Gå til innhold

BSD/UnixPrat om Solaris 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
# ifconfig -a
lo0: flags=2001000849<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST,IPv4,VIRTUAL> mtu 8232 index 1
       inet 127.0.0.1 netmask ff000000
nge0: flags=1000843<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST,IPv4> mtu 1500 index 2
       inet 10.0.0.7 netmask ffffff00 broadcast 10.0.0.255
       ether 0:19:db:4c:b1:21

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden bruker du den subnet masken der? Det gir jo et helt avsindig adresserom. Skift heller til 255.255.255.0, det gjør ting en del enklere for deg.

9250101[/snapback]

Av ren nygjerighet hva skjer egentlig hvis man setter subnetmask til det? Vil bare IP-adresser over 225 bli brukt innenfor lokalnettet?

 

EDIT: Gratis stigfjel.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Så alt er korrekt, men jeg har fortsatt ikke internett. :hrm:

9250571[/snapback]

Du prøver med web-browseren? Prøv å ping www.vg.no, f.eks.

9250580[/snapback]

 

Får bare opp unknown host.

 

EDIT: Ifølge HCLen til Solaris 10 så støttes ikke nettverkskontrolleren min. Jeg har Marvell 88E1111, den står ikke i listen.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

Men du får satt IP-adresse på den. Rart. Det skal imidlertid sies at Marvell ikke er spesielt gunstig med tanke på plattformstøtte. Det er noe av grunnen til at jeg kun velger hovedkort som bruker nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom. Dette fordi jeg da er sikret støtte uansett OS. De beste på plattformstøtte på kablet nettverk er nettopp Intel og Broadcom. Hvis det viser seg at nettverkskontrolleren fra Marvell virkelig ikke er støttet, kan du plukke opp et Intel PRO/1000PT (82572EI) PCI-E nettverkskort som GARANTERT er støttet. Koster under 500 kr.

 

Edit: men det er rart at du får pinget maskiner. Da er det kanskje det at kontrolleren prøver å bruke den medfølgende Marvell-driveren, men siden driveren ikke støtter kortet fullt ut oppstår det problemer.

 

Edit edit: Se hva jeg fant på Marvell sine sider. Her har du oppdaterte drivere for Yukon kontrollere.

 

Edit edit edit: du kjører Solaris 10 i 64bits modus, ikke sant?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Setter ikke Solaris seg automatisk i 64-bits modus om det er tilgjengelig?

9250877[/snapback]

Joda. Det gjør det. I oppstarten, helt i begynnelsen står det faktisk hvilken modus Solaris 10 starter opp i. Med den prosessoren du har kjører nok Solaris 10 i 64bits modus, og det er da de driverne jeg linket til som du skal bruke. Er de oppdaterte, noe jeg tror de er regner jeg med at du får et litt annet resultat. Som sagt, når jeg eller andre ber om hardware-specs er det viktig at du er nøye med å oppgi all relevant informasjon for at vi skal kunne gi så presise svar som mulig. Men jeg ser at du begynner å mestre Solaris og at du ikke gir deg. Det er bra.

Lenke til kommentar

Er litt stolt av meg selv nå. Brukte Terminal og fant frem riktig directory, brukte pkgadd -d for å begynne installasjonen.

 

Men fikk partial fail fordi noen med IP-adressen ikke stemte. Vil det være trygt å prøve på nytt?

 

EDIT: Feilen var: Successfully added to system but failed to attach. IP interfaces will not be configured.

 

 

EDIT2: I bootloaderen står det x86 da, ikke x64. Så det er sagt.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

En ting du er NØDT til å huske på, noe som ikke har vært nødvendig å tenke på før nå:

 

Når du installerer nye drivere, enten nye nettverksdrivere, skjermkort-drivere osv, må du gjøre en reconfigure reboot, slik:

 

# reboot -- -r

 

Men det står vel om det er 64bit eller 32bit i første tekst etter bootloaderen (GRUB)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...