Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lommebok med penger i, uten ID, hva gjør man?


Bamsemumsen

Samvittighetstest.  

83 stemmer

  1. 1. Samvittighetstest.

    • Jeg hadde tatt pengene og kastet bort lommeboken
      45
    • Jeg hadde levert lommeboken inn til politiet.
      21
    • Hvilken lommebok dere snakker om?
      12


Anbefalte innlegg

Du er på vei til en butikk i byen. På veien finner du en lommebok med 5000 kroner i.

Det ligger ikke identifikasjonspapirer eller noe som gjør at du kan finne eieren oppi. Hva gjør du med lommeboken?

 

Hvis noen kan fikse poll med svaralternativene

 

* Jeg hadde tatt pengene og kastet bort lommeboken

*Jeg hadde levert lommeboken inn til politiet

 

så hadde det vært flott.

 

Selv hadde jeg plukket opp lommeboken og lagt den i lomma, og ventet på stedet i to timer. Helt seriøst, jeg hadde gjort det. Hvis ingen hadde kommet og sett ut som om de lette etter noe, eller vært på gråten og spurt folk etter en lommebok, da hadde jeg så klart levert den til eieren. Jeg hadde fått med navn og adresse, slik at jeg var sikret en finnerlønn på 20 %.

 

Hvis ingen hadde kommet, da hadde jeg tatt lommeboken. Rett og slett stjålet pengene jeg fant. Du tenker kanskje at jeg er en fæl person nå, men legg merke til at jeg ventet på eventuelle eiere. Dessuten var det ikke noe ID oppi som igjen gjør det umulig å finne pengene. Og er det ikke bedre at en fattig ungdom som meg finner pengene og bruker dem på spill, bøker, musikk og MP3-spiller, istedenfor en eller annen idiot som bruker opp pengene på ei hore, alkohol eller narkotika?

 

Hva sier dere, folkens? Dette er et spennende emne. Går du til politiet selv om de sannsynligvis vil ta pengene i egen lomme? Setter du opp en annonse i avisen hvor du ber folk si nøyaktig hvor mye penger det lå oppi, og hvilke type sedler som lå oppi, og leverer tilbake hvis noen viser at de er eieren på den måten?

 

Ingen skal kalles tyver eller frekke jævler i dette emnet, dette er en hypotetisk, tenkt situasjon. Jeg har ikke funnet noen lommebok. :p Vis respekt...

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er usikker, håpar eg hadde levert den inn. Hadde eg mista 5000 og nokon tatt dei hadde det ikkje akkurat vore ein god dag. Mistar ein så mykje går vel dei fleste til politiet i tilfelle nokon har levert det inn.

 

Edit: Tok meg den frihet å slette eit par innlegg, vennligst LES FØRSTE POST!

 

På veien finner du en lommebok med 5000 kroner i. Det ligger ikke identifikasjonspapirer eller noe som gjør at du kan finne eieren oppi.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Hva er sjansen for at vedkommende går til politiet?

Da blir pengene bare liggende, ergo ingen drar nytte av dem.

Tror jeg hadde vurdert å beholde dem, dog tatt vare på de en stund og hørt rundt.

9318609[/snapback]

Kva hadde du gjort om du mista ei lommebok med 5000 kroner i? Gått vidare utan å gjere noko som helst?

Lenke til kommentar
Blir sikkert brukt på smultringer og kaffe, eventuelt McDonalds og ny kollisjonspute. Reklamen, anyone? :p

 

Spørsmålet går på moral og etikk.

9318747[/snapback]

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Det er ganske relevant fra mitt synspunkt. Hva skjer med pengene? Blir de liggende, og evt går inn i statskassen? Eller får man de tilbake dersom ingen gjør krav på de innen tre måneder?

Lenke til kommentar

Jeg fant en lommebok ved bussholderplassen ca 4-5 år siden. Rett over veien lå politibygget. Jeg ventet ca 1time på at personen skulle komme tilbake å hente den, men ingen kom.

Til slutt skrev jeg en lapp, har du glemt en lommebok med *** penger i? Ingen ringte. Jeg tok penga selv. Vi snakker om 700kr.

Lenke til kommentar
Blir sikkert brukt på smultringer og kaffe, eventuelt McDonalds og ny kollisjonspute. Reklamen, anyone? :p

 

Spørsmålet går på moral og etikk.

9318747[/snapback]

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Det er ganske relevant fra mitt synspunkt. Hva skjer med pengene? Blir de liggende, og evt går inn i statskassen? Eller får man de tilbake dersom ingen gjør krav på de innen tre måneder?

9319031[/snapback]

Eh... tror du jeg vet hva som skjer med pengene hvis jeg går videre?

Lenke til kommentar
Jeg hadde prøvd på å spore opp eieren. Hvis jeg ikke finner ham innen et par dager, beholder jeg den selv.

9319440[/snapback]

 

Det ville jeg også gjort. Kan tenke meg at det forsøket mitt hadde blitt en smule halvhjertet, da jeg egentlig ikke vil finne noen eier.l.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok levert den inn til politiet. Da har man også krav på 10% finnerlønn, og om jeg ikke tar helt feil, så kan man vel kreve hele fangsten tilbake om ingen henter den etter en viss tid. Eller tar jeg helt feil?

 

Jeg har selv opplevd å miste lommebok/mobil, og da var jeg meget lykkelig når jeg kunne gå på mitt lokale lennsmanskontor og hente det tapte, så den muligheten/gleden vil jeg ikke ta fra andre heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...