Gå til innhold

BSD/UnixPrat om Solaris 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så du kan gi forskjellige brukere forskjellige tilgangsrettigheter til endring? Kan forestille meg at det er veldig nyttig i et større miljø hvor forskjellige administratorer har forskjellige ansvarsområder.

9249767[/snapback]

Ja, det er nettopp derfor Solaris bruker RBAC. Solaris er dimensjonert for store og kritiske driftsmiljøer med mange administratorer. Og tillegget Trusted Extensions (det mest sinnsyke sikkerhetssystemet jeg har sett) tar også høyde for at administratorer kan være uærlige.

 

Edit: det er egentlig litt utrolig at et slikt OS faktisk er gratis, alle andre ekvivalenter til Solaris koster flesk.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Edit: det er egentlig litt utrolig at et slikt OS faktisk er gratis, alle andre ekvivalenter til Solaris koster flesk.

9249790[/snapback]

 

Tror de kan det pga at de tar betalt for øyeblikkelig support, noe disse storsystemene absolutt trenger. Slike avtaler ligger det enorme mengder penger i.

 

Nei, har ikke sett I, Robot. Men forskjellen mellom Solaris 10 og f.eks. Windows er at hvis du eier Solaris-boksen har du full kontroll.

9249807[/snapback]

 

Sant. Poenget med I, Robot-referansen var at serveren ble så intelligent at hun (ja, det var en hun :p) selv kunne bestemme hva som var bra og ikke bra og kunne derfor også avvise kommandoer fra administratorene.

Lenke til kommentar
Tror de kan det pga at de tar betalt for øyeblikkelig support, noe disse storsystemene absolutt trenger. Slike avtaler ligger det enorme mengder penger i.

Helt klart. Men det at Solaris 10 faktisk er gratis er også en fin måte å få spredning av sitt OS på slik at de som bruker det gjerne vil ha det når de blir satt til å drifte et system. Det er mange som har lastet ned Solaris 10 etter at det ble gratis. De har solgt en del supportavtaler på Solaris, og det er av grunnene til at Sun nå har begynt å tjene bra med penger igjen. Det er ganske bra gjort at de tjener penger på programvare de gir bort gratis. Det er ikke bare Solaris 10 som er gratis, men også en hel rekke tilleggsprogrammer. Som f.eks. en enterprise LDAP-server (Java System Directory Server). Open Source er nå forretningsmodellen til Sun. De slapp spesifikasjonen til UltraSparc T2 (den nyeste prosessoren) under GPL...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg får kontakt med routeren, altså 10.0.0.1, men ikke den andre maskinen på nettverket.

 

EDIT: Nei, hovedkortet har bare en nettverksport, altså bare en kontroller.

 

Jeg har fortsatt ingen resolv.conf i /etc, heller ingen /etc/defaultrouter, samt at jeg ikke helt skjønte hva du mente med det siste. Jeg finner frem ifconfig nå.

 

EDIT2: Forøvrig, prøvde å pinge Solaris-maskina med Windowsboksen, og der fikk jeg klart svar.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Jeg prøver via SSH nå, det går ikke. Putty gir meg "authentication failed" når jeg har tastet inn passordet.

 

Og subnbet mask er 225.225.225.0 på alle maskinene.

9250084[/snapback]

Hvorfor i all verden bruker du den subnet masken der? Det gir jo et helt avsindig adresserom. Skift heller til 255.255.255.0, det gjør ting en del enklere for deg.

Lenke til kommentar
Jeg prøver via SSH nå, det går ikke. Putty gir meg "authentication failed" når jeg har tastet inn passordet.

 

Og subnbet mask er 225.225.225.0 på alle maskinene.

9250084[/snapback]

Hvorfor i all verden bruker du den subnet masken der? Det gir jo et helt avsindig adresserom. Skift heller til 255.255.255.0, det gjør ting en del enklere for deg.

9250101[/snapback]

 

Den er 255, jeg som trykte feil.

 

Og jeg har ingen fil kalt "defaultrouter". Hvorfor mangler jeg filer?

 

EDIT: feil skulle være fil.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Skal det stå det samme i defaultrouter som det står i resolv.conf?

 

Forøvrig, jeg lagde et nytt, tomt tekstdokument og har tenkt til å lagre filen som resolv.conf, men noe sier meg at det ikke kommer til å gå så bra.

9250172[/snapback]

I resolv.conf skal det stå følgende: domenenavn for nettverket og DNS-adressen. I defaultrouter skal du skrive inn IP-adressen på default gateway/router, som jo navnet tilsier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...