Gå til innhold

Assassin's Creed informasjonstråd


Anbefalte innlegg

bannerdefault.jpg

 

 

Historien i «Assassin's Creed» er i slutten av 1100-tallet, og du spiller snikmorderen Altair - en assassin. Altair er medlem av Hashishin-klanen. Spillet går ut på å Drepe bestemte personer. Du løper etter personen helt til du klarer å drepe han med et av våpnene til Altair. Landskapet og byene ser ut som de gjorde på den tiden og du skal drepe "Kjente" Personer som Richard Løvehjerte. Byene du besøker er fulle av mennesker.Takket være et helt nytt system, ser alle forskjellige ut. (Ubisoft har til og med gjort så de kan variere på enkelttrekk i ansiktet, og dermed kan du for eksempel skille far fra sønn.) De mange menneskene fungerer også som hindringer. Fysikkens lover og regler gjelder overalt i spillet, for eksempel går du i bakken hvis du kollidere med en tjukkas i full fart. Utviklerne bruker også publikum til å lage feller. De kan for eksempel gå ved siden av hverandre, og på den måten danne en «vegg» du må hoppe over, eller slå deg overende ved og snurre rundt i en sirkel. "Vi vil ha typiske feller og på den måten gjøre så byene føles litt som brettene i for eksempel «Prince of Persia». Vi vil derimot ikke at de skulle være av den vanlige «trepinne som roterer»-sorten, og bestemte oss derfor for å benytte innbyggerne", forteller Raymond. Du kan klatre på alt som kan klatres på i virkeligheten, hoppe fra tak til tak, og utføre akrobatiske stunt. Dette åpner for en rekke

spennede løsninger, både når du skal komme deg frem til vedkommende du skal drepe og når du må rømme. Vaktene er for eksempel ikke like spenstige som deg, så du har en liten fordel når du må stikke av fra byen. Vaktene som kommer etter deg når du har drept noen er ikke vakter som løper inn i veggen når du er på vei opp på taket. De er nesten like gode som Altair. De klartrer fort opp på taket, så ikke tru du det er så lett å komme seg vekk. Altair tåler veldig lite, og for å komme deg helskinnet gjennom kampene må du blokkere og klaske til når motstanderen minst venter det. I tillegg må du passe på så ingen tar tak i drakten din og holder deg fast, før du har fått dyttet vedkommende bort er du helt åpen for angrep fra andre fiender. - Så lenge du er god nok skal ikke vi tvinge deg til og spille «Assassin’s Creed» på en bestemt måte. Riktignok er noen løsninger lettere enn andre, men det er ditt spill og du skal få gjøre som du vil, lover Jade Raymond. Hesten din har en viktig rolle i spillet. I tillegg til å sørge for at du kommer deg raskere fra et sted til et annet, kan den blant annet brukes til å skape kaos i menneskemengder og du kan slåss fra den.

 

Assassins-Creed-01-_515005c.jpg

FREMKOMSTIMDDEL: Altair bruker kun

hesten som fremkomstmiddel mellom

de tre byene i spillet, og rideturen kan

bli lang om du ikke følger med på den

sparsomme skiltingen.

 

Spillet består av tre store byer, snikmordernes hovedkvarter, og et enormt landskap som kobler disse nøkkelområdene sammen. I hver av byen er det tre personer som må drepes, og rundt 40 sideoppdrag som både gir deg nødvendig erfaring og informasjon som hjelper deg på veien. Før du kan drepe dine ofre, må du imidlertid samle informasjon og etterforske. Etter at du har drept dem, gjelder det også å komme seg vekk med livet i behold.

 

Men som nevnt finnes det mye mer til spillet enn bare byene. De åpne områdene mellom de tre byene kan reises gjennom på hesterygg, og her minner spillet noe om Oblivion. Ingen dårlig inspirasjonskilde akkurat. Vi spør Jade Raymond om bevegelsesfriheten og oppdragene rundt byene:

 

- Vi ville gjenskape følelsen av det tredje korstoget, så områdene er fylt med tropper som beveger på seg og planlegger angrep, så det er faktisk ganske risikofylt å ri rundt omkring. Det er mye kamp, og det er bare utenfor byene at du kan faktisk kjempe fra hesteryggen. Vi har også skjulte flagg som gir deg achievement-poeng. Og det er også flere frivillige oppdrag du kan gjøre rundt omkring i kongedømmet.

 

Er verdenen sømløs og åpen, eller er progresjonen mer strikt og begrenset?

- Det er helt sømløst, og du kan gå hvor du vil, når du vil. På et tidspunkt vil alle målene dine være tilgjengelige, på begynnelsen av spillet vil du bare ha noen få mål, men det kommer flere utover. Det er opp til deg når du vil etterforske målene dine, og om du vil drepe de alle med en gang eller bare ri rundt og finne på ting.

Hvordan er tidsaspektet i spillet, lever målene dine sitt eget liv eller venter de bare på at du skal komme og drepe dem?

- Vel, de lever livet sitt, men det er mye vi gjør for å leke med tiden. Du trenger aldri å sitte og vente på at det skal bli mørkt, for eksempel, sånn at målet ditt skal dukke opp. Vi gjør visse grep for å hoppe over til riktig tidspunkt.

Hvor langt er selve spillet?

 

- Hvis du bare spiller gjennom det minimale, hvis du etterforsker så lite som mulig, ikke gjør tilleggsoppdrag, går rett gjennom spillet, tar det rundt 18 timer. Hvis du gjør alt mulig, er det nærmere 40 timer.

Hemmelighetsfullt

Så til tross for at spillet ikke vil inneholde noen form for flerspiller, er det lagt opp til lang levetid, fleksibilitet og frihet. Samtidig som historien som fortelles er ytterst original og satt i veldig interessante rammer. Det har lenge vært spekulert i hvorvidt Altair er en snikmorder fra fremtiden, noe Jade absolutt nekter å svare på. Det er generelt alt for mange av våre spørsmål produsentene besvarer med "ingen kommentar". Men noen pekepinn får vi likevel. For eksempel grensesnittet, som ble vist i Tokyo for første gang, er mistenkelig høyteknologisk. Her er det tydelig at noe skurrer, men i følge Raymond vil mange av disse spørsmålene besvares allerede tidlig i spillet.

 

Assassin_s_Creed_-__502037a.jpg

Altair:

Altair er med i en gruppe (Hashishin-klanen) snikmordere som elsisterte i Midøsten i forbindelse med det tredje korstoget. Du starter som en mester innenfor dit fag i 1191, men etter et feilslått oppdrag nedgraderer sjefen din deg til samme rang som en nykommer, og tar fra deg alt utstyret ditt. For å få tilbake rangen og tilliten blant dine kollegaer, får du i oppdrag å stanse det tredje korstoget, noe som gjøres ved å ta ut ni store krigsherrer som skor seg økonomisk på krigen. Du oppdager ting underveis som får deg til å stille spørsmål med det du driver med.

 

assassins-creed-20060926112.jpg

 

-vaktene fulger etter deg oppå taket.

-Tilgang til flere våpen etterhvert

-700 ulike kontektsensitive bevegelser innen for slåssig og manøvrering

-Y-knappen styrer ting med hodet, A ting med beina, mens X og B kontrollerer hva du gjør med hendene

-Ri på hester

-stor frihet

-Utviklerne bruker også publikum til å lage feller. De kan for eksempel gå ved siden av hverandre, og på den måten danne en «vegg» du må hoppe over, eller slå deg overende ved og snurre rundt i en sirkel.

-Du kan for eksempel gjemme deg i folkemengden og på den måten komme nærmere målet ditt, eller du kan knuse noen sine vannkrukker og lede vaktenes oppmerksomhet bort fra det de egentlig skal følge med på.

-Når du skal komme deg frem til målet ditt, kan du blant annet benytte omgivelsene for å bevege deg usett gjennom byen.

Assassin's Creed er et forsøk på å lage spill så realistisk som mulig, ved rett og slett gi deg mulighet til å utnytte det naturen har å by på. Ingenting skal kunne sette en stopper for deg, utenom dine fiender og fantasier.

spillet går stort sett ut på å farte rundt og drepe bestemte personer i deler av Israel og Syria under korstogene.

Byene du besøker er fulle av mennesker som, takket være et helt nytt system, ser forskjellige ut.

Ubisoft har til og med gjort så de kan variere på enkelttrekk i ansiktet, og dermed kan du for eksempel skille mor fra datter.

Spillet kommer ut til xbox360 og PS3 15november!! PC-versjonen av Assassin's Creed har blitt utsatt til neste år. Assassins creed er helt ferdig!

Assassins-Creed-05-_515014c.jpg

KASTEKNIV: Med kasteknivene kan du enkelt

ta livet av bueskyttere på takene. Du har

bare et knippe på deg om gangen,

men stjel fra tvilsomme folks lommer,

så får du fler.

 

Spillet er Vakkert

La oss få grafikken unna med en gang. Den er pen, til dels svært pen og hva du har sett promotert som «actual gameplay footage» i trailere ser ut til å stemme.

Byene myldrer av liv og detaljnivået er rikt, både når det gjelder innhold i verdenen og modelleringen av den. Ifølge Ubisoft er det ingen visuelle forskjeller mellom Xbox 360-utgaven vi prøver og PS3-versjonen.

Vi får utforske to av de tre byene i spillet, Akko (Acre i spillet) og Jerusalem, og det grafiske uttrykket forandrer seg også mellom byene. I Jerusalem hersker det ro og kontroll, fargene er sterkere, lyse og ledige. I Acre, som er en by på randen av ødeleggelse, er stemningen grå og amper.

Det er ikke mulig å bruke hest inne i byene, men for å komme deg fra by til by må du ri. Det finnes ingen oppdrag mellom byene så vidt vi vet, men du kan likevel slåss fra hesten med soldater som vil fakke deg eller hoppe av hingsten og klatre opp i tårn for å få bedre oversikt.

Du må dessuten lese utydelige, utgraverte bokstaver på steinskilt for å finne veien dit du skal. I versjonen vi prøvde var det fullt mulig å ri seg bort, men vi fant frem til slutt. Ifølge Ubisoft vil det ikke bli gjort noe med denne måten å ta seg frem mellom byene på.

Hemmeligheten... *SPOILER*

Før vi får overta kontrolleren advarer Ubisoft oss om at vi har kommet et stykke ut i spillet allerede, og at noen fiender kan oppleves som vanskelige. Grunnen til at vi ikke starter fra begynnelsen er «den delen av historien vi ikke snakker om», forklarer Ubisoft.

Den delen ble muligens avslørt av «Veronica Mars»-stjernen, Kristin Bell, under et intervju med IGN TV. Bell har en av stemmene i spillet. I intervjuet forklarer hun at spillet er basert på en forskning som tester om genene dine inneholder minner og at «Assassin’s Creed» handler om et forskningsselskap som forsøker å gå inn i menneskets hjerne og finne ut hvem stamfaren - en snikmorder - var og hvor han befinner seg.

Tidligere gjennom trailere og skjermbilder og etter at vi nå har testet spillet, er det grunn til å tro på Bell. Hjelpemidlene du har på skjermen er svært futuristiske og måleren som forteller om du er i fare for å bli sett av vaktene og hvor mye helse du har, ligner svært på en DNA-streng.

Når vi dør under testingen, dukker det også opp en del statusmeldinger som «DNA er synkronisert» før vi får starte opp igjen og så videre.

Men nok om det, la oss gå over til inntrykkene fra spillingen.

Tøft

Først og fremst: «Assassin’s Creed» skuffer ikke. Jeg synes det er akkurat så dynamisk som jeg hadde håpet, og veien frem til det endelige snikmordet er morsom og spennende og det er et klimaks når du endelig får slukket lyset på målet ditt.

Du kan lese mer om historien i spillet her, men kort fortalt befinner vi oss i 1191 og det tredje korstoget truer med å rive Det hellige land fra hverandre. Du spiller som snikmorderen Altair som hører til gruppen assassinerne. Etter et oppdrag som gikk i vasken, blir Altair nedgradert og det blir din jobb og kjempe tilbake hans ære og respekt – og samtidig stoppe det tredje korstoget.

Det er til sammen ni hovedmål du skal ta livet av, men før du kommer så langt er det en rekke mindre oppgaver som skal løses. For å få hvert hovedoppdrag må du først drive research. Rundt om i byene er det en rekke høye bygninger du kan klatre opp i for å få oversikt. Etter å ha klatret opp på et slikt sted og synkronisert deg, vil en rekke forskjellige oppdrag dukke opp på kartet ditt.

Slike oppdrag kan være å tyvlytte på personer, hjelpe en medborger eller stjele fra noens lomme. Poenget er å samle informasjon, og særlig kan det være en idé å høre etter hva som blir sagt dersom du velger deg et tyvlyttingsoppdrag – på brettet vi spilte fikk vi på denne måten vite at hovedmålet vårt pleier å snu ryggen publikum mens han utfører henrettelsene sine. Greit å vite hvis du skal snike deg innpå ham.

Slåss, løp, klatre

Disse oppdragene var ikke alltid like lett å gjennomføre takket være innpåslitne innbyggere og årvåkne vakter, gang på gang måtte vi ty til sverd eller ta bena fatt, med det er også poenget med spillet.

På forhånd var jeg skeptisk til kampsystemet fordi ryktene ville ha det til å være oppstilt og lite fritt. De ryktene er sterkt overdrevet. Du slår og forsvarer deg aktivt, og jeg følte at systemet tvert om ga større frihet – når en først har fått oversikt over den sammensatte kontrollen. En knapp representerer hodet, en armene og en annen bena. Du kan for eksempel sparke noen unna med benknappen og så gjøre ende på ham med sverdet ditt. Trikset til å komme vinnende ut av en sverdkamp er likevel timing. I det du blir angrepet, hold inne forsvarknappen i kombinasjonen med en av kroppsdelsknappene og kameraet zoomer inn mens du får se hvordan Altair lekkert ekspederer fienden.

Av og til kan du bli overmannet eller det av taktiske grunnen kan være smartere å stikke av enn å slåss. Som utviklerne lover, har du stor frihet i byen, og de fleste bygninger kan klatres. Det var likevel ikke alt som funket som det skulle i vår testversjon og av og til opplevde vi at vi ikke kom opp der vi ville.

Men i all hovedsak gikk akrobatikken som en drøm. Du har virkelig følelsen av å fly over hustakene. Du hopper ikke selv, men styrer Altair ditt du vil og spillmotoren tar seg av resten. Dette kan høres kjedelig ut, men takket være godt brettdesign har du likevel nok å tenke på. Først må du komme deg ut av synet for vaktene, og så finne deg et gjemmested – ingen enkel oppgave når alle jakter på deg og hustakene er strødd med bueskyttere. Takket være dine treffsikre kastekniver, går det likevel greit å få klarert et område så du kan slappe av i en høyball noen sekunder.

Det endelige drapet

Jeg brukte timevis på å utføre forskjellige oppdrag og lære meg spillet å kjenne, og jeg hadde det morsomt å spennende nesten hele tiden. Jeg fikk til og med føle litt på høydeskrekken når Altair beveget seg ytterst på en gesims 200 meter over bakken.

Men la oss hoppe rett til det endelige drapet. Oppdraget er å ta livet en prest som har det som sin store fornøyelse å henrette «oppviglere» i full offentlighet, og du skal gjøre det under en av disse henrettelsene.

Her blir friheten i spillet en åpenbaring. Det er umulig å fly rett på og knerte galningen, vaktene vil ha stoppet deg før du når frem. Det er naturligvis mulig å slå seg frem til målet ditt (han deltar aktivt i kampene mot deg), men det er lite elegant.

Jeg brukte derfor god tid, sonderte terrenget grundig og fant til slutt den ideelle ruten for å komme innpå presten, låse fokuset på ham – en funksjon som aktiveres når du er i nærheten av en fiende – og ta livet av ham med snikmorderkniven min. Herlig, etter så mye jobb føltes det faktisk veldig deilig å endelig å ha klart det.

Men som du kanskje har fått med deg, er ikke oppdraget over ennå. Nå gjelder det å stikke av, og komme seg usett til din hemmelige bule mens hele byen jakter på deg. Jeg kom meg raskt opp på hustakene og bykset i vei, men det var nær umulig å riste av meg alle vaktene, så jeg måtte ty til både sver og kastekniver før jeg endelig kunne gå i sjul – oppdraget fullført.

Assassins-Creed-06-_515022c.jpg

Å RANDEN AV RUIN: Her ser du byen Akko (Acre)

under Altair. Til forskjell fra for eksempel Jerusalem

er stemningen i denne byen i oppløsning både grå og trist.

 

Konklusjon

Tiden jeg hadde med Altair og «Assassin's Creed» var stor kos. De små tekniske problemene var til ingen sjenans, og blir etter all sannsynlighet fikset før spillet havner i butikken. Jeg skulle ønske meg en mindre strevsom vei mellom byene, men det er samtidig mulig det finnes deler av spillet som foregår her ute som vi ikke vet om.

Kampene, klatringen og friheten fungerte akkurat som jeg hadde håpet, og frykten for at systemet skulle være for stivt ble ikke bekreftet. Etter at en har fått kontrollen inn i fingerne er det en sjans for at slåssingen kan bli for enkel, men dette skal jeg ikke spekulere for mye i siden jeg bare har spilt halvannet brett av spillet.

Alt i alt gleder jeg med enda mer til «Assassin's Creed» nå enn før jeg testet det. Følg med på Spillmagasinet for en grundig anmeldelse av spillet i forkant av lanseringen den 15 november på Xbox 360 og Playstation 3.

 

scrS02.jpg

Hesten kan bare

brukes uten for byene.

 

- The main character's name is Altaïr, he uses a switchblade hidden in his hand.

Apparently this game follows his story as the most legendary assassin in 1191 AD, during the Third Crusade.

- This game is being developed by the same team that developed Prince of Persia: The Sands of Time.

- Although it's by the same team, it has nothing to do with Prince of Persia: The Sands of Time. It's a completely different game.

- This game has been in development since Prince of Persia: The Sands of Time was finished. Which means it's been in development for 4 years now.

- This game was previously known as 'Project Assassins'

- This game has been confirmed for the Xbox 360 and PC. This means it will be available on the PlayStation 3, Xbox 360 and PC. No word yet if there will be a Nintendo Wii version. Source: Official Ubisoft Press Release and IGN (PC article #1 and PC article #2).

- This is the first game in a franchise of similar games. Jade Raymond has stated that this game will be part of a trilogy and one of both of the next games will have a futuristic setting.

- The Release Date is unknown. At this stage, we only know that it will be released in the third or fourth Quarter of 2007.

- The developers seem to be going for a 'real world feel', with movement being the main focus (in a crowded city, your character can run bumping into people, automatically pushing people out of the way, stumbling when someone pushes back.) according to the first impressions from the presentation at GDC.

- At this stage, the game uses five buttons and the left control stick. Presuming for Xbox 360, the R trigger accelerates your movement, X is jump, Y is view mode, A is attack, and B is not known. On another console (presuming PS3), the triangle is used to control the head, the square controls the hands with a weapon, the circle controls the hand without a weapon, and the X is the control for the feet. R2 changes the intensity with which you do an action.

- Where the story is concerned, the game begins with the initiation. You're a novice. And as part of the initiation, your finger is cut off, to give you the switchblade.

- There is no online play. However, there is downloadable content.

- Not every mission ends in murder. You may be required to steal money and give it to the poor, the developers also wanted to go for a 'Robin Hood' feel to the game.

- You have to build a reputation with the crowd around you. Each person in the crowd that surrounds you has individual Artificial Intelligence, something not possible without the power of the PlayStation 3.

- Jumping is automatic. Real skill comes in manoeuvring Altair through streets and over rooftops without getting caught or knocked over.

- The Health System is realistic. There is no health bar. You can take more damage easier, so one fatal blow by the enemies sword is just that - fatal. Luckily, an intelligent blocking system helps you out here.

- There is a bit of a science fiction element to the game. According to a demo level played on the Xbox 360, when Altair is fatally hit, the screen goes blank, and the words ‘computer offline’ are seen on the screen.

Other things that can be seen in the screen are: ‘memories /01’, ‘hard drive’, ‘options’, ‘animus’ (Latin for soul/life/spirit), “access your genetic memory” and ‘shut down’.

Also, in the Developer Diary, a silhouette of Jade Raymond is shown against a very 'chemistry-ish' background (refer below, the image contrast has been modified as to get a more detailed look). Images courtesy of Wikipedia.

- The idea of Assassin's Creed came about when the Prince of Persia Team was thinking about the Next Generation Prince of Persia. In the early phases the team decided that it would be better to it to become a separate game instead of making a next gen Prince of Persia game, thus the Assassin's franchise was born.

- The game is about the people that suffer during the war instead of religious factor as it is being set during the crusades.

- Altair is fairly known soldier, but not too well known as a celebrity would be and he is good, but not the best out there.

- The cities in Assassin's Creed are based on actual historical texts and drawings from the 3rd Crusade.

- Apparently, Altair has a wife.

- There are three cities to be played in: Acre, Damascus and Jerusalem.

- From what we can see in the gameplay footage, Altair will have 4 weapons. A sword, a crossbow, throwing daggers and his 'switchblade' which is hidden under his sleeve.

- The soundtrack will be composed by Jesper Kyd.

 

Assassins-Creed-02-_515004c.jpg

UTSIKTSTÅRN: Gjennom spillet må du se

etter punkter som dette. Du kan få øye på dem fra

lang avstand fordi en ørn kretser rundt dem.

Oppe på pinnen får du oversikt over området

under deg og kan oppgradere kartet ditt med

oppdrag og hjemmesteder.

Spillet kommer også til Nintendo DS: February 2008

 

Jeg oppdaterer når nye anmeldelser, trailere, bilder, informasjon!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
assassin_acute_s_creed-335733.jpg

assassin_acute_s_creed-335745.jpg

assassin_acute_s_creed-335747.jpg

assassin_acute_s_creed-335751.jpg

assassin_acute_s_creed-335743.jpg

assassin_acute_s_creed-335775.jpg

assassin_acute_s_creed-335771.jpg

assassin_acute_s_creed-303239.jpg

assassin_acute_s_creed-283064.jpg

assassin_acute_s_creed-283062.jpg

assassin_acute_s_creed-283068.jpg

Endret av Henrymeen21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Props for en god og informativ førstepost!

 

Gleder meg utrolig mye til dette spillet. Av trailere og gameplay-videoer jeg har sett så virker det utrolig lovende. Friheten, de store byene og at du kan klatre på alt virker utrolig kult.

 

Håper de gir ut en demo før lansering av spillet hvertfall!

Lenke til kommentar
En av de tittlene jeg gleder meg mye til. Og jeg som har bursdag i November!

9225831[/snapback]

 

Jeg har også bursdag i November.. 3 nov! venter en uke med bursdags Fest så jeg har assassins Creed. Så kan noen spille det om de vil. Gleder meg så sykt mye. Men har tenkt på at jeg kan bli fort lei. derfor kom den delen med Online inn. Så spiller lever lenger. Men vet ikke hva ubisoft gidder å lage ut av det.

 

Trur ikke de kommer med noen Demo egenltig. Det blir jo som de skulle laget en demo av GTA IV. Men hadde vært kult å testet spillet noen uker før det kom ut.

Lenke til kommentar

En av de spillene jeg kommer til å kjøpe på dagen det kommer ut <3

Men du skal ikke drepe rikard løvehjerte, han får du bare møte :p Du kommer til å drepe kjente personer som har "forsvunnet" i det året.

Og det er tre byer, Jerusalem, Acre og en muslimsk by :p (husker aldri navnet på det :p)

Lenke til kommentar

Assasin's Creed kommer også til PC. Flyttes derfor til Spill > Generelt om spill

 

Endret også tittelen til "Assassin's Creed informasjonstråd". Om trådstarter ønsker en anerledes tittel, kan den godt endres så lenge den er informativ.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Hvis trådstarter vil sette et bedre navn på teknikkene Altair benytter seg av for blant annet å unnslippe vakter, kalles det Parkour, kunsten å bevege fortest mulig fra A til B ved å forsere hindringer på en mest mulig direkt måte.

 

Håper Assassin's Creed tar med de fleste av de klassiske parkour-teknikkene og representerer disse på en respektfull måte. I så fall blir det et av de første spillene som tar menneskets bevegelsesmulighet på alvor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...