Gå til innhold

noen smo kan forklare?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En "pol" i en stikkontakt er antallet ledninger den kontakten kobler. På det elektriske systemet så er to, tre og fire poler normalt.

To poler er to faser. Brukes til vanlige lys og liknende

Tre poler er ofte to faser + jord. Brukes til vaskemaskiner for eksempel

Fire poler er tre faser + jord. Ofte brukt til komfyrer og tungt elektrisk utstyr (båndsag, sirkelsag mv.).

 

Ut over dette så vet jeg ikke noe som er spesielt mye brukt untatt til svakstrøm hvor du har bla.a. syv poler som kobler en tilhenger eller campingvogn til bilen.

 

Edit: Litt mer presist

 

Edit2: Prøv å endre topicen til noe litt mer beskrivende.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
To poler er to faser. Brukes til vanlige lys og liknende

Tre poler er ofte to faser + jord. Brukes til vaskemaskiner for eksempel

9368152[/snapback]

 

To poler er enfase.

Tre poler er enfase med jord.

9368193[/snapback]

 

I Norge tilsvarer vanligvis 2 poler to faser, mens ved tn nett kan du kalle en 2 polet stikkontakt + jord enfaset.

Lenke til kommentar

sitdown:

To poler er én fase. Polene er lederne mens fasen er spenningsforskjellen mellom to ledere. F.eks spenningsforskjellen mellom leder K og L.

 

Hvis vi ser bort i fra jord og nøytralpunkt et øyeblikk og øker fra to til tre spenningsførende poler (K, L og M) så vil du kunne måle 3 faser: K-L, L-M og M-K.

 

Det er ikke noe som heter to faser. Enten er det en eller så er det tre. (I teorien går det også an med 6 faser (4 spenningsbærende faser), 10 faser (5 spenningsbærende faser) osv, men slike systemer har jeg aldri hørt om i praksis)

 

Med bare en spenningsbærende fase (K) vil man ikke ha noen faser. (ingenting å måle spenning mellom)

Lenke til kommentar
En "pol" i en stikkontakt er antallet ledninger den kontakten kobler. På det elektriske systemet så er to, tre og fire poler normalt.

To poler er to faser. Brukes til vanlige lys og liknende

Tre poler er ofte to faser + jord. Brukes til vaskemaskiner for eksempel

Fire poler er tre faser + jord. Ofte brukt til komfyrer og tungt elektrisk utstyr (båndsag, sirkelsag mv.).

 

Ut over dette så vet jeg ikke noe som er spesielt mye brukt untatt til svakstrøm hvor du har bla.a. syv poler som kobler en tilhenger eller campingvogn til bilen.

 

Edit: Litt mer presist

 

Edit2: Prøv å endre topicen til noe litt mer beskrivende.

9368152[/snapback]

Komfyrer bruker vanligvis ikke trefase, og 5 poler er tre faser + N + jord

Lenke til kommentar
sitdown:

To poler er én fase. Polene er lederne mens fasen er spenningsforskjellen mellom to ledere. F.eks spenningsforskjellen mellom leder K og L.

 

Hvis vi ser bort i fra jord og nøytralpunkt et øyeblikk og øker fra to til tre spenningsførende poler (K, L og M) så vil du kunne måle 3 faser: K-L, L-M og M-K.

 

Det er ikke noe som heter to faser. Enten er det en eller så er det tre. (I teorien går det også an med 6 faser (4 spenningsbærende faser), 10 faser (5 spenningsbærende faser) osv, men slike systemer har jeg aldri hørt om i praksis)

 

Med bare en spenningsbærende fase (K) vil man ikke ha noen faser. (ingenting å måle spenning mellom)

9368333[/snapback]

 

:hmm: Jau! dette høres riktig ut... Blir fort forvirret av sånt jeg, men er nok riktig dette, høres fornuftig ut i mine ører. :D

Ellers får man gå for nord-pol, syd-pol, og vinmonopol kan fort bli mange faser og... :D

Lenke til kommentar

Nei Simen, det stemmer ikke.

I følge forskrifter som kom med Feb91 ble dette endret. Da skulle fasene bli beskrevet riktig, dvs. når du brukte en fase som ved 400V anlegg (TN). Da bruker du fasen L1,2,3, eller den gamle beskrivelsen R,S,T og N lederen som er så å si det samme som jordledningen. Du vil da få 230V mellom L1 og N og 400V mellom L1 og L2. Ved IT og TT nett som er de mest vanlige i Norge har du to faser som da gir 230 V tilsammen.

 

Så i nyere tid skal ved IT og TT nett kalles dette tofaset anlegg. Og i en stikkontakt i hjemmet har du da altså to faser.

 

Redigering 1:

Og hvis man først skal begynne å bruke faguttrykk burde det være riktig. Jord regnes ikke som en pol på en stikkontakt. Mens en kabel med 3 ledere. Blå, brun og jord kalles 3 leder kabel. Stikkontakter

:tease:

 

Redigering 2:

Det ser ut som "polet" begrepet blir brukt litt forskjellig rundt omkring, så jeg er ikke så standhaftig elmatriell omerådet alikevel. :whistle:

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Hvis du har tre poler: L1, L2, og N så får du jo følgende tre faser:

L1+L2 gir en fase på 400V

L1+N gir en fase på 230V

L2+N gir en fase på 230V

Ingen av disse er i fase med hverandre.

 

Hvis du bare har to poler: L1 og N så får du jo bare en fase uansett hvordan man vender på det:

L1 + N gir en fase på 230V

Lenke til kommentar
Hvis du har tre poler: L1, L2, og N så får du jo følgende tre faser:

L1+L2 gir en fase på 400V

L1+N gir en fase på 230V

L2+N gir en fase på 230V

Ingen av disse er i fase med hverandre.

 

Hvis du bare har to poler: L1 og N så får du jo bare en fase uansett hvordan man vender på det:

L1 + N gir en fase på 230V

9368588[/snapback]

 

Nei

L1+L2 da bruker vi to faser.

L1+N, da bruker vi en fase.

 

I IT nett må vi bruke 2 faser for å oppnå 230 V, men ikke på TN nett..

 

Red: Tror du blander inn noen uttrykk fra fysikken?

I følge den elektriske normen NEK400, er L1,L2,L3 en egen fase. Så ved et 3-faset anlegg benyttes alle.. N leder er nøytral-leder, dvs. den har ingen spenning i seg. Dvs. 0V. Dvs. 0V og L1 leder blir tilsammen 230V med vekselspenning.

 

Hvis du måler mellom jordledning og en fas i stikkontakten din hjemme skal du få ca. 130V. Hvis du da ikke har jordfeil. Jordleder er i ditt eget hjem er på 0V, som i realiteten er akkurat det samme potensialet som N-leder.

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Jeg begynte på elektro da FEB91 kom ut. og vi pratet på at det kom til å ta lang tid før elektrikerne ble vant til å si 2-faset anlegg istedenfor 1-faset ;-)

 

Husker du den stjernekoblingen der midten var 0V, det er jo slik det er fra trafoen. Fant denne:Link

:)

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Ja, jeg husker stjernekobling. (Jeg skulle til å skrive en parantes med ordet "Stjernepunkt" bak ordet "nøytralpunkt" litt lengre opp i tråden her.)

 

Apropos årstallet så kom vel FEB91 ut i 91? Februar91? (Selv om FEB står for noe helt annet enn februar) Uansett, jeg gikk i hvert fall på elektro fra høsten 1990 til våren 1993. Jeg tok aldri fagbrevet men utdannet meg videre og har hatt god nytte av beregninger på 3-faseanlegg i den videre utdannelsen. Men men, nå er det ikke CV som bestemmer hvem som har rett.

 

Det kan godt hende jeg tar feil og er utdatert på området. Mine nå pensjonerte elektrolærere sto i hvert fall hardt på den versjonen jeg forklarer.

Lenke til kommentar
Ja, jeg husker stjernekobling. (Jeg skulle til å skrive en parantes med ordet "Stjernepunkt" bak ordet "nøytralpunkt" litt lengre opp i tråden her.)

 

Apropos årstallet så kom vel FEB91 ut i 91? Februar91? (Selv om FEB står for noe helt annet enn februar) Uansett, jeg gikk i hvert fall på elektro fra høsten 1990 til våren 1993. Jeg tok aldri fagbrevet men utdannet meg videre og har hatt god nytte av beregninger på 3-faseanlegg i den videre utdannelsen. Men men, nå er det ikke CV som bestemmer hvem som har rett.

 

Det kan godt hende jeg tar feil og er utdatert på området. Mine nå pensjonerte elektrolærere sto i hvert fall hardt på den versjonen jeg forklarer.

9368863[/snapback]

 

Det var omtrent da jeg gikk der også, starta 89/90. FEB91 kom ikke ut det året mener jeg.. Læreren fortalte oss dette og jeg har også konfrontert det med andre elektrikere senere.

Tok læretid og jobbet 1,5 år som elektriker. Uten at jeg kan si jeg fikk så mye mer teoretiske kunskaper. Jobbet som servicetekniker senere. Har også hatt glede av utdanningen.

Hvis du ser på den linken jeg sendte deg så ser du hvor Uf måles på en motor. Det samme gjelder motsatt retning, altså strømproduserende spoler.

Lenke til kommentar
Hvis du måler mellom jordledning og en fas i stikkontakten din hjemme skal du få ca. 130V. Hvis du da ikke har jordfeil. Jordleder er i ditt eget hjem er på 0V, som i realiteten er akkurat det samme potensialet som N-leder.

9368662[/snapback]

 

Det kommer vel helt an på nettet (IT/TT/TN)? Har i alle fall jordfeilautomater (som ikke slår ut) på alle kurser her i huset, og målte nettopp nå 220V mellom en pol og jord, og 0V mellom den andre polen og jord... :hmm:

 

(Trefaset inntak, 230V mellom fasene, uten nøytralleder -hva du kaller dette på fagspråket vet ikke jeg.)

Lenke til kommentar

Inge:

Gikk ut fra en standard leilighet/hus, fortsatt sjeldent med TN-nett til privatboliger?. At jordfeilautomater ikke slår ut synes jeg er merkelig.. Hvis du vet hva du prater på når du sier at du har 3 faser og ingen N-leder.. Jordfeilautomatene er ikke bare vanlige automatsikringer?

Merkelig, må nok finne opp et nytt faguttrykk for dette fenomenet ja ;)

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

mye vissvass i denne tråden her.... det er nå engang slik at hvis du henter ut spenning mellom to ledere i et trefasesystem, som alle vekselstrømsystemer for forbrukere her i landet er, har du bare én fase. har du derimot med tre ledere, kan du ta ut tre faser, R-S, S-T og R-T (eller i TN-system: R-N, S-N, T-N). simen1 hadde dette riktig. disse tre fasene ligger for øvrig med 120 grader faseforskyvning.

 

grunnen til forvirringen her er tendensen en har til å kalle en leder en fase, noe som er vanlig i resten av verden, hvor de benytter varianter av såkalt TN-system, hvor en henter ut spenning til forbruk mellom én strømførende leder og nøytrallederen. i IT-systemet vi benytter mye av her på berget tar vi ut fasespenningen mellom to strømførende ledere, vi får likevel bare én fase.

 

når det kommer til mysteriet med jordfeilautomater, er det ganske enkelt. selv om en måler 230 V mellom en leder i jord (i IT-system), betyr ikke det at en har jordfeil i eget anlegg. jordfeilautomaten slår ut i det vektorsummen av strømmen i overvåkede ledere ikke er 0, det vil si hvis det ikke går like mye strøm inn i anlegget som det går ut. da taper man strøm et sted, nemlig til jord, og en har jordfeil. dette betyr at hvis naboen har jordfeil hos seg, kan spenningen bli 230 V mellom en leder og jord hos deg, og jordfeilvernet vil ikke slå ut.

 

TN-anlegg i privatboliger er ikke så sjelden heller, forresten. de fleste nye bygg i dag, privatboliger som forretningsbygg, utstyres med TN.

 

håper dette var litt oppklarende :)

Endret av orjanr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke du bidrar med noe mindre vissvass..

Mener du at hvis du måler 230V mellom en fas og jord og det ikke er TN system, at det skulle være jordfeil i et annet bygg? Kan du forklare hvordan du måler fasespenningen Uf på en motor? Hva jobber du med og når tok du utdanningen din?

Har prøvd å finne dokumentasjon som motsier eller støtter det jeg sier, finner det ikke. Men kanskje du finner noe som understøtter det du sier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...