Gå til innhold

Overklokking av e6750


Anbefalte innlegg

har intel P35 hovedkort. og det er samme merke på rammen ja, men kjøpt hhv sept og nov. så forskjellige revisjon kan det være, men samme selskap og specs.

tror ikke jeg skal bevege meg så langt over 2,2V (spesifisert for 2,1V)

men har lyst å få dem opp i fsb 450mhz, altså 900mhz. eller kjøre ned hastighet på ram med divider, men holde fsb høyt, kanskje 450-480..

usikker på hva som gir best ytelse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Et lite spm, jeg har lest litt rundt om slike ''fsb hull'' på 680i HK-ene.

Hvordan merker man at man har det? For jeg har en liten mistanke om at jeg kanskje har det på min rundt 3200Mhz.

På 3100Mhz går den stø som et fjell på ca 1,344 volt. Men hvis jeg setter opp volten og hastigheten til 3200 vil den ikke kjøre Prime uansett hva jrg gjør...

 

Men uansett, har fått ned tempen litt nå da, kjører som sagt på 3100Mhz med 51'c som maks temp på begge kjernene.

Hadde nok litt å si at kjølepastaen ikke hadde godgjort seg :)

 

Edit: etter litt fintuning fant jeg ut at jeg hadde glemt å øke fsb volten, hadde den på det laveste tror jeg det var.

Tusler nå stabilt på 3200Mhz :D

Men nå blir det litt varmere, så jeg må nok koste på meg en bedre kjøler etterhvert.

Men jeg har nå hvertfall nådd målet mitt som var å kjøre cpu og minne 1:1 :cool:

Det er med 1,408v idle i windows.

Endret av morgus
Lenke til kommentar
Hei.

 

Et lite spm, jeg har lest litt rundt om slike ''fsb hull'' på 680i HK-ene.

Hvordan merker man at man har det? For jeg har en liten mistanke om at jeg kanskje har det på min rundt 3200Mhz.

På 3100Mhz går den stø som et fjell på ca 1,344 volt. Men hvis jeg setter opp volten og hastigheten til 3200 vil den ikke kjøre Prime uansett hva jrg gjør...

 

Men uansett, har fått ned tempen litt nå da, kjører som sagt på 3100Mhz med 51'c som maks temp på begge kjernene.

Hadde nok litt å si at kjølepastaen ikke hadde godgjort seg :)

 

Edit: etter litt fintuning fant jeg ut at jeg hadde glemt å øke fsb volten, hadde den på det laveste tror jeg det var.

Tusler nå stabilt på 3200Mhz :D

Men nå blir det litt varmere, så jeg må nok koste på meg en bedre kjøler etterhvert.

Men jeg har nå hvertfall nådd målet mitt som var å kjøre cpu og minne 1:1 :cool:

Det er med 1,408v idle i windows.

 

Hei, godt å se flere heldige EVGA brukere her. Vil først anbefale deg og sjekke ut EVGA sine forum sider, der sitter det en del guruer som kan masse om 680i overklokking, og kjenner EVGA kortene inn og ut seff.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Et lite spm, jeg har lest litt rundt om slike ''fsb hull'' på 680i HK-ene.

Hvordan merker man at man har det? For jeg har en liten mistanke om at jeg kanskje har det på min rundt 3200Mhz.

På 3100Mhz går den stø som et fjell på ca 1,344 volt. Men hvis jeg setter opp volten og hastigheten til 3200 vil den ikke kjøre Prime uansett hva jrg gjør...

 

Men uansett, har fått ned tempen litt nå da, kjører som sagt på 3100Mhz med 51'c som maks temp på begge kjernene.

Hadde nok litt å si at kjølepastaen ikke hadde godgjort seg :)

 

Edit: etter litt fintuning fant jeg ut at jeg hadde glemt å øke fsb volten, hadde den på det laveste tror jeg det var.

Tusler nå stabilt på 3200Mhz :D

Men nå blir det litt varmere, så jeg må nok koste på meg en bedre kjøler etterhvert.

Men jeg har nå hvertfall nådd målet mitt som var å kjøre cpu og minne 1:1 :cool:

Det er med 1,408v idle i windows.

 

Du kan sikkert kjøre høyere, jeg har min på 3.6 nå uten problemer med 1,47 (ekte) v-core volt. (Har ikke prøvd noe høyere enda, er fornøyd med ytelsen som den er nå)

 

Forresten er ikke mye å hente på linked/synced på minne når det gjelder ytelse, det ligger rundt 3-4% økning eller noe, så det er mye mer å hente på å neste ha dem på stock og overklokke cpuen så lagt det lar seg gjøre om du har tenkt til det.

 

Og ja, er visstnok FSB hull som du sier.

Lenke til kommentar
Du kan sikkert kjøre høyere, jeg har min på 3.6 nå uten problemer med 1,47 (ekte) v-core volt. (Har ikke prøvd noe høyere enda, er fornøyd med ytelsen som den er nå)

 

Forresten er ikke mye å hente på linked/synced på minne når det gjelder ytelse, det ligger rundt 3-4% økning eller noe, så det er mye mer å hente på å neste ha dem på stock og overklokke cpuen så lagt det lar seg gjøre om du har tenkt til det.

 

Og ja, er visstnok FSB hull som du sier.

 

Hva slags volt innstillinger bruker du da?

Lenke til kommentar
Du kan sikkert kjøre høyere, jeg har min på 3.6 nå uten problemer med 1,47 (ekte) v-core volt. (Har ikke prøvd noe høyere enda, er fornøyd med ytelsen som den er nå)

 

Forresten er ikke mye å hente på linked/synced på minne når det gjelder ytelse, det ligger rundt 3-4% økning eller noe, så det er mye mer å hente på å neste ha dem på stock og overklokke cpuen så lagt det lar seg gjøre om du har tenkt til det.

 

Og ja, er visstnok FSB hull som du sier.

 

Hva slags volt innstillinger bruker du da?

 

V-core 1,5 (i bios, har ikke moddet vdroop) ligger på 1,47 i cpu-z

FSB 1.4v

mem 2.1v

SPP 1.4v

MCP 1.5v

SPP <--> MCP 1.4v

 

 

Minne timings har jeg på 5-5-5-18-2t, advanced husker jeg ikke, auto settings tror jeg :)

 

 

BTW hold deg til "#¤"#¤% unna nTune hvis du har nvidia chipset. End of story.

 

Edit:

 

Har du slått av?

Alt av spread spectrum?

Limit CPUID Maxval?

CPU Thermal Control?

C1E Enchanced Halt State?

Linkboost?

GPU Ex? (Denne har jeg på, men anbefales av i alle fall når du tester stabilitet)

 

 

ooohh! btw .. ikke ha 1t, sett brikkene dine på 2t!

Endret av shivac
Lenke til kommentar

Takker så meget, jeg har mindre volt på alt unntatt FSB ser jeg, må nok øke de litt da (CPU'n trenger seff ikke 1,5v thou for 3,2)

Angående nTune så har jeg ikke brukt den i det hele tatt, har ikke tørt pga det som du refererer til, hørt om korrupt bios bl.a.

Husker ikke akkurat hva det er jeg har skrudd av, men skal inn i biosen for å sjekke nå, endrer fra 1t til 2t i samme slengen ;)

 

[EDIT] Da er volten og timingen endret, alt unntatt Link Boost og GPU Ex er disablet.

Link Boost får jeg ikke disablet, for den er ikke på menyen min i det hele tatt.

Og GPU Ex prøvde jeg å disable, men da ble IE buggy. Kunne ikke scrolle eller noe.

Endret av morgus
Lenke til kommentar
Har du P31 bioen btw? Den har optimaliseringer for overklokking av 1333 FSB prosessorer.

 

Ikke finn på å flashe i windows forresten, hadde man hatt ei krone hver gang det har gått galt ..

Jepp, men jeg tror ikke cpu'n min er så veldig klokkevillig, må i såfall opp på en ganske høy volt for å få det til :(

Den er fra uke 26.

Endret av morgus
Lenke til kommentar

når vi er inne på hard klokking av e6750cpu'er, noen som har peiling på hvor varm et P35 chipsett kan bli før man bør begynne å bekymre seg. Har kjørt FSB fra 333 til 420mhz nå (uten volt-økning på hverken cpu eller NB), og kjøleribba til NB begynner å bli skummelt varm. Passivt kjølt, grei luftflyt i kabinett.

hvis jeg tar på kjøleren svir det litt etter 3-4sekunder. skummelt, eller bare å kjøre på?

pc fryser forresten når jeg kjører Halflife2 ep2 (bilde fryser, kvart sekund lyd i loop), det skjedde etter at jeg økte fsb fra 400 til 420. da økte jeg ram-hastighet samtidig til 840mhz. øke fsb til 450 og senke ram til 800? noen som har noen formening her?

Endret av newman221
Lenke til kommentar
når vi er inne på hard klokking av e6750cpu'er, noen som har peiling på hvor varm et P35 chipsett kan bli før man bør begynne å bekymre seg. Har kjørt FSB fra 333 til 420mhz nå (uten volt-økning på hverken cpu eller NB), og kjøleribba til NB begynner å bli skummelt varm. Passivt kjølt, grei luftflyt i kabinett.

hvis jeg tar på kjøleren svir det litt etter 3-4sekunder. skummelt, eller bare å kjøre på?

pc fryser forresten når jeg kjører Halflife2 ep2 (bilde fryser, kvart sekund lyd i loop), det skjedde etter at jeg økte fsb fra 400 til 420. da økte jeg ram-hastighet samtidig til 840mhz. øke fsb til 450 og senke ram til 800? noen som har noen formening her?

Värme är inget problem på det hovedkortet. Sätt fsb til 450 og ge NB +0,1V. Sätt cpu volt til 1,36xxxvolt så ska det gå bra..

Endret av Robbansvenske
Lenke til kommentar

Hk Gigabyte GA-X38-DQ6 (f3 bios)

Ram Corsair xms2 2x1gb cl4

cpu c2d e6750 (boxed vifte) :p

 

Kan vell si meg fornøyd med dette i første omgang.

Har enda ikke justert noe volt, så får se hva jeg gjør framover.

Blir ikke noe mere justeringer i første omgang i alle fall

 

Oppsettet her er hovedsak (pure gaming) :)

post-8115-1196802130_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...