Gå til innhold

Oppsett av 3 HDD


Jamm

Anbefalte innlegg

Skal sette opp ny PC tenker da å bruke 3 stk HDD.

1 stk HDD, 320GB Sata, som har boot og system filer.

2 stk HDD, 700 GB Sata som er Speilet og innholder kun "Mine Dokumenter"

 

Hvordan gjøres dette? Må jeg bruke Hardware diskkontroller. Bruker XP Pro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke Raid1. Det kan gjøres med vanlig backup/synkroniserignsprogramvare også. Jeg vil egentlig si det er tryggere med en programvarebasert løsnigng. Sletter man noe man ikke bør slette, eller partisjonerer feil disk eller noe annet trøbbel av det kalibret så vil man med Raid1 miste backupen samtidig. Med en programvarebasert løsning slipper du det.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke Raid1. Det kan gjøres med vanlig backup/synkroniserignsprogramvare også. Jeg vil egentlig si det er tryggere med en programvarebasert løsnigng. Sletter man noe man ikke bør slette, eller partisjonerer feil disk eller noe annet trøbbel av det kalibret så vil man med Raid1 miste backupen samtidig. Med en programvarebasert løsning slipper du det.

9348393[/snapback]

Vil jeg med en sofware basert løsning sitte med 3 HDD med forskjellige navn (C,D og E), eller kan jeg få 2 (C og D)?

Lenke til kommentar
Man trenger ikke Raid1. Det kan gjøres med vanlig backup/synkroniserignsprogramvare også. Jeg vil egentlig si det er tryggere med en programvarebasert løsnigng. Sletter man noe man ikke bør slette, eller partisjonerer feil disk eller noe annet trøbbel av det kalibret så vil man med Raid1 miste backupen samtidig. Med en programvarebasert løsning slipper du det.

9348393[/snapback]

ok, da snakker vi om vanlig backup. trodde at han var ute etter speiling av harddisker. det er to forskjellige ting.....

Lenke til kommentar

Det som er vikstigst for meg er at system/boot HDD er for seg selv, og at de 2 HDD som inneholder "Mine Dokumenter" er identiske hele tiden. Ønsker ikke å måtte kjøre "Back-Up" eller lignende i ett sett.

 

Gjøre dette enklest mulig uten å måtte tenke.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
Det som er vikstigst for meg er at system/boot HDD er for seg selv, og at de 2 HDD som inneholder "Mine Dokumenter" er identiske hele tiden. Ønsker ikke å måtte kjøre "Back-Up" eller lignende i ett sett.

Dette kan du få til med speiling av de to harddiskene ja.

Backup er likevel anbefalt, se under.

 

Gjøre dette enklest mulig uten å måtte tenke.

9348539[/snapback]

Å ikke tenke er ikke anbefalt :-)

Hvorfor trenger man backup? (når man har speiling)

Vel, her er to eksempler:

1) du får et virus på maskina di som overskriver / ødelegger alle dokumenter den finner. Raid'et ditt vet ikke at dette er "unormal" diskaktivitet, og speiler endringene så diskene blir like. Vips, så har du mistet alle dokumentene dine.

2) Du selv lagrer et Word-dokument, og svarer ja på at eksisterende dokument skal overskrives. For sent oppdager du at du har skrevet over et dokument som du skulle tatt vare på. Nå hadde det vært kjekt med en backup.

Lenke til kommentar
Skal sette opp ny PC tenker da å bruke 3 stk HDD.

1 stk HDD, 320GB Sata, som har boot og system filer.

2 stk HDD, 700 GB Sata som er Speilet og innholder kun "Mine Dokumenter"

 

Hvordan gjøres dette? Må jeg bruke Hardware diskkontroller. Bruker XP Pro.

9348139[/snapback]

 

Du kunne jo også vurdere å bruke en RAPTOR som C-disk dersom behovene er små for det som ikke skal ligge på "mine dokumenter".

Lenke til kommentar
Vil jeg med en sofware basert løsning sitte med 3 HDD med forskjellige navn (C,D og E), eller kan jeg få 2 (C og D)?

9348419[/snapback]

Da vil du sitte med tre logiske disker. f.eks:

C: Opterativsystem

D: Lagring

E: Backup av lagring.

 

Backupen kan f.eks kjøres automatisk hver time, hvert døgn, manuelt eller hva man måtte ønske. Backupprogrammet bør kun oppdatere backupen og ikke ta en helt ny fullstendig backup hver gang. De fleste backup-programmer støtter slike oppdateringer. (F.eks GoodSync)

 

Det som er vikstigst for meg er at system/boot HDD er for seg selv, og at de 2 HDD som inneholder "Mine Dokumenter" er identiske hele tiden. Ønsker ikke å måtte kjøre "Back-Up" eller lignende i ett sett.

 

Gjøre dette enklest mulig uten å måtte tenke.

9348539[/snapback]

En tankeløs backupmetode er ikke å anbefale. Det lønner seg å tenke gjennom hva man egentlig ønsker og hvor god sikkerhet de ulike løsningene tilbyr og hvordan de kan feile.

 

Personlig er jeg tilhenger av off-site backup der både originalen og backupen kjører Raid5 og der synkroniseringen gjøres manuelt (med beskjed om at nå er det på tide hver 4. time) og inkrementelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...