Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

Se også denne siden Del.
Den er grei, jeg får ta en runde på smbmount og smbfs i howto'en, men nå må jeg igjen understreke at cifs er et virtuelt filsystem for montering av delt mappe på en linux maskin, og altså ikke relevant for montering av delt mappe på en MS maskin, så det har ingen betydning for det typiske oppsettet i howto'en.
Forklar det den som kan(ikke se på meg), men jeg forsøkte litt til med Samba, og nå fungerer det helt _supert_!!
Det hørtes jo flott ut, jeg har ingen forklaring, men så har jeg heller ikke sett noen issues med Samba når jeg har testet (også mot XP). Høres ut som din neste filserver vil kjøre linux ;)
Dersom man setter opp remote desktop fra Ubuntu(desktop) og windows mot Ubuntu server - trenger da serveren et skjermkort?
Kommer du i det hele tatt forbi Bios uten skjermkort da?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gjort noen småendringer i smb.conf(fra noen guider jeg fant), men ingen som jeg kan forstå kunne endre slik på farten. Men nå virker det altså veldig bra, har overført en hel masse nå uten problemer – og med stor fart. Lært litt på veien har jeg og.

 

Siden det ikke er noe poeng å endre på guiden ad cifs(siden du ikke merket noe forskjell), så kunne du kanskje istedet bruke tid på den siste remote løsningen du nevnte. Klaffer godt overens med mitt neste steg:-)

 

Kommer du i det hele tatt forbi Bios uten skjermkort da?

Nei, man gjør vel gjerne ikke det. Tenkte litt på å endre Bios Halt on til «The system boot will not stop for any error». Men jeg antar du har rett. Frister og teste for å se hva som skjer.

 

Lite tips du kanskje kan legge ved for dem som bruke Linux server mot vista maskiner; Vista vil automatisk indeksere det som dukker opp, noe som jeg har lest skal kunne redusere ytelsen på Samba – særlig dersom du har flere maskiner med makkverket på. Tipset er å skru det av.

 

Men helt klart, nå som printer og fart er på plass; linux forblir her:-D

Lenke til kommentar
Jeg har gjort noen småendringer i smb.conf(fra noen guider jeg fant), men ingen som jeg kan forstå kunne endre slik på farten. Men nå virker det altså veldig bra, har overført en hel masse nå uten problemer – og med stor fart. Lært litt på veien har jeg og.
Kunne du tenkt deg å poste smb.conf (dropp bare alt personlig fra den), så har vi oppsettet til fremtidig referanse i tilfelle det ligger en hund der?
Siden det ikke er noe poeng å endre på guiden ad cifs(siden du ikke merket noe forskjell), så kunne du kanskje istedet bruke tid på den siste remote løsningen du nevnte. Klaffer godt overens med mitt neste steg:-)
Lagt inn for lengst, punkt 4.7 :)
Lite tips du kanskje kan legge ved for dem som bruke Linux server mot vista maskiner; Vista vil automatisk indeksere det som dukker opp, noe som jeg har lest skal kunne redusere ytelsen på Samba – særlig dersom du har flere maskiner med makkverket på. Tipset er å skru det av.
Kunne godt tenkt meg å be folk om å skru av hele Vista, men tweaking av Vista er definitivt ikke noe jeg kommer til å ofre en kalori, MS har fått karret til seg nok penger (også mine) til å gjøre den jobben selv.
Lenke til kommentar

Til 4.7:

(hvis noen finner en key authentication metode er jeg takknemlig)

Brukeren kan legge til Seveas pakkbrønn - denne er opprettet og holdes ved like av en kjent programmerer tilhørende Ubuntu. Denne pakkebrønnen for Ubuntu har FreeNX. Seveas faller i samme gruppe som Medibuntu. Se her; http://mirror.ubuntulinux.nl/

Guide for dette finner man her(dette gjelder også key); https://help.ubuntu.com/community/FreeNX

 

Jeg ble ellers først litt forvirret av punkt 4.7, da jeg ikke forstod forskjellen mellom FreeNX(http://freenx.berlios.de/) og den kommersielle versjonen. Kanskje noen få oppklarende ord hadde vært ok for nye brukere, ev. en av de linkene mine ovenfor.

 

Skal poste nødvendig info om mitt samba oppsett i morgen en gang.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Jeg ble ellers først litt forvirret av punkt 4.7, da jeg ikke forstod forskjellen mellom FreeNX(http://freenx.berlios.de/) og den kommersielle versjonen. Kanskje noen få oppklarende ord hadde vært ok for nye brukere, ev. en av de linkene mine ovenfor.
Takk for informasjonen om FreeNX, jeg har nå lagt inn det samt fyllt ut punkt 4.7 en del. Ellers tittet jeg litt mer på cifs, og den virker litt strengere på syntaks, så jeg får se om jeg får lagt inn noe fornuftig der etterhvert.
Lenke til kommentar

Lurer på en ting. Jeg ville forandre mitt «NetBios Name», altså det navet de øvrige maskiner ser. Ifølge en guide kunne jeg da kjøre:

gksudo gedit /etc/hostname og endre til det jeg ønsket(men uten mellomrom). Og videre jeg måtte kjøre gksudo gedit /etc/hosts og endre tilsvarende der. Det som da skjer er at både det gamle og det nye dukker opp som delt på nettverket – og begge fungerer. Er det mulig å fjerne det gamle?

 

Ser i Samba at man også kan dele cd/dvd-rom, vet du om dette også gjelder hd-dvd rom/blue ray? Disse er jo dyre i dag, hadde vært kult om man kunne bruke samme på de andre maskiner - slik at en enhet ville være nok(!).

Lenke til kommentar
Lurer på en ting. Jeg ville forandre mitt «NetBios Name», altså det navet de øvrige maskiner ser. Ifølge en guide kunne jeg da kjøre:

gksudo gedit /etc/hostname og endre til det jeg ønsket(men uten mellomrom). Og videre jeg måtte kjøre gksudo gedit /etc/hosts og endre tilsvarende der. Det som da skjer er at både det gamle og det nye dukker opp som delt på nettverket – og begge fungerer. Er det mulig å fjerne det gamle?

Filen /etc/hostname inneholder det navnet maskinen sier at den har til nettverket ditt, dette blir oppdatert hver gang du starter maskinen ved at skriptet /etc/init.d/hostname.sh kjøres, som rett og slett setter maskinnavnet til innholdet i filen /etc/hostname. Dvs. du kan greit oppdatere navnet uten å re-boote, bare kjør sudo /etc/init.d/hostname.sh. Når det gjelder /etc/hosts filen så er det den første plassen serveren ser etter hvilken IP maskinnavnet/domenenavnet du ga korresponderer til. Det som har skjedd i ditt tilfelle er at du har endret maskinnavnet, slik at en delt mappe fra en maskin med nytt navn er synlig på nettet, men hosts fila på MS maskinen din er uendret (for du endret hosts fila på serveren, men det ser ikke MS maskina di), og angir et annet maskinnavn som peker på samme IP. Tydeligvis har ikke MS lagt inn en kryssjekk på når to navn peker på samme IP, så de opptrer da som to maskiner. Du finner lokasjonen til hosts fila hos MS i et skjult punkt i guiden, lurer på om det var i forbindelse med remote desktop.
Ser i Samba at man også kan dele cd/dvd-rom, vet du om dette også gjelder hd-dvd rom/blue ray? Disse er jo dyre i dag, hadde vært kult om man kunne bruke samme på de andre maskiner - slik at en enhet ville være nok(!).
Vet ikke, men du kan sikkert kontakte utviklerne å høre om de har noe allerede, eller om noe kan ventes.
Lenke til kommentar

Stor takk for utfyllende svar Del!

 

Tydeligvis har ikke MS lagt inn en kryssjekk på når to navn peker på samme IP, så de opptrer da som to maskiner.
Altså et ms problem... Vel da får det være.

 

Vet ikke, men du kan sikkert kontakte utviklerne å høre om de har noe allerede, eller om noe kan ventes.
Ser at Linux har støtte for begge typer(1) - både lese/skrive(foreløpig er nero linux(2) eneste program som kan skrive - men det er vel ikke lenge før k3b får det samme(tipper jeg). Eneste problemet foreløpig er media beskyttet med DRM(3). Windows programmet DVD-HD FAB Decrypter fungerer i wine(4)), og kan fjerne den - men det blir jo ikke det samme som det jeg tenker på. Har søkt en del etter samba og hd-dvd/Blu-ray, men ikke funnet noe enda. Antar det enda ikke er støttet - men vil vel dukke opp.

 

(1)http://fy.chalmers.se/~appro/linux/DVD+RW/

(2)http://www.nero.com/eng/linux3.html

(3)https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/BluRayAndHDDVD

(4)http://www.dvdfab.com/free.htm

 

De endringer jeg gjorde - alt i alt - fra samba virket tregt til raskt var:

Ny installasjon av Ubuntu.

La til noatime for de partisjoner hvor de delte mappene befinner seg i fstab.

Installerte: sudo aptitude install samba smbfs

Endret "workgroup" til den windows bruker hos meg(har lest dette er helt uten betydning).

Satt "wins support" til no(tror ikke det har noen betydning heller).

Fjernet kolonnen for "security = user", og la til tre brukere.

Haket ikke av for NFS når jeg delte mappene.

 

Utover det har jeg ikke gjort noe saml. med forrige gang jeg forsøkte.

Lenke til kommentar
Tydeligvis har ikke MS lagt inn en kryssjekk på når to navn peker på samme IP, så de opptrer da som to maskiner.
Altså et ms problem... Vel da får det være.
Når sant skal sies kan det godt hende linux heller ikke kryssjekker. Uansett var hukommelsen riktig, bare sjekk skjult tekst under 2.4, så finner du hosts fila til MS, den er bare litt bedre gjemt.

 

Når det gjelder HD-DVD og Blu-ray regner jeg med at k3b får støtte for dette raskt, hvis den ikke allerede har det. DRM greiene skal jeg klare meg uten så lenge som mulig.

De endringer jeg gjorde - alt i alt - fra samba virket tregt til raskt var:

Ny installasjon av Ubuntu.

La til noatime for de partisjoner hvor de delte mappene befinner seg i fstab.

Installerte: sudo aptitude install samba smbfs

Endret "workgroup" til den windows bruker hos meg(har lest dette er helt uten betydning).

Satt "wins support" til no(tror ikke det har noen betydning heller).

Fjernet kolonnen for "security = user", og la til tre brukere.

Haket ikke av for NFS når jeg delte mappene.

Takk for oppsummeringen. Jeg har kjørt noen tester i stua her, og kommet frem til noen nye resultater. Jeg tror det er et godt poeng å ta med i betraktningen at en delt mappe gjerne indekseres uansett OS, men kanskje dette er verst under Vista. I hvertfall sammenlignet jeg nå smbfs og cifs i kontrollerte former, og fant ut at cifs faktisk gir vesentlig bedre ytelse. 9MB/s på 100Mb linje er helt grei ytelse (mens smbfs gjerne vaket rundt 6-7MB/s). Fortsatt var ssh vesentlig vassere med 11.2MB/s, men forskjellen til MS blir forsvinnende liten med cifs. Jeg har derfor revidert hele biten om delte mapper, ut med smbfs og inn med cifs. For de som ønsker å lage egen hjemmeside har jeg også prøvd å gjøre det enda enklere, sjekk 4.1. Nå burde alle kunne hoste sitt eget nettsted ;)

Lenke til kommentar
trygveaa, kan du ikke gi flere detaljer rundt tallene dine slik at de blir sammenlignbare med de vi allerede har (f.eks. brukte du cifs eller smbfs, testet du diskytelsen på diskene).

Da har jeg (endelig) fått testet ytelsen på nettverket her (100 Mb/s).

 

samba:

 

konqueror:

server (ubuntu) - pc (windows xp) 8,2 MB/s

pc (windows xp) - server (ubuntu) 7,8 MB/s

server (ubuntu) - pc (ubuntu) 9,0 MB/s

pc (ubuntu) - server (ubuntu) 9,5 MB/s

 

 

ftp:

 

Opera:

server (ubuntu) - pc (windows xp) 10,5 MB/s

server (ubuntu) - pc (ubuntu) 10,5 MB/s

 

SmartFTP:

server (ubuntu) - pc (windows xp) 10,9 MB/s

pc (windows xp) - server (ubuntu) 8,7 MB/s

 

konqueror:

server (ubuntu) - pc (ubuntu) 11,0 MB/s

pc (ubuntu) - server (ubuntu) 11,0 MB/s

 

 

http:

 

Opera:

server (ubuntu) - pc (windows xp) 10,5 MB/s

server (ubuntu) - pc (ubuntu) 10,0 MB/s

 

(var litt vanskelig å få det oversiktlig her)

 

FTP fra ubuntu til ubuntu gir raskest resultat, men samba er ganske raskt det også. Litt raskere mellom ubuntu og ubuntu enn mellom ubuntu og windows xp. Den kommer opp i disse hastighetene nesten med en gang på alle protokollene. Du spør om jeg brukte smbfs eller cifs. Hva er forskjellen på de og hvordan endrer jeg dette?

 

Leseytelsen til diskene ligger på 70-80 MB/s.

 

Hvordan tester man skriveytelse på en disk?

Lenke til kommentar

Takk Trygve, ser ut som Konqueror bruker cifs i stedet for smbfs, det er også konsistent med mine målinger.

 

hdparm lesehastigheten måler optimal lesehastighet, dvs. en fil optimalt plassert ved begynnelsen av harddisken. Det kan vi nesten ikke teste ved skriv, uten at disken er tom. Men du kan ihvertfall teste skrivehastighet for disken med den ledige plassen disken har med følgende:

time dd if=/dev/zero of=garbage bs=8k count=125000

Du får da opprettet en fil som heter garbage i mappen hvor du står, og den veier 1GB. Du kan måle lesehastigheten på samme fil etterpå men da må du tømme cache først (mulig det holder å logge ut og inn, eventuelt kan du fylle cache med noe annet), kan du tilsvarende teste lesehastighet av samme fil:

time dd of=/dev/zero if=garbage bs=8k count=125000

Lenke til kommentar

Dagens spørsmål(mas) fra meg;

 

1: Når man oppretter en ny Linux bruker så kan man velge om denne skal få en home mappe eller ikke via useradd, trenger brukeren det dersom den bare skal få tilgang til delte mapper fra samba?

 

2: Har noen mapper som krever brukernavn/passord nå – og hvor ulike brukere har ulik tilgang. Kunne også tenke meg en mappe som verken krever brukernavn eller passord – innenfor mitt nettverk. Hvordan få til det? Kan jeg følge Langbein sin guide og legge til at en bruker ikke skal ha passord i samba?

Dersom jeg endrer security til share så får jeg se alle mappene(med unntak av dem som ikke er browsable), men ikke åpen noen(selv ikke med rett brukernanv/p for den aktuelle mappe).

 

3: Frem til nå har jeg måtte gå frem og tilbake mellom maskinene for å se hva samba deler ut, det ser man jo selvsagt også i samba filen – men som ny og usikker på alle innstillinger så er det kjekt å se hva som faktisk vises. Så kom jeg over en smart kommando:

smbclient -L navnpåpc -U%

Denne skal vise hva en «ikke autorisert bruker» vil se som delt på nettverket fra en annen maskin på mitt nettverk. Legger man til -brukernavn så vil man se hva den aktuelle bruker ville ha sett fra en annen maskin. Problemet er at jeg får denne feilmeldingen:

 

cli_rpc_pipe_open: cli_nt_create failed on pipe \srvsvc to machine SERVER. Error was NT_STATUS_ACCESS_DENIED

 

Error returning browse list: NT_STATUS_ACCESS_DENIED

 

Deretter får jeg en oversikt over de maskiner med NetBios Name på mitt nettverk. Legger jeg til -brukernavn så blir jeg heller ikke bedt om passord(som jeg skal), og får ikke se denne brukers mapper som den har tilgang til.

 

4: Ellers så ser jeg nå at Vista vil oppdatere Netbios Name etter to -tre reboots, så da slipper man å tenke på det.

 

5: Mozze lurer ovenfor om det finnes et windows program som kan utføre automatisk backup av mapper på windows maskinen til Linux serveren. Gratis og åpenkildekode programmet Cobian backup kan det(via ftp, som du også beskriver i guiden din hvordan man setter opp). Har veldig god erfaring med dette programmet, langt bedre enn med ms sitt synctoy. Det (fantastiske gode) kommersielle programmet Acronis TrueImage kan også gjenopprette en image fil av et windows os, hvor image filen ligger på en server.

 

6: Gir meg ikke helt med dette cifs og smbfs. Du beskriver hvordan man deler en mappe med Samba med smbfs, og hvordan man monterer en windows share ved cifs, i guiden din. Er det mulig å dele en mappe med Samba med cifs, eller er denne protokollen bare for å montere en windows share?

Lenke til kommentar

Jøss, jeg skal gjøre et forsøk på å svare.

1: Når man oppretter en ny Linux bruker så kan man velge om denne skal få en home mappe eller ikke via useradd, trenger brukeren det dersom den bare skal få tilgang til delte mapper fra samba?
Prøv da vel! Jeg vil tro det går helt fint.
2: Har noen mapper som krever brukernavn/passord nå – og hvor ulike brukere har ulik tilgang. Kunne også tenke meg en mappe som verken krever brukernavn eller passord – innenfor mitt nettverk. Hvordan få til det? Kan jeg følge Langbein sin guide og legge til at en bruker ikke skal ha passord i samba?

Dersom jeg endrer security til share så får jeg se alle mappene(med unntak av dem som ikke er browsable), men ikke åpen noen(selv ikke med rett brukernanv/p for den aktuelle mappe).

Det er flere måter å løse dette på, det mest naturlige er vel å styre med gruppetilgang, det gir deg full fleksibilitet til å styre tilgang til forskjellige brukere. Montering kan du legge i fstab slik at dette skjer automatisk. Hvis du ønsker helt fri tilgang til en mappe uten at denne monteres, kan du jo vurdere anonym ftp.
3: Frem til nå har jeg måtte gå frem og tilbake mellom maskinene for å se hva samba deler ut, det ser man jo selvsagt også i samba filen – men som ny og usikker på alle innstillinger så er det kjekt å se hva som faktisk vises. Så kom jeg over en smart kommando:

smbclient -L navnpåpc -U%

Denne skal vise hva en «ikke autorisert bruker» vil se som delt på nettverket fra en annen maskin på mitt nettverk. Legger man til -brukernavn så vil man se hva den aktuelle bruker ville ha sett fra en annen maskin. Problemet er at jeg får denne feilmeldingen:

 

cli_rpc_pipe_open: cli_nt_create failed on pipe \srvsvc to machine SERVER. Error was NT_STATUS_ACCESS_DENIED

 

Error returning browse list: NT_STATUS_ACCESS_DENIED

 

Deretter får jeg en oversikt over de maskiner med NetBios Name på mitt nettverk. Legger jeg til -brukernavn så blir jeg heller ikke bedt om passord(som jeg skal), og får ikke se denne brukers mapper som den har tilgang til.

Funker helt fint her, men browse delte mapper gjør du jo enkelt fra konqueror/dolphin/nautilus m/fler.
4: Ellers så ser jeg nå at Vista vil oppdatere Netbios Name etter to -tre reboots, så da slipper man å tenke på det.
Morsom detalj :)
5: Mozze lurer ovenfor om det finnes et windows program som kan utføre automatisk backup av mapper på windows maskinen til Linux serveren. Gratis og åpenkildekode programmet Cobian backup kan det(via ftp, som du også beskriver i guiden din hvordan man setter opp). Har veldig god erfaring med dette programmet, langt bedre enn med ms sitt synctoy. Det (fantastiske gode) kommersielle programmet Acronis TrueImage kan også gjenopprette en image fil av et windows os, hvor image filen ligger på en server.
Bacula gjør alt inklusive full back-up av MS OS (og alle andre OS i universet), og er selvfølgelig GPL ;), du finner forøvrig link til denne helt nederst i howto'en.
er denne protokollen bare for å montere en windows share?
Bingo. Endret av Del
Lenke til kommentar
Prøv da vel! Jeg vil tro det går helt fint.

Forsøkte, og det gikk bra. Testet om jeg kunne logge meg inn men fikk beskjed at homemappen ikke var opprettet, men brukeren fikk fint tilgang til de delte mappene fra en annen maskin.

 

Funker helt fint her, men browse delte mapper gjør du jo enkelt fra konqueror/dolphin/nautilus m/fler.

Ja, men innlogget som min bruker så har jeg tilgang til alt. Jeg ville bare se hva «doffen» kan gjøre(og doffen kan jeg ikke logge meg inn som). Men satt opp Remote med VNC(tightvnc på windows maskinen), så nå kan jeg gjøre endringer og se samtidig. Ganske tøft!

 

Problemet med deltmappe uten brukernavn/passord, med tilgang fra en windowsmaskin - er helst at vista(i motsetning til Ubuntu), ikke husker brukernanv/passord selv om du haker av for det. Rebooter du maskinen så må du taste inn på nytt. Det gjør at windows brukeren ikke kan feks. sette opp Mediamokey til å hente musikken fra en delt musikkmappe - uten å måtte logge seg på manuelt hver gang. Forsøkte det Langbein forklarer - altså uten passord - men det endrer ikke på "problemet" siden man må taste inn brukernavn. Samme skjer forøvrig med WHS.

 

Forsøkte også med SSH - men får connection error. Jeg får se på det i morgen.

 

Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Problemet med deltmappe uten brukernavn/passord, med tilgang fra en windowsmaskin - er helst at vista(i motsetning til Ubuntu), ikke husker brukernanv/passord selv om du haker av for det. Rebooter du maskinen så må du taste inn på nytt. Det gjør at windows brukeren ikke kan feks. sette opp Mediamokey til å hente musikken fra en delt musikkmappe - uten å måtte logge seg på manuelt hver gang. Forsøkte det Langbein forklarer - altså uten passord - men det endrer ikke på "problemet" siden man må taste inn brukernavn. Samme skjer forøvrig med WHS.
veldig glad det er du som koser deg med Vista og ikke meg ;)
Forsøkte også med SSH - men får connection error. Jeg får se på det i morgen.

Alt du trenger gjøre på linux maskinen er:

sudo aptitude install ssh

så kan du koble til fra annen linux maskin med

ssh bruker@ipadresse

hvis det er samme bruker, holder det med

ssh ipadresse

ipadressen får du se med kommandoen ifconfig

Lenke til kommentar
Alt du trenger gjøre på linux maskinen er:

Jeg hadde gjort alt dette – men når jeg forsøkte og ssh til meg selv fra en annen Ubuntu/windows maskin samt til/fra samme maskin – så fikk jeg «Connection refused». For å gjøre en lang historie kort; det er han bak skjermen som så vanlig var feilkilden... :blush: Jeg kom på at jeg endret port 22 til 8888 en gang he he Kanskje derfor jeg ikke fikk til NX... sukk

 

Har noen spørsmål ad ssh:

Jeg kunne bare logge meg inn som en vanlig bruker, ikke meg selv; antar dette er pga. jeg har root passordet og root er satt til å ikke kunne logge seg på(som du nevner i din guide). Men er ikke poenget med ssh en sikker tilkobling for å kunne adm serveren da, feks. oppdatere den? Jeg forsøkte sudo aptitude update og skrev inn sudo passordet; fikk da melding om at min bruker ikke hadde sudo rettigheter og ville bli rapportert :!: Innlogget senere som superbruker - hvor finner jeg slik info?

 

Hvis man skal koble seg på fra en linux maskin, hvor endrer man hvilke port man skal kontakte? I putty er det et eget valg for port.

Endret: stryk denne, fant svaret:

ssh brukernavn@IP/hostname/URL:ønsket_port

 

Du har et tips om å starte programmer grafisk via ssh; er dette bare linux - linux?

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Kanskje derfor jeg ikke fikk til NX... sukk
jepp, nx virker ut-av-boksen så sant du har fungerende ssh :), ting er ikke så vanskelig i linux som enkelte vil ha det til.
Har noen spørsmål ad ssh:

Jeg kunne bare logge meg inn som en vanlig bruker, ikke meg selv; antar dette er pga. jeg har root passordet og root er satt til å ikke kunne logge seg på(som du nevner i din guide). Men er ikke poenget med ssh en sikker tilkobling for å kunne adm serveren da, feks. oppdatere den? Jeg forsøkte sudo aptitude update og skrev inn sudo passordet; fikk da melding om at min bruker ikke hadde sudo rettigheter og ville bli rapportert :!: Innlogget senere som superbruker - hvor finner jeg slik info?

Ubuntu setter opp sudo som standard (i motsetning til f.eks. Debian), men kun den første brukeren du oppretter får den utvidede muligheten. Dersom du vil gi andre brukere denne muligheten må du gi de gruppetilhørighet til gruppen admin (gjøres enkelt fra kcontrol eller System settings). Du kan også bli rot med su kommandoen (uten å være admin) etter å ha tatt ssh inn til maskinen.
Hvis man skal koble seg på fra en linux maskin, hvor endrer man hvilke port man skal kontakte? I putty er det et eget valg for port.

Endret: stryk denne, fant svaret:

ssh brukernavn@IP/hostname/URL:ønsket_port

man ssh ville fortalt deg at ssh -p 8888 ipadresse gir deg ssh inn til port 8888.

Du har et tips om å starte programmer grafisk via ssh; er dette bare linux - linux?
Nei, men da trenger du Cygwin.
Lenke til kommentar

Jeg står vist litt fast her nå... For å gjøre en lang og kjedelig historie kort: Jeg har installert Ubuntu, satt opp Samba, gått over til Kubuntu, laget et par mapper som er satt opp for deling via SMB.

Det skal være uten passord så har i kcontrol satt sikkerhet til "share" (eller resurs som det kalles på norsk..) og alle har fått lese/skrive rettigheter.

 

Jeg kommer inn på denne maskinen fra andre maskiner, og jeg ser de mappene jeg deler, men prøver jeg å åpne får jeg feilmelding (får ikke tilgang, kontroller at navn er stavet riktig osv osv) på Windows maskinene. Det jeg syns virker litt rart er at det samme skjer dersom jeg via konquerer eller Dolphin går på "Samba resurser" - "Arbeidsgruppen" - "Kubuntu maskinen" "og en av de delte mappene" kommer det beskjed om at "The file or folder SMB://"maskinnavn"/"navn på mappe" does not eksist.

 

Det jeg ikke har gjort er å legge til brukere i Samba (inbiller meg at det ikke er nødvendig når alle skal ha tilgang, men jeg tar kanskje feil?) Har en fresh install av systemet nå etter mye feilmeldinger og uregelmessigheter av en dag med fikling. Ser at guiden sier noe om bugs i kcontrol på 7.04, vet ikke om dette er endret i 7.10?

kcontrol har crashet et par ganger, bla "kcontrol crashed and causes signal 11(SIGSEGV)" pluss noen andre liknende meldinger. Det har også vært slik at når jeg skriver inn passord for å få admin mode, blir jeg bare kastet tilbake til hovedmenyen i kcontrol. etter 2 restarter var det plutselig i orden av seg selv. Når jeg prøvde å dele første gangen endret jeg manuelt (gksu gedit /etc/samba/smb.conf) og satte security til "share", men fikk like forbannet mas om passord/brukernavn i Windows. Men det er altså løst, så nå kommer jeg så langt som at jeg ser mappene.

 

Håper noen ser hva som er galt her, eller evnt om det er noe .conf filer dere kan se på så jeg kommer videre. :)

Lenke til kommentar

Godt og ha deg tilbake pcp160; så er det ikke bare jeg som plager Del :D

 

Jeg har forsøkt selv å få en mappe som er helt åpen for dem på mitt LAN.

 

Satt en mappe som både er visbar/lesbar/skrivbar, security var satt til user. For å åpne den fra Windows måtte jeg ha både brukernavn og passord. Ved å følge guiden til Langbein fikk jeg redusert til krav om bare brukernavn(som jeg siden endret tilbake til det normale, altså krav om passord).

 

Fra en Linux maskin derimot kunne jeg benytte meg av denne mappen, uten å logge inn først.

 

Endret security så til share; nå fikk jeg sett alle mapper fra Windows(med unntak av dem som ikke er visbar(browseable)), men ikke åpnet dem uten først å måtte logge meg inn. Og her kommer det merkelige; selv med rett brukernavn/passord så fikk jeg ikke logget meg inn nå. Fra en guide jeg fant så skulle jeg, hvis problemer her, fjerne kolonnen foran «guest account» og legge inn en bruker der(feks min egen). Dette hjalp ikke.

 

Endret; blir ikke dette et fint Linux "home" server kabinett - skal stå fremme og ikke i et kott.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...