Gå til innhold

Ukas utfordring: OK PC for 5000kr, er det mulig?


Anbefalte innlegg

Det begynner å bli på HØY tid å bytte ut min pc, om den i det hele tatt fortjener å kalles akkurat det, kanskje den heller bør benevnes "kalkulator"...

 

Status pr i dag: p3 700mhz, 256mb, 10gb ,skjermkort:winfast 340 128mb.... :blush:

 

Jeg bruker pc 90% til surfing, de resterende 10% går til C&C-spillene.. :D

 

Jeg irriterer meg VANVITTIG over hvor treg maskina jeg har nå er, så jeg trenger noe som er kjapt til mitt bruk, uten å være overkill. Jeg legger størst vekt på kjapphet på nett, derfor har jeg bestillt 16mb linje, og trenger nå en PC som takler å kjøre mange vinduer i nettleseren samtidig.. Som dere ser, kravene er ikke de største. :!:

 

Har satt opp ei handlekurv som ser slik ut:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=51851.

 

Komponentene er valgt utifra ønske om å klokke opp prosessoren(forstår det som denne prosessoren oppklokka er noe av det beste mtp ytelse i forhold til pris), og utifra andres erfaringer i prisguiden. Kabinett er kun valgt fordi det var det billigste. Vil ha et som er mest mulig nøytralt,og støyer lite, om det ikke blir for dyrt.

 

Trenger tips om dette i det hele tatt passer sammen, om det er det beste for pengene osv.. Har ikke foreslått noe skjermkort, da jeg er helt blank på hva jeg trenger til et slikt system. Greitt om alt kommer fra samme butikk,f.eks shg.no

Totalt vil jeg holde meg under 4000kr, inkl skjermkort og de komponentene som er nevnt over. .Dvd,tastatur,mus og skjerm kommer utenom. Skjermen blir forresten en 19" eller 22" lcd i nærmeste framtid,det har vel betydnign for hvilket skjermkort jeg velger.

 

Hva om jeg f.eks går opp til 5000kr, hvordan ville det beste oppsettet sett ut da? (Trenger uansett ikke større harddisk)

 

Dette er nok ikke det mest spennende prosjektet for dere som er hardcore datafolk, men det skulle være utfordrende nok, mtp. kostnadsgrensen...?

 

PÅ forhånd takk for alle råd og tips! :)

 

Mvh

Endret av pirium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ga mellom 3 og 4 for min som jeg kjøpte for 2-3 måneder siden.

Det var på komplett. Jeg gikk ut i fra en pakke de hadde som jeg konfigurerte selv og fikk pcen i deler. Jeg aner dessverre ikke om det på handlelisten din vil passe sammen, men mitt tips er å ta utgangspunkt i noe billig som komplett har, og kanskje legge til eller trekke fra noe. For eksempel et bedre skjermkort og ikke noe operativsystem, hvis du har det på cd fra før.

Jeg har 2gb ram, 3ghz dualcore, 160gb. Skjermkortet mitt er dårlig siden jeg bruker xbox til spill så det må du kanskje ha nytt til C&C.

Det er absolutt mulig å få en ok pc til 4000 :)

Endret av madsmaurstad_no
Lenke til kommentar

Vell, aner ikke hvor mye den spillene dine krever, men satte sammen en pc med integrert skjermkort (både vga og DVI så du får fult utbytte av din fremtidige lcd), amd x2 4200+ (dobletkjerne på 2,2 ghz, holder til sørfing i hvertfall) 2 GiB men minne (det er billig og det kan komme godt med) 320 GB disk og et billig kabinet med strøm og en dvd brenner. Alt tatt fra MPX (lagdt ved bilde av delene) for 3064 kr, hvis du trenger mer skermkort kan du kjøpe et og plugge det i og du kan også gå for en stille strømforsyning.

post-43879-1186092531_thumb.png

Lenke til kommentar

Kjøpte akkurat en meget bra PC (i deler) fra stretto.no.

*minitower

* 500gb disk

*AMD Athlon X2 4800+

* NEC 5170 DVD-brenner

* 2GB Kingston DDR2-667MHZ SDRAM

* Asus M2A-VM hovedkort med integrert ATI X1250 skjermkort (ganske ok 3D) og DVI ut.

Pris: 3600kr.

 

Anbefales!

 

Da mangler du bare en strømforsyning.

Valgte selv en 350W Chieftec med lite støy.

 

mvh Thorstein Korsvold

 

 

 

 

 

 

 

ANTEC NSK4000 ATX MINI TOWER CASE U/PSU 279,-

 

WESTERN DIGITAL 500 GB, 7200RPM, SATA, WD5000AAKS "Caviar" 16 MB Cache 783,-

 

NEC AD-5170-0B DVD-RW 16X BULK BLACK 182,-

 

AMD ATHLON 64 X2 4800+ 2.5GHZ PIB SKT AM2 2X512KB FSB1000 65W NS 690,-

 

ASUS M2A-VM AM2 AMD690G MATX VGA+SND+GLN+U2 FSB2000 SATA2 IN 387,-

 

KINGSTON 2048MB 667MHZ DDR2 DIMM CL5 NON-ECC (KIT OF 2) NS 528,-

 

Frakt (eks.mva): 75,-

 

Mva (25%): 731,-

 

 

Totalt (inkl. mva): 3 655,-

Lenke til kommentar
Vell, aner ikke hvor mye den spillene dine krever, men satte sammen en pc med integrert skjermkort (både vga og DVI så du får fult utbytte av din fremtidige lcd), amd x2 4200+ (dobletkjerne på 2,2 ghz, holder til sørfing i hvertfall) 2 GiB men minne (det er billig og det kan komme godt med) 320 GB disk og et billig kabinet med strøm og en dvd brenner. Alt tatt fra MPX (lagdt ved bilde av delene) for 3064 kr, hvis du trenger mer skermkort kan du kjøpe et og plugge det i og du kan også gå for en stille strømforsyning.

9197227[/snapback]

 

De C&C-spillene jeg spiller, krever ingenting. spiller de jo på pcn jeg har nå... :D

Men hadde vært greitt med ei maskin som takler nyere spill, og ei maskin som vil henger med ei stund. Oppsettet ditt var BILLIG da, får med et greitt skjermkort til 4000 der. dvdbrenner trenger jeg ikke, det skaffer jeg billigst fra jobb. (Jobber i en elektrokjede, vi har gode priser på noe, men IKKE ram, cpu,hk osv...)

Ser at diskusjonen går høyt om hva som er "best" av Intel og Amd, så jeg spør heller slik; hva er deres respektive fordeler og ulemper opp i mot hverandre?

Lenke til kommentar

i prisområdet ditt er Intel og AMD like gode, du kan klokke intelprosesorene mer, men da må diu velde hovedkort som sprenger busjettet ditt.

 

Videre kan den pcen der lett opgraderes senere, hvis du skulle finne ut at du trenger mer grafikk power. vær ops på at strømforsynginen ikke er av de beste, så skal du legge på mye senere burde du prøve og finne en litt bedre om du skal oppgradere.

Lenke til kommentar
Jeg ville sett på et AMD-oppsett, prosessorene deres har jo nesten latterlige lave priser nå. AMD 690-brikkesettet er billig, har et ok skjerkort integrert og du vil ha mulighet til å oppgradere til fremtidige AMD-CPUer.

9198023[/snapback]

 

690=am2??

Lenke til kommentar

Da har jeg satt sammen en ny pakke, med bakgrunn i Deres forslag. Innspill?

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=51851.

 

3253kr for alt fra komplett. Da er jeg langt innenfor prisrammen, med et enkelt kabinett.

 

Om jeg bestemmer meg for å øke prisen litt (5000kr), hva lønner seg best da? Legge i 500 kr i prossessor og gå for AMD athlon 6000, og et bedre hovedkort? Og i såfall, hvilket hovedkort? Eller bør jeg gå for intel-oppsett om jeg går opp til 5000kr?

 

Ellers, har jeg valgt greie rambrikker og HD? Ser slik ut med tanke på omtaler på prisguiden. Vil en 500gb disk være raskere/tregere enn samme type disk med 320gb kapasitet, om jeg kun har ca 100gb på de?

 

Takker for all hjelpen hittil!

 

mvh

Endret av pirium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...