Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Det er et av disse du trenger  :thumbup:

 

 

Har en F3/T og en F801s med overalt. Dette er trofaste slitere som ikke svikter.

9545840[/snapback]

Men ingenting slår en Nikonos IV hvis du skal ha noe som aldri svikter, uansett om du er i en sandstorm i ørkenen, eller på mange favners dyp :w00t:

 

Edit: Mente naturligvis Nikonos V, som er min favoritt blant de sexy bitchene.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til litt tøff bruk er nok D300 absolutt å foretrekke fremfor D80. Profft utstyr til proff bruk...

 

Kamra / objektiver som er beregnet for amatørmarkedet har ikke tilstrekkelig tetting for å holde ørkensanden ute. Fagmiljøer maner jo til stor forsiktighet når man tar kamraet med til stranden på grunn av sand som trenger inn. Hvordan blir det ikke da i ørkenen med fin sand som fyker i luften og trenger inn overalt.

 

Man kan jo bytte objektiv under kontrollerte forhold, men er jobben å fange de beste motivene fra rallyet kan man ikke gjemme kamraet hver gang det kommer en liten støvsky. Da kommer man hjem uten bilder. Nei utstyret må være støvtett og det koster litt mer.

 

Til utstyr i næring synes jeg ikke prisforskjellen mellom D300 med 17-55mm f/2,8 + 70 - 200mm f/2,8 kontra D80 med 18-200mm er noe å snakke om. Jeg bruker selv i min bransje elektonisk/optisk utstyr ute i all slags vær, både ekstremt støvete og våte forhold. Jeg er avhengig av at utstyret er tett og holder støv og fukt ute. Det gjør det også, men koster noe vannvittig mye penger.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt så fast bestemt du var på at D200 var et mye bedre alternativ Mr. Olsen?

 

Og hvorfor? D300 er bedre støv/vanntett enn D200 og har jo samtidig også en haug med andre oppgraderinger. Er ikke noe å tenke på når D300 kun koster et par lapper mer enn d200 mener jeg.

 

Eller er det kanskje av taktiske årsaker? At du så gjerne vil ha et D300 selv og dermed prøver å få andre til å ikke kjøpe slik at det skal være lettere å få tak i et selv når det kommer ut? :tease:

Lenke til kommentar
Hør hva jeg sier; Det er dine penger... hadde det vært mine hadde jeg ikke brukt det på et D300. Mye heller D200, og vært litt forsiktig, og gjort litt mer for å holde støv unna, som å blåse bort sand som legger seg på kameraet.

 

Når skal du tilbake til ørkenen da?

9545544[/snapback]

 

Sa du ikke for en liten stund siden at du sparte opp for D300 selv, Mr. Olsen? Jobbe litt på si og slikt? :tease:

 

-MightyTwin.

9545786[/snapback]

 

Av helt andre grunner. D50 har tålt dritten jeg har utsatt den for, så akkurat på det punktet trenger jeg ikke å oppgradere for.

 

Sorry, men jeg er ikke overbevist om at det blir mindre støv i et D300 enn D200/D80...

 

Har nok ikke problemer med å få skaffet meg D300 når tiden er inne skal du se.

 

Jeg ville nok heller hatt et D200 uten å skfte objektiv, enn et D300 å skifte 2 objektiv TOH65

 

Værtetting hjelper ikke mye når man fjerner objektivet.

 

Jeg sier ikke at D300 ikke er et bedre alg, men tidligere var det *kun* søken etter mindre støv som var aktuell. Om han trenger noe av det tekniske i D300 skal jeg ikke si noe, men "problemet" hans var støv på bildene, og der tror jeg ikke D300 er bedre enn D200/D80...

 

At andre faktorer er kommet opp nå i ettertid kan ikke jeg noe for.

Lenke til kommentar

"Tror" sier du. Det blir jo litt som å stikke fingen i været, for ingen av oss har vel egentlig erfaring med det. Men nå er det jo slik at Nikon selv sier at D300 er bedre på dette punktet, så en viss forbedring må det jo være.

 

Og at D200/300 er bedre enn D80 er jo selvsagt. D80 har jo ikke værtetning.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Jo jo!

Jamm har testet ut D80 + 18-200 i sahara. Det funket ikke.

 

Og, JA!! Værtetting mellom kamra og objektiv virker riktignok dårlig når objektivet ikke er på. Men det er vel de færreste som står i støvrøyken og bytter objektiv.

Et objektiv uten værtetting vil også føre støv inn i huset under ekstreme forhold. (Da tenker jeg på tetting rundt de delene som går ut og inn når man zoomer og fokuserer.

 

Jeg synes det er viktig å lære av de erfaringene som deltakerne i forumet gjør. Det er vel det som er hele poengen: Å lære av hverandres erfaringer.

Når Jamm hadde en skikkelig negativ erfaring med D80 + 18-200 i Sahara, er det jo helt meningsløst å bruke dette utstyret til slike oppgaver en gang til.

 

Av hans erfaring vet jeg da at hvis jeg skulle ut å fotografere under tilsvarende forhold kjøper jeg ikke D80 + 18-200. Men legger til noen tusenlapper og får utstyr som tåler tøffere bruk.

 

D300 med proff optikk vil nok være et godt valg. Det blir spennende å se tester når de kommer

Lenke til kommentar

Jeg har en merkelig følelse av at mange av dere tar hensyn til at kameraet skal tåle bruk i Sahara selv om dere neppe har noen reiseplaner hverken dit eller til andre ørkener. :hmm: (Eller har akam chartret et fly for hele gjengen? :p )

 

Misforstå meg rett, god værtetting er en bra egenskap, men kanskje av litt andre grunner enn Sahara for de fleste her i tråden.

Lenke til kommentar
Jeg har en merkelig følelse av at mange av dere tar hensyn til at kameraet skal tåle bruk i Sahara selv om dere neppe har noen reiseplaner hverken dit eller til andre ørkener. :hmm: (Eller har akam chartret et fly for hele gjengen? :p )

 

Misforstå meg rett, god værtetting er en bra egenskap, men kanskje av litt andre grunner enn Sahara for de fleste her i tråden.

9547463[/snapback]

 

Av egen erfaring så har tettingen noe å bety her hjemme på berget også da!

Har opplevd at flere kameraer har gitt seg, mens andre bare har jobbet videre.

Jobber for tiden med fotografering og filming av båter å plattformer i et stort basseng. Der har selv en D100 gitt seg på grunn av fuktigheten i lufta. Mens D200en ser ut å klare jobben bedre.

 

Hvorfor D300?

Bedre følsomhet / støy forhold!!

Raskere serie opptak ++++

Mye bedre skjerm, som kan brukes til noe fornuftig.

Oppgraderinger på nesten samtlige punkter... Hvorfor i alle verden skulle noen ønske å spare noe få tusen, og kjøpe D200 i stede for D300, går langt over min forstand? :hmm:

Lenke til kommentar
Oppgraderinger på nesten samtlige punkter... Hvorfor i alle verden skulle noen ønske å spare noe få tusen, og kjøpe D200 i stede for D300, går langt over min forstand? :hmm:

9547486[/snapback]

Og om man ikke ønsket noe annet enn å tilfredsstille NAS, har pengene til det og ønsker å prioritere akkurat dette, så er det faktisk god nok grunn bare det.

Det er lov å unne seg selv litt luksus og ekstra også, selv om man ikke har bruk for det hver enkelt gang.

Hvorfor drar man til Madagaskar når de har badeland i Telemark...

 

Ellers må jeg si at Toh65 har kommet med dagens beste uttalelse, når en person har testet, prøvet og feilet, funnet ut at dette ikke funker, ja da funker det ikke. Sånn er det.

 

Jamm: Det du trenger er en F5. Bygd som en stridsvogn, for alt slags vær og vind. Tåler alt, alltid :cool:

Du burde kanskje vurdere en brukt D2Xs, den er meget godt bygd, og jeg tipper at bruktverdien vil falle ganske mye utover vinteren. En D2Xs er fortsatt et meget godt kamera som man kan ta veldig gode bilder med, selv om Nikon kommer med noe nyere og råere.

Skulle forresten gjerne vært med til Sahara jeg og prøvd ut utstyret mitt...

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar

Tørt støv er ikke hovedproblemet dersom det bare er på sensor. Det er noe helt annet når det kommer på prisme og bak okular.

Det som er det det største problemet vedrørende værtettning, her på berget, er fuktighet i huset etter en tur i snøføyka. Fuktigheten etterlater seg spor som det ikke bare er å blåse bort. Det er ikke noe stort problem å swabre sensor, men verre å rengjøre prisme og okular.

 

Forbedret værtettning var bare en av grunnene at jeg gikk for D300 i mitt nye forsøk med Nikon Digital som utstyr på tur.

 

- Live View med forbedret skjerm som gjør det lettere å fokusere ved macro fotografering står minst like høyt for meg.

- Den nye 51 punkters autofokus er en forbedring fra D200.

- Mulighet for TIFF format.

- 100% dekning i søker.

- Håper også at på mulig bruk av høyere ISO

 

Det jeg savner hos Nikons er muligheten til å bruke et referanse bilde og la software redigere bort støv og flekker i JPG format. Dette har Canon mulighet for.

 

Når man tar med seg disse forbedringene på D300 huset, er der ingen grunn å sette på dårlig glass. Blir å holde meg til gullring serien så mye som mulig, selv om kostnaden blir høyere. Handler optikk fra USA nå som US dollaren er ekstremt lav.

Nikon 17-55/2.8 + 70-200/2.8 + TC-14 IIe kom på rett under 25k inklusiv frakt og moms fra Adorama (kurs kr. 5.60)

 

Forhåpentligvis vil den nye D300 åpne muligheter for brukere i litt mer krevende miljø. Kan ikke på se en eneste grunn til å kjøpe en D200 nå som D300 er på trappene. Prisforskjellen utgjør ingen god grunn til å gå for en gammel modell.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Det virker som Jamm har gjort seg opp en god vurdering av sine behov og også vet hva som kreves.

Jeg har selv bestilt D300, og nettopp de begrunnelsene som Jamm nevner i sitt siste innlegg er også mange av mine argumenter for nettopp D300.

Jeg er også helt enig i å holde seg til gullring-serien, selv om det betyr økte kostnader. Da får man heller oppgradere skrittvis etterhvert som økonomien tillater det.

(Mitt neste innkjøp etter D300 er forhåpentligvis 14-24 2.8)

Lenke til kommentar

Det er 5k og 2-3 mnd som skiller kameraene.

 

Eller 7-10kog 2-3 mnd som skiller kameraene om man tenker brukt.

 

 

Jeg skal ikke fortelle hva andre skal kjøpe, men hvordan kan man forsvare at D200 i praksis blir ubrukelig i Sahara, mens D300 holder seg 100%, og hva er det som stopper man i å kjøpe D3? Hva er vitsen med et D300 om det ikke holder i sahara det heller, hvorfor ikke kjøpe D3 med en gang, så er man sikret?

 

D80 slapp inn noe støv, D200 med optikken som er på kjøpelisten burde klare seg bra om man ser bort i fra støvet som kommer inn ved objektiv bytte.

 

D300 klarer seg kanskje bedre, men når man tenker etter, D80 huset var ikke fylt av sand, det var bare noen få korn, altså D200 burde klare å holde det unna, hvordan har man ellers klart å fotografere med Nikon de siste årene?

 

Men jeg skjønner at D300's specs kan være firstende, men hovedpunktet var å fjerne støv, noe jeg tror D200 klarer godt nok... Og nå når du skal bytte objektiver, tror jeg du kommer til å få et større problem med støv, men den gjennstår å se.

Lenke til kommentar
....Det er 5k og 2-3 mnd som skiller kameraene.

 

... hvorfor ikke kjøpe D3 med en gang, så er man sikret?

 

9547819[/snapback]

 

Ett kjapt søk med prisguiden gir en forskjell på nesten 3000 hos billigste salgsteder.

JP med 9999.- for D200

Amentio med 12815.- for D300

 

Jeg er ikke fotograf av yrke, har kun med meg kamera på tur. Hva skal jeg med en D3? En D3 er total skivebom for en vanlig bruker. Selv D200/D300 er i det meste laget å få kontroll over for vanlige brukere.

Dessverre så holder ikke kameraene under D200/D300 til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Det er 5k og 2-3 mnd som skiller kameraene.

 

Eller 7-10kog 2-3 mnd som skiller kameraene om man tenker brukt.

 

Koster ikke d300 14k omtrent, ny? Kan du skaffe til veie en d200 til meg som er i god stand, for 4k brukt, så er jeg interessert.

 

AtW

9547888[/snapback]

 

10k for D200, 15k for D300...

 

D200 synker i pris på bruktmarkedet, så snakker vi 7 for et bra eksemplar, 4 for de helt tafatte....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...