Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjempe post, takk for denne Del!

 

Selv om den ikke skulle bli oppdatert så kan denne være fin for oss nybegynnere, et sted å stille «dumme» spørsmål om (hjemme) servere. Det er mange spørsmål som melder seg når man skal forsøke noe helt nytt, ting som sikkert virker helt banalt for dere som kan dette. Det blir nok noen fra meg.

 

Du har helt rett i at WHS har fått stor interesse, det ser jeg på flere ulike forum. Har flere i min familie som har nevnt at de vurderer denne... Litt synd egentlig når alle nødvendige verktøy(med og uten GUI) ligger klart for Linux. WHS fører bare til mer lockin og mer penger i kassen til ms, hvem vil vel det.

 

Skulle du få skrivelyst så må du bare oppdater, litt pynting som Sokkalf^ nevner skader ikke. Hva med et slikt bilde men tilpasset typisk «Home Server» oppsett:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Schema_di_una_LAN.png

Lenke til kommentar
Har en gammel pc hjemme som jeg lenge har lyst til å gjøre om til server, hvordan kan jeg enkelt gjøre serveren tilgjengelig når jeg f.eks er på skolen?

9347806[/snapback]

Dette var ment som filserver, men det er ingenting i veien med å slå på stortromma og bruke den til alt det en server kan by på. Får jeg tid kan jeg skrive en kort versjon med litt informasjon om åpning av porter ut mot nett, i mellomtiden kan du kose deg med denne:

VNC remote desktop løsning

 

Er ikke Ubuntu en litt for tung distro til en så svak maskin? Har prøvd Ubuntu på en PII 350 MHz, og det går som sirup. Prøv heller en lettere distro. Ubuntu er for tungt for denne maskinvaren.

9347815[/snapback]

Nei det går helt fint som filserver, det var ikke meningen å bruke den som desktop. Jeg vil absolutt ikke anbefale en odde distro til noen som er helt ferske, målgruppen er klart identifisert i posten. Det er selvfølgelig ingenting i veien med å skrive en tilsvarende post med DSL i stedet, men det blir en annen målgruppe.

Vil det være noe hensikt å velge Ubuntu 64bits for en Athlon 64 cpu, til bruk for en enkel hjemme server?

9347868[/snapback]

Nei, som jeg skrev har det ingen betydning for en filserver. Du får ingen kompatibilitetsproblemer såvidt jeg vet, og ytelse er nesten irrelevant for en slik. Det som mangler av software på 64-bit ligger i desktop domene.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Er ikke Ubuntu en litt for tung distro til en så svak maskin? Har prøvd Ubuntu på en PII 350 MHz, og det går som sirup. Prøv heller en lettere distro. Ubuntu er for tungt for denne maskinvaren.

9347815[/snapback]

Å installere fra Live CD'en er vel enten umulig eller blir hvertfall sirup :p

 

Men bruker du den alternative CDen, og ikke installerer noe fancy GUI, så er Ubuntu praktisk talt som Debian. Og jeg kjører Debian på en PC som er vesentlig dårligere enn trådstarters.

 

Det som først og fremst får en PC til å knekke, er tunge GUI-programmer/desktop environments - spesielt er GNOME veldig tungt. GNOME er da også default på en vanlig Ubuntu-install, men ikke en serverinstall ;)

 

For å si det sånn - GNOME er treigt uansett om du bruker Arch, Slackware eller Gentoo.

Lenke til kommentar

Sier det samme som langbein. Installerte for en ukes tid siden Gutsy på en maskin jeg har som ikke Arch kan kjøre på. Da brukte en standard minimal installasjon ca 14MB minne, ca samme Arch-installasjon bruker 13MB.

 

Dette var selvfølgelig uten X, men tallene er ganske like. Nå man her snakker en maskin der kravene er GUI og GUI-verktøy for pek-og-klikk konfigurasjon er ikke Ubuntu noe dumt valg. Med Arch ol. ville kanskje en GUI-installasjon bruke noen MB mindre minne, men du ville ikke ha de samme grafiske hjelpemidlene så da er jo hele poenget med gui borte.

 

Fin guide foresten. Hvis man kun ser på esensen her er det ikke mye som skal til for å sette opp en filserver. Et høyreklikk :)

Hadde kanskje vært en ide å skrive hvordan man setter opp en LA(M)P server også,ikke mer enn å installere et par pakker i Synaptic og legge hjemmesiden sin i /var/www.

 

Og å sette opp en GNUMP3d server er også kun en pakke unna, veldig enkel og nyttig ting!

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Selv om Samba kan konfigureres via GUI, er det veldig kjekt å kunne styre fra konsoll også, så jeg tenkte derfor å ta opp noen vanlige problemstillinger man kan møte

 

Samba for dummies

 

Samba deler ut filer med SMB-protokollen (windows file sharing), som gjør at filene kan aksesseres fra Windows-klienter (og *NIX såklart) uten noen spesiell software.

 

Det er egentlig veldig lett å sette opp Samba, men det er et par småting man må huske på, bl.a. at man må opprette separate passord i Samba. Dette skyldes at Windows bruker andre typer passord enn Linux (passord-hashing), slik at Samba ikke kan bruke passordene fra /etc/shadow direkte.

 

La oss begynne fra starten:

 

Når man installerer Samba serveren (som garantert følger med i distroens repository), vil det også bli lagt inn en default konfigurasjonsfil i /etc/samba/smb.conf. Denne fila er normalt godt dokumentert, så det er lett å vite hva man kan endre på. Ta gjerne backup av fila før du endrer den - dette gjelder også om du bruker GUI-verktøy, siden enkelte av disse kan finne på å brutalt rewrite hele smb.conf (og slette kommentarer i samme slengen).

 

Skal du sette opp en ny share, slenger du det inn i slutten av smb.conf, f.eks. som jeg har gjort her:

 

[musikk]
       path = /data/musikk
       writable = no
       public = no
       valid users = ole dole doffen
       write list = ole

Denne share'en er altså ikke public, så man må ha konto for å koble til. Både Ole, Dole og Doffen har tilgang, men share'en er i utgangspuntet ikke writable (dvs. readonly), men nederst er det lagt inn et unntak som gjør at Ole likevel har skrivetilgang.

 

Pass på at UNIX file-permissions også gjelder, så hvis man opplever å likevel ikke ha skrivetilgang, kan det være at den gitte brukerkontoen ikke har de nødvendige rettighetene til katalogen. Dette er altså ikke en samba-issue, men må fikses på den vanlige måten (chmod, chown, chgrp. Se man-sidene for mer info).

 

Som jeg nevnte innledningsvis, holder det ikke å opprette systembrukere - man må i tillegg opprette brukere og passord i samba. Det er heldigvis ikke rocket-science:

 

# smbpasswd -a dole
New SMB password:
Retype new SMB password:

 

Husk bare at du må opprette en brukerkonto på systemet FØR du oppretter samba-brukeren! (Bruk f.eks kommandoen adduser, ellers har mange distroer GUI-kontrollpanel som kan brukes).

 

Hvis du glemmer dette, får du en slik feilmelding:

Failed to modify password entry for user dole

 

Hvis du ikke er så opptatt av sikkerheten, kan du også fjerne passordet til en bruker med parametren -n:

 

Doffen er så glemsk, så han kan ikke ha passord:

 

# smbpasswd -n doffen

 

Pass på en ting; hvis du skal ha brukere uten passord, så tillater samba i utgangspunktet ikke dette. Legg derfor inn følgende i smb.conf under Global Settings:

 

null passwords = yes

 

Lykke til :thumbup:

Og si fra hvis jeg har glemt noe viktig.

Endret av Langbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt jobba Del, selvom Langbeins innlegg viser det vi har fryktet litt; at ikke alt funker helt smertefritt rett ut av boksen ;) (godt forklart guide det også forresten)

 

Det jeg håper guiden kan utvides med er andre typiske WHS muligheter som:

-Mulighet for enkelt tilføre eller fjerne hardisker av alle størrelser i diskpoolen. De bør også kunne oppleves som en stasjon fra klientsiden.

-Hva med MS klienter som ønsker automatisert backup av filer og mapper, det dekkes neppe av sbackup hvis dette er en linuxapplikasjon?

-Mulighet for gjennopprettingsfunksjon av klienter

-Klargjøring av filsikkerheten på diskarrayet, samt mulighet for enkel duplisering av kritisk data på flere fysiske disker dersom dette finnes på serveren.

-Remote desktop (ser dette allerede er behandlet i ny post)

 

Ubuntu's løsning har utvilsomt en egenskap som man ikke skal undervurdere, spesielt for 'avanserte' brukere: Muligheten for å kjøre mer eller mindre alt som er av tilleggsapplikasjoner. Der har i alle fall WHS klare begrensninger så langt jeg har klart å lese meg frem til. Selvom mye funksjonalitet vil tilkomme i form av add-in's etterhvert.

 

For å virkelig forbigå WHS og lage en fullkommen mediaserver utfordrer jeg herved linuxfolket til å lage en guide for mediastreaming til PS3/XBOX360 med mulighet for transcoding av musikk (f.eks FLAC) og video HD-materiale on-the-fly. Tilsvarende løsninger finnes i alle fall til Windows i form av f.eks TVersity, jeg kjenner ikke mulighetene i *nix.

Lenke til kommentar

Mozze kommer med mange spørsmål som jeg også kunne tenke meg svar på. Jeg vet at alt dette er mulig på Linux, men er det tilgjengelig for oss som er nybegynner(som kanskje ønsker GUI)?

 

-Hva med MS klienter som ønsker automatisert backup av filer og mapper, det dekkes neppe av sbackup hvis dette er en linuxapplikasjon?
Jeg vet man kan fikse automatisert backup av mapper osv. ved hjelp av rsync, men da er vi langt utenfor GUI land. Jeg kom over et program som heter iFolder. Vet ikke om dere kjenner til det, men det har gui og vil synkronisere ønskede mapper. Mener det er Novell som står bak det(mao. kvalitetsprogram vil jeg anta). Her er en guide jeg fant(men igjen utenfor GUI land). Det ser i allefall veldig bra ut. Jeg antar også dette kan installeres enkelt via Synaptic i kommende Ubuntu.

 

Selvom mye funksjonalitet vil tilkomme i form av add-in's etterhvert.
Utenfor tema, men vet du Mozze om dette vil koste ekstra? Uansett så kan man jo installere det man måtte ønske vil jeg tro.

 

For å virkelig forbigå WHS og lage en fullkommen mediaserver utfordrer jeg herved linuxfolket til å lage en guide for mediastreaming til PS3/XBOX360 med mulighet for transcoding av musikk (f.eks FLAC) og video HD-materiale on-the-fly. Tilsvarende løsninger finnes i alle fall til Windows i form av f.eks TVersity, jeg kjenner ikke mulighetene i *nix.
Mulig jeg spør dumt her; men hvorfor streame i ordets rette forstand. Kan man ikke bare spille av filer(film/musikk) fra den eller de delte mapper da? "Streame", hvis jeg har forstått det rett, omfatter noe annet(feks. streame radio ut til flere klienter og ikke bare en). Mulig jeg tar feil.

 

Siste spørsmål: På ubuntuforums er det flere som skriver at de virkelig ser frem til kommende Ubuntu siden den har et program som heter ebox i seg default. Det minner meg veldig om konsollen i WHS, men mer avansert(men man ikke mer vanskelig emm. ettersom man selv bestemmer hva som skal iverksettes/aktiveres). De som lager Ubuntu Home Server vurderte å ikke lage konsollen som de hadde tenkt pga. ebox(men de skal vist gå for sin versjon likevel). Er dette noe å se frem til for en nybegynner?

 

Ellers takk for guiden din Langbein. I motsetning til Mozze så mener jeg den bare viser at man kan få mer kontroll dersom man ønsker det - men som Del alt har vist trenger man det ikke. Sammenligner vi med WHS så har man ikke det valget, altså lesbare konfigurasjonsfiler. Muligheten til å ta backup av denne er supert siden man trykt kan endre på instillinger(også da via GUI), uten å være redd for å ødelegge noe. Jeg vil tro man må ty til reinstallasjon dersom man ødelegger tilsvarende for WHS. Har selv hatt gleden av denne muligheten for xorg.filen.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Godt jobba Del, selvom Langbeins innlegg viser det vi har fryktet litt; at ikke alt funker helt smertefritt rett ut av boksen ;) (godt forklart guide det også forresten)

Godt at noen likte guiden da :) Samba kan settes opp veldig kjapt, og det fins som tidligere nevnt GUI-verktøy som kan brukes. SWAT er webbasert og har eksistert i en årrekke. Og flere distroer, f.eks. SuSE, har kraftige generelle konfigurasjonsverktøy som også kan sette opp Samba. KDE sin kcontrol er også kraftig. Jeg ville derimot vise "gamlemåten" å gjøre det på, som jeg selv benytter, og som egentlig er veldig enkel.

 

Jeg nevnte noen utfordringer man KAN støte på, men slett ikke sikkert. Og problemer kan like gjerne oppstå om man bruker en Windows-server. F.eks det jeg nevnte om dobbelt opp med permissions gjelder på samme måte i alle NT-baserte Windowser, dvs. du må forholde deg til både share permissions og NTFS permissions. Men akkurat der er linux/unix mye enklere fordi file permissions er mye mer oversiktlig å sette opp riktig. En kjapp 'ls -l' gir svar på det du trenger, mens i Windows må klikke deg gjennom utallige dialogbokser og scrolle opp og ned for å finne ut hvilke brukere som har hvilke rettigheter. Og med Vista er det enda litt mer tungvint, for om det ikke var mange nok dialogbokser (og tabs) fra før, har de med Vista blitt splittet i to, først et upriviligert, hvor du må igjennom UAC-autentisering for å klikke deg videre til å få opp skjermbildet man er vandt med fra XP/2003. Men uff, nok Windows-prat - det er litt off-topic og jeg kommer til å få mareritt i natt :tease:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Når du beskriver Vista på den måten får jeg også tilløp til mareritt..

 

Utenfor tema, men vet du Mozze om dette vil koste ekstra? Uansett så kan man jo installere det man måtte ønske vil jeg tro.

Add-ins er så vidt meg bekjent fritt tilgjengelig. Jeg skal ikke garantere at det alltid blir sånn, men på WHS forumet så ligger i alle fall det som er av test-/ferdigversjoner fritt tilgjengelig. Vi får da inderlig håpe på at MS forstår at brukergenerert tillegg bør omfavnes uten å komersialisere det. På den annen side blir da add-ins usupportert, noe som kan fall tungt for enkelte. Det er en 50.000$ konkurranse for beste add-in så det kan hende de beste tingene blir implementert fra MS, mens mye av de mindre greiene blir opp til den enkelte og på eget ansvar.

 

Linux har i alle fall alt fritt tilgjengelig, så der er vi ikke i tvil. (må passe på og ha med noe linuxfordelaktig her i denne seksjonen av forumet ;) )

Lenke til kommentar

En av de tingene jeg har vært litt skeptisk til i det siste med Linux, er støtten for laserskrivere. Ser det er mange som sliter med å få blant annet de mest populære skriverne fra HP og Lexmark til å virke.

 

Selv om det har kommet bra grafiske grensesnitt og greier til Linux, har jeg på inntrykk av at en må en inn å skrive koder og lange avhandlinger for å få ting til å virke. Dette er da en kontrast til Windows hvor det stort sett bare er klikk og kjør.

Lenke til kommentar

Skal være enig i at slike ting burde ha vært enklere i Linux verden, men her "skyter" du etter feile folk. Problemet er at HP og Lexmark ikke lager drivere for Linux, eller i så fall ikke gir informasjon til Linux programmerere, de kan nå i høyeste grad virke slik av og til. Tviler på at det er folk fra MS og MAC som lager softwaren som følger med skriverne :-)

Lenke til kommentar
Godt jobba Del, selvom Langbeins innlegg viser det vi har fryktet litt; at ikke alt funker helt smertefritt rett ut av boksen ;) (godt forklart guide det også forresten)

Se igjen, og din frykt skal forsvinne.

 

Det jeg håper guiden kan utvides med er andre typiske WHS muligheter som:

-Mulighet for enkelt tilføre eller fjerne hardisker av alle størrelser i diskpoolen.

Det er bare å koble til, men de blir vel ikke automatisk montert muligens. Jeg må vel bare teste.

 

De bør også kunne oppleves som en stasjon fra klientsiden.

Dette er ikke like lett å sette opp som jeg vel også ga uttrykk for i den andre tråden, så mitt forslag er å vente til uhs kommer, og se om de har automatisert det. For avanserte brukere kan jeg naturligvis tipse om ihvertfall to måter å gjøre det på.

 

-Hva med MS klienter som ønsker automatisert backup av filer og mapper, det dekkes neppe av sbackup hvis dette er en linuxapplikasjon?

Det er lagt inn i guiden.

-Mulighet for gjennopprettingsfunksjon av klienter

Klienter som kjører linux kan gjøre dette direkte gjennom sbackup. For MS klienter har du jo system restore lokalt. Utover dette er det vel egentlig et MS spørsmål, det er jo ingenting i veien for å legge et bilde av hele C:\ på filserveren.

-Klargjøring av filsikkerheten på diskarrayet, samt mulighet for enkel duplisering av kritisk data på flere fysiske disker dersom dette finnes på serveren.

Dette er vel allerede dekket. Du kan sette sbackup til å styre dette mellom vilkårlige disker, ingen problemer å speile til en annen lokal eller remote disk.

 

-Remote desktop (ser dette allerede er behandlet i ny post)

Da var det inne også.

 

For å virkelig forbigå WHS og lage en fullkommen mediaserver utfordrer jeg herved linuxfolket til å lage en guide for mediastreaming til PS3/XBOX360 med mulighet for transcoding av musikk (f.eks FLAC) og video HD-materiale on-the-fly. Tilsvarende løsninger finnes i alle fall til Windows i form av f.eks TVersity, jeg kjenner ikke mulighetene i *nix.

9353650[/snapback]

Opprett egen tråd for temaet. Kortversjonen er ja, det kan du. Men jeg har ingen konsoller her å teste med, så jeg vet ikke hvor enkelt/elegant det kan gjøres. VLC fikser nok det meste :)

 

Govassa, både ifolder og ebox ser veldig spennende ut, ser ut som om de løsningene vil adressere webkonsoll, og avansert lokal back-up (samme folder lokalt på flere maskiner som oppdaterer hverandre).

Endret av Del
Lenke til kommentar

Supert Del :w00t:

 

Denne guiden vil jeg ha lett tilgjengelig.

Til sammen har jeg vel fått all informasjonen før, men det er så utrolig mye greiere med alt på et sted fremfor stykkevis og delt.

 

Og jeg må få gi deg honnør for å legge såpass mye i noe som både er tenkt for nybegynnere, og der tanken er et samspill mellom Windows og Linux!. Jeg vil tro det er fler enn meg som sitter med Windows "servere" med tvilsom sikkerhet, det helt sikker finnes bedre løsninger for, men som overhodet ikke har noe planer om å kjøre spill gjennom Wine på spillmaskin... (så får det heller være at du blir litt uglesett av "hardcore open- source gutta" for din vidsynhet)

 

Har forrsten under tidligere forsøk hatt litt problemer med å legge til brukere/rettigheter i samba, men husker ikke akkurat nå hvor skoen trykket. Så får prøve å følge denne guiden, og heller da spørre igjen om jeg ikke får det helt til denne gangen heller.

 

Vel, jeg kommer helt sikkert tilbake men noen spørsmål. Når kulda setter inn er planen i første omgang å legge dette side om side med XP på servermaskinen. Så vil tiden vise om det blir en lang eller kort overgang ;)

Lenke til kommentar
For å virkelig forbigå WHS og lage en fullkommen mediaserver utfordrer jeg herved linuxfolket til å lage en guide for mediastreaming til PS3/XBOX360 med mulighet for transcoding av musikk (f.eks FLAC) og video HD-materiale on-the-fly. Tilsvarende løsninger finnes i alle fall til Windows i form av f.eks TVersity, jeg kjenner ikke mulighetene i *nix.

9353650[/snapback]

Jeg har vel som sagt allerede gitt deg linker til hvordan man kan både transcode og sende til xbox fra linux v.h.a. VLC. Som jeg vel nevnte er det ikke lock-in til MS på PS3, og ganske riktig så fåes egen ubuntu versjon til PS3, slik at du kan sette opp dual-boot, og få noe virkelig fantasktisk ut av din PS3. Sjekk siden her:

https://help.ubuntu.com/community/PlayStation_3

Jeg oppfordrer deg på det sterkeste å teste, det er nå mulig å melde fra om installasjonsproblemer på Gutsy, slik at du kan sikre deg at den fyker rett inn på din i tide til release. Din PS3 kan da gjøre alt det enhver annen datamaskin kan.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...