Gå til innhold

Anbefaling av rpg til noenlunde erfaren gamer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående det med å bruke våpen som drillpinner: Ja, det er nesten mulig det ja :) Såkalte greatswords under middelalderen veide som regel ikke mer enn 4-5 kilo.

9130679[/snapback]

 

Noe som er vesentlig mer enn en drillpinne. Poenget er at jeg ikke liker animasjonene, de har i så stor grad lagt vekt på at de skal "se tøffe ut" at det, i alle fall for meg, er det aspektet ved spillet som i størst grad bryter med illusjonen om virkelighet. I tillegg til at det er vanskelig å lese utfra animasjonene når og hvor karakteren faktisk gjør skade. Smaken og baken og sånn, kanskje...

Lenke til kommentar
Jeg er fristet til å si at du bør glemme alle andre forslag til du har spilt Divine Divinity (og kanskje etterfølgeren Beyond Divinity). Virkelige topptitler, selv om alt for få har oppdaget dem. De er i mine øyne absolutte "must" for enhver rollespilltilhenger. Føler meg ganske trygg på at de hadde blitt nevnt i samme åndedrag som Baldur's Gate, hvis det ikke var for det faktum at så få har prøvd dem.

 

Jeg rangerer dem (spesielt det første) langt over f.eks. Neverwinter Nights og Icewind Dale. Stikkord er: Isometrisk 2D, fengende univers med egen mytologi og historie, stor frihet, masse humor, fantastisk musikk, god historie, gode dialoger, hurtig kampsystem.

 

Omtale av Divine Divinity: http://gamer.no/omtale/pc/divine_divinity/2231

Omtale av Beyond Divinity: http://gamer.no/omtale/pc/beyond_divinity/7727

9129139[/snapback]

Signerer den. Divine Divinity er det første rollespillet jeg faktisk har spillt igjennom.

Lenke til kommentar
Ikke online, naturligivs, dvs, ikke mmorpg.

Gamle favoritter er fallout, baldurs gate, deus ex, arcanum, tes, kotor,  såntno, men jeg tror jeg har fått med meg det meste av eldre ting (mao, om det ikke er veldig ukjent er tips til spill fra det siste året, til nøds de to siste mest interessant).

 

Jeg er altså ute etter spill med god singleplayerhistorie, og enten en veldig engasjerende historie eller god frihet, (helst begge deler), og helst vekt på noe annet enn hack&slash.

 

(Jeg har naturligvis fått med meg Oblivion, Gothic 3 og Neverwinter Nights 2, så de er ikke nødvendige å nevne)

 

Mulig jeg bare er blitt desperat av dårlig vær og spilltørke på en gang i sommer, men jeg nekter å tro at det ikke finnes noen gode spill der ute jeg har oversett.

 

Forslag mottas med stor takk!

9125800[/snapback]

 

Nox, det beste rpg som er laget, etter min mening :p

Lenke til kommentar

Hva med å prøve det siste spillet fra Troika Games (de som lagde Arcanum). Vampire: The Masquerade Bloodlines. Langt i fra feilfritt, men til tider ganske stemningsfylt.

 

Et annet spill som kan nevnes er Mount&Blade. Det mangler jo alt som heter historie og er fortsatt under utvikling. Men du får jo exp. og går opp i level så det kan vel kalles et rollespill. En del mods er også tilgjengelig.

Endret av Mr. Bridger
Lenke til kommentar

Nox kan du prøve dersom du ikke har. Helt greit RPG, dog storyen er relativt lineær, og det er ganske kort. Men du har jo allerede spilt alle RPG-slagerne, så det kan være noen timers grei underholdning.

 

Divine Divinity er veldig solid, anbefales.

 

Sacred er et annet du kan prøve, litt mer i Diablo-stil, men mange flere quests og større bevegelsesfrihet i verdenen (og mye bedre laget verden kontra math.random() i Diablo). Sacred + tilleggspakken Underworld får du kjøpt i ett for under hundrelappen på f.eks. AbsoluttSpill.no så vidt jeg kan huske.

Endret av stonebro
Lenke til kommentar
Hvis du vill spille et bra RPG burde du prøve Overlord

 

Ble ferdig med det for noen dager siden og jeg synnes det var veldig bra

9130847[/snapback]

 

 

Hva er det du maser om? Overlord er _ikke_ et rpgspill. Sant nok at det går under fantasysjangeren, men det har ikke særlig mye med RPG å gjøre.

Lenke til kommentar

Ehh, altså, det er hyggelig med forslag, men jeg har som sagt spilt divine divinity, bloodlines og (såvidt forsøkt) overlord.

 

Might&magic serien også, i alle fall fra 6 og utover. Nox spilte jeg også, men jeg husker det ikke som såå spennende, snarere som en skuffelse etter det westwood hadde prestert tidligere.

 

Sacred har jeg også spilt.

 

M&B er jeg forsåvidt enig i at er et godt spill, men for meg er det et pausespill mest, det har jo ikke, ikke engang med diverse gode modder noe som helst historie, og detaljnivået er for lavt til å gi noen skikkelig illusjon av frihet. Et godt spill, men ikke et rollespill, synes jeg.

Lenke til kommentar

Kvalifiserer Temple of Elemental Evil som gammelt? ToEE kom vel ut i 2003 og ble laget av Troika mellom Arcanum og Bloodlines. Et svært godt rundebasert kampsystem og de 'hardcore' har ikke så mye å utsette på implementasjonen av D&D3.5.

 

På den negative siden vil andre nettopp anføre D&D3.5, og at spillet relativt raskt utvikler seg til en lineær dungeon crawl uten alt for mange muligheter for rollespill.

Lenke til kommentar

Jeg aner, utifra titler nevnt tidligere i tråden, at det er vestlige rollespill du er på jakt etter. Men det skal ikke hindre meg i å nevne et av mine favorittspill igjennom tidene, final fantasy 7. Det har en veldig god historie som er fortalt på en engasjerende måte. Kampsystemet er turbasert og erke-japansk, noe som til tider kan være en forfriskende avveksling fra "vestlige" kampsystemer.

Lenke til kommentar

ToEE er etter min mening den klart beste implementasjonen av 3.5 regelene til pc, bare litt synd at resten av spillet ikke er like godt (greit nok, dog, synes jeg). System Shock 2 er også veldig godt, spesiellt i coop, og ff-serien er også fenomenalt.

 

Men jeg har spillt alle tre.

 

pokemon har jeg ikke noe forhold til, har du noen spesifikke spill å foreslå? Jeg har ikke inntrykk av at noen av disse spillene treffer spikeren min helt på hodet, og jeg har først og fremst lyst på et pc-spill...

 

Jeg er nok litt sær, og når jeg da i tillegg har fått med meg de fleste av i alle fall de gamle klassikerne er nok prosjektet kanskje litt håpløst. Kanskje jeg bare får vente på noe nytt, eventuellt overtale noen til å spille P&P så lenge...

 

Eller gi Two worlds en sjanse...

 

Uansett, takk for all hjelp og gode forslag (og hadde det ikke vært for at jeg allerede hadde spillt de aller fleste av forslagene hadde saken vært løst mange, mange ganger allerede.)

Lenke til kommentar
Men jeg har spillt alle tre.
Skjønner hvorfor du spør om hjelp nå. Du har jo spilt alt... :)

 

Ikke mye igjen å foreslå, men du har jo alltids Titan Quest (hvis du likte Sacred) eller Dungeon Siege II (evt. Gold).

 

Sistnevnte er egentlig et bra spill, men jeg skal nesten garantere at du vil miste tålmodigheten med det. Mange steder å dra, mye spennende å se, mektige monstre å drepe, wow! dette er moro, rinse repeat, har jeg ikke gjort dette før da, mob #3586 med magisk våpen #752, uhm... jeg har sytten av disse fra før, storrerun?, nah, var det ikke en grunn til at jeg dro ut hit da?, hvem bryr seg...

 

Jeg er hellig overbevist om at de fleste anmeldelser er skrevet etter ca. 20 timer med spillet (mens det ennå er gøy) og at det er derfor utvidelsespakken får mye dårligere kritikker. Den er mer av det samme, men da har de fleste gått lei.

 

Edit: Alternativt kan du jo kjøpe en Xbox og vente på å spille Mass Effect i November...

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Har du spelt alle Gothic-spela? Nummer 2 er etter mi meining det beste i serien. Og det beste PC-spelet som er laga. Bankar lett både Morrowind, Oblivion og Two Worlds. Bankar òg Gothic 1 og 3 (men ikkje fullt so lett). Dersom du har spelt det: Har du spelt det med Night of the Raven? Night of the Raven gir vanskelegheitsgrada eit nødvendig løft, og legg til masse innhald.

 

Hmm...fekk lyst å spele igjennom det sjølv, endå ein gong. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
Har du spelt alle Gothic-spela? Nummer 2 er etter mi meining det beste i serien.

9138694[/snapback]

 

Ikke alle. Men 2 og 3. Muds falt aldri i smak, kanskje fordi de jeg prøvde i stor grad var mmorpgs uten grafikk, dog med noe dypere karaktermekanikk. Jeg er ute etter gode historier og gode innlevelsesmuligheter. Titans quest har jeg spillt, men ikke mye, virkes som en dårligere versjon av diablo med (litt) bedre grafikk. Dungeon siege har jeg spillt, toeren har jeg derfor latt være, ettersom det vissnok skal være mye av det samme, bare med mer tiltalende utseende. Jeg er ikke ute etter Hack&slash.

 

Gothic 1 er jo kanskje en idé, men det er jo ikke akkurat bare å gå i butikken for å finne det? Nights of the raven, hmm?

 

Og jeg gleder meg til mass effect, ja, men det er jo ikke nå. Dessuten lurer jeg på om jeg blir nødt til å vente til de gir seg med det ufyselige xbox-ekslusivt-vaset.

Endret av Kuroneko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...