Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

Da har jeg et spørsmål igjen :)

Nå har det jo kommet en ny versjon av Ubuntu. Hvordan er det med oppgradering kontra reinstall ? Jeg har ett SW-raid5 array på 2TB og et raid0 array surrende å gå på serveren min. Jeg er litt skeptisk til hvordan det vil gå med disse under en oppgradering fra 7.10.

 

Noen som har erfaring med dette fra tidligere versjoner? Siden den nye versjonen er en LTS versjon så hadde det jo vært en fordel å oppgradere mener jeg :)

 

Evt kan jeg jo koble fra alle arrayene, innstallere den nye versjonen, og så sette opp arrayene på nytt. Det går det eller? Bygge opp arrayene på nytt MED dataene på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste du trenger å røre er partisjonen hvor du installerte ubuntu, typisk rotpartisjonen. For sikkerhetsskyld kan det være fornuftig å koble fra Raid arrayene, da er du trygg mot den vanligste feilen, brukerfeil :)

 

Det høres ut som om alt fungerer som det skal hos deg, slik at du ikke er avhengig av noe nytt som er kommet med 8.04, og som typisk settes opp ved installasjon. Da er det heller ikke noe poeng i nyinstallasjon. Du kan oppgradere til 8.04 enkelt over nett, du trenger bare en reboot etterpå for å boote inn i den nye kjerna. Adept vil foreslå oppradering for deg, eller du kan selv sette det igang med update-manager (bare sjekk instruksjoner med man update-manager). Jeg anbefaler deg å vente noen uker før du oppgraderer, det skjer mye de-bugging de første ukene etter release. Det hender også at oppgradering over nett kjører seg fast, da setter du den bare i gang igjen fra terminalen med sudo aptitude dist-upgrade til den får gjort seg helt ferdig.

 

Hvordan gikk det med crontab, var det noe fornuftig i filen? Kom til å tenke på at du kanskje rett og slett kunne legge inn den nye jobben sammen med den gamle, bare legge til en mappe eller to til samme back-up jobben burde vel funke også.

Lenke til kommentar

Takk for svar Del.

Jeg så den "upgrade" knappen var kommet i oppdateringsprogrammet, og var litt skeptisk til å trykke på den. Jeg tror jeg venter litt til i så fall før jeg oppgraderer. Jeg tenkte at det sikkert er fint å gjøre det siden 8.04 vil ha oppdateringer i 3 år, mens den jeg har innstallert nå (7.10) bare hadde 18mnd mener jeg å huske.

 

Når det gjelder cron opplegget: jeg kikka litt raskt på det her en dag, men jeg er midt i avsluttningen av masteroppgaven min som skal leveres til torsdag :ohmy: Har prioritert det litt, men kan godt komme tilbake med en "guide" for hvordan det kan ordnes med flere instanser av sbackup :)

Lenke til kommentar

Hmm, så nære føler jeg, men får det ikke helt til.

Har kommet så langt som at Chechgmail er oppe å går, har opprettet mappe for gmail. Når jeg skriver inn den lange regla for å mounte mappen ser det ut til å fungere også, mappen dukker opp som en stasjon.

 

Får bekreftet at min bruker per er medlem av fuse.

Men jeg får da ikke tilgang til den, så får ikke åpnet.

 

Når jeg skriver i terminal:

sudo mount -t gmailfs /usr/local/bin/gmailfs.py /home/per/gmail -o username=gmail brukernavn,password=gmailpassord,fsname=zOlRRa

returneres det med

Ignored Option : rw

 

Fikk et par crashmeldinger fra Phyton, men det tror jeg var fordi jeg skrev feil, for har startet på nytt et par ganger og får ikke feilmeldinger nå.

Det er også blitt sendt 2 mail til Gmail, masse tall, og noe med zOIRRa om det er av betydning.

Noen tips til hvor jeg bør lete etter problemet?

Lenke til kommentar

He he, fantastisk. Det var altså det som skulle til for å få nyskjerrighetsbegeret til å flyte over, og komme deg over på 8.04 :D

 

Glemte og si at jeg for tiden befinner meg i Ubuntu. Så måtte gjøre noen små endringer i den chechgmail saken som jo tydeligvis er tiltenkt KDE, men eller skulle det vel ikke bety noe?

Lenke til kommentar

Ble litt sent i går, men nå er ihvertfall Gnome, KDE og KDE4 inne. KDE4 var mye mer stabil enn jeg trodde (ingen krasj så langt), og mye mer ribbet enn jeg trodde (her blir det nok lagt til mye hver måned). Har ikke opplevd noen av de annonserte problemene. Flash, Java, ordbøker til ff funker uten videre i beta-versjonen. Deilig å bli kvitt ms-font blobben. Liker nye ff meget godt. I det hele tatt synes jeg det har skjedd mye på seks måneder, gledelig.

 

Checkgmail er til Gnome, Kcheckgmail er til KDE. Gmailfs funker ikke, skal tro om den blir driftet. Får se litt nærmere på det senere (noen rapporterer jo at det funker).

 

Må si jeg er meget fornøyd, ting ser meget bra ut. Dette er den beste releasen så langt. Automatix kan herved RIP, skal skrive den ut av howto'en så snart jeg får tid. Den var helt unødvendig. Skal gi denne versjonen av wine noen utfordringer. Jeg tror vi endelig har en linuxversjon som jeg med god samvittighet kan pushe på mine omgivelser.

Lenke til kommentar
Del Lagt til I dag, 08:22

Checkgmail er til Gnome, Kcheckgmail er til KDE. Gmailfs funker ikke, skal tro om den blir driftet. Får se litt nærmere på det senere (noen rapporterer jo at det funker).

Ok, takk for det, da er det med andre ord ikke sikkert at jeg har gjort noe håpløst galt når jeg sliter litt med å få Gmailfs til å virke skikkelig.

Takk for info om Checkgmail vs Kcheckgmail også, nå har jeg jo allerede fått Kcheckgmail til å virke fint med Gnome, men greit å vite til neste gang. Eneste er at jeg får et varsel om serversertifikat ikke stemmer med ip adressen til google.

 

Del

Skal gi denne versjonen av wine noen utfordringer.

Jeg har noen utfordringer på lur, jeg har faktisk ikke klart å få noe av det jeg har prøvd å kjøre i wine til å fungere. Men det er da med 7.10, har ikke prøvd meg på noe i senere tid.

 

Kunne du være snill å avsløre hva som er den mest fornuftige kommandoen for å oppgradere KDE3 til KDE4?

Lenke til kommentar

KDE4 er bare å installere kubuntu-kde4-desktop, KDE3 installeres med kubuntu-desktop. Jeg bruker nå log-in manageren kdm-kde4, og der kan jeg velge session mellom Gnome, KDE og KDE4, enkelt og greit. Jeg vil anta at de like greit kan avinstalleres uten at jeg ser helt poenget så lenge man har diskplass.

 

Wine har fungert supert hos meg, men jeg bruker ikke akkurat de siste directx spillene.

Lenke til kommentar

Det høres bra ut, da har jeg gjort det riktig ved oppgradering av KDE.

Mine spill begrenser seg stort sett til fly og bilsimulatorer, men disse har jeg enn så lenge ikke noe spesielt ønske om å få til i Linux. Det er programmer som My Phone Explorer og TomTom Home jeg kunne tenkt meg å prøvd.

Det problemet kan jeg jo kanskje ta i en mer passende tråd. Glemmer at denne tråden er tiltenkt oppsett av server, siden jeg bruker den masse til maskiner som neppe vil bli brukt til akkurat det. :)

 

Men da må vi altså vente litt når det gjelder dette med å bruke Gmail som lagring, hvis jeg forstår deg rett.

Lenke til kommentar

Del; er det mulig å linke sammen to mapper og så dele denne med Samba. Jeg har to disker med filmer, video1 og video2 - og begge er delt med hjelp av samba. Kunne tenke meg at de fremstod som bare Video. Jeg vet en løsning er å bruke sw raid og lvm - men så langt så synes jeg lvm er noe vanskelig. Løsningen må i tilfelle også gjelde for Windows maskiner.

 

pcp160: Så du denne posten(flyspill).

Lenke til kommentar
pcp160: Så du denne posten(flyspill).

Takk for tipset :thumbup: Jeg svarte i den andre tråden, så jeg ikke vandrer for langt ut på OT viddene her...

 

Ser forresten ut til å være et problem med KDE4 og samba, jeg kommer fint inn med KDE3 og Gnome, men i KDE4 får jeg så fort jeg prøver og åpne smb-network "could not connect to host for smb-network"

Er det fler som opplever det, eller er det "meg" det er noe galt med...?

Lenke til kommentar
Det er programmer som My Phone Explorer og TomTom Home jeg kunne tenkt meg å prøvd.
Absolutt verdt å prøve, wine har hatt fantastisk utvikling i senere tid.
Men da må vi altså vente litt når det gjelder dette med å bruke Gmail som lagring, hvis jeg forstår deg rett.
Jepp. Skal se om jeg får tid til å grave dypere når jeg har fått oppdatert guiden litt til å passe med Hardy.
Del; er det mulig å linke sammen to mapper og så dele denne med Samba. Jeg har to disker med filmer, video1 og video2 - og begge er delt med hjelp av samba. Kunne tenke meg at de fremstod som bare Video. Jeg vet en løsning er å bruke sw raid og lvm - men så langt så synes jeg lvm er noe vanskelig. Løsningen må i tilfelle også gjelde for Windows maskiner.
Tja. Du kan montere partisjoner på hver sin mappe som du har inni en mappe du monterer, hvis det å kun dele ut en mappe er et poeng. Utover det kan jeg kun komme på zfs som virtuelt filsystem eller lvm.
Ser forresten ut til å være et problem med KDE4 og samba, jeg kommer fint inn med KDE3 og Gnome, men i KDE4 får jeg så fort jeg prøver og åpne smb-network "could not connect to host for smb-network"

Er det fler som opplever det, eller er det "meg" det er noe galt med...?

Neida, de har ikke fått på plass Samba ennå. De kommer med månedlige oppdateringer, så jeg forventer store fremskritt frem mot første egentlige release (4.1 som kommer i sommer).
Lenke til kommentar

Sitter og prøver og installere fra bootcd, men sliter litt.

Installasjonen stopper alltid på 6% under "Select and install software"

 

Noen spess grunn for at dette kan skje eller er det CD-en som er problemet?

 

Og var CD-en som var problemet, på 61% nå:)

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Jeg sliter med at etter jeg installerte kubuntu kde4 fra windows at når jeg starter opp går den rett i busybox eller hva det heter.... og jeg må skrive "exit" for at kubuntu skal loade. pluss kan ikke kjøre i normal mode, da er det bare firkanter og farger på skjermen. Noen som har noen tips?

 

Edit: ja nå var vel dette helt feil plass å poste spørsmålet, beklager.

Endret av walsh
Lenke til kommentar
Jeg sliter med at etter jeg installerte kubuntu kde4 fra windows at når jeg starter opp går den rett i busybox eller hva det heter.... og jeg må skrive "exit" for at kubuntu skal loade. pluss kan ikke kjøre i normal mode, da er det bare firkanter og farger på skjermen. Noen som har noen tips?

 

Edit: ja nå var vel dette helt feil plass å poste spørsmålet, beklager.

Ikke akkurat riktig tråd nei. Dessuten er KDE4 umoden, forsøk med Gnome eller KDE3 installasjon istedet. Hvis du fortsatt har problemer, kan du lese det som står under OS-installasjon i guiden. Sjekk naturligvis at du ikke har feil på brennerplata også. Så kan du starte egen tråd om problemet hvor du forteller hvilken hardware du har (spesielt er skjermkort en gjenganger grunnet lukkede spesifikasjoner).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...