Gå til innhold

Unge Venstre vil gi heroin på resept!


Anbefalte innlegg

Dette er faktisk et kjempeflott forslag. Sett bort i fra at det er uhyre politisk korrekt (noe som ikke burde være noe problem, men ser at de fleste svarene her bærer preg av politisk korrekthet), så er dette noe som faktisk har virket f.eks. Sveits og Tyskland. Alt for mange avviser dette på helt andre grunnlag enn selve argumentene for forslaget, noe som er synd. Det er faktisk snakk om å gjennomføre tiltak som virker positivt i andre land.

Det er meget omdiskutert om dette virker positivt der det er gjennomført.

 

Den positive som er registrert er at de narkomane lever lengere. De blir altså ikke kurert, men blir lengere holdt i live som narkomane.

 

I praksis er jo bruk og omsetning av narkotika lovlig i Norge idag. Det eneste man slår ned på er smugling inn i landet. Hva med heller å prøve å gjøre narkotika straffbart og innføre tvungen behandling til disse kriminelle?

 

Eller skal vi bruke din logikk også andre steder og la staten dele ut småbiler til biltyver og lommebøker som ikke er helt fulle til lommetyver. Det kan jo hende det minker kriminaliteten!

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bortkastede milliarder, som ikke har noen nytte for seg, siden det hjelper så ekstremt lite. Dette er ikke noen krig. De folkene velger selv hva de putter i kroppen. Hvis heroin hadde kommet på resept hadde det vært mye enklere å kontrollere problemet enn å bare kaste noen uheldige folk som kanskje aldri har gjort noe galt i fengsel, og som mange begynner på igjen etterpå. Og om man samtidig hadde gitt informasjon om forskjellige typer narkotika, så hadde man kanskje hatt mindre folk som hadde valgt det som er skadelig og avhengighetsdannende

Lenke til kommentar
Det funker rett og slett ikke å kaste heroinavhengige i fengsel. Hva har de gjort for å fortjene å bli kastet i fengsel? Og som man ser i både Norge og Amerika og mange andre steder så funker det ikke så jævlig godt, samtidig som det koster enormt mye penger å kaste uheldige folk som ble avhengig av noe i fengsel. Jeg ser ingen grunn til å fortsette med noe som alldeles ikke funker.

Det er ikke lov å bruke heroin, de er syke og de er en fare for samfunnet, det er derfor jeg vil ha tvangsbehandling. Nå har jeg aldri nevnt fengsel, og de såkalte fengslene i Norge er en vits. Å bare putte noen i en celle i et miljø hvor det florerer med narkotika er neppe den mest effektive kuren.

Lenke til kommentar
Det er bortkastede milliarder, som ikke har noen nytte for seg, siden det hjelper så ekstremt lite. Dette er ikke noen krig. De folkene velger selv hva de putter i kroppen. Hvis heroin hadde kommet på resept hadde det vært mye enklere å kontrollere problemet enn å bare kaste noen uheldige folk som kanskje aldri har gjort noe galt i fengsel, og som mange begynner på igjen etterpå. Og om man samtidig hadde gitt informasjon om forskjellige typer narkotika, så hadde man kanskje hatt mindre folk som hadde valgt det som er skadelig og avhengighetsdannende

Kurstedene skal selvsagt være selvfinansierte. Trodde du disse folkene skulle på ferie? Og man velger ikke hva man putter i kroppen sin i Norge, det finnes faktisk lover selv om den politiske venstresiden ønsker mest mulig kriminelle i gatene.

 

Oppholdene trenger heller ikke være lynvisitter som de norske lekefengslene. Folk skal selvsagt ikke slippes ut før de er kurert. Og blir de senere tatt med spor av narkotika bør de tas ut av sirkulasjon et par tiår.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Dette er faktisk et kjempeflott forslag. Sett bort i fra at det er uhyre politisk korrekt (noe som ikke burde være noe problem, men ser at de fleste svarene her bærer preg av politisk korrekthet), så er dette noe som faktisk har virket f.eks. Sveits og Tyskland. Alt for mange avviser dette på helt andre grunnlag enn selve argumentene for forslaget, noe som er synd. Det er faktisk snakk om å gjennomføre tiltak som virker positivt i andre land.

Det er meget omdiskutert om dette virker positivt der det er gjennomført.

 

Den positive som er registrert er at de narkomane lever lengere. De blir altså ikke kurert, men blir lengere holdt i live som narkomane.

 

Avhengighet er ikke noen sykdom.

 

Ellers ser jeg ikke noe negativt i å gjøre livet til narkomane bedre. Reseptordningen fører til ferre overdoser, bedre stoff og ferre sykdommer overført fra dårlige nåler og annet brukerutstyr. Ikke minst fører også reseptordningen mindre rekruttering til heroinmiljøet. Hvorfor være i mot dette?

 

I praksis er jo bruk og omsetning av narkotika lovlig i Norge idag. Det eneste man slår ned på er smugling inn i landet. Hva med heller å prøve å gjøre narkotika straffbart og innføre tvungen behandling til disse kriminelle?

 

Narkotika er allerede straffbart. Og det brukes utrolig mye penger på nettopp dette. Det er faktisk flere lovbrudd her i landet på "narkotikakriminalitet" enn det er av "voldskriminalitet". Mer statistikk om dette finner du her. Det koster å dømme mennesker i retten, det koster penger for politiet å drive med dette tullet. Dette er penger som kan brukes for rusmisbrukere, ikke mot de.

 

Eller skal vi bruke din logikk også andre steder og la staten dele ut småbiler til biltyver og lommebøker som ikke er helt fulle til lommetyver. Det kan jo hende det minker kriminaliteten!

9211088[/snapback]

 

Tull. Vi har i Norge noe av verdens strengeste narkotikalovverk. Samtidig har vi også f.eks. det høyeste antall med overdoser i Europa. Det er på tide å innse at et par ekstra paragrafer i Norges Lover ikke hjelper her.

 

Ellers så er jeg skremt over at du ikke klarer å skille mellom det å putte enkelte ting i sin egen kropp, og det å stjele fra andre. Helt utrolig. Din egen tankegang tilsier at alt staten ikke vil du skal ha i deg greit kan lovforbyes. Det neste er sukker og fet mat!

Lenke til kommentar
Det er ikke lov å bruke heroin, de er syke og de er en fare for samfunnet, det er derfor jeg vil ha tvangsbehandling. Nå har jeg aldri nevnt fengsel, og de såkalte fengslene i Norge er en vits. Å bare putte noen i en celle i et miljø hvor det florerer med narkotika er neppe den mest effektive kuren.

 

Man trenger ikke være syk eller en fare for samfunnet hvis man er avhengig av heroin. Jeg regner med de fleste er vanlige mennesker som oss, men at de kanskje ikke hadde fått nok informasjon om rusmidler, og spesielt heroin, eller kanskje noen annen personlig grunn til at de prøvde heroin. Heroin er et veldig bedøvende rusmiddel, så man kan ikke ta heroin og plutselig løpe rundt i gatene og slå folk med balltre, i motsetning til hvordan crack og meth kan funke.

 

 

Jeg ser ganske mye ignoranse her om narkotika. Norge har vel et rimelig ignorant forhold til rusmidler. Man kan ikke bare si at all narkotika er akkurat det samme, da er det heller bedre å skille mellom farlige ting og mindre farlige ting. Det er mye narkotika som er mindre farlig enn alkohol, men allikevel er det mange som ser på det som på lik linje med heroin

Lenke til kommentar
Det funker rett og slett ikke å kaste heroinavhengige i fengsel. Hva har de gjort for å fortjene å bli kastet i fengsel? Og som man ser i både Norge og Amerika og mange andre steder så funker det ikke så jævlig godt, samtidig som det koster enormt mye penger å kaste uheldige folk som ble avhengig av noe i fengsel. Jeg ser ingen grunn til å fortsette med noe som alldeles ikke funker.

Det er ikke lov å bruke heroin, de er syke og de er en fare for samfunnet, det er derfor jeg vil ha tvangsbehandling. Nå har jeg aldri nevnt fengsel, og de såkalte fengslene i Norge er en vits. Å bare putte noen i en celle i et miljø hvor det florerer med narkotika er neppe den mest effektive kuren.

9211136[/snapback]

 

De er langt mindre syke og farlige om de får tilgang til heroin/morfoin fra staten.

 

Morfin og heroin er i praksis samme sak, og morfinavhengighet er relativ uproblematisk om man får tak i det på en greit måte, mange leger har vært avhengige i årevis, og sågar tiår uten at noen har merket noe som helst, det er såklart ikke gunstig å være avhengig, men i seg selv er det relativt uproblematisk, i forhold til andre ting, å være avhengig av morfin.

 

Narkommanne er herja og lever kort fordi de bor på gata, fordi de får urent stoff igjennom urene sprøyter. Hadde de bodd i et vanlig hjem, og fått legemideelstanadard morfin jevnlig hadde de kunnet levd et relativt bra liv.

 

Videre koster ikke morfin mye, gateheroin koster mye mye mer, og narkomane ødelegger verdier for sikkert 10 ganger mer enn de kjøper stoff for, pga innbrudd og liknende.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er heller for tvangsavrusning med alle negative konsekvenser det medfører. La oss heller sette ned stålfoten og knuse hero-miljøet en gang for alle.

9210585[/snapback]

Funker ikke. Jo mer du setter ned stålfoten, jo mer narkotika blir det.

 

Avhengighet av narkotika er en sykdom. Man kurerer ikke en sykdom ved å dele ut mere smitte

Hva med alkoholavhengighet?

 

Jeg mener at man burde øke straffene for narkotikakriminalitet (og annen kriminalitet forøvrig). Narkomane (les: alle personer) som blir tatt med stoff på seg gjentatte ganger (det burde ikke være noe problem å få fikset det), burde få en lengre fengselsstraff i et fengsel langt fra sivilisasjonen. All post og alle besøkende burde bli testet med narkotikahund, for å forhindre at det kommer narkotika inn i fengselet.

 

La de narkomane oppholde seg der til de ikke lenger er avhengig. Et par år burde holde.

Så om jeg røyker en liten joint, så burde jeg få fengselstraff, mens alle andre som drikker alkohol slipper fri? Hva med et par år for de som blir tatt med alkohol også?

 

Idiotisk å bli straffet for noe man gjør mot sin egen kropp.

 

Den positive som er registrert er at de narkomane lever lengere. De blir altså ikke kurert, men blir lengere holdt i live som narkomane.

Den narkomane kan leve flott som narkoman resten av livet. La oss heller ta kontroll over utdelingen av heroin enn at det må kjøpes fra et kriminelt marked. Vi sikrer at de får godt og rent stoff, i tillegg får vi oversikt over hvem som bruker heroin da de vil henvende seg selv for å få det. Man vil aldri vite hvem heroinmisbrukerne er slik som det er idag, og vil dermed aldri få sendt dem til å bli straffet slik som du vil.

 

I praksis er jo bruk og omsetning av narkotika lovlig i Norge idag. Det eneste man slår ned på er smugling inn i landet. Hva med heller å prøve å gjøre narkotika straffbart og innføre tvungen behandling til disse kriminelle?

WTF? Hvor i allverden har du hørt dette? Bruk/oppbevaring av narkotika er ulovlig og slås hardt ned på med både bot og fengsel. Omsetning er enda mer straffbart. Vi bruker mange milliarder i året på å bekjempe narkotika og det eneste vi oppnår er MER narkotika.

 

Det er ikke lov å bruke heroin, de er syke og de er en fare for samfunnet, det er derfor jeg vil ha tvangsbehandling.

Hvordan er de en fare for samfunnet? Hva med alkohol da? Over 50% av alle drap, ran, voldtekter og voldsepisoder skjer i alkoholrus.

 

Kurstedene skal selvsagt være selvfinansierte.

Hva? Skal man tvinge folk til å bruke penger?

 

Og man velger ikke hva man putter i kroppen sin i Norge, det finnes faktisk lover selv om den politiske venstresiden ønsker mest mulig kriminelle i gatene.

De er ikke krimininelle lengre om de faktisk får lov å putte det de selv vil i kroppen. Dessuten er dette Unge Venstre, ikke venstresiden.

 

Folk skal selvsagt ikke slippes ut før de er kurert. Og blir de senere tatt med spor av narkotika bør de tas ut av sirkulasjon et par tiår.

Galskap.

 

Sett alt av narkotika som er avhengighetsskapende på resept og legaliser alt som ikke er avhengighetsskapende.

Skal vi dermed sette alkohol på resept?

 

Som en midlertidig løsning kan dette hjelpe, men noen langvarig løsning er det ikke. Målet er jo å få heroin-misbrukere (og avhengige generelt) rene.

Det vil aldri fungere. Det som går ann er å minske antall heroinmisbrukere ved å gi dem heroin på resept.

Lenke til kommentar

Dette er et godt forslag, men ikke godt nok. Full avkriminalisering og legalisering av alle stoffer. Staten har ingenting med lovfeste hvordan man har lov eller ikke lov til å behanlde seg selv.

 

Hvis staten sin rolle var å forby alle personlige valg som kan være skadelige, måtte de begynne å forby alt fra å drive på med for mye sport til å få for lite mosjon. Forby kampsporter fordi de kan lede til mer aggresjon. Forby personbiler fordi de forurenser og skaper traffikkulykker. Forby livet, fordi det fører til døden.

 

Det finnes absolutt inge3n moralsk, etisk, eller logisk begrunnelse for den nåværende narkotikapolitkken. Den skader samfunnet ved å skape ekstra vinningskriminalitet, den skader misbrukerne selv, den hjelper internasjonal kriminalitet, og den har ikke greid å stoppe utspredelsen av narkotika(Heller tvert i mot).

 

Det er sinnsykt at så mange folk støtter en slik politikk. Naivt og ondskapfullt.

 

Med heroin på resept, selv om det ikke er nok i seg selv, så kan i alle fall narkomane få et verdig liv, hvor de kan fungere i samfunnet, og samfunnet vil få tilbake en drastisk reduksjon i vinningskriminalitet og samtidig slå et slag mot internasjonal kriminalitet.

 

Jeg forstår ikke at det er mulig å se på det som negativt.

Lenke til kommentar
Eller skal vi bruke din logikk også andre steder og la staten dele ut småbiler til biltyver og lommebøker som ikke er helt fulle til lommetyver. Det kan jo hende det minker kriminaliteten!
Tull. Vi har i Norge noe av verdens strengeste narkotikalovverk. Samtidig har vi også f.eks. det høyeste antall med overdoser i Europa. Det er på tide å innse at et par ekstra paragrafer i Norges Lover ikke hjelper her.

Lovverk hjelper lite når det ikke blir håndhevet. Kaller du det virkelig verdens strengeste når politiet står passivt og ser på at narkotika åpnelyst blir omsatt på norges mest sentrale bygate? Det vi trenger er ikke ekstra paragrafer, men å begynne å håndheve de vi har.

Ellers så er jeg skremt over at du ikke klarer å skille mellom det å putte enkelte ting i sin egen kropp, og det å stjele fra andre. Helt utrolig. Din egen tankegang tilsier at alt staten ikke vil du skal ha i deg greit kan lovforbyes. Det neste er sukker og fet mat!

Forskjellen er om det er forbudt eller ikke. Du har tydeligvis en personlig kriminalitetsfilosofi som går på tvers av norges lover.

 

Du har enda ikke sagt hvorfor man ifølge din logikk ikke også skal gjøre det samme med biltyver og dele ut biler til dem:

-Det vil kunne minske tyveri av biler

-Det vil kunne minske uhell som følge av at biltyver prøver å stikke av

Lenke til kommentar

Forskjellen er om det er forbudt eller ikke. Du har tydeligvis en personlig kriminalitetsfilosofi som går på tvers av norges lover.

 

 

Og det er loven som nå skal endres, om man ikke kan forsvare at ting skal slåes ned på utenom å argumentere med at det er forbudt, så bør loven endres, loven må kunne stå på egne bein, dvs ha et etisk grunlag som forsvarer den.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det finnes absolutt inge3n moralsk, etisk, eller logisk begrunnelse for den nåværende narkotikapolitkken. Den skader samfunnet ved å skape ekstra vinningskriminalitet, den skader misbrukerne selv, den hjelper internasjonal kriminalitet, og den har ikke greid å stoppe utspredelsen av narkotika(Heller tvert i mot).

 

Det er sinnsykt at så mange folk støtter en slik politikk. Naivt og ondskapfullt.

Her er jeg faktik enig med deg. Dagens narkotikapolitikk er helt bak mål. Man burde derimot begynne å håndheve de lovene man faktisk har og straks sende alle som besitter eller bruker narkotika til tvangsbehandling.

Lenke til kommentar
Og det er loven som nå skal endres, om man ikke kan forsvare at ting skal slåes ned på utenom å argumentere med at det er forbudt, så bør loven endres, loven må kunne stå på egne bein, dvs ha et etisk grunlag som forsvarer den.

Fordi venstreekstremistene har sabotert håndhevning av en lov finnes det andre alternativer enn å fjerne loven, men kan faktisk begynne å håndheve den.

 

Narkotika er ikke forbudt uten at det er gode grunner til det. Bruk av narkotika er skadelig både for individet og samfunnet og har ingen positive sider.

Lenke til kommentar
Og det er loven som nå skal endres, om man ikke kan forsvare at ting skal slåes ned på utenom å argumentere med at det er forbudt, så bør loven endres, loven må kunne stå på egne bein, dvs ha et etisk grunlag som forsvarer den.

Fordi venstreekstremistene har sabotert håndhevning av en lov finnes det andre alternativer enn å fjerne loven, men kan faktisk begynne å håndheve den.

 

Narkotika er ikke forbudt uten at det er gode grunner til det. Bruk av narkotika er skadelig både for individet og samfunnet og har ingen positive sider.

9212660[/snapback]

 

Det finnes andre alternativer ja, men det gjør ikke argumentet "det er ulovlig" mindre dårlig i en slik diskusjon, eller er jeg usikker på hvem du sikter til er "venstreekstrimistene" som har sabortert denne håndhevingen, er det unge venstre du sikter til (som ikke er på venstresiden), politiet? Partiene ved makten i oslo kommune?

 

AtW

Lenke til kommentar
Her er jeg faktik enig med deg. Dagens narkotikapolitikk er helt bak mål. Man burde derimot begynne å håndheve de lovene man faktisk har og straks sende alle som besitter eller bruker narkotika til tvangsbehandling.

9212636[/snapback]

Tvangsbehandling?

 

Hvorfor i helvete skal noen bestemme hva jeg får lov til å putte i kroppen min, og hvis jeg putter noe i kroppen min så skal jeg tvinges til å stoppe det?

 

Det der er sykt, enkelt og greit. Min kropp, mitt liv, mitt valg. Staten har ingenting med det å gjøre.

 

Skal man tvangsbehandle alle som drikker alkohol også, eller?

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne gjenta meg selv. Jeg driter fullstendig i hva folk gjør med sin egen kropp. Problemet med heroin er ikke hva de gjør med heroien. Problemet til heroin er hva de gjør for å få penger til heroinen.

 

Slutt å bland alkohol inn i hver eneste narkotikadiskusjon. Det er heroin vi diskutere her. Ikke alkohol.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne gjenta meg selv. Jeg driter fullstendig i hva folk gjør med sin egen kropp. Problemet med heroin er ikke hva de gjør med heroien. Problemet til heroin er hva de gjør for å få penger til heroinen.

 

Slutt å bland alkohol inn i hver eneste narkotikadiskusjon. Det er heroin vi diskutere her. Ikke alkohol.

9212966[/snapback]

 

Om det er problemet, hva er da glat med å gi det til de gratis?

 

Jeg ser ikke noe galt i å diskutere hvorvidt det er harmoni i lovverket, det bør jo behandle ting på en prinsipielt lik måte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...