Gå til innhold

Overklokking av e6750


Anbefalte innlegg

Sitter også med en E6750 for tiden. Byttet min E6550 med en kompis sin E6750 siden han ikke fikk den over 3,2GHz med sitt ASUS P5k hovedkort med vannkjøling.

 

Har forsøkt mye og prøver å kjøre mest mulig AUTO i Gigabyte sin BIOS. Tukling med timings vil jeg ikke gjøre av den enkle grunn at jeg ikke vet nok om det. Folk kan godt fortelle meg hvilke timings som skal brukes, men hvis jeg ikke forstår hvorfor selv så er det liten vits. Jeg forsøker å lære meg dette ordentlig nå og da hjelper det lite å være apekatt (bare gjøre som de andre gjør).

 

I Gigabyte sin BIOS er det noe som heter System Memory Multiplier og Auto setter multiplier basert på SPD informasjonen på minnemodulene. Det er veldig mange forskjeller mellom BIOS fra forskjellige hovedkort og produsenter. De har ulike navn og tilnærminger på ting. Noen kaller det memory dividers og her har vi med multipliers å gjøre. Ikke rart man blir forvirret og trenger hjelp.

 

Håper er en stabil 3GHz 24/7 overklokk uten at det blir for varmt. Har kun boxed kjøler fra E6550. Noen som vet om den kjølern som følger med E6750 er kraftigere?

Om jeg må kjøpe en ny kjøler så får jeg vel bite i det sure eplet og punge ut for det men må si at det er rimlig trangt og mitt kabinett (Lian Li PC-101b) har luftinnsug rett ved prosessoren og en plate som leder lufte rett på prosessorviften, dette stiger så opp i kabinettet og blir blåst ut av en sidevifte.

 

Litt info om systemet mitt:

Prosessor

Intel Core 2 Duo E6750 1333FSB G0

Hovedkort

Gigabyte GA-p35-DS4 (bios version F4 og hovedkort revisjon 1.0)

RAM

- bank 0: Corsair TWIN2X PC2-6400 CL4 med EPP (week/year 23/06 ifølge CPU-Z)

- bank 1: Corsair TWIN2X PC2-8500 CL5 uten EPP

Strømforsyning

Mist 500W

Kabinett

LianLi PC-101 (hardware.no sin titt på det)

Skjermkort

ASUS GeForce 8800GTS 320MB (ikke overklokket)

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
josh:Hvilken biosversjon har du?Kan gjerne være en buggete bios du har.Søk litt på kortet ditt,og se om andre har problemet.Da får du gjerne tips om hvilken bios som er best også.

 

Har sjekket, har siste (ikke-beta) versjon. Fulgte ikke en spesifikk guide, har lest generelle guider. Har kjørt Prime på maskinen i et par timer, ingenting var ustabilt, ingen feilmeldinger. Merkelige greier...

 

Etter å ha latt det ligge en stund, kjøpte jeg en ny kjøler i går og satte i gang ved godt mot. Fikk mye bedre temps, og det så lenge bra ut, kjørte tester i timesvis, rebootet og slo av og på maskinen, etc. Så, ved en reboot så vidt jeg husker, skjedde samme greien igjen.

 

Lastet ned gigabyte sin @bios tool, og der ble det listet opp en biosversjon nyere enn den jeg hadde, så jeg oppgraderte og der står saken. Har klokket, kjører prime as we speak, så kommer jeg med en tilbakemld her om det går. Hadde ikke skadet om jeg fikk den til å kjøre på 3.2... :)

Lenke til kommentar
Hei.

Sitter å tenker på en E6750 for tiden. Har nå lest litt i denne tråden og ser veldig varierende resultater. Hva er det forventet at prosessoren vil klokke til med de beste luftkjølerne (sett at man ellers har et system som henger med)?

 

Et litt off topic spm til slutt: Skal E6750 klokke like langt som E6850? Eller er det plukket bedre waffere til sistnevnte?

Må da vel være noen her som kan svare på dette? Haster litt nå, kjøpet er veldig nær.

Lenke til kommentar
Hva regnes som oppnåelig 24/7 klokk med bra luftkjøler (TRUE)? 3.6 GHz? 3.8 GHz?

 

Edit: Eller mente du mange klarer bortimot 4 GHz 24/7 på luft?

 

Jeg kjører min som nevnt tidligere på 3,8Ghz på en Zalman 9500 luftkjøler.

Ligger på 60 grader ca og er 24/7 stabil. Har hatt den på 4 Ghz stabilt også, men jeg kjører litt safe enn så lenge;)

 

Mvh

Petter

Lenke til kommentar

hvor mye spenning tror dere det er fornuftig å gi mine corsair twin2x 6400c4 dhx-brikker? kjører dem på 2,1V nå, har ikke prøvd lavere ennå. tar så mye tid å teste, orker ikke...

hvilken grense er anbefalt å holde seg under?

og er det mye å hente på stramme timings? har på auto nå, tror de surrer på 5-6-6-19 ellerno sånt, ikke så bra. Det står at de skal klare 4-4-4-12 på 800mhz @2,1V

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
amigo600

Sätt ramtimings til 5-5-5-18

Sätt volt på 1,36250 til cpu

NorthBridge ger du +1,0volt

Lås pci-e til 100

Sätt fsb til 460

 

Fungerar det?

 

Har nå gått til innkjøp av litt heftigere ram. Kjører nå på 3,6Ghz stabilt.All volt er stock. Den booter fint på 3,8 også, men etter litt heftig stress testing får jeg en fin blåskjerm... syns 1Ghz overclock er heelt greit jeg:)

Endret av amiga600
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...