Gå til innhold

BSD/UnixPrat om Solaris 10


Anbefalte innlegg

Jeg kan se når jeg rebooter.

9251038[/snapback]

Det kan være mulig at navnet på nettverkskortet endret seg, men det er lite trolig. En reconfigure reboot pleier å hjelpe. Det gjorde f.eks. det da jeg installerte driverne for GeForce kortet mitt i den gamle PIII Xeon boksen jeg hadde for en stund siden.

 

Edit: ja, nVIDIA gir ut fullt oppdaterte Solaris-drivere for skjermkortene sine.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor i all verden bruker du den subnet masken der? Det gir jo et helt avsindig adresserom. Skift heller til 255.255.255.0, det gjør ting en del enklere for deg.

9250101[/snapback]

Av ren nygjerighet hva skjer egentlig hvis man setter subnetmask til det? Vil bare IP-adresser over 225 bli brukt innenfor lokalnettet?

9250500[/snapback]

Nei, det som skjer er at den nettverksmasken tillater en adresseserie fra 10.0.0.0 til 30.10.10.255 (eller noe i den duren) hvis jeg ikke tar helt feil, noe som er ganske så ugunstig.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg kjører 64-bits ja. Iallefall ifølge infoen som kommer etter bootloaderen. Men jeg har fortsatt ikke nett, ser det ut til...

9251078[/snapback]

Du gjorde en reconfigure reboot slik det sto?

9251086[/snapback]

 

Ja, det gjorde jeg. Nøyaktig som du sa.

 

Det jeg ikke skjønner er den nge0-greia. Er det navnet på tilkoblingen, eller?

Lenke til kommentar
Ja, det gjorde jeg. Nøyaktig som du sa.

 

Det jeg ikke skjønner er den nge0-greia. Er det navnet på tilkoblingen, eller?

9251088[/snapback]

nge0 er navnet på nettverkskortet ditt i Solaris 10.

 

Edit: får du fremdeles ikke svar når du pinger forskjellige maskiner, både lokalt og eksternt?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Ping 10.0.0.1: Alive

Ping 10.0.0.2: No response

Ping www.vg.no: Unknown host

9251111[/snapback]

Dette er svært snodig. Ta og list opp den DNS-adressen du skal bruke, gateway, og deretter gjengir du nøyaktig det som står i /etc/resolv.conf og /etc/defaultrouter.

 

Edit: ta også med hva som står i /etc/hostname.nge0 for sikkerhets skyld. Husk, du må gjengi NØYAKTIG hva som står der i tillegg til at du oppgir de adresser du skal bruke utenom.

 

Edit edit: jeg skal love deg at når du har fått til dette her, vil du ha hatt en eksponesiell læringskurve.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Syns dere tar litt vel av i feil kafè nå :X

9251331[/snapback]

Jeg vet ikke helt hvorfor denne tråden utviklet seg så mye. Det startet med noen små spørsmål om Solaris 10, og utviklet seg til dette.

 

stigfjel: vi kan bruke tråden jeg opprettet i BSD/Unix-kategorien.

 

Forøvrig, dersom dere ikke vil ha diskusjon om BSD og Unix her, så får dere endre navnet på tråden til "GNU- og Linuxkafeen, generell prat" eller noe lignende.

Lenke til kommentar
stigfjel: vi kan bruke tråden jeg opprettet i BSD/Unix-kategorien.

 

Forøvrig, dersom dere ikke vil ha diskusjon om BSD og Unix her, så får dere endre navnet på tråden til "GNU- og Linuxkafeen, generell prat" eller noe lignende.

9251355[/snapback]

Jeg tror vi får gjøre det. Det tok litt av med Solaris her, også i GNU/Linux-forumet :p .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...