Gå til innhold

Xbox 360 Elite i hus. Bilder og inntrykk


Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk en 15meter hdmi-kabel som jeg har gjemt unna i stua mi. Men lengden på hdmi-kabler har jo ingenting å si i motsetning til komponent.

9356046[/snapback]

 

Kall meg gjerne ignorant, arrogant og uvitende -men min påstand er at lengden på kabler har en viss påvirkning i forhold til sluttresultat. 15 meter uskjøtt HDMI kan selvfølgelig ikke sammelignes med 15 meter skjøtt komponent.....uansett hvor kabelen er gjemt.

9356184[/snapback]

Du er ignorant og uvitende :!:

 

Sånn da det var ute av veien så kan jeg si det kjappt og enkelt. Får man signalet frem med hdmi så er det ingen forskjell på lengde eller kvalitet eller pris på kabelen. Dette er kosen med å sende informasjon digitalt. Bildet på en 15meter hdmi-kabel er 100% likt det på en 1meter kabel så lenge begge kabelene klarer levere signalet uten tap. Og jeg kan garrantere deg at min 15meters hdmi-kabel leverer.. Den er faktisk sertifisert for det :w00t:

 

Edit:

Legger til min favoritt-quote om hdmi her:

Digital cables are either compliant or they are not; they either work or they don't. Unlike analog, there is no such thing as an HDMI cable that makes the digital audio or video data come out better than another. If the 1s and 0s make it to the other end, the cable has done its job, period.QUOTE(Steve Venuti @ Director of Marketing for HDMI Licensing LLC)

9356216[/snapback]

Helt feil da det er stor forskjell på en hdmi kabel,jo lengre kabel jo bedre kvalitet på kabelen må du ha for og bevare den samme bildekvaliteten,har testet flere kabler og ja det varierer som sagt i bilde kvalitet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

snip

 

Edit:

Legger til min favoritt-quote om hdmi her:

Digital cables are either compliant or they are not; they either work or they don't. Unlike analog, there is no such thing as an HDMI cable that makes the digital audio or video data come out better than another. If the 1s and 0s make it to the other end, the cable has done its job, period.QUOTE(Steve Venuti @ Director of Marketing for HDMI Licensing LLC)

9356216[/snapback]

Helt feil da det er stor forskjell på en hdmi kabel,jo lengre kabel jo bedre kvalitet på kabelen må du ha for og bevare den samme bildekvaliteten,har testet flere kabler og ja det varierer som sagt i bilde kvalitet

9433224[/snapback]

Bra du vet bedre enn de som faktisk har laget hdmi-standarden :roll:

 

Kom tilbake den dagen du vet 2,5smuler om digital signalbehandling så kanskje du ikke driter deg loddrett ut!

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk en 15meter hdmi-kabel som jeg har gjemt unna i stua mi. Men lengden på hdmi-kabler har jo ingenting å si i motsetning til komponent.

9356046[/snapback]

 

Kall meg gjerne ignorant, arrogant og uvitende -men min påstand er at lengden på kabler har en viss påvirkning i forhold til sluttresultat. 15 meter uskjøtt HDMI kan selvfølgelig ikke sammelignes med 15 meter skjøtt komponent.....uansett hvor kabelen er gjemt.

9356184[/snapback]

Du er ignorant og uvitende :!:

 

Sånn da det var ute av veien så kan jeg si det kjappt og enkelt. Får man signalet frem med hdmi så er det ingen forskjell på lengde eller kvalitet eller pris på kabelen. Dette er kosen med å sende informasjon digitalt. Bildet på en 15meter hdmi-kabel er 100% likt det på en 1meter kabel så lenge begge kabelene klarer levere signalet uten tap. Og jeg kan garrantere deg at min 15meters hdmi-kabel leverer.. Den er faktisk sertifisert for det :w00t:

 

Edit:

Legger til min favoritt-quote om hdmi her:

Digital cables are either compliant or they are not; they either work or they don't. Unlike analog, there is no such thing as an HDMI cable that makes the digital audio or video data come out better than another. If the 1s and 0s make it to the other end, the cable has done its job, period.

9356216[/snapback]

Helt feil da det er stor forskjell på en hdmi kabel,jo lengre kabel jo bedre kvalitet på kabelen må du ha for og bevare den samme bildekvaliteten,har testet flere kabler og ja det varierer som sagt i bilde kvalitet

9433224[/snapback]

 

Eddie1, jeg synes du skal skrive at det er feil til denne karen her:

Steve Venuti is the Director of Marketing for the HDMI Licensing LLC, the licensing agent responsible for administering the licensing of the HDMI Specification, promoting the HDMI standard and providing education on the benefits of HDMI to retailers and consumers. Steve actively works to build awareness for HDMI among consumers, retailers, installers as well as the 400 manufacturers who have adopted the HDMI specification.

 

Det er nemlig han som Darth Mtoffy siterer i innlegget (farget blått og pent av meg :) ) som du sier er feil. Jeg tror nok han er overrasket over funnene dine, for det underminerer jo hans kunnskap og ikke minst HDMI Licensing LLC standpunkt også. :) Bruk denne siden: http://www.hdmi.org/contact/index.aspx

 

Håper det ikke blir så mye navnkalling ut av dette da.

Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg ble litt vel krass i innlegget mitt her, men blir bare så ekstremt lei av slike uttalelser som eddie1 kom med.

 

At han faktisk presterer å quote en som jobber i HDMI-organisasjonen og samtidig skrive at det som står i quoten er helt feil er rett og slett helt ufattelig for meg. Hjelper ikke på når det eneste han klarer å skrive for å bekrefte sine egne påstander er at han selv har "testet" flere kabler.. Jeg setter en tier på at det "tilfeldigvis" var den dyreste kabelen som også var den beste i testene til eddie1.

 

Snakeoil er ett begrep som eddie1 burde studere før han skriver her. For å gjøre det enkelt så har jeg lagt ved en link til eddie1 her:

Snakeoil beskrevet på wikipedia

 

Når til og med div hifi-butikker har fått med seg at det er forskjell på digitale kabler og analoge kabler nå så er det på tide at slike som eddie1 tar seg tid til å lese litt om digital signalbehandlig. Jeg kan annbefale fag som heter nettopp dette på høgskoler eller universitet... Utrolig hva man kan finne ut ved å studere litt :ohmy:

 

Jeg var nemlig innom en av de mest kjente hifi-butikkene i Oslo her om dagen og overhørte en samtale der en kunde spurte hva forskjellen mellom den "billige" kabelen til 1000kr og den dyre til 3500kr for 2 meter var for noe.. Selgeren svarte overaskende nok at det ikke var noe forskjell i lyd og bilde-kvalitet men at "kontaktene var litt bedre på den dyre kabelen"... Holdt på å besvime når jeg hørte det.

Lenke til kommentar

Det er en sannhet i begge påstandene. Skal man opp i høyere oppløsninger, så holder det ikke med billigkabel, siden kabelen trenger mere båndbredde for å føre frem signalet. Signalet blir ikke dårligere, men det kan muligens falle ut innimellom med en billig kabel. Men bildet vil være det samme uansett. Så det han HDMI fyren sier er jo riktig. Kommer det frem, så er bildet likt.

 

Den Monster Cable testen jeg posta i denne tråden et sted er god lesning om man er interessert i slikt. :)

Lenke til kommentar

Ehm, til eddie1 sitt forsvar er overføring over HDMI hakket annerledes en tradisjonell digitaloverføring.

 

Ja, enten så kommer det fram eller så gjør det ikke, men HDMI-standarden har, så vidt jeg vet, ikke noe særlig robust errorsøking. Kommunikasjonen er enveis (utenom HDCP-handshaking) slik at en evt. dropp av bits eller feiloverførte bits vil ikke kunne meddeles tilbake til sender for gjentransmisjon.

 

Angående "bedre kontakter på dyre kabler", så JA det kan faktisk være sant. Har selv opplevd å få løse kontaktpunkter mellom selve kabelen og "pluggen" på en billig kabel som ble brukt flittig (tatt ut og inn mange ganger).

 

Altså visdommen er:

Skal du ha LANGE kabelstrekk så kan det lønne seg med en dyrere kabel (For ekstra lange HDMI-kabelstrekk har man jo tilogmed Fiber-hdmi...).

Og

Drar du kontaktene inn og ut støtt og stadig, ja da kan en dyrere kabel være smart.

 

Det jeg tror folk lurer seg selv med er at de tror at bildet skal bli skarpere, få mindre (analog?!)støy eller få mer fargedybde bare på grunn av en dyrere kabel. DET får man ikke, men man kan slippe det jeg best kan beskrive som "digitalt støy" (selv opplevd det som grønne prikker) eller total nedbrytning av signalet (bare en farge, RGB-snø ;) )

Lenke til kommentar
Det er en sannhet i begge påstandene. Skal man opp i høyere oppløsninger, så holder det ikke med billigkabel, siden kabelen trenger mere båndbredde for å føre frem signalet. Signalet blir ikke dårligere, men det kan muligens falle ut innimellom med en billig kabel. Men bildet vil være det samme uansett. Så det han HDMI fyren sier er jo riktig. Kommer det frem, så er bildet likt.

 

Den Monster Cable testen jeg posta i denne tråden et sted er god lesning om man er interessert i slikt. :)

9437348[/snapback]

JA den testen er fin den og viser jo enkelt og greit at det Steve Venuti sier er sant. Til og med Monster Cable innrømmer jo at eneste forskjellen mellom en god og en dårlig kabel er at den gode kabelen kan garrantere feilfri overføring over lengre distanser. Bildekvaliteten er lik så lenge signalet kommer frem.

 

OG det var bildekvalitet som eddie1 mente ble bedre med en god kabel. Han nevnte ingenting om signal eller ikke signal.

 

Ehm, til eddie1 sitt forsvar er overføring over HDMI hakket annerledes en tradisjonell digitaloverføring.

 

Ja, enten så kommer det fram eller så gjør det ikke, men HDMI-standarden har, så vidt jeg vet, ikke noe særlig robust errorsøking. Kommunikasjonen er enveis (utenom HDCP-handshaking) slik at en evt. dropp av bits eller feiloverførte bits vil ikke kunne meddeles tilbake til sender for gjentransmisjon.

 

Angående "bedre kontakter på dyre kabler", så JA det kan faktisk være sant. Har selv opplevd å få løse kontaktpunkter mellom selve kabelen og "pluggen" på en billig kabel som ble brukt flittig (tatt ut og inn mange ganger). 

 

Altså visdommen er:

Skal du ha LANGE kabelstrekk så kan det lønne seg med en dyrere kabel (For ekstra lange HDMI-kabelstrekk har man jo tilogmed Fiber-hdmi...).

Og

Drar du kontaktene inn og ut støtt og stadig, ja da kan en dyrere kabel være smart.

 

Det jeg tror folk lurer seg selv med er at de tror at bildet skal bli skarpere, få mindre (analog?!)støy eller få mer fargedybde bare på grunn av en dyrere kabel. DET får man ikke, men man kan slippe det jeg best kan beskrive som "digitalt støy" (selv opplevd det som grønne prikker) eller total nedbrytning av signalet (bare en farge, RGB-snø ;) )

9437429[/snapback]

HDMI-overføring er veldig standard faktisk når det gjelder digital signalbehandlig. Digital signalbehandlig er ikke synonymt med feilkorreksjon ala TCP-protokollen og liknende.

 

Det er innebygd "automatisk feilkorreksjon" i hdmi slik som med lyd over coax der forskjellene i signalet skal bli veldig store før 0 blir 1 eller omvendt. Dette viser testen som lektroluv har linket til på en perfekt måte. Den billige kabelen i den testen leverer ett grusomt signal, men mottaker klarer likevel tolke 0 og 1 rett i de fleste tilfeller. Monster kabelen leverer derimot ett meget pent signal, men bildekvalitet blir uansett helt lik.

 

Som jeg har skrevet i denne tråden så er det forskjell på kabler, men det går på om de klarer å levere signalet eller ikke. Klarer den billige kabelen levere bilde som du ikke finner feil med så er det absolutt ingen effekt i å kjøpe en dyrere kabel. DET er hovedpoenget her.

 

Klarer kabel A og B levere signalet uten bitfeil så blir bildet 100% likt på begge kablene. Selv om kabel A koster 100kr på clas og kabel B koster 5000kr og heter Nordost.

 

eddie1 snakket _kun_ om bildekvalitet og forskjellen på en dyr kabel eller billig kabel når det kommer til bildekvalitet vil ikke vise seg i form av bedre kontrast, bedre fargedybde etc etc.

 

Vi snakker om digitalstøy eller rett og slett mangel på bilde. Og som du skriver så er det digital støy vi eventuellt opplever med en billig kabel. Digital støy vil _aldri_ komme i kategorien bildekvalitet spør du meg fordi digital støy i bildet gjør at det hovedsaklig blir umulig å se på. Har man digital støy i bildet så vil man med all sannsynlighet bytte kabelen med en gang uansett.

 

Det jeg mente med historien min fra hifibutikken var det at selgeren faktisk ikke prøvde overtale kunden om at den dyre kabelen fra nordost ga bedre bildekvalitet. Dette ble jeg veldig positivt overasket over. At dyre kabler har bedre kontakter er en helt annen sak, og monster cable har faktisk fått endel kritikk for sine hdmi-kabler her fordi pluggene rett og slett er så tunge at de ødelegger hdmi-inngangen eller detter ut støtt og stadig. Jeg har ikke hatt noen som helst problemer med mine billige hdmi-kabler fra f.eks clas eller elkjøp. Ingen kabler har løsnet eller gitt digital støy. Men jeg investerte i en 1080p seritifisert kabel fra Dreamscreen nylig fordi den var hvit og flat :w00t: Betalte altså for utseende og den sikkerheten at kabelen leverer det den skal.

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar
<snip> Men jeg investerte i en 1080p seritifisert kabel fra Dreamscreen nylig fordi den var hvit og flat :w00t:  Betalte altså for utseende og den sikkerheten at kabelen leverer det den skal.

9437661[/snapback]

 

Flat :thumbup: Takk for tipset, kjente ikke til butikken.

9438011[/snapback]

hehe. kjøpte via avshop.no jeg..

 

Kabelen er meget fin og "forsvinner" i stua mi siden jeg har hvite vegger. Jeg er veldig fornøyd med den kabelen utseendemessig. Fikk den levert på døren i tillegg så det var jo positivt.

Lenke til kommentar
Ehm, til eddie1 sitt forsvar er overføring over HDMI hakket annerledes en tradisjonell digitaloverføring.

 

Ja, enten så kommer det fram eller så gjør det ikke, men HDMI-standarden har, så vidt jeg vet, ikke noe særlig robust errorsøking. Kommunikasjonen er enveis (utenom HDCP-handshaking) slik at en evt. dropp av bits eller feiloverførte bits vil ikke kunne meddeles tilbake til sender for gjentransmisjon.

 

Angående "bedre kontakter på dyre kabler", så JA det kan faktisk være sant. Har selv opplevd å få løse kontaktpunkter mellom selve kabelen og "pluggen" på en billig kabel som ble brukt flittig (tatt ut og inn mange ganger). 

 

Altså visdommen er:

Skal du ha LANGE kabelstrekk så kan det lønne seg med en dyrere kabel (For ekstra lange HDMI-kabelstrekk har man jo tilogmed Fiber-hdmi...).

Og

Drar du kontaktene inn og ut støtt og stadig, ja da kan en dyrere kabel være smart.

 

Det jeg tror folk lurer seg selv med er at de tror at bildet skal bli skarpere, få mindre (analog?!)støy eller få mer fargedybde bare på grunn av en dyrere kabel. DET får man ikke, men man kan slippe det jeg best kan beskrive som "digitalt støy" (selv opplevd det som grønne prikker) eller total nedbrytning av signalet (bare en farge, RGB-snø ;) )

9437429[/snapback]

 

Her er vi inne på det, ja, i det siste avsnittet ditt. The signal falling down The Digital Cliff og bildet får synlige degraderinger som er greie å se. Men har du ikke disse problemene så er det da heller ingen vits i å invistere i en dyrere kabel. Som du sier, du får ikke noe bedre bilde. Og det er det som var Darth Mtoffys poeng. (Forsto jeg deg rett, Darth?) Og mitt. Og HDMI folkene sitt også. :)

 

Når det gjelder dyrere kabler og bedre kontakter - så javel - men det man også skal huske på at en del av disse tykke, tunge kablene, med tunge kontaktpunkter faktisk kan virke mot sin hensikt i det at de letter faller ut av kontaktene (pga tyngden) og vanskeligere lar seg trekke rundt hjørner. (Egen erfaring).

 

Når det gjelder lange kabelstrekk så er et mitt inntrykk det at av det som er i salg i lange strekk på markedet her stort sett holder det de lover. Har ikke sett så veldig lange Clas Ohlson kabler. Men kanskje det finnes alikevel? Men hvis man kjøper en kabler som sertifisert så er det da bare å dra å bytte den evt få penga tilbake hvis den ikke leverer varene - bokstavlig talt.

Lenke til kommentar
Her er vi inne på det, ja, i det siste avsnittet ditt. The signal falling down The Digital Cliff og bildet får synlige degraderinger som er greie å se. Men har du ikke disse problemene så er det da heller ingen vits i å invistere i en dyrere kabel. Som du sier, du får ikke noe bedre bilde. Og det er det som var Darth Mtoffys poeng. (Forsto jeg deg rett, Darth?) Og mitt. Og HDMI folkene sitt også. :)

9442450[/snapback]

Du forsto meg 100% rett ja :thumbup:

 

Når det oppstår bitfeil i ett hdmi-signal så er det så merkbart at jeg ikke vil kalle dette for "dårlig bildekvalitet". Bildet er rett og slett helt ubrukelig Og ja jeg har opplevd dette i min egen stue når jeg prøvde en passiv hdmi-splitter ut fra min nye receiver. Bildet på projektoren ble da fullt av røde og hvite prikker. Rett og slett helt uholdbart. Fjernet splitteren og vips så var det borte.

 

Vet ikke hva du(peedee) kaller lange kabelstrekk men jeg hadde inntil nylig en 10meter hdmi-kabel fra clas ohlson og den fungerte ypperlig på 720p i hvert fall. Den kostet 500kr for ca ett år siden.

 

Har som nevnt byttet denne kabelen nå pga utseende på kabelen. Den clas-kabelen er nemlig sort og feit. Så rett og slett helt for ******* ut i stua mi :D Den virket derimot veldig solid. Ville ikke blitt overasket om den taklet 1080p men det er bare spekulasjon.

Lenke til kommentar

Litt OT:

 

Jeg bytter maskin (Premium til Elite). Tenkte å bruke et minnekort til å overføre savegames og profil, og slette alt annet.

 

Men, kan jeg laste ned Arcade-spill, og tilleggspakker jeg har kjøpt? Blir dette i så fall bare spillbart når jeg er logget inn over Live-nettverket, eller funker det også offline?

 

Hvis man overfører med Kit får man, slik jeg har forstått det, bare spille disse spilla når man er online.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...