Gå til innhold

noen smo kan forklare?


Anbefalte innlegg

Synes ikke du bidrar med noe mindre vissvass..

Mener du at hvis du måler 230V mellom en fas og jord og det ikke er TN system, at det skulle være jordfeil i et annet bygg? Kan du forklare hvordan du måler fasespenningen Uf på en motor? Hva jobber du med og når tok du utdanningen din?

Har prøvd å finne dokumentasjon som motsier eller støtter det jeg sier, finner det ikke. Men kanskje du finner noe som understøtter det du sier?

9382773[/snapback]

 

vel, at jeg snakker vissvass er ikke noe nytt:) men jeg tror det jeg sier i denne tråden gir mening. jeg mener og påstår at du kan ha 230 V mellom faseleder og jord selv om det ikke er jordfeil i ditt anlegg, ja! du er jo elektrisk koblet til naboens anlegg, og så lenge naboen ikke bor så fryktelig langt unna deg, vil du oppleve at nullpunktet i anlegget ligger mer eller mindre på jordpunktet også hos deg når han har jordfeil. dette kan vises med et vektordiagram, uten at jeg har noe egnet program å tegne opp et slikt med her og nå.

 

når det kommer til fasespenningen Uf på en trefaset vekselstrømsmotor, avhenger jo det av spenningssystemet og koblingen av motoren. hvis det er et 230V IT-system vil motoren være trekantkoblet (forutsatt 230V/400V asynkronmotor), og linje- og fasespenning vil være den samme. fasespenning kan derfor måles mellom to av tilførselslederne, og vil være 230V. i et anlegg med 400V TN-S vil motoren være stjernekoblet, og fasespenningen vil ikke være lik linjespenningen. fasespenningen måles mellom en av tilførselslederne og nullpunktet på koblingsbrettet (der de tre skruene er lasket sammen). fasespenningen vil da være 230 V. linjespenningen måles mellom to av tilførselslederne, og vil være 400V.

 

når det gjelder yrke og utdanning er jeg elektriker og sivilingeniør elkraft (ntnu). jeg vil imidlertid advare mot å basere troverdigheten til folk på noen flotte papirer:)

Endret av orjanr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe:)

Jepp, men er ikke generatoren som produserer strøm et omvendt prinsipp av en stjernekoblet motor? Istedet for at du tilfører strøm til stator får du strøm fra stator..? Og der ville du måle Uf på følgende måte? Så du mener at det læreren våres maste på i to år til oss, og som at han sa ville skape "stor motstand og mistro". I de elektriker firmaene vil ble lærling hos, er feil?

Beklager den dårlige Norsken ;)

 

Redigering: I både IT og TT nett er det krav til jordspyd? Så i et bolig hus så kan ikke spenningen mellom jord og den ene fasen! bli 230V? Fordi jordelektroden vil sende mesteparten av strømmen ned til jord og dermed senke berørings-spenningen?

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

for å ta det første først; generatoren er for alle praktiske formål en omvendt motor, ja! det brukes riktignok (stort sett) synkrongeneratorer i norge, og ikke asynkron (benyttes i noen vindturbiner). men, ja du måler fase- og linjespenning på samme måte i en generator og en motor. skjønner ikke helt hva forvirringen her går ut på? vet ikke helt hva læreren din har sagt til deg, så om han tar feil eller ikke kan jeg ikke kommentere.

 

når det gjelder spenningssystemer, forteller den første bokstaven noe om generatoren/transformatorens nullpunkts forhold til jord. en I står for isolert nullpunkt (isolert fra jord), en T for jordet. den andre bokstaven forteller noe om forholdet til jord i forbrukspunktet. en T betyr jord, det vil si at det legges ned jordelektrode (spyd el.l.) ute i anlegget, en N betyr at jordlederen splittes til PE- og N-leder i inntakspunktet. i norge har vi mye IT-anlegg, mer eller mindre ingenting av TT, og en del TN-anlegg.

 

jeg er dermed enig i at det benyttes jordelektrode i IT-anlegg (f.eks spyd). vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener med resten av avsnittet, men: hvis den ene faselederen i et IT-anlegg legges til jord, vil det riktignok gå en strøm til jord. størrelsen på denne er avhengig av overgangsmotstand, kapasitans i nettet og andre forhold. men, jordanlegget i umiddelbar nærhet vil få samme potensial som den aktuelle faselederen. dermed er det jo opplagt at spenningen mellom lederen med feil og jord vil bli 0V, og spenningen 230V mellom den andre og jord.

 

edit:typo

Endret av orjanr
Lenke til kommentar
Inge:

Gikk ut fra en standard leilighet/hus, fortsatt sjeldent med TN-nett til privatboliger?. At jordfeilautomater ikke slår ut synes jeg er merkelig.. Hvis du vet hva du prater på når du sier at du har 3 faser og ingen N-leder.. Jordfeilautomatene er ikke bare vanlige automatsikringer?

Merkelig, må nok finne opp et nytt faguttrykk for dette fenomenet ja  ;)

9382115[/snapback]

 

Er et våningshus på gårdsbruk, derfor kanskje litt "uvanlig" anlegg med trefase og 230V fasespenninger. Alle trefasede motorer koblet i trekant med 4polede kontakter (3+jord, ikke N-leder) Ikke vanlige automatsikringer, nyrenovert sikringsskap med jordfeilautomater m/ testknapp og utkoblingsstrøm 30mA. Spenningene mellom L1/L2, L2/L3 og L3/L1 er alle på ca. 210V. To av faselederne har likeledes en spenning på ca. 210V i forhold til jord, den tredje har tilnærmet 0: mellom 0-2V..

 

...hvis den ene faselederen i et IT-anlegg legges til jord, vil det riktignok gå en strøm til jord. størrelsen på denne er avhengig av overgangsmotstand, kapasitans i nettet og andre forhold. men, jordanlegget i umiddelbar nærhet vil få samme potensial som den aktuelle faselederen. dermed er det jo opplagt at spenningen mellom lederen med feil og jord vil bli 0V, og spenningen 230V mellom den andre og jord.

 

Dette høres noenlunde begripelig ut, men da mener du altså at det er en skjult jordfeil et eller annet sted på den fasen som ligger på 0V i forhold til jord?

Er eneste forbruker på denne transformatoren (flere km til naboene...), og feilen må vel da ligge i et av mine anlegg/bygninger, eller? :hmm:

Lenke til kommentar
Dette høres noenlunde begripelig ut, men da mener du altså at det er en skjult jordfeil et eller annet sted på den fasen som ligger på 0V i forhold til jord?

Er eneste forbruker på denne transformatoren (flere km til naboene...), og feilen må vel da ligge i et av mine anlegg/bygninger, eller?  :hmm:

9386498[/snapback]

det kan fort bli konklusjonen det ja. det behøver det derimot ikke, det kan jo like gjerne være på selve trafoen eller kabelen mellom trafoen og ditt anlegg. det er imidlertid nærliggende å tro at det ligger på ditt anlegg.

 

det kan du jo bare teste: skru av hovedsikringen, og mål igjen. er det ca 120-130V mellom alle fasene og jord er feilen hos deg. i så tilfelle må du skru av alt, og skru på en og en til du ser feilen komme tilbake. er det fremdeles feil etter at du har lagt ut hele anlegget - ring e-verket og rett din aggresjon mot dem.

Endret av orjanr
Lenke til kommentar
det kan du jo bare teste: skru av hovedsikringen, og mål igjen. er det ca 120-130V mellom alle fasene og jord er feilen hos deg. i så tilfelle må du skru av alt, og skru på en og en til du ser feilen komme tilbake. er det fremdeles feil etter at du har lagt ut hele anlegget - ring e-verket og rett din aggresjon mot dem.

9386788[/snapback]

 

Koblet først ut våningshuset, ingen forandring. Etter å ha koblet ut fjøset, forandret situasjonen seg litt, da var det 170V på en fase, og ca. 100 på de to andre (deriblant den som lå på 0V før). Er vel tydeligvis noe muffens et sted i fjøset da, men fortsatt litt ujevnt etter å ha koblet ut begge anleggene.. :hmm:

Lenke til kommentar
Koblet først ut våningshuset, ingen forandring. Etter å ha koblet ut fjøset, forandret situasjonen seg litt, da var det 170V på en fase, og ca. 100 på de to andre (deriblant den som lå på 0V før). Er vel tydeligvis noe muffens et sted i fjøset da, men fortsatt litt ujevnt etter å ha koblet ut begge anleggene.. :hmm:

9387873[/snapback]

du har tydeligvis en jordfeil eller flere i fjøset, noe du kan se på at spenningen retter seg noe opp ved utkobling. denne kan du nå finne ved å koble ut en og en kurs og måle samtidig.

 

men det er ikke nødvendigvis bare jordfeil som kan føre til forskjell i spenningene.den resterende skjevheten kan fort skyldes kapasitans i nettet, dårlig tilførselskabel eller noe slikt. ville ikke vært så bekymret for det. men du bør få sjekket fjøsen :)

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...