Gå til innhold

Nikon D40x med 18-55mm AFS G ED II


Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt på og kjøpe meg ett førstegangs speilreflekskamera, men er litt nybegynner og usikker på hva jeg skal gå for.

 

 

Hadde egentlig sett meg ut et Canon EOS 400D uten objektiv, da jeg har hørt at det som følger med er av ganske laber kvalitet. (lest rundt på forumet)

 

Kan nå se at MPX.NO kjører kampanje på Nikon D40X med et objektiv som jeg lurer på kvaliteten på. Noen som har testet dette? Er ikke Nikon objektiv av ganske grei kvalitet?

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=77232

 

Tror tilbudet er ganske bra om dette objektivet holder en grei kvalitet. Jeg har ikke særlig peiling på slike ting, så jeg lurer på om noen har bra utspill til dette kjøpet?

 

Ellers ser jo Nikon D40x kameraet ganske så gjevnt gjevnbyrdig til Canon EOS 400D. Om objektivet er bedre, så er vel dette et meget godt kjøp.

 

Hilsen Tommy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kit objektivet er ganske bra for å være kit objektiv. Trenger ikke å bytte det ut med det første hvertfall. Samme objektiv som følger med D40 kitet.

 

Med mindre du ikke skal skrive ut bildene dine i stor størrelse ville jeg spart noen kroner, og heller kjøpt D40 kitet. Jeg vurderte lenge hva jeg skulle kjøpe, og endte opp med D40 kit.

 

Test av objektivet kan du forresten lese her.

Lenke til kommentar
Ellers ser jo Nikon D40x kameraet ganske så gjevnt gjevnbyrdig til Canon EOS 400D. Om objektivet er bedre, så er vel dette et meget godt kjøp.

Det er et bra kjøp, og ut august får du vel 720 kr tilbake fra Nikon ved kjøp av dette kameraet.

 

Kit-objektivet til Nikon er nok en liten tanke bedre enn Canon sitt, men det er ikke så veldig stor forskjell. Ikke stor nok til at den burde avgjøre noen ting. Uansett - ingen av dem er direkte dårlige (med mindre du har uflaks og får et dårlig eksemplar), det finnes bare så utrolig mye bedre. Hyundai Accent er ikke en dårlig bil heller, men den er ganske enkelt ikke en Ferrari eller Porsche, og koster heller ikke det samme...

 

Ellers ville jeg også på det sterkeste vurdert D40 (uten x), da det i bunn og grunn er samme kameraet, og til det aller meste av vanlig fotografering, vil du få like gode bilder. D40x har 4MP som ikke har noen verdens betydning før du kjøper nokså kostbar optikk, ISO100 og 3b/s vs 2.5b/s på seriefoto. Behovene dine skal være nokså spesifiserte for at å velge D40x fremfor D40 er et rasjonelt valg.

Lenke til kommentar
Du har bedre beskjæringsmuligheter på 110 MP vs 6 MP ;)

Men det er kanskje ikke det viktigste .)

Du kan beskjære 6MP ganske hardt og fremdeles ha godkjent utskrift av A4-ark... Trenger du noe mer, må du uansett investere noen kroner i optikk, og da burde man nok egentlig vurdere D80 også...
Lenke til kommentar

Ok. Takk for hjelpen. Blir nok en stund til jeg kan få råd til noe bedre optikk, så dette blir vel mest for øving på fotografering tenker jeg. Fint med et greit objektiv da, som dette kameraet tydligvis har.

 

Med den "moneyback" saken til Nikon blir dette veldig billig, så jeg tror jeg går for dette kameraet faktisk. Virker som en bra deal!

Lenke til kommentar
Du har bedre beskjæringsmuligheter på 110 MP vs 6 MP ;)

Men det er kanskje ikke det viktigste .)

9172682[/snapback]

 

110MP! Det tar vel et par uker før vi får det i kameraene ;)

 

Det har blitt hevdet at D40x sensoren skal ha noe bedre dynamiske egenskaper. Det kan være en fordel. Jeg synes også at ISO 100 kan være nyttig; ihverfall når godværet kommer. Bare så synd D40x er såpass dyr, kan like gjerne gå for en D80...

 

Tom

 

Edit: la til litt...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Med den "moneyback" saken til Nikon blir dette veldig billig, så jeg tror jeg går for dette kameraet faktisk. Virker som en bra deal!

Jepp... Som sagt - jeg ville spart ytterligere 1500 kr og gått for D40... Mellomlegget kan du jo bruke på veske, stativ eller et ekstra objektiv.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...