Gå til innhold

Tråden for oss med server router/firewall


Exentler

Anbefalte innlegg

Er det noe håp om å kjøre noen av disse OS'ene på en P1 133Mhz?

 

Joa. Men du vil ikke klare å utnytte linja di fullt ut og sånn. Dersom du mangler maskinvare, ta deg en tur på inn nærmeste el-retur-stasjon. Ta gjerne en kikk i tråden om el-retur først.

 

Hvis du tilfeldigvis bor i Trondheim eller omegn, kan du ta turen innom meg, så skal du få gratis noe hardware som er bedre enn det der. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Er det noe håp om å kjøre noen av disse OS'ene på en P1 133Mhz?

 

Jeg kjørte Coyote Linux fra floppy på en 486 DX2 en stund som fungerte som bare det, virker som det ikke lengre utvikles, men andre har tatt opp prosjektet og kaller det BrazilFW, kan hende noen andre vet noe mer om det?

 

 

(Bruker forresten pfsense selv på en celeron 800mhz boks, og elsker det ^^)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bruker vanligvis "ekte" rutere, men denne gangen grunnet litt spesiell linje (mobil internet) må jeg ty til datamaskin. Da jeg har server fra før kombinerte jeg likegodt router/server.

 

OS: Linux 2.6.23

Maskinvare: P3-500Mhz 768MB RAM 80GB SATA

Brukervennlighet: All konfigurasjon foregår i terminal

Konfigurasjonmuligheter: Holder for meg

Vanskelighetsgrad: All konfigurasjon foregår i terminal

Score: Fungerer for meg

 

Maskinen kjører pppd, dnsmasq, iptables, rsync, transmission, ntpd, sshd, lighttpd, nfs, samba.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Edit: Kom frem til at PFSense har det jeg trenger. Men må man fortsatt bruke ett modem om man bruker disse OSene?

 

Er det noen som har ett tips til ett OS som har støtte for følgende:

 

- VPN

- Flere soner

- Realtek RTL8111C-GR PCI-E NIC

- Intel 1000 PCI-E NIC

 

Tenkte å kjøre Smoothwall, men det ser ikke ut som om den har støtte for PCI-E NICs.

Endret av disconnected_
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Spennende emne dette her, har lenge vurdert å bytte ut DIR-655 min med en PC. Har derfor et par spørsmål.

 

1. Regner med at det ikke er mulig å kjøre dette som VMware på noen måte men har likevel lyst til å spørre om dette er mulig?

 

2. Hvor kraftig hardware trenger jeg for å overgå DIR-655 ruteren jeg bruker i dag.

 

3. Har også lyst til å få satt opp WEB server, FTP, VPN, og slikt, bør dette også gå på denne hardwaren eller kan dette like gjerne ligge på filserveren min? Tenker da på i forhold til sikkerhet.

 

Håper dere har noen svar her :)

Lenke til kommentar

1. Klart det er mulig, jeg kjører det under KVM virtualisering. Tidligere har jeg brukt vmware, så ingen problemer med det.

 

2. PIII 500 MHz blåser stort sett hvilken som helst hyllevare ruter.

 

3. Kommer an på hvor sikkert du vil ha det, selv er jeg ikke så paranoid, og setter opp tjenesten stort sett hvor det passer meg.

 

disconnected_: Modem? disse osene er jo stort sett lagt for å behandle ethernet interface. Så nei, modem er ikke tingen :) Forøvrig er pfsense en knallbra ruter. Shorewall har jeg ingen spesiell erfaring med.

 

pfsense har stort sett _alt_ av funksjoner en kan tenke seg, og endel man ikke visste fantest.

Endret av kpolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei.

Har en litt kranglete D-Link router hjemme (ikke noe stor feil, men får ikke logga inn på den etter at den har stått på i noen få timer, nett og alt annet funker fint).

Og vurderer å kanskje bygge om en tynnklient til en router, kan dette være noe suksess??

Har et par HP T5520 tynnklienter liggende.

Disse har vel en Via prosessor på 800Mhz (mener det er Eden CPU, men skal ikke si det helt sikkert), 128MB DDR-Ram (ikke mulig å oppgradere), og 64MB flash disk.

 

Det er kun et 10/100mbit nettverskkort i den, men tenkte at dette holder fint mot modem.

Og kjøpe et gbit usb kort og et 300Mbits wlan usb kort.

 

Kan dette fungere? Eller er det bedre å bare kjøpe en billig router som støtter 300Mbit på trådløst (noe som kan være en fordel da vi har en mobil og 2 bærbare som støtter dette, mens routern vi har nå, ikke takler mer enn 54Mbit..

Lenke til kommentar

Tenkte på å bare kjøpe noen billige kort fra Dealextreme, og da må det isåfall bli et N trådløst usb kort (med god rekkevidde, siden den også vil bli brukt som AP) som støtter 300mbit og et gbit usb kort.

Vil vel ikke være noe vits å kjøpe bare 10/100mbit, med tanke på at det vil jo gå en del filer fra wlan til lan, og alt av kabel nett i huset er gbit.

 

 

 

Men, hvilken software burde jeg prøve?? har kjørt ipcop for noen år siden, men ble aldri helt fornøyd med det.

Og jeg har jo dårlig med diskplass på den tynnklienten også, flash minnet i den er tilkobla en ide port, men det er ikke plass til en ide disk i den.

Flashminnet er kun et lite kretskort som går rett ned i ide porten på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Har nå lagt fra meg planene om å bruke den hp tynnklienten som router.

Var nemlig nede i kjellern idag, og fant igjen en tynnklient jeg helt hadde glemt at jeg hadde :)

Dette er en Teco TR3540, som har en VIA C3 (1GHz) CPU, CF kort (2gb), DDR-SODIMM (512MB), PCI spor og PCMCIA spor :)

 

Denne bør vel klare å kjøre det meste, så da er mitt spørsmål.. Hvilket OS anbefalles??

Skal brukes som en helt vanlig router, og tilgangs punkt for WLAN (gidder ikke å ha enda en boks stående bare for å få WLAN i huset ;)

 

Den må oppgraderes med et ekstra nettverkskort og et WLAN kort, men det er nok ikke noe stort problem :)

Lenke til kommentar

Ettter att de oppdaterte til 2.6.32 kernel så har smoothwall blitt en del bedre. Savner selvsagt en skikkelig bandwidth controll ala m0n0wall/pfSense. Men det jobbes med en bedre QoS som gjør den bedre.

 

Bedre config for snort som dekker alle interfaces er noe som jeg også savner

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Heisann, ny her i denne delen av kategorien. Har en Dell Poweredge 650 server her. P4 2,4 GHZ med 1 GB RAM. Ville dette gjort seg som en brukbar firewall? Er 2 ethernet porter på den, for det burde vel være et kriterie? Har såvidt begynt å utforske denne server delen av datamaskineriet så har noen dumme spørsmål, samt at klokka er 4 på natta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...