Gå til innhold

PS3 som media klient og media senter.


Sunndal1

Anbefalte innlegg

Holdt på før med det programmet da jeg skulle converte animeepisoder som jeg ville se på PS3'en :)

 

Har en 720p film som jeg skal prøve å converte med dine instillinger. lar det surre i natt. gir det muligens feedback imorgen tidlig hvis det funker!

9229024[/snapback]

Hvis du bruker de innstillingene så er det gjort på noen få minutter... Pliiis sjekk nå :w00t:

 

Hvis du har en "liten" fil tilgjengelig da.. Hvis du kun har en stor film så er det jo en annen sak :D

 

Ja jeg er superspent her hvis noen lurte.

 

Edit: Til info så brukte jeg _under_ 3minutter på å konvertere en film på 230megabyte når jeg testet igjen nå for å være sikker... Dette er på en 2ghz pentium m laptop med 1gig ram.

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, den fila jeg hadde var på 4.4Gb :)

 

Hvis jeg tok MKV passtrhough stereo 160kbps ble bildekvaliteten bais. ikke noe HD her i gården nei.

Fila ble på under 1Gb :o

 

Prøver på nytt, nå med AVC 720p 3072kbps stereo /160kbps AviSynth.

9231042[/snapback]

Merkelig. Er du sikker på at du har siste versjonen? Filstørrelsen ble nemlig ikke forandret hos meg når jeg kjørte programmet....

 

Trykket du convert eller trykket du quick-convert? Trykker du quick-convert eller bruker den wizarden så kjører den gjennom en annen dekoder-setting enn den MKV-passthroughen....

 

Hele poenget med denn passthrough-funksjonen er at den demuxer(splitter video og audio) det som er inne i matroska(mkv)-containeren slik at audio og video etterpå kan muxes(vet ikke hva uttrykket er motsatt vei :blush: ) tilbake i en annen container som f.eks .mp4 i dette tilfellet slik at det kan avspilles av f.eks PS3 som støtter mp4 men ikke mkv.

 

Den filen jeg testet med var totalt uendret bildemessig både i størrelse og bildekvalitet. Har forøvrig hentet ned en større film for testing senere idag. Må bare få unna jobbedagen først :D

 

Jeg trykket først på quick-convert og da fikk jeg en fil som var ca1/4 av størrelsen til originalen...

 

Edit: Det som er hovedsaken her er at jeg personlig ikke er veldig interessert i annet enn denne passthrough-funksjonen. De andre innstillingene er ekte konvertering fra ett format til ett annet og det medfører uansett en nedgang i kvalitet.

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar
Hvor ligger den reelle forskjellen mellom H264 og X264?

X264 er en penn.

H264 er teksten (språket) i boken som ble skrevet av pennen.

MKV er innbindingen til boken..

9222263[/snapback]

Mulig jeg tar feil men er det ikke snakk om 2 forskjellige codecer med H.264 og X.264 der den ene er en komeriell codec mens den andre er en variant beskyttet av GNU?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264 - Den som er støttet i PS3

http://en.wikipedia.org/wiki/X.264 - Den som man ofte finner innkapslet i .mkv - Matroska som er et åpent standard prosjekt

Lenke til kommentar
Hvor ligger den reelle forskjellen mellom H264 og X264?

X264 er en penn.

H264 er teksten (språket) i boken som ble skrevet av pennen.

MKV er innbindingen til boken..

9222263[/snapback]

Mulig jeg tar feil men er det ikke snakk om 2 forskjellige codecer med H.264 og X.264 der den ene er en komeriell codec mens den andre er en variant beskyttet av GNU?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264 - Den som er støttet i PS3

http://en.wikipedia.org/wiki/X.264 - Den som man ofte finner innkapslet i .mkv - Matroska som er et åpent standard prosjekt

9231406[/snapback]

Slik jeg har forstått det er x.264 opensource-basert som du skriver ja, mens h.264 er den komersielle varianten. h.264 brukes vel også på nyere HD-DVD og blu-ray filmer da denne codecen er overlegen alt av det som har vært brukt tidligere(spes mpeg2).

 

Video-biten i x.264 og h.264 er så vidt jeg ser det samme format, men jeg er ikke sikker på om audio-biten er samme format.

 

Den store forskjellen er at x.264 bruker matroska-container(også opensource tror jeg) mens h.264 bruker mp4-container. Videoformatet som brukes i begge er også kjent som "MPEG-4 AVC".

 

Altså h.264 er nøyaktig det samme som MPEG-4 AVC, kun 2 navn på samme barn. Det er bare 2 forskjellige navn basert på forskjellige navnestandarder i følge wikipedia. x.264 er altså samme video-codec men bruker en annen container enn h.264 og er derfor ikke spillbar på f.eks PS3.

 

Her kommer PS3 Video 9 inn i bildet. Dette programmet fjerner matroska-containeren og putter innholdet inn i en mp4-container slik at det teoretisk skal støttes av PS3. Om dette fungerer i praksis vet jeg ikke siden jeg ikke har noen PS3 å teste på enda....

 

Som dere ser så er det mye "tror jeg" i dette innlegget, men jeg tror( :D ) at jeg har hovedlinjene korrekt her i hvert fall. Så ta dette med en klype salt inntil videre.

 

Edit: Fant en link som bekrefter mesteparten av det jeg skrev her:

h.264/x.264

I am keeping this article very basic as this is intended for film freaks only who just need to know what this new video format does. If you want to know more about H.264 and its technical side skip to wikipedia.

 

Few years before DivX movies came into popularity because of its near DVD video quality and its amazing low file sizes which can easily be fitted into a CD or two. Actually it seemed like some magic at that time. You could easily backup your DVD movies or hi-resolution home videos in cheap media as you like because of its much reduced file size.

 

Now guys of VCEG and MPEG together wrote a code called H.264 or MPEG-4 Part 10 or even another name AVC (Advanced Video Coding). Also this year saw the birth of a new media BD (Blu-ray Disc) with 25gb for single layer and 50gb for double layer discs and retail movie BDs became available using three formats accordingly: MPEG-2, VC-1 or H.264. Now imagine if you can compress a BD movie with more quality than a DVD + a 6 channel Dolby AC3 soundtrack all into a standard 700mb CD? Yes there comes the new powerful x.264 codec which is an open source variant of H.264. Available for free download its only around 400kb. For now, VLC player supports playback of x.264 encoded movies.. enjoy the pure visual thrill!

Min utheving

 

Edit 2:

x.264 hjemmesiden

x264 is a free library for encoding H264/AVC video streams

 

Enden på visa er vel rett og slett at x.264 er samme sak som h.264 bare at den ene er open-source og den andre kommers. Pluss forskjellige containere da, men det er jo kun kosmetikk :p

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar
Hvor ligger den reelle forskjellen mellom H264 og X264?

X264 er en penn.

H264 er teksten (språket) i boken som ble skrevet av pennen.

MKV er innbindingen til boken..

9222263[/snapback]

Mulig jeg tar feil men er det ikke snakk om 2 forskjellige codecer med H.264 og X.264 der den ene er en komeriell codec mens den andre er en variant beskyttet av GNU?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264 - Den som er støttet i PS3

http://en.wikipedia.org/wiki/X.264 - Den som man ofte finner innkapslet i .mkv - Matroska som er et åpent standard prosjekt

9231406[/snapback]

 

Nesten, men ikke helt.. les øverst på wikipedia-artikkelen du pastet.. H.264 er en standard for video komprimering (aka språk i metaforen min).. x264 er en encoder som produserer video encodet ihenhold til h264 standarden .. (aka penn).. Andre eksempler på h264 encodere er avc, quicktime, osv..

Lenke til kommentar

Da kan jeg bekrefte at jeg har fått spilt av .mkv fil via TVersity til PS3.

Har ikke klart å fått kontakt med hverken Nero Home, WMP11 eller TVersity før, men plutselig fikk jeg kontakt med både WMP11 og TVersity. Alt fra .mkv til .avi fungerte utmerket. Ikke så enkelt å spole - men det går greit nok.

MP3 fungerte også ypperlig.

 

Men så ble jeg plutselig disconnected :| Lurer på hva det er ass

 

 

Siden jeg spilte av .mkv, kan det være at jeg fikk gjort om X264 til H264, slik at den lot seg spille av. Hvis jeg forsto det som ble skrevet lenger opp så var det noe rundt det.

Digg var det hvertfall!

Lenke til kommentar

Darth MToffy: Har du fått til noe mere?

Jeg prøvde å brenne ut .mkv filen som jeg fikk streame via TVersity som UDF (ikke ISO, da må filene være under 1GB), men da jeg putta inn DVD-plata i PS3'en stod det "no files"

 

Det hadde selvfølgelig vært über hvis jeg kunne demuxa filer på PC'en og brent .mkv-filmer på DVDR og spilt via PS3

Lenke til kommentar
Darth MToffy: Har du fått til noe mere?

Jeg prøvde å brenne ut .mkv filen som jeg fikk streame via TVersity som UDF (ikke ISO, da må filene være under 1GB), men da jeg putta inn DVD-plata i PS3'en stod det "no files"

 

Det hadde selvfølgelig vært über hvis jeg kunne demuxa filer på PC'en og brent .mkv-filmer på DVDR og spilt via PS3

9267120[/snapback]

Helt glemt denne tråden..

 

Jeg har nå fått min PS3 og så vidt testet dette.

 

Filen jeg lagde tok jeg og brant ut på en cd. PS3 spilte av filen, men det hakket så mye at det ikke var mulig å se på filmen. Jeg tror(håper) dette er ett problem med lesehastighet på CD'en og ikke PS3 sin evne til å spille av filmen. Filmen jeg testet med er tross alt kun 8minutter lang og likevel på 230megabyte i størrelse. Men dette er mest gjetting siden jeg ikke vet hvor kjapp PS3 er på lesing av CD'er.

 

Det som forundret meg en del var at det tilsynelatende er umulig å kopiere inn filer manuellt til PS3'en?

 

Må jeg legge filen på en ekstern harddisk, minnekort etc for at PS3 skal kunne lese filmen min? Er det en gjemt filutforsker som jeg ikke finner?

Lenke til kommentar

Dette har jeg også stusset på flere ganger. Jeg fikk f.eks ikke kopiert over bilder via CD, men med CF funket det helt fint.

 

Det er visst et program som heter PS3Portal som man kan overføre filer fra PC>PS3 fritt, men hadde litt trøbbel med det.

Hvordan kan du ikke bare streame via TVersity, det vil da være mye enklere?

 

http://konsolenprofis.de/downloads/download2.php?id=1622

Lenke til kommentar
Dette har jeg også stusset på flere ganger. Jeg fikk f.eks ikke kopiert over bilder via CD, men med CF funket det helt fint.

 

Det er visst et program som heter PS3Portal som man kan overføre filer fra PC>PS3 fritt, men hadde litt trøbbel med det.

Hvordan kan du ikke bare streame via TVersity, det vil da være mye enklere?

 

http://konsolenprofis.de/downloads/download2.php?id=1622

9268568[/snapback]

TVersity er utelukket av 2grunner for min del.

 

1. Det innebærer transcoding som er FYFY i min verden siden det medfører kvalitetstap.

2. Jeg har en eldgammel PC som jeg bruker som server. Den kjører Slackware 10.0, men har ikke noen sjanse til å dekode/rekode x.264 i 720p i realtime. For alt annet enn x.264 så har jeg en gammel xbox1 som kjører XBMC. Og XBMC tar rotta på alt av konkurranse i mine øyne. Bare så synd at xbox1 heller ikke er kraftig nok til å vise x.264 i 720p :cry:

 

Får bare håpe at IBM får fingeren ut med Cell-kompilatoren sin slik at linux på PS3 blir en reell erstatter for XBMC(som forøvrig portes til Linux i disse dager).

Lenke til kommentar

Boys and girls, I have the answer!

Litt stress å forklare, men hovedproblemet for at jeg ikke har kunnet streame tidligere er at jeg har Tele2!!

Det er visst ikke mulig å få LAN adresse når man kjører via Tele2, for den gir visst ut internett IP til alt og alle. Så derfor jeg ikke fikk streamet noe

 

Har nå koblet PS3'en til dataen, der får den også nett.

TVersity funket uten problerm =D

 

 

Btw, fikk lasta ned en X264 fra nettet, ikke demuxet eller modifisert på noen som helst måte - var ikke problemer at all å streame den :D

Lenke til kommentar
Btw, fikk lasta ned en X264 fra nettet, ikke demuxet eller modifisert på noen som helst måte - var ikke problemer at all å streame den :D

9274588[/snapback]

Dette har aldri vært noe problem. Saken er at du ikke ser på x.264 på din PS3 men mpeg2 eller ett annet format som du har satt TVersity til å levere. Altså transkoding.

 

Er man fornøyd med dette så er det selvsagt ikke noe problem, men jeg vil ha dette på min PS3 :ermm:

Lenke til kommentar

Gudd njus ævvribåddi!

 

"Smarte" meg fant nå ut hvordan jeg kan kopiere filer fra en CD og inn på PS3 :blush:

 

Enden på visa er at jeg fikk sett min x.264-filmsnutt, konvertert til h.264 uten kvalitetstap, uten problemer!

 

Så PS3 video 9 ser ut til å gjøre jobben sin som den skal!

 

Enda ikke perfekt siden det tar en del tid og arbeid dette, men er vel verdt det for de beste filmene og tv-seriene vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Da er det i så fall gull.

Men jeg finner ingen steder hvor det står convert to H264 i PS3 Video9. Du må gjerne screenshotte hvis du finner det beleilig.

9296725[/snapback]

Bruker MKV-demuxeren. Er en egen profil som heter det. Se på bildet tidligere i tråden. Jeg brukte bare den.

 

Om du fikk full surround også?!?!

9296725[/snapback]

*host**hark*

 

Vel filmsnutten jeg testet med hadde bare stereolyd.... Så ikke vet jeg. Holder på å laste ned en blu-ray rip nå som har snurrerundtlyd. Krysser fingrene og håper på det beste. Jeg er nemlig 99% sikker på at bildet-delen av filen ikke blir gjort noe med i dette programmet. Men har en snikende følelse av at lyden blir omkodet for å funke med PS3.... Time vill sjåvv. Håper at ha ett svar innen kvelden er omme.

 

Edit:

 

Du merker kjappt om du bruker riktige innstillinger. Den nye filen skal bli lik størrelse som originalen. Hvis den nye filen blir mindre eller større så er noe feil. Bare følg "oppskriften" min fra tidligere i tråden. Styr unna wizarden og bare gjør alle trykk manuellt så funket det fint.

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

:cry:

 

:cry:

 

Etter å ha trålet div forum for info om audio-biten her så virker det som om PS3 ikke støtter formatet som brukes for AC3-lyden i x.264 :(

 

Så audio-biten må konverteres til ett format som PS3 støtter.. Ikke helt klart å lese meg til om dette fungerer med snurrerundtlyd enda men jeg ville ikke hatt for store forhåpninger. Hvis ikke Sony plutselig gjør noe i en firmware-update da :hmm:

 

Så blubb blubb det var spennende så lenge det varte :hrm:

Lenke til kommentar

Vel, nå er AC3 det samme som DD, så det er litt rart :S

 

Hvis jeg trykker 'convert video' gjør PS3 Video 9 en superrask conversion som tar ca 1sekund. Men jeg får ingen egen fil. Hvis jeg prøver det samme i 'Video Wizard' eller 'quick concersion' funker det heller ikke.

 

Well, what the hell. Så lenge jeg ikke får full surround med i conversion får jeg enten leve med egne BD's, streame HD med stereo eller belage meg på å oppskalere fra DVD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...