Gå til innhold

BSD/UnixPrat om Solaris 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Greit, får vel prøve meg på Solaris igjen. Men denne gangen skal jeg ikke drive og tulle med DHCP. Jeg gidder ikke å styre så mye med å få nett igjen altså.

9249198[/snapback]

Nei, det skjønner jeg. Stresset en del med DHCP selv da jeg var forholdsvis ny med Solaris. Det greieste er å sette en fast IP, da kan du selv fylle inn gateway, DNS osv. Her må du være nøye. Er du det, går det nok bra.

 

Edit: husk at får du feilmelding når du setter DNS-adresse er det bare å trykke OK/Accept, så vil det likevel gå.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg brukte en annen installasjonsguide forrige gang. Kanskje det går bedre med den du linket til.

9249238[/snapback]

Det er den offisielle installasjonsguiden fra Sun, så den skulle holde mer vann enn det meste annet. Husk at for å få korrekt dokumentasjon av Solaris 10 må du bruke docs.sun.com. Sun er grundige med å dokumentere.

Lenke til kommentar
Hittil er det gått knirkefritt. Fikk den feilmeldingen du nevnte, men trykte bare "Accept", så gikk den videre. Nå har jeg sørget for at DHCP er av.

9249336[/snapback]

Har du fylt inn riktig, vil du nok få et annet resultat enn tidligere, og du vil slippe å sette opp nettverket i etterkant. Det er dette jeg har sagt flere ganger, men klart dette er litt uvant.

Lenke til kommentar
RDC = Remote Desktop Connection. Tenkte det kunne vært greit å gjøre andre ting mens jeg holder på med konfigureringen av ZFS.

9249481[/snapback]

Jeg vet ikke om du har RDC i Solaris 10. Men du kan installere en VNC-server som stort sett vil gjøre samme nytten.

 

Edit: imidlertid kan du bruke Solaris som en RDC-klient med rdesktop. Men dette er noe jeg ikke har studert så grundig, så her må du nesten se litt selv. Dette lover bra, da har du faktisk klart å komme deg igjennom. Ikke verst med tanke på at du har liten erfaring med Linux/UNIX fra før. Mestrer du Solaris, mestrer du det meste.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Bruker man "sudo" for å gjøre kommandoer som root i Solaris og? Har brukt det både i OS X og Ubuntu før.

9249720[/snapback]

Nei, det gjør du ikke. Solaris bruker en annen og mer effektiv/sikrere teknikk, nemlig Role Based Access Control (ref. RBAC). Med RBAC kan du gi brukere forskjellige roller, slik at du ikke trenger å benytte root-kontoen. Du bør lese om hvordan du bruker RBAC på den velkjente siden docs.sun.com. Med RBAC kan du f.eks. gi en bruker rettigheter til å styre lagring (les ZFS-pool). Du kan også sette en annen bruker til å ha rettigheter til å administrere containers osv osv. Disse kan igjen kombineres. Dette er mye mer fleksibelt, og ikke minst sikkert i forhold til sudo, som jeg ser på som avleggs i forhold til RBAC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...