Gå til innhold

E-510 eller E-410?


Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe Olympus E-510 Kit m/ 14-42mm og 40-150mm, eller E-410 Kit m/ 14-42mm og 40-150mm. Det er kun en 1000 lapp i forskjell.

 

Så til saken jeg har fra min lærer til neste år fått høre at E-510 har et mye bedre meny system, og dette er det jeg bør gå for. Men selv er jeg svært usikker, 1000 er greit å ha. Og E-510 glitrer med sitt fravær på akam sin anbefalings side.

 

Så til dere kunnskapsrike fotofolk der ut, hva ville dere gått for?

 

Jeg planlegger å kjøpe det hos fotovideo, noen som har noe å negativt å si om denne butikken?

 

For dere som måtte lure på hvorfor jeg går for desse kamerane, så er det pga fordelen med å kunne bruke skjermen som søker, for en marko fan som meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

By all means, E-510 er et helt OK kamera det. Vi har et eksemplar inne nå, men det er bakerst i køen av kameraer som skal testes for øyeblikket, siden det er såpass likt E-410, som vi allerede har testet. Forskjellene er bildestabilisator, grep og menysystem. Hva bildekvalitet angår, er den akkurat den samme.

 

Vanskelig å si hva jeg ville valgt, men i korthet ville jeg sagt det sånn at dersom liten størrelse og vekt er viktig for deg, sammen med lav pris, og grepet på E-410 ikke blir for lite, ville jeg nok ha valgt den modellen.

 

Dersom bildestabilisator og muligens bedre grep er det du synes er viktigst, ville jeg brukt den ekstra tusenlappen på en E-510.

 

FotoVideo er en helt OK butikk å handle i, og dersom du har mulighet for det bør du stikke innom og be om å få prøveholde de to kameraene og se hvilket som ligger best i hånden din.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Hei,

 

Hvis det er noe til hjelp kan jeg si så mye som at jeg hadde samme valg å ta for noen uker siden, og falt ned på E-510 (fra Fotovideo for øvrig). For meg var det viktig med optisk billedstabilisator og litt bedre batteriegrep. Ellers trodde jeg menyene var stort sett like på 510 og 410, med unntak av valg for IS?

 

Det eneste negative jeg har å si om Fotovideo er at han jeg snakket med ikke hadde så mye peil på Olympus-utstyr. Priser og service ellers er ok.

 

Kameraet er jeg superfornøyd med :-) Det fikk også strålende anbefalinger av Gordon Laing i siste SLRuser

 

Jeg tror du blir fornøyd uansett valg av 410 eller 510, men tenk deg om to ganger før du velger bort IS... (dvs velger 410).

Lenke til kommentar

Jeg gikk for E-410 og kan ikke se at jeg savner noe i menyen. N har jeg ikke sett E-510 da, så det er ikke så greit å sammenligne. Erfaringen min er likevel at E-410 gjør jobben i menyen.

 

Jeg var også ganske skeptisk til å ikke velge bildestabilisator, men i etterkant kan jeg ikke si at jeg føler noe kjempebehov - i alle fall ikke med de nevnte objektivene.

 

Målet mitt var et lite kamera, sånn at jeg faktisk gidder å ta det med meg på tur. Det har jeg i høyeste grad fått. Jeg tror nok ikke du blir skuffet uansett hva du velger, men for meg var størrelse viktigere enn IS.

Lenke til kommentar
Forskjellene er bildestabilisator..

 

Men for en bildestabilisator! Three stops, men mer om du er litt stø på labben fra før av og skyter i en komfortabel positur..

 

Til trådstarter duke88: Om du er glad i available light eller kommer til å skaffe deg en telezoom: E-510. Ellers kjøper du bare den som sitter best i hånda :)

Lenke til kommentar
Jeg planlegger å kjøpe det hos fotovideo, noen som har noe å negativt å si om denne butikken?

 

Ja, du kommer til å gå ut av butikken med et Sigma objektiv, åkka som :)

Neida, de er dyktige de. Bare forsøk å kjøpe kameraet når det ikke er så mye folk der (les: lørdag). Bedre å ha litt god tid med en selger som ikke er stresset.

Lenke til kommentar

Forstår jeg det slik at dersom jeg skjelver litt, og har store hender(noe som jeg har) så bør jeg sansynligvis gå for 510?

 

Men jeg få ta meg en tur til fotovideo og prøve begge. Et lite spørsmål til, når jeg skal en 2 ukers tur til Kenya for å ta gode bilder, hvor stor minnebrikke bør jeg ha da?

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål til, når jeg skal en 2 ukers tur til Kenya for å ta gode bilder, hvor stor minnebrikke bør jeg ha da?

Jeg ville tatt med meg 4GB i hvert fall (kanskje mer hvis du skal skyte i RAW også). Kan være at det lønner seg å dele det opp på 2x2GB. Uansett - kjøp kvalitetsminnekort, Sandisk eller Lexar. De tierne du sparer på noe billigere er utrolig sure den dagen du har mistet alle bildene dine som ligger på minnekortet...
Lenke til kommentar
Forstår jeg det slik at dersom jeg skjelver litt, og har store hender(noe som jeg har) så bør jeg sansynligvis gå for 510?

 

Men jeg få ta meg en tur til fotovideo og prøve begge. Et lite spørsmål til, når jeg skal en 2 ukers tur til Kenya for å ta gode bilder, hvor stor minnebrikke bør jeg ha da?

9170344[/snapback]

Når jeg var i Kenya ifjor, så tok jeg 1900 bilder. Det tilsvarer 7GB i JPEG (8MP bilder). Jeg hadde med meg bildebank og en gammel billig (liten) laptop, i tillegg til 4GB med minnebrikker.

 

I og med at du går for kit med2 objektiver, så har du dekket det du trenger av brennvidder; men vær klar over at lysforholdene kan være vriene når du er på safari. bildene tas ofte på morgen eller kveld. Da er bildestabilisator eller monopod nyttig. Det kan også være en fordel å ta bilder i RAW format slik at du har mer å gå på hvis eksponeringen ikke traff helt.

 

Tom

Lenke til kommentar

Du har jo fått mange fornuftige svar allerede, så jeg vil bare legge til at er du interessert i bilder i svakt lys så ville jeg valgt E-510 pga stabilisatoren.

 

Angående Kenya, hvis du skal ta dyrebilder er nok 150mm litt lite som lengste tele selv om det tilsvarer 300mm på et 35mm kamera, men du må selvfølgelig kjøpe det du har råd til. Uansett, skal du fotografere en del på maks tele er det ennå et argument for E-510.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Men jeg få ta meg en tur til fotovideo og prøve begge. Et lite spørsmål til, når jeg skal en 2 ukers tur til Kenya for å ta gode bilder, hvor stor minnebrikke bør jeg ha da?

9170344[/snapback]

Jeg regner med at det ikke er så mange internettcaféer som kan brenne DVD for deg i Kenya. Da har man to muligheter:

 

1. Kjøpe en batteridreven harddisk med kortleser. Et eksempel: Denne med 40gb. Med denne pluss et 2gb-kort (plass til 118 RAW-bilder) så skal du være i mål - skal godt gjøres å fylle opp 40gb på to uker. Evt kanskje t.o.m. 4gb-kort, for 236 bilder holder iallefall for en dag!

 

2. Kjøpe nok minnekort til at det holder til du skal dra. Nå har du ikke fortalt om hva du skal gjøre i Kenya - snakker vi safari eller fotostudier?

 

Det går forresten an å lagre i JPEG for å klare seg med en tredjedel av plassen, men da mister du/forvansker ganske mange etterbehandlingsmuligheter (du mister info i bånn og topp, og hvitbalanse-justering blir vanskeligere). Det er et tradeoff.. Derfor: Det går an å konvertere RAW-bilder til JPEG gjennom menysystemet (på e-510'en iallefall). Da kan du skyte i RAW frem til du innser at du er i ferd med å gå tom for plass - og så kan du konvertere noen av bildene til JPEG og skyte ut dagen i JPEG.

Lenke til kommentar

Er enig med jpsalvesen at en batteridreven harddisk med kortleser er en genial løsning.

 

Jeg ville dog ha kjøpt 2 eller 3 2-GB kort istedet for en 4GB, for da slipper du å vente mens bildene blir kopiert. Og skal du på safari, så kan det fort skje at du tar mer enn 250 bilder på en dag! Jeg tok vel rundt en 400 per dag! Du bør også ha et ekstra batteri slik at det holder hele dagen.

 

Om 150mm er nok eller ikke, kommer an på hva du skal ta bilde av. Vi kom nærme nok alle dyrene til at det holdt med 200mm for meg (tilsvarer 320mm FF). Er du mer interessert i fugler, så er det fornuftig med lengre brennvidde. Olympus har akkruat lansert en 70-300mm som da vil være interessant. Men den er muligens i det dyreste laget ?

 

Tom

Lenke til kommentar

Takk for gode råd og svar allesammen. :thumbup:

 

Det jeg skal i Kenya er på safari, ta noen flotte landskaps bilder og så skal vi en tur innom slumen i Nairobi. Noe som sikkert blir en sterk opplevelse, så jeg håper å få dokumentert med kamera.

Endret av duke88
Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale E-510 på det varmeste. Det er noen flere knapper bak på kameraet enn det er på 410 også, slik at veksling med billedstabilisator, iso, af modus etc muligens går raskere. Ellers er også batterikapasiteten bedre.

 

Objektivene virker godt bygget, og tåler en god del støv og skitt. Jeg har akkurat vært på ferie, og det er slitsomt med objektivbytte hele tiden. Olympus har også en 18-180mm (som jeg tror er nesten lik Sigma 18-200mm). Vurder denne også. Skulle jeg valgt uten å tenke på pris, tror jeg en superzoom linse (>8X) og en med fast brennvidde og stor blenderåpning er en bedre kombinasjon.

 

 

 

 

 

Takk for gode råd og svar allesammen.  :thumbup:

 

Det jeg skal i Kenya er på safari, ta noen flotte landskaps bilder og så skal vi en tur innom slumen i Nairobi. Noe som sikkert blir en sterk opplevelse, så jeg håper å få dokumentert med kamera.

9176957[/snapback]

Lenke til kommentar
Hei folkens

 

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe Olympus E-510 Kit m/ 14-42mm og 40-150mm,  eller E-410 Kit m/ 14-42mm og 40-150mm. Det er kun en 1000 lapp i forskjell.

 

Så til saken jeg har fra min lærer til neste år fått høre at E-510 har et mye bedre meny  system, og dette er det jeg bør gå for. Men selv er jeg svært usikker, 1000 er greit å ha. Og E-510 glitrer med sitt fravær på akam sin anbefalings side.

 

Så til dere kunnskapsrike fotofolk der ut, hva ville dere gått for?

 

 

Kjøpte 400 Like før 410/510 kom ut, og i det den var kaputt (feil på brikken) og måtte til doktor, så kom jeg i skade for å kjøpe en 510 mens jeg ventet (Det så ut til at jeg gikk ferien i møte uten Oly kamera, og k10d er for stor til feriebruk spør du meg)

 

Kort fortalt så er 510'en kun 6mm bredere enn 410, og den plassen der grepet stikker fram vil i allefall befinne seg inne i futteralet, og er lite anvendelig til noe som helst. Du skal virkelig ha det trangt før forksjellen i størrelsen på disse blir signifikant. Grepet på 400'en er faktisk helt greit til å ta bilder med, men det er ikke så greit å gå rundt og dingle med apparatet i en hånd i høy beredskap. Du må liksom skifte grep og holde i linsen. Så jeg landet på å selge 400'en.

 

Forskjellene utenom Størrelsen er :

 

Flere direkteknapper på 510. Du må bruke menyen for f.x isovalg på 410, (Selv om Oly's info/hurtigmeny er mega effektiv, så er det enda greiere med et par dedikerte knapper)

 

Samme batteri som større oly kameraer. En fordel dersom du skulle ende opp med flere hus. Dessuten litt bedre batteritid.

 

IS'en er fantastisk, og vel verdt de 1000 ekstra kronene. Til og med det langsomme kit objektivet blir brukandes i lampelys, og ved tele er det helt uvurderlig.

 

 

Goffen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...