Gå til innhold

HVORFOR tror dere på dette vrøvlet?


Anbefalte innlegg

Her er det ikke snakk om HVA som er riktig og hva som er galt. Her skal ingen påstå at Guds skapelse av mennesket er riktig, for vi vil ikke drite ut noen. Det er ikke poenget med tråden.

 

Det jeg vil frem til, er å finne ut hva som gjør mennesker i stand til å lese ei bok om noe overnaturlig, og tro at slik er det. Hva som gjør mennesker i stand til å lese at Gud skapte en mann og ei dame, Adam og Eva, og tro at det var slik vi ble til. HVA er det som gjør at dere i det HELE TATT TAR DETTE SOM FAKTA?

 

Jeg har skrevet noe med store bokstaver, slik at det ikke blir noen misforståelser. Jeg vil vite hvorfor dere kristne velger å blindt, uten beviser eller noe vitenskapelig sannsynlighet, velger å TRO at slik er det. Dere som sier dere VET at Gud skapte to mennesker og slik ble vi til, og ikke er i stand til å diskutere noe rundt emnet, dere kan holde dere ute. You hear me?

 

Ateister må gjerne også forklare hvorfor de IKKE tror på dette vrøvlet du finner i ei populær bok kalt Bibelen. Hva fikk dere til å innse at det er en latterlig teori?

 

Altså, kristne, svar på hvorfor dere tror at vi kom til ved at Gud skapte to mennesker.

 

Ateister, svar på hvorfor dere finner dette helt latterlig og idiotisk.

 

IKKE diskuter enda. Hvis en kristen forklarer hvorfor h*n tror på skapelse av Gud, så skal ikke vi kaste oss i strupen på den personen... enda. La folk snakke ut først.

 

Håper dette blir en interessant tråd hvor vi kan forstå hverandre. Og eventuelt riste på hodet og ikke forstå hverandre. :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har vel hatt denne diskusjonen flere ganger allerede, men syntes den er like interessant hver gang. Lager vi en ateist for hver slik post blir verden litt mindre gal ;)

 

Vel, til ditt spørsmål, hvorfor jeg er ateist:

 

For å starte med det enkleste først, bevis. Det finnes pr. dags dato ingen bevis på hypotesen Gud. Bibelen er SVÆRT selvmotsigende, sentrale deler av bibelen er kjent endret på, og bibelen bærer preg av å være sterkt inspirert av andre religioner. Religion var (er?) en måte å kontrollere folk på ved å bruke det uforklarlige til å sette folk bak lyset.

 

Dette med bevis er viktig for meg. Det å "tro" er noe uvitende gjør. Det går ikke ann å tro på noe uten videre. Tror du at du kan fly blir du lagt inn på et sykehus med diagnosen tvangstanker, men hvis du tror på et overnaturlig vesen som vurderer livet ditt, så er du religiøs. Ser ingen ironien i det?

 

Hjernen er en genial ting til å overbevise et menneske om at han eller hun opplever ting som ikke skjer. F.eks det at "Gud" snakker til personen eller personen ser Gud. Dette kommer nok av hjernevaskingen som barn får inn fra foreldrene (selv om foreldre kanskje ikke mener å "hjernevaske" barnene sine med sin religion, så er et barn i den situasjon den tror på hva voksne sier uten NOE kritisk tanke.). Husk det finnes ikke et kristent barn, bare et barn av kristne foreldre...

 

For å oppsummere tror jeg ikke på religion av den grunn jeg bruker den veletablerte metoden for å skille fleip eller fakta, bevis, noe som vitenskapen er basert på. Vitenskapen vs religion er en super ting å se litt dypere på, hvor den ene forklarer våre omgivelser basert på bevis, et mønster og sansynliggjøring, mens religion baserer seg på hjernevasking, frykt og løgn.

Lenke til kommentar

Grunn nok til at det finnes så mange religioner, samt at man bare kan finne opp as you go. Det vil jo si at alle tror deres religion er den rette. Bare der burde det ringe ei bjelle. Og at kristne tror på bibelen er jo bare sykt, kunne like godt bytta den ut med asbjørnsen og moe`s samlede verker. Da ville det ihvertfall kommet noe godt ut av religionen :)

Lenke til kommentar
Ateister må gjerne også forklare hvorfor de IKKE tror på dette vrøvlet du finner i ei populær bok kalt Bibelen. Hva fikk dere til å innse at det er en latterlig teori?

Jo mer jeg lærte - jo mer kunnskap jeg tilegnet meg - jo vanskeligere ble det å bortforklare alle selvmotsigelsene og faktafeilene i Bibelen og religionen.

Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som ikke forstår et ord av hva du sier?

 

Dessuten prater du som om kristendommen er fakta. Bevis det.

9354103[/snapback]

 

Du kefas... Kristendom og kristendom...

 

 

LES HVA SOM STÅR HER! De andre som var her di leser bibelen!

 

Gidder ikke bevise det.. men snart har jeg bevist at du tok feil og jeg rett! Og at du snart fårhåpentligvis (be til Gud) får litt jævelskap fra Herren!

 

Vik fra meg satan! TOSK!

9354190[/snapback]

 

 

Henvis til vrøvl i bibelen.. bare noen korte utdrag fra nt

 

 

Finn fram noe da! Foresten kan jeg ikke kalle noen for: din ugudelige narr... fordi da blir jeg utsatt for det høye råd (smarte folk)

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar
Her er det ikke snakk om HVA som er riktig og hva som er galt. Her skal ingen påstå at Guds skapelse av mennesket er riktig, for vi vil ikke drite ut noen. Det er ikke poenget med tråden.

 

Det jeg vil frem til, er å finne ut hva som gjør mennesker i stand til å lese ei bok om noe overnaturlig, og tro at slik er det. Hva som gjør mennesker i stand til å lese at Gud skapte en mann og ei dame, Adam og Eva, og tro at det var slik vi ble til. HVA er det som gjør at dere i det HELE TATT TAR DETTE SOM FAKTA?

 

Jeg har skrevet noe med store bokstaver, slik at det ikke blir noen misforståelser. Jeg vil vite hvorfor dere kristne velger å blindt, uten beviser eller noe vitenskapelig sannsynlighet, velger å TRO at slik er det. Dere som sier dere VET at Gud skapte to mennesker og slik ble vi til, og ikke er i stand til å diskutere noe rundt emnet, dere kan holde dere ute. You hear me?

 

Ateister må gjerne også forklare hvorfor de IKKE tror på dette vrøvlet du finner i ei populær bok kalt Bibelen. Hva fikk dere til å innse at det er en latterlig teori?

 

Altså, kristne, svar på hvorfor dere tror at vi kom til ved at Gud skapte to mennesker.

 

Ateister, svar på hvorfor dere finner dette helt latterlig og idiotisk.

 

IKKE diskuter enda. Hvis en kristen forklarer hvorfor h*n tror på skapelse av Gud, så skal ikke vi kaste oss i strupen på den personen... enda. La folk snakke ut først.

 

Håper dette blir en interessant tråd hvor vi kan forstå hverandre. Og eventuelt riste på hodet og ikke forstå hverandre.  :tease:

9339754[/snapback]

 

Akkurat dette har jeg også spurt om i dette forumet :)

 

Det er mange ting som gjør at jeg ikke klarer å tro på noen gud. Først og fremst må det være noe fornuft i en sannhet, det meste av det som står i bibelen synes jeg er bare fjas. Hva de trodde av mirakler og tryllerier i den tiden er en ting, men nå vet vi.

 

En annen ting er at jeg føler religionen tar fra oss mennesker evnen til å være fantastiske og enestående helt av oss selv. Jeg synes også religion gir falsk trygghet og gir en støttepilar som ikke er virkelig. Mange sier at de vil tro fordi de synes det er godt å bli hørt, føle seg akseptert, passet på og sett av noen- gud. Jeg mener at dette er ting vi mennesker både kan og bør gi hverandre. Men, vi er litt redde for det. Vi er ikke lært opp til å være stor støtte for hverandre, bygge hverandre opp og se hverandre.

 

Gjennom religionen klarer flere å være mer åpen og glad i sine medmennesker. Det er kanskje derfor mange av disse ofte synes å gå rundt og er så blide, så snille og hjelpsomme? De har aksepten for det og tør derfor. Akkurat som ekstreme muslimer, de har aksepten fra sin gud og dreper i hans navn...det var litt på kanten, er klar over det. Men, jeg håper det er mulig å forstå sammenligningen.

 

Jeg liker ikke det. Jeg mener vi bør bruke energi på å finne ut hvem vi er. Vi bør tørre å tro at vi enestående. Kanskje det var det denne mannen Jesus ønsket å formidle (gitt at det var han som sa det og at han noen gang har vært i den forstand bibelen formidler det) da han sa at vi er skapt i guds bilde. Kanskje meningen var at vi skulle se innover i oss og forstå hva vi faktisk består av? Hvor viktig vi egentlig er for hverandre?

 

Jeg klarer ikke legge min skjebne i noen andres hender. I hvertfall ikke noe som ikke er mulig å se. Jeg vil jobbe ut min egen vei, tro på meg selv og på menneskene rundt meg. Jeg vil kjenne på det å være svak, det å være sterk samt gleder, lykke, hat, sinne og fortvilelse. Det er det som er å være menneske, synes jeg.

 

Jeg klarer ikke å tro på at det finnes noen gud og jeg tror ikke på at det finnes noe liv etter døden. Vi er kjøtt og blod og når løpet er gått sing gang, tror jeg at alt slokner. Det er veldig trist å tenke på, de fleste av oss ønsker nok å leve evig. Men, sånn tror ikke jeg det er. Derfor føler jeg det er viktig å bruke den tiden en har, til ting som gjør en så lykkelig som mulig. Derfor synes jeg også man skal respektere andres liv her på jorden og sørge for at nestemann har det godt i ens nærvær, ikke dårlig. Kanskje det var det Jesus mente, bare at han var nødt til å benytte seg av litt mer drastiske virkemidler for å få folk til å skjønne det? Derav de 10 bud?

 

Jeg tror på oss mennesker og mener vi bør handle i vårt eget navn, ikke gjemme oss bak noe som liksom skal være over oss...og, som ingen noen ganger har sett :innocent:

Lenke til kommentar
Henvis til vrøvl i bibelen.. bare noen korte utdrag fra nt

 

 

Finn fram noe da! Foresten kan jeg ikke kalle noen for: din ugudelige narr... fordi da blir jeg utsatt for det høye råd (smarte folk)

9354491[/snapback]

 

 

Er mye rart der gitt. Men at jesus lagde vin av vann må vel sies å være en fet party faktor. Ikke rart han fikk mange tilhengere :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...