Gå til innhold

BSD/UnixPrat om Solaris 10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg tror jeg må opprette et domene. Hvordan gjør jeg dette?

9251454[/snapback]

Det skal ikke være nødvendig. Bruker et fiktivt domene på mitt hjemmenettverk, og jeg har ikke noe problemer med å finne de andre maskinene fra en Solaris-boks. Men så er jeg veldig streng på hardware.

Skrevet
Det forsto jeg ikke helt.

Jeg klarer å pinge Solaris-maskina uten problemer, så det ser ut til at alle problemer ligger i signalene ut.

9251501[/snapback]

Dette høres helt merkelig ut. Dessverre har jeg ikke en Solaris-boks foran meg, så jeg kan ikke være helt spesifikk. Men hva sier /etc/nsswitch.conf?

Skrevet
passwd:     files
group:      files
hosts:      files
ipnodes:    files
networks:   files
protocols:  files
rpc:        files
ethers:     files
netmasks:   files
bootparams: files
publickey:  files
# At present there isn't a 'files' backend for netgroup;  the system will 
#   figure it out pretty quickly, and won't use netgroups at all.
netgroup:   files
automount:  files
aliases:    files
services:   files
printers:	user files

auth_attr:  files
prof_attr:  files
project:    files

tnrhtp:     files
tnrhdb:     files

Skrevet (endret)

Ser greit ut. Har ingen flere ideer så langt, og har tenkt meg ut en tur. Men det du kan gjøre er å sette opp samba og lære litt om ZFS. Lurer på om ikke det nettverkskortet kan være årsaken til den rare oppførselen. Begynner å mistenke selve kontrolleren.

Endret av stigfjel
Skrevet

Det må være noe galt med driveren, siden det skjedde noe galt under installasjonen av den. Jeg får prøve å få tak i et Intel-kort og se om det kan være årsaken.

Skrevet
Det må være noe galt med driveren, siden det skjedde noe galt under installasjonen av den. Jeg får prøve å få tak i et Intel-kort og se om det kan være årsaken.

9251653[/snapback]

Gjør det. Det ser ut som kortet ikke er så godt støttet. Få tak i et kort fra Intel av typen Intel PRO/1000 PT (82572EI). Kortet har PCI-E formfaktor og fungerer meget godt. Har hatt det kortet i snart ett år, og det er et bra kort som garantert er støttet. Prøvde Solaris 10 på Core2-maskinen hvor det står et slikt kort, og det dukket rett opp i installasjonen.

Skrevet
Da var Intel PRO-kortet bestilt. Satser på å få det tidlig i neste uke. Får live opp igjen tråden da.

9256862[/snapback]

Det er bra. Ser ut som at det er der feilen har ligget, at selve nettverkskortet ikke har vært støttet.

Skrevet
Det er den eneste forklaringen ja, all informasjonen og konfigureringen er jo korrekt.

9257276[/snapback]

Nei, Marvell er ikke kjent for sin gode plattformstøtte. Det er noe av grunnen til at jeg er veldig nøye med å kjøpe komponenter som er garantert kompatible med de fleste OS. Og på nettverk blir det da alltid kort fra Intel eller Broadcom for min del.

Skrevet (endret)

I den lista du posta, står hosts til files, den skal stå på dns, for å få den til å bruke dns til navneopplsag. Alt dette hadde løst seg hvis du hadde brukt dhcp rimelig enkelt å greit. I tillegg vil dette stå rimelig godt forklart i docs databasen til sun.

Endret av kpolberg
Skrevet (endret)
I den lista du posta, står hosts til files, den skal stå på dns, for å få den til å bruke dns til navneopplsag. Alt dette hadde løst seg hvis du hadde brukt dhcp rimelig enkelt å greit. I tillegg vil dette stå rimelig godt forklart i docs databasen til sun.

9261323[/snapback]

Kan nok stemme, det. Da jeg hadde lignende problemer husker jeg at jeg måtte inn i /etc/nsswitch.conf etter at jeg hadde rettet på /etc/resolv.conf og /etc/defaultrouter. Men dette er lenge siden. Det er en stund siden jeg holdt på med dette, og det var første release av Solaris 10 (3/05), da Solaris ikke brukte GRUB som bootloader.

Endret av stigfjel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...