Gå til innhold

Verdens dyreste bredbånd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Større enn hele Vesteuropa.

 

Jeg vet ikke et pøkk om landet, men her er litt fra Wikipedia:

 

Territorie:

2,717,300 km², større enn Vesteuropa. Mest steppeland/semiørken.

Norge er på 385,155 km².

 

Innbyggere:

ca. 15 millioner. Tallet er anslått å synke med ca. 3/1000 i året.

 

Befolkningstetthet:

Norge regnes som ganske dyrt/langstrakt med tanke på å trekke kabel. Vi har en befolkningstetthet ranket helt nede på 205. plass i verden, med 12 innbyggere per km². Til sammenlikning har Kazakhstan bare 5.4 per km².

 

Dette kan nok ikke forklare den høye bredbåndsprisen helt ut, da ca 8 millioner bor i "cities". Ca en halv million har tilgang til oppringt internet.

 

Økonomien i Kazakhstan er takket være oljen relativt god, ranket som nr. 66 på GPR (PPP), der vi er nr. 3. Det er imidlertid mye fattigdom.

 

 

 

Kilder:

www.wikipedia.org

http://www.atimes.com/c-asia/AE18Ag01.html

Lenke til kommentar
Det er vel sånn at dei som først har råd til breiband der, dei har råd til dyrt breiband og? Hvis ikkje ser eg ingen logikk for at det skal være så ekstremt overprisa! :O

9170871[/snapback]

Så du mener det bare finnes to grupper i landet: De som har råd i massevis til Internett og de som ikke har råd til Internett i det hele tatt? Hvis det hadde stemt så ville det vært rart at de tilbød ulike hastigheter til ulike priser. Det billigste abonnementet koster jo "bare" 102 euro (~800 kr) i måneden. Noe av problemet med prisene deres er at følger lineært antall kB/s. I Norge er hastigheten nærmere logaritmisk i forhold til prisen. F.eks at 20 Mbit/s bare koster det dobbelte av 1 Mbit/s og ikke 20 ganger så mye siden båndbredden er 20 ganger høyere.

 

Med så høye priser som utgangspunkt burde det være et enormt potensiale for å starte konkurrerende nettselskaper der. Grunnen til at det ikke er gjort er nok en aktiv politikk for å hemme konkurranse og beholde det monopolet som er. Mine spekulasjoner går i retning av korrupsjon, gammel vane i befolkningen eller en kombinasjon av disse. Omtrent slik Telenor var på tidlig 90-tallet i det norske telemarkedet. Det sies at "gammel uvane er vond å vende", men jeg håper for all del at de klarer å komme seg ut av uføret de er i nå.

Lenke til kommentar
Man trenger vel heller ikke bredbånd, hvis man ikke har noe å koble til linja... Er nok ikke 1 PC per husstand akkurat :)

9171205[/snapback]

Disse Internett-prisene hjelper jo ikke akkurat i riktig retning. For prisen av et halvt år med det billigste internettet (64 kbit/s) får man en billig stasjonær eller bærbar PC. Behovet trenger ikke være lite selv om prisen er så høy at det blir lite brukt.

 

Befolkningstetthet:

Norge regnes som ganske dyrt/langstrakt med tanke på å trekke kabel. Vi har en befolkningstetthet ranket helt nede på 205. plass i verden, med 12 innbyggere per km². Til sammenlikning har Kazakhstan bare 5.4 per km².

 

Dette kan nok ikke forklare den høye bredbåndsprisen helt ut, da ca 8 millioner bor i "cities". Ca en halv million har tilgang til oppringt internet.

9171247[/snapback]

Uten at jeg har klart å finne noen kilder på det så tror jeg en mye større andel av Kazakstans befolkning bor i byer enn norske bor i byer. Med by mener jeg steder med 50.000 innbyggere og oppover. I Kazakstan er det flere millionbyer, mens vi ikke har noen her i Norge. I Norge har jo også myndighetene i mange tiår (et helt århundre?) oppfordret folk til å bo på landet i stedet for å bo i by. I Kazakstan er det kanskje motsatt.

Lenke til kommentar
I Norge har jo også myndighetene i mange tiår (et helt århundre?) oppfordret folk til å bo på landet i stedet for å bo i by. I Kazakstan er det kanskje motsatt.

9171364[/snapback]

I de fleste land har de såvidt jeg vet ikke like aktiv distriktspolitikk som Norge har hatt de siste 20-30 årene. Årsaken til dette er selvfølgelig at Norge er ett rikt land i hovedsak takket være olje. Å ha en såpass spredd befolkning vi har i Norge er både uforsvarlig dyrt og upraktisk, man skal ha sykehustilbud, veier, telekommunikasjon, strøm etc etc til småsamfunn på noen få mennesker. I enkelte distrikter i Norge har man jo også gitt befolkningen økonomiske fordeler, det er selvfølgelig tull, man skal ikke tvinge folk å bo på steder de ikke har noen fremtid. Mer sentralisert befolkning er ofte også mer mobil i forhold til å flytte der man trenger arbeidskraft. Lave boligpriser i disktriktene og høye i byene er også ett problem mange sliter med mht mobilitet.

 

Jeg vil legge til at jeg ikke sier at det er noe galt med spredd befolkning i Norge, men vi må være klar over at det koster å befolkningen spredd og ikke minst det store antallet administrative sentrum vi har i Norge. Jeg tror vel kanskje kommuneantallet bør redusere med 2/3 på sikt, men dette er nok noe som vil tvinge seg frem av nødvendighet rent økonomisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Huff. :omg:

Ifølge en rapport fra Organization for Security and Cooperation in Europe (PDF-fil) tilbyr det statseide Kazakhtelecom en ADSL bredbåndsforbindelse på 1,5 Mbps for utrolige 2458 euro (20 000 kroner) per måned.
Det hører med til nyheten at gjennomsnittslønn i Kazakhstan skal ligge på omtrent 2350 kroner per måned.

 

Jeg er så glad jeg ikke bor der... :green:

Lenke til kommentar

Tror nok prisen er nøye tenkt igjennom. Da de sikkert har hatt store utgifter men ikke har en stor potensiell kundemasse. Siden dette landets befolkning ikke akkurat er rikt. Tror heller ikke internett er hva som står høyest på agendaen for befolkningen der heller. Så prisen kan forsvares. Og et slikt land med 15millioner innbyggere så må de nok dra kablene ganske langt per person/bedrift :)

Endret av Kron
Lenke til kommentar
tror borat er persona non grata der etter filmen...

9173973[/snapback]

Kanskje ikke... Mener å ha lest at filmen ga en boost til interessen for landet.

 

All reklame er god reklame, eller noe slikt...

9176488[/snapback]

hehe...

ja, får håpe turister som drar til kazakstan ikke er like dumme som de som drar til norge :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...