Gå til innhold

Mange som kjører Vista 64 bit ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19283741
Tro om det går å oppgrader fra 32 til 64 bit ?

9140833[/snapback]

Det går ann hvis du har ultimate eller en retail versjon.

 

 

Har oppgradert til 64-bit Vista nå nylig, og veldig fornøyd så langt.

9218133[/snapback]

Merket du stor forskjell?

Lenke til kommentar

Min erfaring er at 64-bit'en stort sett er bedre enn 32-bit til det meste.

 

Men jeg fikk problemer med aktiveringen etter jeg gikk fra 32 - 64. Fikk beskjed om at operativsystemet allerede var aktivert. Kanskje pga. 32-bit'sen? Hvem vet.

 

Så la jeg etterhvert bort hele Vista i en skuffe og gikk tilbake til XP.

 

Etter 2-3 mnd prøvde jeg på nytt med Vista 64. Da fikk jeg aktivert. Problemet da, var at genuine advantage påsto at windowseksemplaret ikke var ekte, mens aktiveringsserveren påsto den var ekte. Forstå det den som kan. Selvmotsigelse deluxe. Prøvde å reinstallere 4-5 ganger men problemet vedvarte.

 

Løsningen ble da, ifølge microsoft, å trykke "startknappen" og skrive "slui 4" i søkefeltet som ligger nederst i startmenyen. Da kommer det opp mulighet for å aktivere på nytt over telefon. DA fungerte begge deler og jeg fikk lastet ned alle oppdateringene. Mulig det ligger noe teknisk bak telefonaktivering som løser problemet. Hvem vet.

 

Ved senere reinstalleringer fungerer det heldigvis normalt.

 

Tenkte bare jeg skulle nevne det, i tilfelle du allerede har aktivert 32-bit'sen av Vista og får samme problemet. Men det bør gå bra å bytte fra 32 til 64. Forstår ikke hvorfor jeg skulle bli så plaget med dette.

 

Svein.

Lenke til kommentar
Husk ikke å installere iTunes. Har fått mange blåskjermer når jeg kjører det i tilleg til at det krasjer.

9218159[/snapback]

hvem vil egentlig ha itunes?

9225166[/snapback]

Ingen vil ha det. Men man trenger det for å synkronisere med iPod. Jeg bruker iTunes siden jeg trenger podcaststøtte (med videopodcaster). Jeg bruker kun programmet til å synkronisere med Ipoden. Jeg har ikke synkronisert i de siste ukene grunnet blåskjermer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Min erfaring er at 64-bit'en stort sett er bedre enn 32-bit til det meste.

 

Men jeg fikk problemer med aktiveringen etter jeg gikk fra 32 - 64. Fikk beskjed om at operativsystemet allerede var aktivert. Kanskje pga. 32-bit'sen? Hvem vet.

 

Så la jeg etterhvert bort hele Vista i en skuffe og gikk tilbake til XP.

 

Etter 2-3 mnd prøvde jeg på nytt med Vista 64. Da fikk jeg aktivert. Problemet da, var at genuine advantage påsto at windowseksemplaret ikke var ekte, mens aktiveringsserveren påsto den var ekte. Forstå det den som kan. Selvmotsigelse deluxe. Prøvde å reinstallere 4-5 ganger men problemet vedvarte.

 

Løsningen ble da, ifølge microsoft, å trykke "startknappen" og skrive "slui 4" i søkefeltet som ligger nederst i startmenyen. Da kommer det opp mulighet for å aktivere på nytt over telefon. DA fungerte begge deler og jeg fikk lastet ned alle oppdateringene. Mulig det ligger noe teknisk bak telefonaktivering som løser problemet. Hvem vet.

 

Ved senere reinstalleringer fungerer det heldigvis normalt.

 

Tenkte bare jeg skulle nevne det, i tilfelle du allerede har aktivert 32-bit'sen av Vista og får samme problemet. Men det bør gå bra å bytte fra 32 til 64. Forstår ikke hvorfor jeg skulle bli så plaget med dette.

 

Svein.

9225250[/snapback]

Går utifra at du har Vista Ultimate siden du kan bytte fra 32 til 64? Jeg hadde forøvrig samme problem som deg med Win XP 32 bit. Den påstod at windowsen min ikke var ekte..

Lenke til kommentar
Går utifra at du har Vista Ultimate siden du kan bytte fra 32 til 64? Jeg hadde forøvrig samme problem som deg med Win XP 32 bit. Den påstod at windowsen min ikke var ekte..

9225625[/snapback]

Nei, jeg har home premium-versjonen av Vista. Alle versjoner av Vista kommer med støtte for 32 og 64 bit.

 

Med retail-versjonene av Vista (altså ikke OEM), skal du kunne bytte akkurat som det passer deg mht. 32-64, 64-32. Så lenge du ikke har begge inne samtidig. I pakken min lå det en lapp hvor jeg kunne gå på en link og bestille 64-bit og betale kun for fraktkostnadene. Men produktnøkkel er den samme.

 

Legger samtidig med link som bekrefter dette. Se nederst i denne tråden, så ser du hva microsoft sier om dette.

 

Edit: Jeg så det ikke før nå, men det som er så komisk, er at det er trådstarter som har quotet svaret fra microsoft i tråden jeg linket til. Litt av et sammentreff :rofl:

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Nei, jeg har home premium-versjonen av Vista. Alle versjoner av Vista kommer med støtte for 32 og 64 bit.

 

Med retail-versjonene av Vista (altså ikke OEM), skal du kunne bytte akkurat som det passer deg mht. 32-64, 64-32. Så lenge du ikke har begge inne samtidig. I pakken min lå det en lapp hvor jeg kunne gå på en link og bestille 64-bit og betale kun for fraktkostnadene. Men produktnøkkel er den samme.

 

Legger samtidig med link som bekrefter dette. Se nederst i denne tråden, så ser du hva microsoft sier om dette.

 

Edit: Jeg så det ikke før nå, men det som er så komisk, er at det er trådstarter som har quotet svaret fra microsoft i tråden jeg linket til. Litt av et sammentreff :rofl:

 

Svein.

9227689[/snapback]

 

Gikk nettopp over fra 32-bit til 64-bit Home Premium selv etter å ha bestilt 64-bit installasjonen på samme vis som deg. Ingen problemer med aktivisering eller noe.

Var jeg i dine sko, ville jeg rett og slett tatt en telefon til Microsoft. Ordner seg nok, skal du se :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Gikk nettopp over fra 32-bit til 64-bit Home Premium selv etter å ha bestilt 64-bit installasjonen på samme vis som deg. Ingen problemer med aktivisering eller noe.

Var jeg i dine sko, ville jeg rett og slett tatt en telefon til Microsoft. Ordner seg nok, skal du se :)

9234416[/snapback]

 

Hva var grunnen til at du valgte 32 bit i første omgang? Og hvorfor velger du nå 64 bit?

Lenke til kommentar

Jeg "oppgraderer" fra 32bits til 64bits ganske snart (har bestillt ny lisens).

 

Jeg har 4Gb Ram som jeg har veeldig lyst til å bruke, og har fått inntrykk av at overgangen til 64 bit hittil har gått mer smertefritt med Vista enn med XP.

 

Så, når man først har en 64bits prosessor (C2D T7500), hvorfor ikke bare kjøre 64bit?

 

64bit er jo fremtiden uansett... :whistle:

Lenke til kommentar
Gikk nettopp over fra 32-bit til 64-bit Home Premium selv etter å ha bestilt 64-bit installasjonen på samme vis som deg. Ingen problemer med aktivisering eller noe.

Var jeg i dine sko, ville jeg rett og slett tatt en telefon til Microsoft. Ordner seg nok, skal du se :)

9234416[/snapback]

Fikk jo selvsagt ordnet det til slutt. Men det gikk nok en uke før microsoft skjønte hva de skulle gjøre med det. Så snart jeg aktiverte over telefon etter bytte fra 32 - 64, via "slui 4", så fungerer også reinstallering og aktivering (uten telefon-kontakt) :)

 

 

Hva var grunnen til at du valgte 32 bit i første omgang? Og hvorfor velger du nå 64 bit?

9234972[/snapback]

Tillater meg å svare på denne også jeg. For min del var det 64-bit og nytt OS som fristet. Men da 64-bit CD'en ikke var med i pakken, hadde jeg ikke annet valg enn å legge inn 32-bit til å begynne med.

 

Vista 64-bit opplever jeg som mer stabil og raskere enn Vista 32-bit. Oppførselen og hastighet hos 64-bit ligner mest på XP. Vista 32-bit hadde sånne rare forsinkelser, ved avsluttning og ved restart. Akkurat som at det er noe som går i sirup. Dette problemet opplevde jeg ikke på 64-bit'en. Hva det skyldes, aner jeg ikke.

 

Særlig nå som driverproblemer er løst i Vista 64, vil det aldri fra min side bli vurdert 32-bit. Vista 64 kjører 32-bit's programmer uten problemer, og er i utgangspunktet raskere dersom du har en 64-bit prosessor ;)

 

Men jeg har XP installert i tillegg, kun av 2 grunner:

1. Slik at jeg får brukt TV-ut, i påvente av nView-alternativene fra nVidia.

2. Vista (både 32 og 64) mangler IPX-protokollen, noe som brukes av gamle spill.

 

Svein.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener at Red Alert 2 bruker IPX..? Kan jeg i så fall ikke spille RA i vista online? Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for ms å inkludere denne som ett tillegg slik som i win xp! :mad:

Lenke til kommentar

Jeg har også gått over til å bruke Vista Ultimate 64-bit, og det skulle vise seg å være løsningen på alle problemene jeg har hatt med Vista. Jeg har hatt til dels store problemer med at Vista fryser når den får litt å jobbe med, noe som er spesielt irriterende når jeg skal installere programmer. Disse problemene forsvant altså når jeg gikk over til 64-bit utgaven av Ultimate.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Nå får jeg bare mindre og mindre lyst på dell vostro pga. den ikke har drivere som støtter 64 bit :ermm: Er virkelig vista så krevende og så ustabilt som det høres ut som uten 64-bit versjonen?

Lenke til kommentar
Er virkelig vista så krevende og så ustabilt som det høres ut som uten 64-bit versjonen?

9242832[/snapback]

Det kan jo selvsagt være avhengig av forskjellig maskinvare og sånt. Ikke alt er "Vista-certified". Jeg sitter på et gammelt ASUS hovedkort (A8V-deluxe) som ikke er "Vista-certified", men det fungerer veldig bra på PC'en min. Og like stabilt som gamle XP.

 

Til å begynne med var jeg uhyre skeptisk til 64-bit, men nå kan jeg ikke tenke meg noe annet :) Kanskje Vista 64-bit utnytter maskinvaren bedre? Vanskelig å si.

 

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener at Red Alert 2 bruker IPX..? Kan jeg i så fall ikke spille RA i vista online? Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for ms å inkludere denne som ett tillegg slik som i win xp! :mad:

9240341[/snapback]

Der traff du spikeren midt på hodet, RA2 er et meget bra strategi-spill som bør leve videre.

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...