Gå til innhold

PS3 som media klient og media senter.


Sunndal1

Anbefalte innlegg

Vel, nå er AC3 det samme som DD, så det er litt rart :S

9298290[/snapback]

Jo det stemmer for så vidt det. Derfor jeg skrev at formatet som brukes for AC3-lyd i x.264 ikke kan spilles av direkte av PS3. Når du demuxer en x.264-fil(med AC3-lyd) så kommer det ut en h.264-videofil og en audio-fil med .AC3-endelse. Det er denne audio-filen som er lagret i ett filformat som ikke støttes av PS3. Derfor må denne konverteres til ett format som PS3 støtter.

 

Så selv om PS3 selvsagt støtter DD/AC3 så brukes tydeligvis forskjellige filformater for dette på f.eks DVD enn det som brukes i x.264. Jeg har aldri demuxet en vob-fil så jeg vet ikke om det er samme formatet som brukes der.

 

Det eneste jeg er sikker på etter å ha skumlest diverse laaaange tråder om dette emnet er at det ikke er så lett å få mekket .x264 -> PS3-format uten kvalitetstap :cry: Og må jeg bruke 1døgn på div konverteringer etc så er det ikke verdt det spør du meg..

 

Jaja da er det tilbake til å håpe på at Sony enten oppgraderer formatstøtten i nye firmwares eller at IBM får mekket en bra Cell-kompilator slik at linux kan brukes til dette formålet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo det stemmer for så vidt det. Derfor jeg skrev at formatet som brukes for AC3-lyd i x.264 ikke kan spilles av direkte av PS3. Når du demuxer en x.264-fil(med AC3-lyd) så kommer det ut en h.264-videofil og en audio-fil med .AC3-endelse. Det er denne audio-filen som er lagret i ett filformat som ikke støttes av PS3. Derfor må denne konverteres til ett format som PS3 støtter.

Jeg antar her at du mener en MKV-kontainer med h264-video (x264 er codecen som skrev ut videoen i h264-format) og AC3-lyd..

 

Isåfall gjør du følgende.. så får du en dvd du kan brenne og spille av på PS3 i h264/ac3:

 

You need:

MKVtoolnix

h264info_alpha0007

ffmpeg rev. 9260

Nero or any burn program that can create UDF 2.50 discs

 

1. Start MKVextractGUI.exe from MKVtoolnix

 

2. Insert your mkv file > click on sound and video stream and press extract. You will get a "track1" and a "track2.ac3" file.

 

3. Rename "track1" file to "track1.h264"

 

4. Start h264info_alpha0007 and insert the "track1.h264" file. In the small box on the right side (level 1-5.1) type "4.1". Select an output folder, an output name and press start.

 

5. Rename the new *.h264 file to "input.h264" and the *.ac3 file to *input.ac3"

 

6. Create a folder with a short and easy name in c:\

 

7. Put ffmpeg.exe, ffplay.exe, pthreadGC2.dll and the two video and sound files into this folder.

 

8. Go to the windows command line (I think it is "start" > "run" > "CMD" in english systems). Navigate to your folder.

 

9. type exactly the following (you can copy&paste from here):

ffmpeg -r 23.976 -f h264 -i input.h264 -f ac3 -i input.ac3 -vcodec copy -acodec copy -f vob output.vob

 

10. Press enter and don´t care about the error messages you are seeing in the DOS box. Just let the program finish.

 

11. You will have a *.vob file now. Simply rename this file to *.m2ts

 

12. Start Nero > data DVD > UDF > settings > UDF 2.50

Drag the *.m2ts into Nero and burn.

 

13. Insert this disc in your PS3 and you will have a movie with untouched video quality and ac3 sound.

 

***

One thing that´s a little bad: The output file will be slightly bigger than the original MKV. This means if you have a MKV with exactly 4.37gig it will NOT fit to a standard DVD any more - you´ll have to use double layer discs. Or you crop the credits; sometimes that helps to reduce the size enough to fit a standard DVD.

Lenke til kommentar
Jo det stemmer for så vidt det. Derfor jeg skrev at formatet som brukes for AC3-lyd i x.264 ikke kan spilles av direkte av PS3. Når du demuxer en x.264-fil(med AC3-lyd) så kommer det ut en h.264-videofil og en audio-fil med .AC3-endelse. Det er denne audio-filen som er lagret i ett filformat som ikke støttes av PS3. Derfor må denne konverteres til ett format som PS3 støtter.

Jeg antar her at du mener en MKV-kontainer med h264-video (x264 er codecen som skrev ut videoen i h264-format) og AC3-lyd..

 

Isåfall gjør du følgende.. så får du en dvd du kan brenne og spille av på PS3 i h264/ac3:

9300793[/snapback]

Jeg mente at PS3 ikke direkt kan spille av en AC3-fil så vidt jeg har forstått. Du må som du viser putte video og audio-streamene i en container som PS3 liker. Det er greit nok hadde vi hatt ett program som gjorde dette med ett trykk. MEN den oppskriften du gir er premieeksempelet på hva jeg ikke gidder gjøre for å få sett en film.. Var slik som det jeg tenkte på når jeg skrev dette:

Og må jeg bruke 1døgn på div konverteringer etc så er det ikke verdt det spør du meg..

Kanskje verdt det for veldig spesielle filmer men for en vanlig tv-episode blir man jo sittende å tukle mer med hver fil enn man bruker tid på å se episoden :) Den dagen noen fikser en gui(hvor er dvd-johnny?) som gjør alt det der fiksfakseriet for meg så er det sikkert ok. Da kan man bare loade en .mkv-fil, trykke på en knapp og vips så har man ett format som er støttet av PS3.

Lenke til kommentar
Kanskje verdt det for veldig spesielle filmer men for en vanlig tv-episode blir man jo sittende å tukle mer med hver fil enn man bruker tid på å se episoden :)  Den dagen noen fikser en gui(hvor er dvd-johnny?) som gjør alt det der fiksfakseriet for meg så er det sikkert ok. Da kan man bare loade en .mkv-fil, trykke på en knapp og vips så har man ett format som er støttet av PS3.

Omtrent alt det jeg postet her kan du scripte på et par linjer, så det er egentlig ikke noe problem å få konvertert det med et par tastetrykk.. Mekk deg en .bat fil eller lignende hvor du bare gir mkv'en som argument.

 

Men personlig så gidder jeg ikke konvertere filmer til PS3'en, uansett hvor lite arbeid det innebærer - det skulle vært unødvendig... Har PC (dvi->hdmi) tilkoblet tven også, så inntil videre er PS3en ubrukelig som mediasenter for meg. Kjører forøvrig linux på denne media-pcen, og har testet ut xbmc for linux - det begynner å komme seg. Håper man klarer å få det over på PS3'en snart - og få til avspilling av HD.

Lenke til kommentar
Kanskje verdt det for veldig spesielle filmer men for en vanlig tv-episode blir man jo sittende å tukle mer med hver fil enn man bruker tid på å se episoden :)  Den dagen noen fikser en gui(hvor er dvd-johnny?) som gjør alt det der fiksfakseriet for meg så er det sikkert ok. Da kan man bare loade en .mkv-fil, trykke på en knapp og vips så har man ett format som er støttet av PS3.

Omtrent alt det jeg postet her kan du scripte på et par linjer, så det er egentlig ikke noe problem å få konvertert det med et par tastetrykk.. Mekk deg en .bat fil eller lignende hvor du bare gir mkv'en som argument.

 

Men personlig så gidder jeg ikke konvertere filmer til PS3'en, uansett hvor lite arbeid det innebærer - det skulle vært unødvendig... Har PC (dvi->hdmi) tilkoblet tven også, så inntil videre er PS3en ubrukelig som mediasenter for meg. Kjører forøvrig linux på denne media-pcen, og har testet ut xbmc for linux - det begynner å komme seg. Håper man klarer å få det over på PS3'en snart - og få til avspilling av HD.

9301197[/snapback]

Joda, vi er nok like der da.. Leste forresten noe meget positivt idag med tanke på Linux-delen her. Utviklerene bak mplayer driver visstnok og skreddersyr koden sin for Cell sine SPU'er slik at video-akselerasjonen på PS3 i linux skal gå så fort som mulig. Dette bør resultere i at PS3 klarer å spille av alt av formater uten problemer siden Cell er som skapt for dette formålet. Så blir spennende å følge utviklingen her. Det vil jo f.eks si at XBMC for linux kan spille av hva som helst siden det jo er basert på mplayer(regner i hvert fall med det siden original XBMC er basert på mplayer).

 

Er forresten XBMC for linux kommet så langt at det faktisk er mulig å bruke det til noe fornuftig? Trodde de akkurat hadde startet portingen jeg.

Lenke til kommentar
DET var gode nyheter... *sjekke hjemmesida til mplayer*  :)

9301479[/snapback]

Tror ikke du finner mye matnyttig på den siden dessverre.

 

ps3:spu-medialib

Den siden inneholder heller ikke spes mye info, men de folkene holder i hvert fall på med å lage en samling programmer som skal hjelpe med hardware-akselerasjon av video-prosessering i f.eks mplayer.

 

Vet ikke om det var disse jeg leste om på en annen side(som jeg ikke finner igjen i farten), men det er i hvert fall ett godt tegn at nerdene er på saken :D

 

Ting har en tendens til å løse seg når programmerings-nerdene setter hjernene sine i bløt :w00t:

 

Så vil tippe det kun er ett tidsspørsmål om når vi får se mplayer på PS3 som spiller av x.264 uten å hikke. Kan ta en uke og kan ta 2år, men vi får håpe på noe nærmere 1uke :thumbup:

Lenke til kommentar

Er forresten XBMC for linux kommet så langt at det faktisk er mulig å bruke det til noe fornuftig? Trodde de akkurat hadde startet portingen jeg.

9301413[/snapback]

 

 

Jeg leste akkurat dette på forumet til xbmc. Det var skrevet 26/6:

 

Just a bit more information on what is new in the last couple of weeks:

 

  1. Music playback is 100% working, including gapless for MP3 and FLAC, including fade in/out. Many codecs are already supported except for a few less common ones. List of codecs is in the wiki linux project page.

  2. Video playback is working with the latest FFmpeg (which means some WMV9 and H264 support). This is done using the dvdplayer module. For now we are NOT porting mplayer but rather spending the effort on polishing dvdplayer and finishing it's missing features (subtitles, better streaming, etc). Video playback is done with OpenGL Pixel Shaders for the RGB->YUV and has been tested to work on NVidia and ATI. For older OpenGL implementations (such as Intel) there is software color space conversion.

  3. Python is mostly working including video streaming, sounds, keyboard and mouse. Still a bit shaky but it's getting there.

  4. Scrapers are working (IMDB, TV, etc).

  5. Library is working including searches.

  6. SMB and XBMSP file systems are working.

  7. Picture viewing and slide shows.

  8. Remote control support using LIRC.

  9. Visualization, including ProjectM, which is MilkDrop compatible.

 

 

XBMC for Linux is getting stabler and more useful every day. We are continuing to enhance and stabilize it.

 

I want to thank everyone in the Team-XBMC who worked hard to reach this point.

 

-Yuval

Lenke til kommentar

Dang... Må nesten se om jeg klarer få hentet ned dette og installer på PS3 da.. Morro å se hvordan det eventuellt fungerer.

 

Har du forresten link til side man kan laste ned kildekode eller ferdige pakker av XBMC for linux? Finner ikke noe i farten her på jobb :innocent:

 

Edit:

Video playback is done with OpenGL Pixel Shaders for the RGB->YUV and has been tested to work on NVidia and ATI. For older OpenGL implementations (such as Intel) there is software color space conversion.

Det der ser mindre lovende ut med tanke på mangelen på tilgang til GPU på PS3, men får bare se det ann.

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...