Gå til innhold

[løst]Ide rundt brukertittel og alder


Anbefalte innlegg

Kom på en aldri så liten ide i morges. Den går i enkelthet ut på å gi brukere brukertittel etter alder. Dette er langt fra en nødvendighet og heller et resultat av min kjedsomhet. Når det er sagt tror jeg et slikt system hadde vært artig og ikke minst litt koselig.

 

For de som ikke vet hva en brukertittel er, er det tittelen brukeren har under avataren og/eller nicket. Denne brukertittelen forklarer hva slags bruker den respektive bruker er. For eksempel har jeg tittelen "Brukermoderator" under min avatar. Ideen min er at vanlige brukere skal ha en dynamisk brukertittel som endrer seg med alderen.

 

Med andre ord tenker jeg at man skal dele opp alle de mange årene i passende aldersgrupper. Jeg er ikke så flink til dette, men noe slikt som ungdom, ung voksen, voksen, eldre voksen og pensjonist er vel en ide. Så når en bruker fyller atten år går denne personen fra å være ungdom til å bli ung voksen. Mens en annen bruker går fra å være ung voksen til voksen når han/hun fyller 30. For eksempel.... Selvsagt må oppdelingen med aldersgruppene gjøres bedre enn det jeg har gjort her.

 

Jeg vet at denne ideen kan virke litt sløkket, men det er like fullt en ide. Den lar seg vel muligvis gjennomføre med en del koding. Jeg sier slett ikke at drift-teamet til Hardware bør bruke ressurser og tid på mine smårare ideer. Men om det er mange som liker ideen kan man jo alltids drømme. ; ) Fordelen ved en slik ordning er at man fort kan se hvilken aldersgruppe en bruker tilhører og deretter ha en vis aning om hvilket nivå denne brukeren ligger på når det gjelder livserfaring og annet.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste automatiserte form for å gi brukertitler går vel på antall innlegg, så vidt jeg kan se.

 

 

Personlig skulle jeg gjerne sett at man kunne dele ut titler til utvalgte brukere, spesielt de erfarne ("Resursbruker" osv). Men på den annen side er det en generell motstand mot slik fordi det kan oppfattes som "klasseinndeling", så jeg tror det får ligge med ideen :wee:

 

Syntes forumet kunne fått et litt mer personlig preg om vi kunne hatt litt variasjon i brukertitlene :)

Lenke til kommentar

Synes ideen din var morsom. Men den er vell vanskelig å gjennomføre i praksis siden man ikke er pålagt å oppgi alder, og det virker som om de fleste ikke gjør det.

 

Post-count blir vell også litt unøyaktig. Post-count har jo ingenting med hva slags bruker man er.

 

I min mening hadde det vært gøy å gitt brukerne selv valg.

 

-Forumavhengig

-Kverulant

-Surpomp

-Gledesspreder

-Surrekopp

-etc

-etc

 

Gjerne først med en tråd hvor brukerne selv kan foreslå valgene, og deretter en avsstemning til man kommer frem til de 10 mest populære, el.

 

Om man virkelig vil gjøre det avansert kan man gi ulike valg avhengig av post-count:

 

0-1000 poster:

-noob

-junior

-ny her

-etc

 

1000-2000:

-viderekommen

-etc.

 

helt opp til

 

10 000+

-hardbarket

-totalavhengig

-etc.

 

Helt enig at det hadde vært spennende med noe annet enn bare bruker på alle sammen. Men det må være noe litt usedvanlig. "Alle" forum har jo titler basert på post-count og/eller lengden på medlemskap. Og diskusjon.no må jo nødvendigvis være bedre, eller hva?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

På diskusjon.no støtter jeg heller ideen til Dotten, men likevel er ikke ideen din dum Snorre ;)

 

Uantsett skal ikke noen brukertitler gi et negativt inntrykk av en bruker. Forslag som "surrekopp", "surpomp" og "noob" skal derfor ikke bli brukt. Selv om det vel bare var eksempler er det viktig å understreke det.

 

Jeg støtter Dottens forslag, det er selv noe jeg har tenkt på lenge. Vil ikke Dotten foreslå det foreslår jeg det :p

Lenke til kommentar
Uantsett skal ikke noen brukertitler gi et negativt inntrykk av en bruker. Forslag som "surrekopp", "surpomp" og "noob" skal derfor ikke bli brukt. Selv om det vel bare var eksempler er det viktig å understreke det.

9307897[/snapback]

De eksemplene var da i forbindelse med titler man selv kan velge, og da ser jeg ikke problemer med negative brukertitler. Hvorfor skal man være forhindret fra å selv gi seg en slik tittel?

Lenke til kommentar
På diskusjon.no støtter jeg heller ideen til Dotten, men likevel er ikke ideen din dum Snorre ;)

 

Uantsett skal ikke noen brukertitler gi et negativt inntrykk av en bruker. Forslag som "surrekopp", "surpomp" og "noob" skal derfor ikke bli brukt. Selv om det vel bare var eksempler er det viktig å understreke det.

 

Jeg støtter Dottens forslag, det er selv noe jeg har tenkt på lenge. Vil ikke Dotten foreslå det foreslår jeg det :p

9307897[/snapback]

 

Vi kunne jo gitt alle med warn "Convict" da. :p

Lenke til kommentar

Støtter forslaget med brukertitler, bare med noe annet enn aldersinndeling.

Synes det ville blitt litt dumt om noen hadde, og noen ikke hadde.

 

Og hva med reputation/rykte?

F.eks man må ha minst 100 innlegg for å kunne gi, og det kan raporteres

om det blir useriøse-negative rykter/reputation.

Endret av _Scotty_
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Synes det blir litt dumt med brukertitler basert på innlegg. Da vil sannsynlighvis mange brukere poste mye for å få f.eks ranken "1337"

 

"Yay, jeg er 1337!" :D :D

Lenke til kommentar

En litt smårar idé, Snorre, men like fullt en god idé. Uansett, har jeg ikke noe lyst til å bli stemplet som uerfaren barnerumpe, pga. min alder, for jeg føler ikke at jeg passer den beskrivelsen i det hele tatt. Personlig vil jeg foretrekke å ha det slik som det er nå, da jeg synes det er helt greit som det er.

Lenke til kommentar

Brukertitler har alltid vært problematisk. Etter min mening er det få systemer som er gode nok til å egentlig ha vært tatti bruk på diverse forum eg har vært på.

 

Snorre sitt forslag er greit det, men å merke folk med alder... Vel, det er mulig de som er ville fått en tittel som viste at de var for eksempel 15 ville blitt tatt mindre seriøst, uannsett om de var nærmest en ekspert på emnet?

 

Å gi folk tittel etter innlegg vil muligens øke antall innlegg som bare er for å høyne postcount. Det har eg sett på flere steder, og eg har, dessverre, selv oppført meg slik da eg var yngre.

 

Hittil så er nok den beste løsningen at brukerene gir seg selv titler. Det er ikkje en fullgod løsning det heller, så det beste nå ville vært om noen hadde funnet på et eller annet genialt. =)

Lenke til kommentar

Hva med brukertittel etter hvilket forum du er mest aktiv i. For eksempel hvis du har flest innlegg i spill-delen av forumet får du en brukertittel ala "Gamer" eller noe lignende. Om man på en annen side er mest aktiv i hardware-delen av forumet får man en brukertittel ala "Hardware-veteran". Er ikke så god på å finne på navn, men dere tar poenget.

 

Man kan altså basere brukertittlene på hvilken hovedkategori en bruker er mest aktiv i. Dermed vil man fort se hvor brukeren er mest aktiv. Dessuten vil det virke forsikrende at personen som svarer i maskinvareproblem-tråden din er en "hardware-veteran". Dette vil selvsagt ikke se pent ut for min del da jeg blir "Spam-addict" da jeg har fått litt for mange poster i Off-Topic opp gjennom tidene. :\

Lenke til kommentar

Du får håpe det ikke står over "Brukermoderator"-tittelen...

 

Spam-addict

Brukermoderator

 

Ville ikke sett pent ut :p

 

Men det fikk meg til å tenke, det kan nesten ikke byttes ut med vår andre tittel, siden den forteller om en er vanlig bruker eller har "krefter"

Lenke til kommentar

Nei, det må isåfall bli en ektra brukertittel under den nåværende. Tror et slikt kategoristyrt brukertittel-system ville gjort seg bra jeg. Men det hadde nok satt det gode ryktet mitt noen plasser bakover. :p Kanskje man ikke skulle regne Off-Topic med slik at man slapp å bli "Spam-addict". ^^

Lenke til kommentar

Ja, det er ikke så uvanlig å ha mange innlegg i Off-Topic, og nettopp derfor er jeg for å ikke regne med denne delen av forumet. Når det er sagt vil jo et slikt system være helautomatisk og burde være rimelig lett å kode og implementere om det er ønskelig med et slikt system.

Lenke til kommentar
Lett? Det vil uansett kreve en del linjer kode, for å produsere noe man strengt tatt ikke har bruk for.

9319950[/snapback]

Det er mye man ikke har bruk for. Og skulle man tenkt slik bestandig hadde ikke verden gått videre i den farten det gjør nå. Men joda, jeg forstår poenget ditt. Det krever en del linjer med kode og en del arbeidstid for hardware.nos kjære programmerere. Så er spøsmålet om dette er noe mange på forumet ønsker eller ikke. Om det er et lite fåtall som vil ha en slik funksjon kan det gjerne glemmes for min del. Men om mange ønsker slike brukertitler synes hvertfall jeg at det kan være verdt det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...