Gå til innhold

Overklokking av e6750


Anbefalte innlegg

Nå sitter ikke sensoren for HK temp på Northbridge, så den temperaturen der bør du helst ikke se noe sted...

Men Asus Probe er jo altså et universalprogam for en rekke Asus kort, så den standardtempen passer dårlig til P5K. Hvis du vil følge spesifikasjonen til Asus setter du alarmen til 65 grader, og holder deg under det.

Sensoren sitter forøvrig i forbindelse med spenningsreg for minnebrikkene på P5K- serien. :)

 

 

Hehe, burde vel kanskje sjekket hvor sensoren sitter ja :p

 

Uansett så kjører jeg nå 443 x 8 = 3544Mhz på boxed kjøler. E6750'en koser seg på rett under 50 grader ved Orthos Small FFT test i 10 minutter. Denne prosessoren er jo bare nydelig. Under load synker CPU Voltage til 1.28, så jeg må nok sende inn litt mer spenning før den går noe lenger. På 445x8 feilet Orthos etter ca 4 minutter.

 

HK temp har bare økt med 1 grad i forhold til tidligere, så det overlever nok =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Lurer på om jeg kan la hovedkorte mitt styre vcore på auto? Har den klokket til 3,2 og lar hovedkorte styre vcore nå. Har teste orthos i 12 timer og ingen problemer.

Hovedkortet mitt er et Gigabyte P35C-DS3R

 

Vcore på auto fungerer fint det så lenge systemet er stabilt. Trenger ikke øke Vcore før du nærmer deg 3.5-3.6 vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg klokket min E6750 til 3GHz (375x8), og jeg testet stabilitet i orthos. Lot den kjøre i ca. 3 timer før jeg gikk lei. Plutselig opplevde jeg at maskinen frøs. Skjermen gikk i power saving mode, og det kom en pipelyd i headsetet. Kan dette tyde på at noen spenninger ikke er høye nok? Jeg har kjørt et par runder memtest, og det ser ikke ut til at det er noe i veien med minnet.

Lenke til kommentar
Jeg klokket min E6750 til 3GHz (375x8), og jeg testet stabilitet i orthos. Lot den kjøre i ca. 3 timer før jeg gikk lei. Plutselig opplevde jeg at maskinen frøs. Skjermen gikk i power saving mode, og det kom en pipelyd i headsetet. Kan dette tyde på at noen spenninger ikke er høye nok? Jeg har kjørt et par runder memtest, og det ser ikke ut til at det er noe i veien med minnet.

Når jeg klokka min til 3Ghz gikk det bra i noen dager, men så ble skjermen plutselig helt svart for et par dager siden, men jeg tror det var fordi jeg hadde satt veldig lave volt settings på SPP/MCP osv i bios, endra det til auto og da spratt de opp ganske mye. Så det var nok chipsettet mitt som ikke fikk nok juice. :)

 

Hvordan har du satt volt settingsene?

Lenke til kommentar

Fyrte opp litt Vcore (1.425) og min kjører nå stabilt på 452x8, men det begynner å bli varmt nedi der, så jeg presser den ikke lenger før jeg har byttet ut boxed kjøleren med noe som fjerner litt mer varme.

 

Går med tanker om væskekjøling, men har dessverre ikke tid til et sånt prosjekt på en stund, så jeg får være fornøyd med dette foreløpig :)

Lenke til kommentar
Fyrte opp litt Vcore (1.425) og min kjører nå stabilt på 452x8, men det begynner å bli varmt nedi der, så jeg presser den ikke lenger før jeg har byttet ut boxed kjøleren med noe som fjerner litt mer varme.

 

Går med tanker om væskekjøling, men har dessverre ikke tid til et sånt prosjekt på en stund, så jeg får være fornøyd med dette foreløpig :)

 

Varmt? vilken temp har du? Du klarar väl att køra den på 1,36xxVolt med den settingen?

Lenke til kommentar

Med det samme som dere har pratet om temp, kjører som sagt min på 3Ghz stabilt nå, men jeg er enda ikke helt sikker på hva som er rett temp å lese av... I Everest er det CPU eller Kjerne #1 og #2 jeg skal lese av?

Så langt har jeg fulgt CPU, siden den er høyest. Men hvis det er kjerne #1/2 så kan jeg trygt klokke til 3,2 så jeg får minne og cpu fsb 1:1 :)

 

Legger ved bilde, men tempen er idle, med stock kjøler.

post-37787-1194729533_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når det gjelder temperaturer så vil jeg absolutt anbefale denne: Core 2 Duo Temperature Guide

 

Kjapt oppsummert så viser Everest kjernetemperaturene feil, omlag 15 grader for lite. Du burde følge disse kjernetemperaturene, da de sier mer enn CPU temperaturen mener jeg, men husk å legg til rundt 15 grader for å få korrekt avlesning. Men les guiden likevel, mye nyttig informasjon der.

Lenke til kommentar

Last ned dette:

http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/

 

Husk på att E6750 har väldigt lav arbets temperatur..det har väl de fleste E6X50 modellerna tydligtvis.

Hos mig viser Everest og Temp 0.95 väldigt likt..Everest visar 1-3 grader mere, knappt skillnad på programmen.

Med den cpun så klarar du uten problemer o kjøle 3,6GHz med stockkjøler.

Volten på cpun trenger ikke alltid att vara så høg, istället så sätts North/south bridge volten opp noe og samma før ram.

Lenke til kommentar

Ok, da tror jeg at jeg har fått det riktig her, kjører fortsatt på 3Ghz, men nå er det litt kaldere i rommet, ligger på ca 20'c.

 

Nå ligger ifølge speedfan begge corene på 55'c under 100% load etter 10 min, dvs på kvelden er det 5 grader mer, for da er rommet ca 5grader varmere ;)

Har altså en del å gå på enda da.

Endret av morgus
Lenke til kommentar
Varmt? vilken temp har du? Du klarar väl att køra den på 1,36xxVolt med den settingen?

 

Jeg ligger opp mot 60 grader under 100% load med den settingen.

 

Angående Vcore, er det et eller annet rart med hovedkortet mitt. Uansett hva jeg setter som Vcore i bios mellom 1.3-1.39, kommer den opp med 1.325 og da er ikke systemet stabilt. Den dropper også ned ca 0.05 volt under full load så derfor må jeg opp på 1.425 =/

Lenke til kommentar

Tror jeg skal koste på meg et nytt kabbis til jul gitt, noe lignende Antec Nine Hundred, for det jeg har nå har nesten ikke gjennomstrømning av luft i det hele tatt virker det som. Anyway, tok av sidedøra, og kom meg opp i 3,2ghz stabilt på 1,38V under load (1,4 på idle) med en temp på 52'c :)

Da mener jeg seff stabilt som i 2x SuperPI stående på ca en time, mer enn nok for meg.

 

Skal prøve meg litt mer i morra, men det er mye å gå på enda.

post-37787-1195148408_thumb.jpg

Endret av morgus
Lenke til kommentar

Hei folkens, jeg har lest litt i denne tråden og lurer på om dere kan hjelpe meg med en ting her.

 

Altså, jeg er ganske grønn innen klokking og sånt, men jeg lærer litt mer hver dag. Uansett så har jeg da en E6750 selv og kjører 1333FSB, men har sett at den kun står på 2002Mhz jevnt uansett hva jeg gjør. Jeg har slått av Speedstep i BIOS, men det ser ikke ut til å hjelpe(jeg hadde en E6300 før som holdt seg på 1,6Ghz helt til jeg disablet speedstep, og da lå den på sin satte frekvens hele tiden). Volten står på Auto, men er det noe jeg burde fjerne? Tok et screenshot av CPU-Z isted:

 

cpuzxq9.jpg

 

Hovedkortet er et Asus Commando(P965) og rambrikkene er et par GEIL DDR2 667MHz.

 

Håper dere gidder å hjelpe, hvis jeg bryter noen regler ved å poste dette så beklager jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...