Gå til innhold

Er du døpt?  

183 stemmer

  1. 1. Er du døpt?

    • - Ja, og er religiøs nå
      18
    • - Ja, men tror ikke på noen Gud
      105
    • - Nei
      57
    • - Nei, men er døpt ved en senere anledning/er religiøs i dag
      3


Anbefalte innlegg

Jeg trodde at hvis man var ateist, så benekter mans guds eksistens, men hvis man er agnostiker så tror man ikke på gud men benekter ikke gud heller..

9184458[/snapback]

 

En ateist er en som ikke tror på noen guder, altså det mosatte av en teist. En "sterk ateist" går så langt som å benekte eksistensen av slike vesener.

 

En agnostiker er en som mener at man ikke kan ha sikker viten om slike vesener eksisterer eller ei. Det går altså fint an å være agnostiker og ateist på en gang. Også kristen og agnostiker. Strengt tatt burde alle være agnostikere, for også i følge vitenskapen er det helt umulig å bli 100% sikker.

 

Selv er jeg selvsagt agnostiker, men kaller meg selv ateist fordi jeg ikke tror på noen guder. Jeg er også agnostiker hvis du spør meg om feer, spøkelser, monstere eller Märtha-engler eksisterer, men lever livet mitt som om de ikke finnes.

9184510[/snapback]

Alle ser rart på meg når jeg sier spøkelser bare er tull. Min bror mener sånne ting fins men har aldri følt/sett noe som har fått meg til å tro på det eller endre mening. nesten alt har en logisk forklaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det bare meg eller er 1 og 4 egentlig det samme svaret?

 

Enten så er du døpt og troende, samme om det var ved fødsel eller senere og er troende, eller så er du døpt men ikke troende. Eller ikke døpt?

 

Og hva med dem av oss som ikke er døpte men kanskje er bittelitt troende?

 

You fail at poll!  :tease:

9183625[/snapback]

Nei, du feiler.

 

La meg forklare hvorfor: Det er en forskjell på å bli døpt og så være kristen fra barndommen av og det å "bli kristen" ved et senere tidspunkt. Selvom man ikke nødvendigvis blir oppdratt kristent hvis er man døpt er man likevel penset inn på noe man må ta stilling til, noe man ikke selv har valgt (1). Noe helt annet er å på egen hånd finne ut at man tror på Gud for så å døpe seg med alt det medfører (4).

9183877[/snapback]

 

Der skilles våre syn. Men ok, jeg forstår argumentasjonen din.

Lenke til kommentar
Ser at over 55% har stemt, Ja, men tror ikke på Gud. Hvorfor døpe seg da etter min mening. [...]

9184142[/snapback]

 

Kanskje fordi foreldrene tror? Det er jo ikke et valg man tar selv. Alle babyer er jo ateister.

9184412[/snapback]

 

 

obs skal innrømme at jeg ikke så nøye nok på trådnavnet:) Blinksa mellom Døpt og konfirmert. My bad:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei, jeg er ikke døpt, og nei jeg er ikke konfirmert kristen.

Jeg hadde borgerlig navnedag (eller hva det heter), og er borgerlig konfirmert.

 

Takk og lov for at mine foreldre valgte bort religion før jeg ble født.

Lenke til kommentar
"Herren er min hyrde" sitat fra bibelen? Hva menes med det?

9208509[/snapback]

At man har en gjeter som leder saueflokken, Guds folk. Dette er ikke mine ord, men bibelens. Et av mange eksempler finner man i Jeremia, kapittel 23:

 

Ve de hyrdene som ødelegger og sprer den flokken jeg har på beite, lyder ordet fra Herren. Derfor sier Herren, Israels Gud, om hyrdene som gjeter mitt folk: Dere har spredt mine sauer og jaget dem bort og har ikke tatt dere av dem. Nå skal jeg ta meg av dere og straffe dere for det onde dere har gjort, lyder ordet fra Herren. Så vil jeg samle resten av sauene mine fra alle de land jeg har drevet dem bort til. Jeg vil føre dem tilbake til deres egne beitemarker, og der skal de øke og bli mange. Da vil jeg sette nye hyrder til å gjete dem, så de ikke lenger skal skjelve av redsel, og ingen av dem skal savnes, lyder ordet fra Herren.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...