Gå til innhold

Ukas utfordring: OK PC for 5000kr, er det mulig?


Anbefalte innlegg

Hvis 500 GB disken har tre plater og 320 disken har to plater vil 320 disken ha høyere datatethet og derfro yte bedre(selv om det er minimale forskeller), men om 500 GB disken bare har to plater vil den yte bedre. Ikke at du kommer til og merke noe til det til vanlig bruk, du vil nesten ikke merke noe forskell på 5400 rpm og 7200 rpm disker tilditt bruk.

 

Ville ikke gått opp til 5000 kr rett og slett, skaf deg et ok kabinett og en stille strømforsyning, og skal du på død og liv bruke 5000 kr så invester i en god cpu kjøler og kansje et pasvit kjølt grafikkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte nettopp det hovedkortet til en kompis, sammen med en Intel Pentium Dual Core E2140 på 1.6 GHz. Kortet duger ikke til noe klokking i det hele tatt! Du har ikke mulighet til å justere vCore engang, samt at du har ekstremt lite og gå på når det gjelder FSB. Skal du klokke anbefaler jeg ikke det hovedkortet! ;)

 

Kan komme tilbake med forslag i morgen. :)

9197159[/snapback]

Hehe, hvordan fikk du en Intel prosessor til å passe på det hovedkortet da?:p

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å kjøpe en billig E4300 C2D prosessor, samt et billig P965 hovedkort, som f.eks dette.

Her er billig ram, samt her er et greit skjermkort. Her er harddisk.

 

Asus P5B-V - SHG - 850,-

 

Intel Core 2 Duo E4300 - SHG - 928,-

 

Asus EAH2600PRO/HTDP/256M - SHG - 792

 

Kingston ValueRAM DDR2-533 2048 MB (2x1024) - SHG - 690,-

 

Western Digital Caviar SE16 500 GB - SHG - 802,-

 

Det blir ca 4100kr, altså litt over budsjettet ditt uten kabinett.

 

MEN: Prosessoren klokkes lett opp til ihvertfall 2.5ghz(dette klarer 100% av alle prosessorene), og da er den bedre enn en AMD 6000+ eller en Intel C2D E6600. Hovedkortet er kjempemye kort for prisen, og det klarer nok å klokke prosessoren opp til minst 3.5GHZ om bare varmen og prosessoren tillater det. Skjermkortet er helt greit, og skal nok klare C&C lett.

 

EDIT:

Trenger du mer 3DYtelse for samme penga kan du prøve deg på dette

Endret av todda7
Lenke til kommentar

Var tilfeldigvis innom XD.no :

 

 

 

 

Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz, 800FSB

2MB cache, 800MHz FSB, 65nm, S775 924,-

 

Hitachi 250GB Deskstar T7K500 SATA2

7200RPM, 8.5ms, 8MB cache, 3.0GB/s 510,-

 

Asus P5B Intel P965 Socket 775 Hovedkort

P965,ATX,PCIe 16x,DDR2,SATA2,LYD,GbLAN 794,-

 

 

Club3d GeForce 8600GT 256MB Skjermkort

PCIe x16, 128BIT, GDDR3, DVI+DVI+HDTV 1 103,-

 

 

Kingston 2048MB DDR2 PC5300 KIT

667MHz, CL5, non-ECC 720,-

 

 

X-Gear Mundo kabinett SORT

ATX, 400W, 20pin, USB+Audio 495,-

 

Kan helt sikkert få oppsettet bedre og billigere og.

Lenke til kommentar

Valgets kvaler, Intel eller AMD.... Ser folk mener så forskjellig... Er det slik at 2,5ghz på en intelprossessor er mer effektivt enn 2,5ghz på en amdprossessor? Er det stor forskjell på strømforbruk intel vs amd?

 

 

Todda7: De rambrikkene du foreslo, henger de med på klokking? Hva er det egentlig som avgjør om ram henger med på klokking av cpu?

 

Jeg kan godt gå opp til 5000, så om komponentene uten kabinett/psu kommer litt over 4000 gjør ingenting.Jeg er imidlertid usikker på om jeg trenger et skjermkort til rundt tusenlappen, etter å ha sett at flere bruker det integrerte skjermkortet til bl.a HD-avspilling, som antakelig er mer krevende enn min spilling?

Hva bør jeg legge mest penger i for å få en pc som er kjappest mulig for pengene? Er det f.eks vits i mer enn 2gb ram?

Endret av pirium
Lenke til kommentar
Valgets kvaler, Intel eller AMD.... Ser folk mener så forskjellig... Er det slik at 2,5ghz på en intelprossessor er mer effektivt enn 2,5ghz på en amdprossessor? Er det stor forskjell på strømforbruk intel vs amd?

 

 

Todda7: De rambrikkene du foreslo, henger de med på klokking? Hva er det egentlig som avgjør om ram henger med på klokking av cpu?

 

Jeg kan godt gå opp til 5000, så om komponentene uten kabinett/psu kommer litt over 4000 gjør ingenting.Jeg er imidlertid usikker på om jeg trenger et skjermkort til rundt tusenlappen, etter å ha sett at flere bruker det integrerte skjermkortet til bl.a HD-avspilling, som antakelig er mer krevende enn min spilling?

Hva bør jeg legge mest penger i for å få en pc som er kjappest mulig for pengene? Er det f.eks vits i mer enn 2gb ram?

9203013[/snapback]

Intel gir omtrent like mye for pengene i den prisklassen, men med litt overklokking er det ingen tvil at prosessoren mye mer for pengene enn en pristilsvarende fra AMD.

 

En AMD 6000+ på 3GHZ tilsvarer ca en Intel C2D på 2.5Ghz, altså mellom en E6600 og E6700.

 

Rammen avhenger faktisk vanligvis lite når man skal overklokke kun CPU, da det er mulig og stille FSB:DRAM divider på 1:1, altså at man underklokke minne litt. Dette har så og si 0 innvirkning på ytelsen, men man kan dra prosessor mye høyere, og FSB gjerne over 420.

 

Det du bør legge mest penge inn for best mulig ytelse spørs vel egentlig hvilken ytelse du tenker på, men vis du overklokker CPU'en mener jeg at man heller burde legge noen ekstra penger i skjermkort.

 

Tenker du på mye HD-Avspilling ville jeg av hele mitt hjerte anbefalt et kort fra AMD\ATI i 2000 serien, men ikke 2900XT kortet. Disse kortene er dominerendes når det kommer til høykvalitets videoavspilling, men 8000(ikke 8800) serien fra nVidia er heller ikke dårlig.

 

Nei, det er vanligvis ikke vits med mer enn 2gb RAM, med mindre man bruker Vista og multitasker voldsomt.

Lenke til kommentar
Jeg er imidlertid usikker på om jeg trenger et skjermkort til rundt tusenlappen, etter å ha sett at flere bruker det integrerte skjermkortet til bl.a HD-avspilling, som antakelig er mer krevende enn min spilling?

9203013[/snapback]

 

Skjermkortet mitt er integrert og jeg kan spille hd-film. Jeg tror prosessoren er viktigere når det gjelder hd. Men for 4-5000 får du nok en prosessor som kan spille hd-film siden pcen min kan det og den kostet mindre enn 4000 for et par måneder siden. Spill krever nok mer av skjermkortet enn HD. Og det vil jo sikkert være greit å ha et kort som kan takle mer enn C&C :)

Endret av madsmaurstad_no
Lenke til kommentar
Jeg er imidlertid usikker på om jeg trenger et skjermkort til rundt tusenlappen, etter å ha sett at flere bruker det integrerte skjermkortet til bl.a HD-avspilling, som antakelig er mer krevende enn min spilling?

9203013[/snapback]

 

Skjermkortet mitt er integrert og jeg kan spille hd-film. Jeg tror prosessoren er viktigere når det gjelder hd. Men for 4-5000 får du nok en prosessor som kan spille hd-film siden pcen min kan det og den kostet mindre enn 4000 for et par måneder siden. Spill krever nok mer av skjermkortet enn HD. Og det vil jo sikkert være greit å ha et kort som kan takle mer enn C&C :)

9203526[/snapback]

Jo bedre skjermkortet er laget for HD-Avspilling, jo mindre benytter prosessoren under avspilling. Skjønner? Så med en overklokket prosessor og et godt skjermkort går det som smurt.

Lenke til kommentar

Tenker du på mye HD-Avspilling ville jeg av hele mitt hjerte anbefalt et kort fra AMD\ATI i 2000 serien, men ikke 2900XT kortet. Disse kortene er dominerendes når det kommer til høykvalitets videoavspilling, men 8000(ikke 8800) serien fra nVidia er heller ikke dårlig.

 

Takk for gode og forklarende råd!

 

JEG kommer ikke til å bruke pcen til HD-avspilling i det hele tatt. Mitt bruk er vel 80% surfing, 10%spill,10% andre ting. Maskina jeg har nå, kolapser om jeg åpner nettleseren, er pålogget msn og laster ned noe samtidig.... I tillegg kan den godt bruke 2 minutter på å åpne et nytt vindu i nettleseren... :no:

 

Jeg er ute etter en pc som er kjapp på surfing, og ok på de spillene jeg spiller. Vil et dedikert skjermkort hjelpe på annet enn spill? Er fortsatt usikker på om jeg trenger et dedikert skjermkort...Hvilket "skjermkort" er integrert på det asus-hovedkortet da? Om dere mener bestemt at jeg ikke trenger mer enn (overklokket) E4300, har jeg jo penger til overs til et skjermkort. Om hovedkortet er greitt nok til mitt bruk, kan jeg kanskje spare meg for å kjøpe dedikert skjermkort, og heller legge mer penger i CPU?

 

Hva sier de lærde? :)

Lenke til kommentar

Har satt sammen to handlekurver, en Intel og en AMD.

 

Handlekurv Intel

og

Handlekurv AMD

 

Intel sin Core2duo E6750 er litt raskere enn AMD 6000+ på "stock" hastigheter.

Hvis du evt ikke trenger så bra skjermkort, kan du velge ett Radeon HD 2600 PRO.

 

Intel sitt P35 chipsett er vel bedre enn nForce 570...

Skjermkortet er helt ok, bedre enn HD 2600 XT.

 

Personlig ville jeg gått for Intel oppsett, får sikkert klokket denne prossesoren en del. :thumbup:

Lenke til kommentar
Har satt sammen to handlekurver, en Intel og en AMD.

 

Handlekurv Intel

og

Handlekurv AMD

 

Intel sin Core2duo E6750 er litt raskere enn AMD 6000+ på "stock" hastigheter.

Hvis du evt ikke trenger så bra skjermkort, kan du velge ett Radeon HD 2600 PRO.

 

Intel sitt P35 chipsett er vel bedre enn nForce 570...

Skjermkortet er helt ok, bedre enn HD 2600 XT.

 

Personlig ville jeg gått for Intel oppsett, får sikkert klokket denne prossesoren en del. :thumbup:

9204874[/snapback]

P35 er dyre. Man kjøper ikke P35 når man har budjsett på 4-5000kr.

 

Kjøp E4300, og klokk den opp. 2.6GHZ er slett ikke umulig. Da har du en prosessor som yter i haugevis, ca like godt som en E6750.

 

Et dedikert skjermkort hjelper kun til spilling ja.

Lenke til kommentar
Et dedikert skjermkort hjelper kun til spilling ja.

Det finnes da flere ting som kan utnytte GPUen, Folding@home er det første jeg kommer på.

9206127[/snapback]

Joda, men til hans bruk hjelper kun skjermkortet til spillingen, da han kun ska bruke internett, og spille å sånn småtting.

9206406[/snapback]

 

Så med andre ord kan jeg bare drite i dedikert skjermkort nå, og heller kjøpe senere om jeg finner det nødvendig? Hvilket "skjermkort" er integrert i det asus-HKet?

om jeg ikke kjøper skjermkort nå, bør jeg da legge pengene i prosessor, eller er det like greitt å gå for E4300,klokke den, og kjøpe meg bugg for resten?

 

:)

Lenke til kommentar
Et dedikert skjermkort hjelper kun til spilling ja.

Det finnes da flere ting som kan utnytte GPUen, Folding@home er det første jeg kommer på.

9206127[/snapback]

Joda, men til hans bruk hjelper kun skjermkortet til spillingen, da han kun ska bruke internett, og spille å sånn småtting.

9206406[/snapback]

 

Så med andre ord kan jeg bare drite i dedikert skjermkort nå, og heller kjøpe senere om jeg finner det nødvendig? Hvilket "skjermkort" er integrert i det asus-HKet?

om jeg ikke kjøper skjermkort nå, bør jeg da legge pengene i prosessor, eller er det like greitt å gå for E4300,klokke den, og kjøpe meg bugg for resten?

 

:)

9207492[/snapback]

Nå vet jeg ikke helt hvilket hovedkort du snakker om, men det P5B-V jeg linket til har ikke integrert skjrmkort.

 

Ja, med mindre du skal spille så funker det kjempefint med integrert skjermkort.

 

En E4300 klokket til f.eks 2.4GHZ(tilsvarende E6600) vil yte bedre, da FSB, FSB MHZ er klokket. Men å legge noen hundrelapper til i prosessor er heller ikke dumt, men jeg ville først å fremst kjøpt meg en god CPU-kjøler med tanke på klokking.

Lenke til kommentar

Da begynner jeg å komme til en avgjørelse her.. Har bestemt meg for å gå for et dedikert skjermkort.

 

Ny handlevogn; https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=51851.

 

Trenger tips på et godt skjermkort rundt 800-1000kr(eller litt mer om jeg får noe VESENTLIG bedre da), helst fra shg, slik at jeg kan kjøpe alt på et sted. Gjerne ett kort med passiv kjøling, men det er ikke et absolutt krav.

 

Mvh

Lenke til kommentar
X1950 Pro koster vel rundt 1k, og er et kjempekort til den prisen..

9210579[/snapback]

Jadda, helt enig.

 

Ingen støtte for DX10 - de skjermkortene som støtter DX10 og koster under 2k klarer ikke dra DX10spill

 

Ingen HD avspillings fancypants greier. Heller ikke nødvendig om man ikke trenger det.

 

Masse ytelse for pengene! Selv om kortet egentlig skulle vært forrige generasjons, har ikke produsentene klart å lage noen tilsvarende->bedre for samme pris. Skuffende!

Lenke til kommentar
X1950 Pro koster vel rundt 1k, og er et kjempekort til den prisen..

9210579[/snapback]

Jadda, helt enig.

 

Ingen støtte for DX10 - de skjermkortene som støtter DX10 og koster under 2k klarer ikke dra DX10spill

 

Ingen HD avspillings fancypants greier. Heller ikke nødvendig om man ikke trenger det.

 

Masse ytelse for pengene! Selv om kortet egentlig skulle vært forrige generasjons, har ikke produsentene klart å lage noen tilsvarende->bedre for samme pris. Skuffende!

9210594[/snapback]

 

Da er det bare å bestemme seg for skjermkort som står igjen..Siden jeg vil gå for et dedikert kort, vil jeg ha et kort som er greit i de fleste grener, istedet for et som er knall på noe, og ubrukelig på annet.. Har lest litt tester, sett litt rundt omkring, og det ser ut til at det for meg står i mellom geforce 8500gt, 8600gt eller Radeon HD 2600 xt,mest sannsynlig de to sistnevnte. Alle finnes på kort til ca 1000kr, som er mitt budsjett.

 

Jeg "føler" for å unngå x1950, siden det er "forrige generasjon"... Men, om det er et bedre kort i prisklassen enn 8600GT/2600XT, så gi meg klar beskjed!

Grunnen til at jeg vil ha dx10, er at jeg ser "mye" vil kreve det framover, også windows. Om jeg tar feil, og ikke har bruk for det i det hele tatt, er det bare å si fra.. :blush:

 

Hvilken grafikkprosessor bør jeg gå for, og hvorfor? gjerne sleng inn linker til kort med den prosessoren dere anbefaler.. :)

 

mvh

Endret av pirium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...