Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

Default konfigurering på Linux, er at disk kontroller har lov til å cache data. Hvis man er uheldig med f.eks et strømbrudd, så risikerer man inkonsistens i databaser, i værste fall en korrupt database. Her hjelper det ikke å bruke InnoDB motor til MySQL heller.

 

Skru av write-back cache som root slik:

 

# hdparm -W 0

Går det an å si noe om i hvilken grad dette vil kunne gå utover ytelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

# hdparm -W 0 /dev/sda3

Går det an å si noe om i hvilken grad dette vil kunne gå utover ytelsen?

 

Vanskelig å si noe generelt om det, men i utgangspunktet forventer jeg ikke noen stor endring. Grunnen er at man kan anta read cache er viktigere m.h.p. ytelse, dessuten så kan kernel fortsatt buffre write IO mot disk. Hovedforskjellen, bør jo være når programmer gjør eksplisitt sync, og at diskkontroller ikke lenger kan lyve om når sync er ferdig.

 

Personlig, mener jeg det er uansvarlig å kjøre en server med database, hvor write-back cache er på.

 

Alle mine private maskiner er dette skrudd av, og på jobben ville det blitt "katastrofe", om vi hadde blitt utsatt for en slik tabbe.

Lenke til kommentar
Sliter med å sette det opp =\
sudo aptitude install torrentflux var tilstrekkelig på min 64-bit 7.10. Så er det bare å få tak i den med http://hostname/torrentflux. Må si jeg er imponert over programmet, virker veldig gjennomført.

 

Jeg har benyttet jula til en liten titt på mythbuntu også, det begynner virkelig å nærme seg noe. Opplevde i grunnen bare to irritasjonsmomenter. Det ene var evinnelig re-scaling av theme, tok lang tid og startet på nytt hver gang jeg startet opp konfigurasjon. Det andre var en bug enten i den norske grabber applikasjonen tv_grab_no, eller i tv-listingen fra dagbladet, grabbing stopper opp med feilmelding, og dermed blir heller ikke mythtv oppsettet ferdig, så jeg fikk ikke koblet kanalene mot xmltv identitet. Dumpet borti samme bug med maxemum tv-guide som jeg bruker, grei work-around var bare å kutte ut den trøblete kanalen fra de du henter (glemte dessverre å få med meg hvilken kanal, enten Hallmark eller en annen halvobskur kanal).

 

Uansett, resten gikk veldig greit med en meget god walk-through for ubuntu. Det som har imponert meg mest er hvor mye funksjonalitet som ligger inne, det får alt jeg har sett av medieoppsett til å blekne, bare web-interfacen var nydelig, samt å kunne sette opp frontend (tv bare streames til maskinen over nett) på hvilken som helst maskin. Du kan også enkelt administrere dine opptak over nett.

 

Forresten, jeg har lagt inn alle oppdateringer i howto'en, så dere som har gitt innspill får se om det er greit.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Kan også anbefale Torrentflux-b4rt, en litt mer avansert utgave av torrentflux. man bare laster det ned, legger det i web-root mappen, og åpner opp adressen med en browser.(f.eks www.example.com/torrentflux-b4rt/ ) og man blir guidet gjennom oppsettet, enkelt og greit =) byttet nettop fra vanlige torrentflux til denne, da den hadde mange av de funksjonen jeg savnet i den orginale.

Lenke til kommentar

Jeg har satt opp en server med Ubuntu og kjører proftpd på den. Det funker veldig bra bortsett fra en ting. Når jeg blar i mapper på ftp-serveren bruker den noen ganger veldig lang tid på å åpne mappen, og noen ganger står det "server closed connection" så jeg må prøve å åpne den en gang til. Dette skjer vanligvis med annenhver eller tredjehver mappe jeg åpner. Virker ikke som om det har noe å si hvilke mapper det er.

 

Det skjer ikke når jeg bruker Opera, men med SmartFTP og Windows Explorer. Har ikke testet med andre.

 

Har laget en egen tråd også, men der fikk jeg ikke svar.

 

edit: Har prøvd å reinstallere proftpd og slette alle conf filer jeg fant.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Hei, jeg har et spørsmål vedrørende ditt punkt 1.4 Fildeling.

«De mappene du ønsker å dele høyreklikker du på og velger "share". Samba vil da både installeres og startes, samt at folderen blir tilgjengelig for alle PC-er på lokalnettet ditt.»

 

Jeg har gjort som du beskriver, og får både delt mapper med lese/skrive muligheter. Brukernavn/passord fungerer også fint. Problemet mitt er at det går fryktelig tregt. Med det mener jeg at det(avhenging av filstørrelse selvsagt) er raskere for meg og boote ut av Ubuntu og inn i Windows for så og dele filene mine, og deretter gå tilbake til Ubuntu – enn å skulle dele disse direkte via Ubuntu(slik det er nå).

 

Jeg kan (svært)lite om dette, og har søkt en del. Slik jeg forstår det setter Ubuntu opp Samaba med smbfs, en protokoll som ikke lengre holdes ved like etter det jeg har lest. Det anbefales en rekke steder at man istedet velger cifs, da vil man få samme hurtighet som windows til windows, noe jeg ønsker. Blant annet på Ubuntu sine guider påpekes det at man burde skifte ut smbfs til cifs(dersom ønskelig kan jeg poste linker til disse steder). Men jeg vet ikke hvordan man gjør dette.

 

Det hadde vært _supert_ om du kunne lagt til et punkt om dette – så får vi det på en brukervennlig måte – endog på norsk:-) Ev. hvis jeg forstår dette feil så en liten kommentar om cifs.

 

Har forøvrig satt opp en WHS bare for gøy, installasjon var fryktelig enkel – men vanvittig tidkrevende(inkludert 4-5 reboots). Farten på LAN er uhyggelig rask, mer en tilfredsstillende. Men jeg ser raskt forskjellen mellom WHS og resultatet av det oppsett din guide byr på –her kan brukeren velge selv hva vedkommende ønsker, mens WHS byr på et ferdig oppsett med en rekke begrensninger. Men før jeg får til farten så skal jeg ikke skrike så høyt.

Lenke til kommentar

Det oppsettet du har guida til i starten det er ubuntu server og ikke vanlig ubuntu sant? Jeg lasta ned ubuntu server tidligere idag, og trykka på at jeg ville innstallere filserver. Vil egentlig bare sitte å prøve og lære meg litt. Nå komme jeg bare inn på sort skjerm som det står.

 

daniel@servernavn:~$

 

så kan jeg skrive kommandoer, noe mulighet for og skrive noe får og starte en innstalasjon sånn at jeg kan få grafisk-design?

Lenke til kommentar
Det oppsettet du har guida til i starten det er ubuntu server og ikke vanlig ubuntu sant? Jeg lasta ned ubuntu server tidligere idag, og trykka på at jeg ville innstallere filserver. Vil egentlig bare sitte å prøve og lære meg litt. Nå komme jeg bare inn på sort skjerm som det står.

 

daniel@servernavn:~$

 

så kan jeg skrive kommandoer, noe mulighet for og skrive noe får og starte en innstalasjon sånn at jeg kan få grafisk-design?

Hvis du vil ha gnome desktop, skriv inn;

sudo aptitude install ubuntu-desktop

 

Hvis du vil ha KDE desktop, skriv inn;

sudo aptitude install kubuntu-desktop

 

Hvis du vil ha xfce desktop, skriv inn;

sudo aptitude install xubuntu-desktop

 

(se under punkt 1.2 i serverguiden ovenfor for å lære om forskjellen mellom dem).

 

Etter installasjon logger du ut og inn, og velger gnome/kde/xfce under Session.

 

Endret; fikset skrivefeil..

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Jeg har gjort som du beskriver, og får både delt mapper med lese/skrive muligheter. Brukernavn/passord fungerer også fint. Problemet mitt er at det går fryktelig tregt. Med det mener jeg at det(avhenging av filstørrelse selvsagt) er raskere for meg og boote ut av Ubuntu og inn i Windows for så og dele filene mine, og deretter gå tilbake til Ubuntu – enn å skulle dele disse direkte via Ubuntu(slik det er nå).
Vi tok en runde på det tidligere i tråden, hos meg var ikke ytelsestapet ved Samba dramatisk, jeg fikk samme hastighet med cifs. Nå har jo jeg kun linux-linux kommunikasjon, men andre bekreftet det samme. Kan høres ut som om noe annet er synderen. Si mer om oppsettet ditt, hvordan du måler, hvor store filer osv. Bla gjerne tilbake i tråden for innspill. Forøvrig er oppsett av cifs identisk med smbfs, men hvis det virkelig er synderen skal jeg legge inn spesifikk info på det.
Har forøvrig satt opp en WHS bare for gøy, installasjon var fryktelig enkel – men vanvittig tidkrevende(inkludert 4-5 reboots). Farten på LAN er uhyggelig rask, mer en tilfredsstillende.
Hvis jeg husker riktig fikk jeg 60-70% av teoretisk maks med Samba, så hos meg ville nok en uhyggelig forskjell vært umulig.

 

Nå ser jeg at manuel kommer med en mulig OS årsak her:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10247626

personlig ble jeg kvalm av den debuggingen jeg gjorde med MS under Sambadelen av guiden, så jeg setter umåtelig stor pris på om noen andre hopper inn som testere her.

 

Ellers tenkte jeg å nevne at jeg har testet ut en remote desktop løsning til linux som jeg så langt er veldig imponert over. Nomachine nx simpelthen knuser alt jeg har sett av ytelse på remote desktop, og den kjører atpåtil helt trygt gjennom ssh, dette er en must have, så jeg legger inn informasjon med det første i howto'en.

 

Supernaut_, guiden er for Kubuntu/Ubuntu desktop versjon. Server versjonen av Ubuntu er uten grafisk desktop, akkurat som MS har lagt inn i sitt neste server OS som kommer til sommeren.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg får ca 3,8 MB/s Ubuntu – windows, mens ca 9,2MB/s windows-windows(målt med 4,2gig fil og en 700mb fil). De fleste guider jeg finner tror jeg forutsetter litt mer kunnskap enn hva jeg selv besitter(skal ikke så mye til he he), men jeg skal forsøke cifs så snart jeg får det til, blir veldig interessant å se. Har lest om andre som har fått økt ytelsen veldig med å skifte til denne. Takket være EU så blir vel dette bedre om ikke så lenge.

 

Lite spørsmål, trenger man egentlig et skjermkort til en Linux server, man kan jo velge å starte/ikke starte X ikke sant? Merket meg bare a WHS krever et skjermkort – noe som både lager varme og krever strøm – som jo er ganske tåpelig når man ikke har en skjerm tilkoblet.

Lenke til kommentar
Da antar jeg at du har 100Mb nett. Har du prøvd de samme filene linux-linux?

 

Her har du forresten resultatene jeg fikk:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=9664322

Nei, jeg har ikke forsøkt linux-linux. Men det kan jeg få testet til helgen.

 

Har sett på de resultatene dine før - og de tilsier helt klart at mitt kan forbedres - hadde vært digg hvis jeg hadde fått det til. Litt rart at jeg ikke får bedre, ettersom jeg ikke har gjort noe utover å følge din guide(?). Testet diskene mine som du gjorde med følgende resultat:

/dev/sda: Timing buffered disk reads: 224 MB in 3.02 seconds = 74.20 MB/sec

/dev/sdb: Timing buffered disk reads: 210 MB in 3.01 seconds = 69.75 MB/sec

 

/dev/sda:

Timing cached reads: 7842 MB in 2.00 seconds = 3924.63 MB/sec

 

/dev/sdb: Timing cached reads: 7406 MB in 2.00 seconds = 3705.85 MB/sec

 

Tror ikke diskene mine har skylden :-)

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
trygveaa, kan du ikke gi flere detaljer rundt tallene dine slik at de blir sammenlignbare med de vi allerede har (f.eks. brukte du cifs eller smbfs, testet du diskytelsen på diskene).

Sorry at jeg aldri fikk svart på dette, men nå som dette med hastighet har kommet opp igjen kan jeg jo teste litt mer. Vet ikke om jeg brukte smbfs eller cifs, og vet ikke hvordan jeg skifter. Jeg bare høyreklikket på mappen og valgte del og så samba. Hvordan gjør jeg dette i terminal?

 

Hvilke programmer bør jeg bruke til å teste hastighet?

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg brukte smbfs eller cifs, og vet ikke hvordan jeg skifter. Jeg bare høyreklikket på mappen og valgte del og så samba. Hvordan gjør jeg dette i terminal?

 

Hvilke programmer bør jeg bruke til å teste hastighet?

Jeg brukte bare konqueror, den gir en dialogboks med fortløpende hastighet, evt. bare ta tiden. For ssh brukte jeg i tillegg til kombinasjonen sshfs+konqueror, kommandoen scp fra terminal, begge ga samme resultat.

 

Når det gjelder cifs, så er vel det et filsystem for montering av delt mappe på en linux boks, ikke for deling fra en linux boks, så hvordan dette er relevant her vet jeg ikke.

 

Til dere begge, hvilket MS OS?

Lenke til kommentar
Det oppsettet du har guida til i starten det er ubuntu server og ikke vanlig ubuntu sant? Jeg lasta ned ubuntu server tidligere idag, og trykka på at jeg ville innstallere filserver. Vil egentlig bare sitte å prøve og lære meg litt. Nå komme jeg bare inn på sort skjerm som det står.

 

daniel@servernavn:~$

 

så kan jeg skrive kommandoer, noe mulighet for og skrive noe får og starte en innstalasjon sånn at jeg kan få grafisk-design?

Hvis du vil ha gnome desktop, skriv inn;

sudo aptitude install ubuntu-desktop

 

Hvis du vil ha KDE desktop, skriv inn;

sudo aptitude install kubuntu-desktop

 

Hvis du vil ha xfce desktop, skriv inn;

sudo aptitude install xubuntu-desktop

 

(se under punkt 1.2 i serverguiden ovenfor for å lære om forskjellen mellom dem).

 

Etter installasjon logger du ut og inn, og velger gnome/kde/xfce under Session.

 

Endret; fikset skrivefeil..

 

Prøvde først og skrive inn sudo aptitude installl ubuntu-linux (med ubuntu server-edition 7.10 CDen i CD-rom). Og da Står det "Could't find any package whose name or description matched ubuntu-desktop" Så lasta jeg ned ubuntu desktop-edtion, svei ut den på en CD og putta i og skreiv det samme men får samme meldinga.

 

Skal jeg prøve å legge inn server'ern på nytt? Tok "fileserver" på den menyen der man kan se hvordan type server det skal være. Pga vil ikke at denne skal være no dhcp server eller no slikt. Skal bare sitte å teste litt på denne.

Lenke til kommentar
Prøvde først og skrive inn sudo aptitude installl ubuntu-linux (med ubuntu server-edition 7.10 CDen i CD-rom). Og da Står det "Could't find any package whose name or description matched ubuntu-desktop" Så lasta jeg ned ubuntu desktop-edtion, svei ut den på en CD og putta i og skreiv det samme men får samme meldinga.
Sjekk andre skjult tekst under 1.4 for å fikse pakkebrønner. Vurder også installsjon av Automatix, se 3.4.
Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg brukte smbfs eller cifs, og vet ikke hvordan jeg skifter. Jeg bare høyreklikket på mappen og valgte del og så samba. Hvordan gjør jeg dette i terminal?

 

Hvilke programmer bør jeg bruke til å teste hastighet?

Jeg brukte bare konqueror, den gir en dialogboks med fortløpende hastighet, evt. bare ta tiden. For ssh brukte jeg i tillegg til kombinasjonen sshfs+konqueror, kommandoen scp fra terminal, begge ga samme resultat.

 

Når det gjelder cifs, så er vel det et filsystem for montering av delt mappe på en linux boks, ikke for deling fra en linux boks, så hvordan dette er relevant her vet jeg ikke.

 

Til dere begge, hvilket MS OS?

Jeg har forsøkt både mot win xp og vista. Jeg skal ta og gå gjennom mitt oppsett med noen guider jeg har funnet, for å se om det er noe som kan endres for økt ytelse.

 

Når det gjelder cifs så er det, etter det jeg har lest, en videreføring/ny variant av den tidligere smbfs protokollen. Årsaken er at den gamle ikke lengre holdes ved like. Man skal derfor kunne bruke cifs til akkurat det samme, samt at den har støtte for mer og skal være mer stabil. Som sakt; etter det jeg har lest - for dette kan ikke jeg noe om - men er er en link som kan bekrefte

Link Har også lest dette på en rekke andre sider i mine "slow samba" søk.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Prøvde først og skrive inn sudo aptitude installl ubuntu-linux (med ubuntu server-edition 7.10 CDen i CD-rom). Og da Står det "Could't find any package whose name or description matched ubuntu-desktop" Så lasta jeg ned ubuntu desktop-edtion, svei ut den på en CD og putta i og skreiv det samme men får samme meldinga.
Sjekk andre skjult tekst under 1.4 for å fikse pakkebrønner. Vurder også installsjon av Automatix, se 3.4.

 

Det funker nå, var nok det at jeg ikke har koplet til no internett tilkopling. :)

Lenke til kommentar

Se også denne siden Del.

 

Forklar det den som kan(ikke se på meg), men jeg forsøkte litt til med Samba, og nå fungerer det helt _supert_!! Dette med smb. Overføringen starter litt tregt(som dere nevnte), men tar seg raskt opp til maks 9,2MB/s Dette er vista til Linux, mens jeg får maks (ca) 8,3 fra Linux - vista. HURRA:-D Nå blir neste å sette opp printeren fra samba.

 

Dersom man setter opp remote desktop fra Ubuntu(desktop) og windows mot Ubuntu server - trenger da serveren et skjermkort?

 

Endret; Da var printeren oppe, fungerer helt utmerket:-) Takk for guiden Del.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...