Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Jaja, enda et spørsmål.

 

Man har muligheten til å bruke 14-bit NEF eller 12-bit NEF. Jeg mener å lese at noe ble endret når man brukte 14-bit.

 

Var noe med fps, serietakingen og/eller størrelsen (Går ut ifra at filen blir større)

 

(?)

9544518[/snapback]

Serieopptak går ned fra 6 bps til 2,5 bps når en går fra 12 til 14 bit.

 

Edit: Ja, filen blir større

9544533[/snapback]

 

Tja, hva i praksis vil 14bit vs 12bit ha å si?

 

Jamm:

Snakker vi om Nikon 17-55 f/2.8?

 

Hvorfor skal du ha dette utstyret (Les: dette proffe utstyret) når du har hatt D80 + 18-200 i maks noen mnd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Finleste det ikke, men fikk ikke inntrykk av at det var noe mer som sto der som vi ikke har lest i andre previews.

 

Gleder meg til reviews av produksjonsmodeller kommer. Forhåpentligvis før jul..

9544397[/snapback]

 

Ja men har ikke lest andre review før...kun slikket på specs'n... :)

9544435[/snapback]

 

Dette er ikke et review, men et preview, herr Olsen :cool:

 

Sjekk også preview hos Dpreview (denne er linket tidligere et sted)

Endret av El chico
Lenke til kommentar
Jaja, enda et spørsmål.

 

Man har muligheten til å bruke 14-bit NEF eller 12-bit NEF. Jeg mener å lese at noe ble endret når man brukte 14-bit.

 

Var noe med fps, serietakingen og/eller størrelsen (Går ut ifra at filen blir større)

 

(?)

9544518[/snapback]

Serieopptak går ned fra 6 bps til 2,5 bps når en går fra 12 til 14 bit.

 

Edit: Ja, filen blir større

9544533[/snapback]

 

Tja, hva i praksis vil 14bit vs 12bit ha å si?

 

Jamm:

Snakker vi om Nikon 17-55 f/2.8?

 

Hvorfor skal du ha dette utstyret (Les: dette proffe utstyret) når du har hatt D80 + 18-200 i maks noen mnd?

9544562[/snapback]

 

14 bit filer er 30% større enn 12 bit, så en får med mer informasjon. Regner med at det dynamiske omfanget blir bedre men det gjenstår å se i tester.

 

18-200 er et greit alt-i-et-objektiv, men med et slikt objektiv er det mange kompromiss når det gjelder bildekvaliet. Bedre å splitte brennviddeområdet opp i 2-3 objektiver.

Endret av El chico
Lenke til kommentar

 

Finleste det ikke, men fikk ikke inntrykk av at det var noe mer som sto der som vi ikke har lest i andre previews.

 

Gleder meg til reviews av produksjonsmodeller kommer. Forhåpentligvis før jul..

9544397[/snapback]

 

Ja men har ikke lest andre review før...kun slikket på specs'n... :)

9544435[/snapback]

 

Dette er ikke et review, men et preview, herr Olsen :cool:

 

Sjekk også preview hos Dpreview (denne er linket tidligere et sted)

9544575[/snapback]

 

Pokker da... Vet du ikke at 16 åringer ikke har utvilket seg skikkelig?

Lenke til kommentar
Jaja, enda et spørsmål.

 

Man har muligheten til å bruke 14-bit NEF eller 12-bit NEF. Jeg mener å lese at noe ble endret når man brukte 14-bit.

 

Var noe med fps, serietakingen og/eller størrelsen (Går ut ifra at filen blir større)

 

(?)

9544518[/snapback]

Serieopptak går ned fra 6 bps til 2,5 bps når en går fra 12 til 14 bit.

 

Edit: Ja, filen blir større

9544533[/snapback]

 

Tja, hva i praksis vil 14bit vs 12bit ha å si?

 

Jamm:

Snakker vi om Nikon 17-55 f/2.8?

 

Hvorfor skal du ha dette utstyret (Les: dette proffe utstyret) når du har hatt D80 + 18-200 i maks noen mnd?

9544562[/snapback]

 

14 bit filer er 30% større enn 12 bit, så en får med mer informasjon. Regner med at det dynamiske omfanget blir bedre men det gjenstår å se i tester.

 

18-200 er et greit alt-i-et-objektiv, men med et slikt objektiv er det mange kompromiss når det gjelder bildekvaliet. Bedre å splitte brennviddeområdet opp i 2-3 objektiver.

9544613[/snapback]

 

18-200 mm kan deles opp i 17-35mm og 24(?)-70mm? og 70-200mm, men vi snakker fort mye dyrere...

Lenke til kommentar

@ Mr. Olsen.

Hadde riktig nok D80 og 18-200 i ett 1/2 år. D80 og 18-200 var ikke egnet til bruk under litt røffere forhold.

Kan vel si det slik at der er mangler ved vær og støvtetting både i hus og objektiv.

Beholdt SB800 og Sigma 30 fra dette første forsøket med Nikon Digital.

 

Jo da, det blir 2.8 både på 17-55 og 70-200

Med tidens lave dollar kurs (5,60) er det å kjøpe Nikon optikk i USA en måte å spare noen kroner på.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
@ Mr. Olsen.

Hadde riktig nok D80 og 18-200 i ett 1/2 år. D80 og 18-200 var ikke egnet til bruk under litt røffere forhold.

Kan vel si det slik at der er mangler ved vær og støvtetting både i hus og objektiv.

Beholdt SB800 og Sigma 30 fra dette første forsøket med Nikon Digital.

 

Jo da, det blir 2.8 både på 17-55 og 70-200

9544678[/snapback]

 

Skal du på tur til sahara... Jeg tipper D80 er mer tettet enn D50 med Tamron 70-200mm, og tror at mitt kamera har vært gjennom mye mer en ditt, men selfølgelig du kan ha gravd det ned iei sandkasse ei ukes tid.

 

Hvilke problemer oppsto slik at D80 var for dårlig? Hva vil D300 gjøre bedre? Objektivene skjønner jeg, men kameraet syns jeg ikke du har grunnlag for å bytte ut så tidlig...

Lenke til kommentar

@ Mr. Olsen

Det var under en 3 ukers tur rundt i Nord-Vest Afrika (Dakar Rally) at svakheten ble veldig plagsom. Det tar mye tid å redigere bort støv partikler fra nesten 700 bilder.

 

Oppdaget på vårparten d.å. at snø og vind er også en dårlig kombinasjon sammen med D80 og 18-200.

 

D300 er en forbedring fra D200 når det gjelder værtettning. D80 har vel ingen form for pakninger for å motstå vær og støv.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
@ Mr. Olsen

Det var under en 3 ukers tur rundt i Nord-Vest Afrika (Dakar Rally) at svakheten ble veldig plagsom. Det tar mye tid å redigere bort støv partikler fra nesten 700 bilder.

 

Oppdaget på vårparten d.å. at snø og vind er også en dårlig kombinasjon sammen med D80 og 18-200.

 

D300 er en forbedring fra D200 når det gjelder værtettning. D80 har vel ingen form for pakninger for å motstå vær og støv.

9544807[/snapback]

 

Støv kommer inn hovedsaklig inn når man bytter objektiv.... Men ja ok, om det er grunnen til at du bytter og at du tror det ikkekomer støv inn til D300 så ok...dine penger....

Lenke til kommentar

D300 er en forbedring fra D200 når det gjelder værtettning. D80 har vel ingen form for pakninger for å motstå vær og støv.

9544807[/snapback]

 

Joda! D80 har pakninger for å motstå fint vær! :p

 

Men hvis du drar 3 uker til Sahara for aa ta bilder under Dakar Rally saa er jo ikke d80 regnet mot det segmentet.

D200 har jo faatt mye skryt for sin vaertetting ogsaa.

Lenke til kommentar

Støv kommer inn hovedsaklig inn når man bytter objektiv.... Men ja ok, om det er grunnen til at du bytter og at du tror det ikkekomer støv inn til D300 så ok...dine penger....

9544890[/snapback]

 

En zoom på 11x pumper ganske mye luft. Når denne zoomen er dårlig mekanisk bygget, kommer der støv inn i speilhuset.

 

Når det knaser i sand når man vrir på kommando rattene betyr det at noe er kommet inn i kamerahuset, og ikke i speilhuset som etter ett objektivbytte.

Når man må demontere kamera for å få bort sand og støv fra prisme og okkular, tyder dette på manglende tetning av kamerahus.

Lenke til kommentar

Men hvis du drar 3 uker til Sahara for aa ta bilder under Dakar Rally saa er jo ikke d80 regnet mot det segmentet.

D200 har jo faatt mye skryt for sin vaertetting ogsaa.

9544908[/snapback]

 

Man lærer så lenge man lever.

Nikon er ikke som i gamle dager. Man må nok bruke mer tid på å velge kamera og ikke bare kjøpe av gammel vane.

Lenke til kommentar

Støv kommer inn hovedsaklig inn når man bytter objektiv.... Men ja ok, om det er grunnen til at du bytter og at du tror det ikkekomer støv inn til D300 så ok...dine penger....

9544890[/snapback]

 

En zoom på 11x pumper ganske mye luft. Når denne zoomen er dårlig mekanisk bygget, kommer der støv inn i speilhuset.

 

Når det knaser i sand når man vrir på kommando rattene betyr det at noe er kommet inn i kamerahuset, og ikke i speilhuset som etter ett objektivbytte.

Når man må demontere kamera for å få bort sand og støv fra prisme og okkular, tyder dette på manglende tetning av kamerahus.

9544997[/snapback]

 

Jeg skal nok klare å få inn litt støv i D300 om jeg bare vil....

 

Men mne, dine penger...

Lenke til kommentar

@ Mr. Olsen

Til mit bruk er nok en D300 ett bedre økonomisk valg. Tror ikke Gjensidige setter pris på å måtte kassere en D80 hvert 1/2 år. Gjensidige valgte å kassere fremfor reparasjon.

 

Værtetting, Live View og en pris på rett under 13k gjør at D300 ble mitt nye forsøk med Nikon Digital igjen. Håper bare at D300 er hjemme før 4. januar.

Lenke til kommentar
Hør hva jeg sier; Det er dine penger... hadde det vært mine hadde jeg ikke brukt det på et D300. Mye heller D200, og vært litt forsiktig, og gjort litt mer for å holde støv unna, som å blåse bort sand som legger seg på kameraet.

 

Når skal du tilbake til ørkenen da?

9545544[/snapback]

Prisforskjellen på D200 og D300 er ikke stor, ca kr. 2500.- hos Amentio. Når man ser på de forbedringene som er på D300 fra D200 blir valget lett.

Bedre værtetting, ny CMOS, 6/8 FPS, Live view, mekanisk støv rister (hva den er verdt) og bedre LCD. Håper at Nikon gjør dette som reelle forbedringer og ikke bare som en gimmik.

 

Rally Dakar turen starter 4. januar 2008. Muligens en tur i november også, for et annet løp.

 

For å gi deg ett lite begrep om dette med å være forsiktig med utstyret, jeg har hittil i år 192 reisedøgn hvorav 89 er på hotell, resten er i fly, telt og utendørs.

Lenke til kommentar
Hør hva jeg sier; Det er dine penger... hadde det vært mine hadde jeg ikke brukt det på et D300. Mye heller D200, og vært litt forsiktig, og gjort litt mer for å holde støv unna, som å blåse bort sand som legger seg på kameraet.

 

Når skal du tilbake til ørkenen da?

9545544[/snapback]

 

Sa du ikke for en liten stund siden at du sparte opp for D300 selv, Mr. Olsen? Jobbe litt på si og slikt? :tease:

 

-MightyTwin.

Lenke til kommentar

Men hvis du drar 3 uker til Sahara for aa ta bilder under Dakar Rally saa er jo ikke d80 regnet mot det segmentet.

D200 har jo faatt mye skryt for sin vaertetting ogsaa.

9544908[/snapback]

 

Man lærer så lenge man lever.

Nikon er ikke som i gamle dager. Man må nok bruke mer tid på å velge kamera og ikke bare kjøpe av gammel vane.

9545044[/snapback]

Det er et av disse du trenger :thumbup:

 

Olsen: Det virker som om Jamm har svært plausible årsaker til å velge et mer tett kamera. Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke ville brukt penger på det, hvis du var i hans situasjon :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...