygt å gå opptil 65'c +

 

Kjører atm på 2800Mhz, 8x multi.

 

Edit: sjekka for morroskyld hvor mye tempen var på std clock og ikke undervoltet, kom da opp i 63 etter kort til i Speedfan, så kan nok trygt gå for 3Ghz undervoltet.

Endret av morgus
Lenke til kommentar
Har nylig kommet i gang med en E6750 (SLA9V / batch- L725A937)

Denne sitter på et Gigabyte P35 DS3 og jeg bruker boxed kjøler.

Max klokk ligger like over 4Ghz et sted;

 

113707.jpeg

 

Den skal brukes til moderat klokking og være relativt stille (har passivt kjølt skjermkort, og kun psu som vifte)

Har hittil kjørt litt over en time med "small FFT" Orthos på 3,52Ghz og ca 1,28Volt load.

Cpu temperaturen er da ca 58 grader.

Om det er helt stabilt der vet jeg ikke helt enda, men det er i nærheten i alle fall. :)

 

Imponerende klokking det der, spesielt mtp spenninger og temperaturer v/ 4GHz. Hva er spenning i bios? Og hva slags kjøling bruker du?

Legg merke til at jeg ikke sier noe om temperaturen ved 4Ghz, men ved 3,52Ghz som blir 24/7 fart. (440x8, minnet 1:1)

I bios var det satt ca 1,34V når jeg har ca 1,28V load, så det er en del forskjell der. Mens V-drop er litt under 0,02V

Kjøleren er Intel Boxed standard kjøleren (riktignok med AS5)

 

E6750 tåler jo masse varme, og jeg har satt viftestyringen til å la den holde en relativt høy temperatur for å slippe unødig støy.

I motsetning til hva mange andre her tydeligvis er opptatt av, er jeg ikke så opptatt av coretemp. Intel spesifiserer en max cpu temp, og denne holder jeg meg under. Så 58 grader er cpu temp, og ikke core temp, om noen trodde det. ;)

Max cpu temp for E6750 er forøvrig 72 grader, og har man Thermal Monitoring påskrudd i bios, skal det etter mitt syn godt gjøres å drepe cpu bare pga varme. Høy spenning kan selvsagt likevel ta knekken på den.

Lenke til kommentar
Det syns jeg er veldig høy temp på lav hastighet,selv med orginal kjølern.Hvor mye spenning gir du cpu?

 

Du har fått montert kjølern skikkelig?

Kan prøve å montere kjøleren på nytt, men den skal sitte ordentlig.

Da har jeg endelig fått sjekka cpu kjøleren. Den sitter nok ordentlig på ja, kjente på kjøleren her tidligere, og den var varm + at den satt som den skulle. Så jeg må nok krype til korset og kjøpe en bedre kjøler ;)

Endret av morgus
Lenke til kommentar

Satt sammen et system med Asus P5KR P35 og denne E6750 i går. Kjørte FSB opp på 400 med 8x multiplier før jeg i det hele tatt hadde installert noe OS :p

 

Etter installasjon av Vista og litt diverse programmer kjørte jeg Intel TAT en periode og da lå CPU temp (I Asus Probe saken) på rundt 45 grader med boxed kjøler. Det som var litt bekymringsverdig var MB tempen som lå på rundt 49 grader allerede og dette var over Asus' standard alarm nivå. Det er kun passiv kjøling på dette hovedkortet så jeg vet ikke om jeg tør presse det noe særlig mer, selv om jeg vet at denne setupen fint kan klokkes opp til FSB på rundt 460 uten problemer. Må kanskje slenge på en bedre kjøler på Northbridge.

 

EDIT: Fant spesifikasjonen på P35 Northbridgen på Intels hjemmesider, og der står det T-max = 106 grader celsius. Har endel å gå på fortsatt ;)

Endret av IgniZtion
Lenke til kommentar

Da har jeg fått meg bedre temp på cpu'n min, tok å fjerna de ''dekslene'' som sitter der som grafikkort skal puttes inn osv, også plasserte jeg en vifte der så den varme lufta fra gpu'n blåser ut der og ikke opp forbi cpu vifta ;)

 

Ligger nå på 58-59'c på 2850Mhz. Tar den opp til 3Ghz før jeg gir meg med stock kjøleren og bruker det som 24/7 speed.

Lenke til kommentar
IgniZtion Lagt til I dag, 09:31

EDIT: Fant spesifikasjonen på P35 Northbridgen på Intels hjemmesider, og der står det T-max = 106 grader celsius. Har endel å gå på fortsatt

Nå sitter ikke sensoren for HK temp på Northbridge, så den temperaturen der bør du helst ikke se noe sted...

Men Asus Probe er jo altså et universalprogam for en rekke Asus kort, så den standardtempen passer dårlig til P5K. Hvis du vil følge spesifikasjonen til Asus setter du alarmen til 65 grader, og holder deg under det.

Sensoren sitter forøvrig i forbindelse med spenningsreg for minnebrikkene på P5K- serien. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...