Gå til innhold

Mange som kjører Vista 64 bit ?


Anbefalte innlegg

Lurer på hvorfor noen ikke får Vista 64-bit til å virke sammen med 4GB ram, mens hos andre går det liksom helt greit. Måtte dere laste ned en patch/fix og/eller stille i BIOS, eller var det bare å smelle inn 4 gig og fyre opp Vista64 stabilt og uten problemer? :wow:

 

På softwaresiden:

- På noen oppsett vil du få BSOD om du installerer Vista x64 dersom det er mer enn 3GB RAM i oppsettet. En fix for dette er å installere Vista x64 med kun 2GB RAM "innabords" for så å smelle i de siste 2GB etter full install. I tillegg kan installasjon av Vista x64 på systemer med mer enn 3GB RAM føre til ekstremt treig installasjon. Samme metode fungerer her. Installér med 2GB, så smell i 4GB.

- På noen oppsett er ikke dette nok. På disse oppsettene kan det fortsatt bli BSOD under boot med 4GB RAM. Her har microsoft kommet med en liten patch.

Error message when you try to install Windows Vista on a computer that uses more than 3 GB of RAM: "STOP 0x0000000A"

Denne har fungert i 4 av 4 tilfeller for min del. Selv om det var BSOD under boot/desktop som var problemet (Ja, det var problemer med install også, men det kan midlertidig løses med å kun bruke 2GB uansett).

 

 

På hardwaresiden:

- En del hovedkort som i teorien skal støtte opp til 8GB RAM sliter i realiteten ofte om 3GB passeres. Denne barnesykdommen gjelder ofte nForce-kortene (650i, 680i). Intel sine chipsets har ofte bedre støtte.

- En midlertidig løsning (som jeg i begynnelsen måtte benytte meg av) er å underklokke RAM til 533-666MHz med "slække" timings for å holde alt stabilt.

- Etter hvert kom det en BIOS-oppdatering som gjorde at jeg nå kan kjøre alt på 800-900MHz med normale timings uten problemer.

- Vista er mer sensitiv enn XP til at hardwaren skal være 100% stabil. En overklokking som "fungerer" i XP vil ikke automatisk fungere i Vista. Spesielt virker det som om dette gjelder med store mengder RAM (Det er min erfaring, jeg har ingen statistikker å backe opp med).

- I ulike BIOS-er er det ulike instillinger for å "remappe" RAM over 3GB. Feil innstilling her kan føre til ustabiliteter.

 

 

Dette kan være noen av grunnene til at folk har ulike oppfatninger av Vista x64 og stabilitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For min del så var det ingen problem å installere 4 GiB med minne under Vista Ultimate 64-bit. Men etter det eg har høyrt så kom der for ei tid sidan ei eller anna oppdatering på Windows Update vedrørande dette. Så det kan hende det er dei som har prøvd seg før denne oppdateringa som har fått problem i enkelte høve?

ok, så du la til ekstra ram etter å ha kjørt Windows Update? Det forklarer kanskje hvorfor du ikke støtte på problemer. Men den dagen du må formatere/tar en clean-install av Vista, må du kanskje åpne PC-en å plukke ut 2 gig?

 

 

Jeg hadde heller ingen problemer med Vista x64 og 4GB RAM. Jeg installerte brikkene før jeg la inn Vista på nytt, så jeg hadde 4GB RAM før jeg satt igang å tanke fra Windows Update uten at det skapte problemer.

Hva slags hovedkort og rambrikker var det?

 

På softwaresiden:

- På noen oppsett vil du få BSOD om du installerer Vista x64 dersom det er mer enn 3GB RAM i oppsettet. En fix for dette er å installere Vista x64 med kun 2GB RAM "innabords" for så å smelle i de siste 2GB etter full install. I tillegg kan installasjon av Vista x64 på systemer med mer enn 3GB RAM føre til ekstremt treig installasjon. Samme metode fungerer her. Installér med 2GB, så smell i 4GB.

- På noen oppsett er ikke dette nok. På disse oppsettene kan det fortsatt bli BSOD under boot med 4GB RAM. Her har microsoft kommet med en liten patch.

Error message when you try to install Windows Vista on a computer that uses more than 3 GB of RAM: "STOP 0x0000000A"

Denne har fungert i 4 av 4 tilfeller for min del. Selv om det var BSOD under boot/desktop som var problemet (Ja, det var problemer med install også, men det kan midlertidig løses med å kun bruke 2GB uansett).

På hardwaresiden:

- En del hovedkort som i teorien skal støtte opp til 8GB RAM sliter i realiteten ofte om 3GB passeres. Denne barnesykdommen gjelder ofte nForce-kortene (650i, 680i). Intel sine chipsets har ofte bedre støtte.

- En midlertidig løsning (som jeg i begynnelsen måtte benytte meg av) er å underklokke RAM til 533-666MHz med "slække" timings for å holde alt stabilt.

- Etter hvert kom det en BIOS-oppdatering som gjorde at jeg nå kan kjøre alt på 800-900MHz med normale timings uten problemer.

- Vista er mer sensitiv enn XP til at hardwaren skal være 100% stabil. En overklokking som "fungerer" i XP vil ikke automatisk fungere i Vista. Spesielt virker det som om dette gjelder med store mengder RAM (Det er min erfaring, jeg har ingen statistikker å backe opp med).

- I ulike BIOS-er er det ulike instillinger for å "remappe" RAM over 3GB. Feil innstilling her kan føre til ustabiliteter.

Dette kan være noen av grunnene til at folk har ulike oppfatninger av Vista x64 og stabilitet.

Det var en ypperlig beskrivelse! :thumbup: Burde nesten vært sticky så andre som sliter lett finner den.

 

Synd at Vista x64 ikke virker slik man tror/forventer "right out of the box" ;)

Lenke til kommentar
ok, så du la til ekstra ram etter å ha kjørt Windows Update? Det forklarer kanskje hvorfor du ikke støtte på problemer. Men den dagen du må formatere/tar en clean-install av Vista, må du kanskje åpne PC-en å plukke ut 2 gig?

Hva slags hovedkort og rambrikker var det?

Det var en ypperlig beskrivelse! :thumbup: Burde nesten vært sticky så andre som sliter lett finner den.

 

Synd at Vista x64 ikke virker slik man tror/forventer "right out of the box" ;)

Jeg la i ekstra RAM etter å ha kjørt windowsupdate og installert patchen jeg linket til på noen maskiner. På to andre maskiner jeg har prøvd gikk det finfint å installere Vista med henholdsvis 4 og 8GB RAM installert.

 

Den dagen jeg tar clean install av Vista blir nok svært lenge til. Jeg har heller ikke noe problemer med å åpne kassa for å plukke ut 2 stk RAM-brikker en gang annenhvert år. (Om vista fortsetter med samme glimrende stabilitet som den hittil har gjort kan det kanskje gå enda lengre. :p )

Hovedkort Asus P5N-E Sli (nForce 650i). Jeg tror mya av problemet ligger i akkurat det chipsettet og også nForce 680i.

 

Synd med alt som ikke fungerer som man tror/forventer. Det gjelder mye rart.

Heldigvis er mennesker flest ganske tilpasningsdyktige og innehar en viss form for logisk sans og ståpåvilje. ;)

(Jeg har nå fått Ubuntu til å hard-locke 4 ganger på et par dager. Den siste gangen var det full låsings da jeg byttet screensaver. WTF? *Det* er ikke som forventet.

Vista har fortsatt til gode å klikke på meg. :) )

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar

wow..

Har kjørt 32 bits vista på nyinnkjøpt Q6600/Asus P5K-E

Ble fristet til teste ut x64 nå som jeg leste denne tråden.

Var, som mange sikkert, skeptisk til driver/program støtte.

 

Synes faktiskt det går litt raskere.. spesielt windows apps.

Kjører gode gamle COD2 som bare det :)

 

Tror ikke folk trenger å være så bekymret for x64 drivere lenger.

 

Eneste jeg måtte innstallere manuelt av x64 drivere, var skjermkortet (Nvidia), men det har jo både Nvidia og ATI godt tilgjengelig allerede.

Logitech og Microsoft mus har x64 drivere for Vista.

Soundmax HD lydkortet fant Vista automatisk, men det ligger mer optimaliserte x64 drivere på Asus sin hjemmeside

 

Jeg liker.

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar
wow..

Har kjørt 32 bits vista på nyinnkjøpt Q6600/Asus P5K-E

Ble fristet til teste ut x64 nå som jeg leste denne tråden.

Var, som mange sikkert, skeptisk til driver/program støtte.

 

Synes faktiskt det går litt raskere.. spesielt windows apps.

Kjører gode gamle COD2 som bare det :)

 

Tror ikke folk trenger å være så bekymret for x64 drivere lenger.

 

Eneste jeg måtte innstallere manuelt av x64 drivere, var skjermkortet (Nvidia), men det har jo både Nvidia og ATI godt tilgjengelig allerede.

Logitech og Microsoft mus har x64 drivere for Vista.

Soundmax HD lydkortet fant Vista automatisk, men det ligger mer optimaliserte x64 drivere på Asus sin hjemmeside

 

Jeg liker.

 

Kva meir får du av instillinger osv i driverene som du finner på asus sin side?

Eg bruker spdif ut til lyden min, så eg trenger egenlig ingen programmer... men lurer på kva du kan gjere med det!

 

Og... har du ikkje sett blåskjermer i vista, så har du ikkje klokka hardt nok!.

Sjekk bildet under!

 

image058xv1.jpg

Lenke til kommentar
Sett at man har Vista 32-bit, og dernest ønsker å oppgradere til 64-bit. Hvilke versjoner av Vista tillater dette og hvor mye koster dette?

 

Du kan ikke oppgradere selve operativsystemet på maskinen, kun full reinstall. Det kommer av at du ikke kan kjøre et 64-bits installasjonsprogram i et 32-bits system.

Lenke til kommentar
Sett at man har Vista 32-bit, og dernest ønsker å oppgradere til 64-bit. Hvilke versjoner av Vista tillater dette og hvor mye koster dette?

 

Du kan ikke oppgradere selve operativsystemet på maskinen, kun full reinstall. Det kommer av at du ikke kan kjøre et 64-bits installasjonsprogram i et 32-bits system.

Dersom man kjører en full reinstall med 64 bit - kan man bruke den samme lisensnøkkelen fra 32 bit versjonen til å legge inn 64 bit? Selv om den er aktivert og er OEM?

 

Jeg har en aktivert 32 bit Vista Ultimate OEM, og kunne tenke meg å prøve 64 bit dersom den samme lisensnøkkelen kan brukes på maskinen...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt Vista x64 i noen uker nå, og er overrasket over hvor kjapt og greit det funker. Har hatt problemer med installasjon av Acdsee programmet, ved at jeg får blåskjerm. Webkameraet mitt er ikke laget drivere til Vista. Ellers så har det meste virket greit.

 

Men mitt største problem, er at jeg har en 22" Samsung på ene DVI porten, og projektor på den andre porten på mitt Nvidia 8600GTS. Her har jeg tidligere brukt Nview fra Nvidia, hvor jeg har brukt denne til å skifte skjermer ved å trykke ALT+S. Så har den skiftet oppløsning og tilpasset projektoren med en gang. Det fungerte helt topp i Windows XP.

 

Har noen ideer til å løse dette problemet, er jeg veldig takknemmelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nylig testet Vista 64, fungerte utmerket og kjørte alle spillene og programmene som jeg testet.

 

Men ytelsen i de nyeste og mest krevende spillene kommer nokk til å til å ligge lavere en XP til nye "ordentlige" DX10 kort kommer sammen med spill som faktisk er laget for DX10, nå er spillene laget for DX9 me støtte for DX10, dette kombinert med diverse problemer me drivere og lignende gir elendig DX10 ytelse som resultat. Er mulig det vil ta enda et år før det kommer ekte DX10 spill.

 

Artikler om DX10

Endret av roony1974
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg skal i løpet av uken ha fått tilsendt en 64 Bits Vista (64 Bits XP, var ikke tilgjengelig for mitt system). Slik jeg kjenner Vista fra 32 Bits - utgaven (i forhold til XP), for et år siden; brukte den mer batteri, lengre oppstart, merkbar nedsatt ytelse av datamaskinen generelt.

 

Vil jeg med 64 Bits Vista merke en ytelse forbedring i forhold til XP 32 bits (har planer om å kjøre kompartible 64 Bitsprogrammer, som videoredigering) ?

 

Ps. Jeg er klar over at tråden er snart 2 år gammel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...