Gå til innhold

jordet stikkontakt /overspenningsvern


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kjøpt nytt gammelt hus hvor det ikke er flust med stikkontakter med jording. Kan jeg eventuelt kjøpe et overspenningsvern og plugge pc'en i en ujordet stikkontakt uten å kunne forvente at hele skiten går i dass om det skulle være noe feil, eller vil det ikke ha noe å si. Det er koblet jordfeilbryter i sikringskapet til info.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Et slikt overspenningsvern fungerer ikke med mindre den er koblet til jord.

Den fungerer nettopp ved å slå over alle overspenninger til jord.

 

Anbefaler at du får en elektriker på befaring for å jordlegge kursen(e) du har datautstyr på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Neida, men hva risikerer jeg ved å drite i det og kjøre på ujordet ledninger?

9253468[/snapback]

 

Vanlig pc?

Ikke så mye.

Det er strømforsyningen som får ta mesteparten av støyten, og om du trekker ut kontaktene ved lyn og torden er du mer trygg.

Lenke til kommentar
Et godkjent vern har ca 70% effekt uten jord.

9253424[/snapback]

 

Interessant påstand - kan du utdype hvordan dette kan ha seg?

9253689[/snapback]

Enig med "noadmin", hvor skal liksom feilstrømmene gå, hvis dem ikke kan gå til jord?

Hvis dem ikke har noe sted og gå, kan jeg ikke helt se hvordan den kan fungere 70%.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Gidder ikke å lete etter produktblad nå, men se på denne linken: http://www.tryggogsikker.no/nettbutikk/pro...roductid=142007

Der ser du nå at påstanden er riktig.

9254747[/snapback]

 

Rent teknisk forstår jeg fortsatt ikke hvordan dette skal fungere - overspenningen kan ikke forsvinne ut til luft, og heller ikke over i den andre fasen (da går bare sikringen).

Lenke til kommentar

Om det er åpent anlegg så er sjangsen stor for at det er en jordleder med i kabelen. Du skal en stund tilbake i tid for å finne vanlig PR kabel uten jordleder. Isåfall er det jo bare å bytte ut stikkontaktene på den aktuelle kursen. Dette må gjøres av elektrikker.

 

Som Valotunk sier, så er det å anbefale å ha et mellom/grovvern i tavla.

Lenke til kommentar
Om det er åpent anlegg så er sjangsen stor for at det er en jordleder med i kabelen. Du skal en stund tilbake i tid for å finne vanlig PR kabel uten jordleder. Isåfall er det jo bare å bytte ut stikkontaktene på den aktuelle kursen. Dette må gjøres av elektrikker.

 

Som Valotunk sier, så er det å anbefale å ha et mellom/grovvern i tavla.

9264900[/snapback]

 

Jupp, dette er veldig vanlig, og har du litt flaks så kan stikkontakten bare byttes ut, evt avmantle litt av kabelen viss jordlederen er klippet av og så flytte stikkontakten litt lengre bort på veggen.

 

Men, det er desverre fremdeles ikkje noe billig jobb...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...