Gå til innhold

Sony Ericsson P1i tråden


Anbefalte innlegg

Jeg deaktiverte både Wlan, 3g og blåtann på min W960 (som er veldig lik P1) og da slukte den plutselig batteri.

 

Syns det var litt rart, ettersom at jeg da har skurdd av ting som egentlig bruker strøm til ingen nytte.

 

Så skal se i løpet av uka, og håpe at det er jeg som har surra med et eller annet. (har en W960 til på jobben, så skal få testa med den å se om den er lik)

Endret av [SifO]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg deaktiverte både Wlan, 3g og blåtann på min W960 (som er veldig lik P1) og da slukte den plutselig batteri.

 

Syns det var litt rart, ettersom at jeg da har skurdd av ting som egentlig bruker strøm til ingen nytte.

 

Flere av programmene burde blitt automatisk avslått når man lukker dem, ikke minst kamera. Om det da tar noe lengre tid å starte dem igjen, skulle keg klart å leve med.

 

Det er for galt at man hele tiden må gå inn i programbahandlingen og slå av programmer, om man vil være på den sikre siden. At telfonen din bruker mer strøm ved deaktivert wlan og BT høres helt rart ut. Det burde jo være motsat.

 

Begynner å bli lei av hele P1. Det er en knallbra mobil, men visse ting irriterer mye, samt at jeg ikke er fornøyd med den siste firmwareoppdateringen. Og, jeg savner navigeringstaster!! Er heller ikke fornøyd med mp3-spilleren, som ikke viser taggede albumbilder. Det er dessuten for lavt volum på avspilling. Equalizeren har kun ferdiginnstilte valg. Den er i tillegg krøkkete å bruke når man ikke har navigasjonstast, og dersom man skal endre volum i stand-by, må man selvfølgelig så inn i en meny og endre volumet der. Løsningen er et SE headsett med fjernkontroll av sporskifte og volum, men da må man først investere i det. P1 har jo ikke volumtaster.

 

En liten ting til: Trodde lyset ved datakontakten skulle lyse rødt når telefonen lades. Den lyser grønt, også når den ikke er fulladet, men er under lading.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
En liten ting til: Trodde lyset ved datakontakten skulle lyse rødt når telefonen lades. Den lyser grønt, også når den ikke er fulladet, men er under lading.

Den lyser kun rødt når det er under 10% (?) batteri igjen. Så om du setter mobilen til lading når det er lite strøm, lyser både det grønne og røde lyset samtidig. Hvorvidt batteriet er fulladet eller ikke, har ingen innvirkning på fargen på lyset, eller om det står av/på. Grønt lys står alltid på når mobilen er i dockingen.

Lenke til kommentar
(...)

Lurer på om størrelsen på programmene samsvarer med hvor mye batteri telefonen bruker. F.eks bruker kameraet ca 250 kb minne, mens aktivert wlan kun bruker ca 30 kb. Kalender bruker ca 150, meldinger 160 og telefonbok bruker nesten 200. Musikkspilleren bruker 100.

Nei, det har ca. ingenting å si. Det er det samme med hvor mye av rammen som blir brukt - det er vanskelig å måle om det er noen forskjell når rammen er full av program eller om nesten alt er ledig. Det det kommer an på om programmene gjør et eller annet når de ligger i bakgrunnen.

 

 

(p.s. Takk for forklaring på bakgrunnslysgreiene :) )

 

P1 har jo ikke volumtaster.

Det går an å bruke rullehjulet når media- spilleren er åpen, ihvertfall.

 

Jeg deaktiverte både Wlan, 3g og blåtann på min W960 (som er veldig lik P1) og da slukte den plutselig batteri.

Off. Sikker en feil(les: standard SE testing på gang igjen :p ) i en av meny- programmene for bt, wlan, eller telefonverktøyet. Skriv til SE og klag, og lukk igjen "WLAN" programmet og så videre i mellomtida.

Lenke til kommentar

nipsen:

 

Takker for svar fra deg (og det med lading fra jocke) :)

 

Da er jeg blitt litt mer opplyst. Regner med at selv om f.eks kalender og telefonbok tar mer av minnet enn aktivert wlan, betyr det ikke at de bruker mer strøm. Kalenderen bruker vel ikke mer strøm åpen enn lukket, annet enn at den uansett kommuniserer forløpende med klokka, for å kunne varsle om avtaler. Telefonboken bruker nok svært lite strøm, i og med at den ikke 'gjør ett eller annet', annet enn å vise kontater, adresser o.l.

 

En mp3-spiller som ikke spiller eller et kamera som ikke er i kameramodus, bruker vel heller ikke særlig strøm da, selv om programmene skulle være åpne i minnet?

 

Aktivert wlan ser ikke ut til å gjøre stort når den ikke brukes til dataoverføring, noe den tilsynelatende kun gjr når andre programmer ber den om det, f.eks wap-/webleser. Eller når den blir bedt om å stå påslått, eller søke etter nettverk.

Lenke til kommentar

Kom over denna sia for litt sia, sikkert ei side de fleste har hørt om. Men har du ikke så er den full av godsaker til uiq3.

 

http://www.symbiangalaxy.org/

 

 

Lasta ned emulatorer, spill, themes og nyttige programmer for min p1i. Bl.a, divx spiller, gdesklets for å bygge om skrivebordet og Lgc jukeboks, en tøff mp3 spiller som ligger over skrivebordet mens den er minimert:P

Lenke til kommentar

Her er link til temaer. De er beregnet på P990, men de jeg har prøvd virker med P1. Noen er merket P1 også, og man ser på skjermdumpene hvilken telefon det gjelder

 

http://www.se-uiq.com/index.php?option=com...=29&catid=5

 

Teksten er på fransk, men man ser stort sett hva man skal gjøre.

 

Vil man sprite opp P1 eller andre telefoner med temaer, bakgrunnsbilder eller alskens ringe- og meldingstoner, kan man jo besøke:

 

http://www.zedge.net/

 

Her må man registrere seg for å laste ned, men det er vel ikke uoverkommelig. For temaer valgte jeg P990 for P1

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
(...)

Aktivert wlan ser ikke ut til å gjøre stort når den ikke brukes til dataoverføring, noe den tilsynelatende kun gjr når andre programmer ber den om det, f.eks wap-/webleser. Eller når den blir bedt om å stå påslått, eller søke etter nettverk.

Jepp. Men du merker det jo hvis det står på over natta. ..Kanskje det trekker en 10-15% istedenfor 5, for eksempel.

Lenke til kommentar
(...)

Aktivert wlan ser ikke ut til å gjøre stort når den ikke brukes til dataoverføring, noe den tilsynelatende kun gjr når andre programmer ber den om det, f.eks wap-/webleser. Eller når den blir bedt om å stå påslått, eller søke etter nettverk.

Jepp. Men du merker det jo hvis det står på over natta. ..Kanskje det trekker en 10-15% istedenfor 5, for eksempel.

 

Ok, da velger jeg å ha den slått av :)

Lenke til kommentar
Heisan,

 

er inne på wap på mobilen og skriver dette innlegget for har problemer med mitt tråløse nettverk på mobilen. Har ikke opplevd dette tidligere og har hatt min P1 siden i august. Men nå plutselig får jeg ikke koblet til nettet. Eller, jeg får koblet meg til mitt trådløse nettverk, men når jeg går videre til Opera Mini for å surfe får jeg "feil, sjekk innstillingene". Og det er pussig for jeg har ikke forandret noe på dette, eller gjort noe. Men har prøvde å vært inne på nettet og laste opp ny versjon og fikse, men ingenting funker.

 

NOen som har tips om hva som er feil, evt hva man kan gjøre? Er på wap nå så orker ikke lese gjennom 30 sider på mobiler, tar sinnsykt lang tid, så om noen kan hjelpe (gjerne forklare litt detaljert) blir jeg veldig glad.

 

Takk takk :-)

 

 

Ingen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Hvordan er d med oppgradering av software på P1i? Forsvinneralt som er lagret på telefonminnet da, og telefonkontakter osv? har ikke oppgradert software siden jeg kjøpte den i august, så tenkte fornye den via PCen min nå, men om man mister mye info orker jeg ikke. Da tenker jeg på telefonkontakter, snarveier på startsiden, meldinger osv. Noen som vet og orker svare raskt? :yes:

Lenke til kommentar
Hvordan er d med oppgradering av software på P1i? Forsvinneralt som er lagret på telefonminnet da, og telefonkontakter osv? har ikke oppgradert software siden jeg kjøpte den i august, så tenkte fornye den via PCen min nå, men om man mister mye info orker jeg ikke. Da tenker jeg på telefonkontakter, snarveier på startsiden, meldinger osv. Noen som vet og orker svare raskt? :yes:

 

 

Ja, alt du har lagret på telefonen forsvinner. Du får også advarsel om dette.

 

Ta backup via Sony Ericssons PC Suite først. Telefonen skal da være i telefonmodus (ikke filoverføring) Så kan du restore etter oppgraderingen. Da skulle det meste være på plass igjen.

 

Oppgraderingen skal skje med telefonen i filoverføringsmodus.

Lenke til kommentar
Ingen som kan hjelpe?

Vel.. det kan være.. stort sett hva som helst. ;) Sjekk om det funker å koble til helt ved siden av antenna til aksesspunktet - hvis det gjør det, har du mest sannsynlig et eller annet som interfererer med signalet. En nabo på samme kanal, en mikrobølgeovn, en bluetooth- enhet, etc. Så - skifte kanal eller noe sånt. Rette på Request To Send på aksesspunktet, i verste fall.

 

Hvis ikke det virker helt oppe til antenna, er det mest sannsynlig noe knot med andre maskiner på nettverket (p1en er kresen, spesiellt før den siste oppgraderingen), eller noen nye innstillinger på aksesspunktet. Det kan muligens virke å slette "kontoen" for wlan, og koble opp igjen. Omstarte aksesspunktet. Eller kjøre oppgraderingene til telefonen. Eller kanskje oppgradere driverne til de andre maskinene på nettverket. (Hvis du kjører xp kan det være en skikkelig god idé uansett.)

 

En annen ting som virket en gang jeg hadde det samme problemet, var å gå fra wep til wpa kryptering. Og det gikk greit, mest sannsynlig fordi aksesspunktet har en annen implementasjon gående for autentiseringene - sånn at telefonen fikk koblet seg på etterhvert, selv om det var flere maskiner på samtidig. Et annet sted fikset alt seg etter å ha øket beacon- intervallet med 20ms. ..Det er vel mulig at det var et skjult aksesspunkt i nærheten, eller noe slikt, men jeg er ganske overbevist om at routeren bare var besatt.

 

Uansett er det vanligvis en kombinasjon av diverse forskjellige problemer som resulterer i at signalet faller. Sånn at om en tok bort et problem, eller vanligvis bare har ett av gangen, så ville det virka greit.

Lenke til kommentar

Jeg har en P990i og en P1i. For begge gjelder at jeg noen ganger ikke kommer på nett ved å dra i gang nettleser eller et annet program som trenger nett. Derimot funker det når jeg skanner for strådløse nett og kopler til manuelt.

 

Tips: Sjekk den ip-en du har fått, er det en 169.xxx.xxx.xxx vil det ikke funke. Gyldige ip-er på hjemmenettverk begynner alltid md 10. eller 192.168.

 

Opera har til tider ikke koplet riktig før jeg har avinstallert og deretter installert nyeste versjon. For meg ser det ut til at Opera har en egen rutine som sjekker fx standard nettleser eller andre innstillinger.

 

Men siden det er så mange som klager på telefonen sin her: jeg synes min P1i fungerer helt topp. Jeg har mange 3.partsprogrammer ( Opera, Putty, Fring, Gmail, Callfilter, mShell, NRK TTV osv osv), men opplever aldri omstarter. Oppetid nå er 8 dager.

Endret av johanxt
Lenke til kommentar
Lydkvalitet? Den er ikke helt god på min. Er det et kjent problem, hvis firmware ikke er uptodate?
Det er mulig det var noe knot på den første firmwaren med voice- streamingen. Men SE har ikke noen changelog, eller noen meldinger om når (eller om) oppgraderinger kommer, så det vites ikke..
Jeg forsøkte å laste ned Sony Ericsson Update service fra de norske support sidene, men der var ikek dette programmet. Noen som vet hvor det er?

Du må installere den derre pakka som ligger under "Oppgraderingsservice", eller noe slikt, under "Støtte" (oversettelsene er bare best :D ).

Lenke til kommentar

nipsen:

 

Angående oppdateringsvarsler fra SE, har jeg selv etterlyst opplysninger om versjoner og evt. changelog. Nylig fikk jeg dette svaret fra SE:

 

Takk for din henvendelse til Sony Ericsson Call Center.

 

Vilken version som är den senaste för en telefon beror på telefonen i fråga (vilket land och operatör den är anpassad för). Vi kan därför inte ange på vår sida vilken version som är den senaste. För att se om er telefon använder den senaste versionen behöver ni köra vår uppdateringstjänst på www.sonyericsson.com/updateservice.

I dagsläget ger Sony Ericsson tyvärr ej ut information om vad som är ändrat i de olika versionerna.

 

 

Med vennlig hilsen

/Rickard

Sony Ericsson Call Center

 

OK, så vet vi det. Look to Nokia, skrev jeg til dem. Hos Nokia står det kort hva siste versjon inneholder av forbedringer når den lanseres, og man kan selv finne ut hva den heter (nummer). Så er det også hos Nokia jeg legger igjen desidert mest av pengene jeg bruker på mobil. Så da så!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Mhm. Er ikke helt sikker på hvorfor SE betaler folk penger for å skrive tull som det der. Istedenfor å bare ha et autosvar der det står: "vi kan dessverre ikke hjelpe dem, har ikke informasjon som på noen måte har nytteverdi, og her er en intetsigende referanse til noe helt annet enn det du spurte om. Som vi bare legger ved siden vi jo tross alt ikke kan fornærme folk direkte og si: dra til hel***, din ****** nysgjerrigper: Svaret på spørsmålet ditt er "Fisk". Håper jeg har vært til hjelp. Ha en fortsatt fortryllende dag".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...