Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det er jeg ikke sikker på. Jeg tror heller at Javascript et et godt eksempel på pragmatisk ingeniørkunst. Higen etter det perfekte har en tendens til å være en hemsko som gjør at man blir på stedet hvil.

Javascript er ikke slik det har blitt av pragmatiske årsaker. Det er en strøm designfeil som plutselig ble relevant fordi det er eneste språk som fungerer. Javascript var aldri designet for å bli brukt slik det blir brukt i dag.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Javascript er ikke slik det har blitt av pragmatiske årsaker. Det er en strøm designfeil som plutselig ble relevant fordi det er eneste språk som fungerer. Javascript var aldri designet for å bli brukt slik det blir brukt i dag.

Desverre, så er det akkurat det som er kjernen i pragmatisk ingeniørkunst - det blir valgt fordi det er det eneste som fungerer. Så utvikler det seg til noe som fungerer så noenlunde ...

 

Det er mye i Javascript jeg ikke liker, men jeg har jobbet med ting som jeg synes er mye verre, f.eks. TCL.

Lenke til kommentar

Desverre, så er det akkurat det som er kjernen i pragmatisk ingeniørkunst - det blir valgt fordi det er det eneste som fungerer. Så utvikler det seg til noe som fungerer så noenlunde ...

Men det er rimelig brukket nonetheless, noe alle compile-to-js-språkene- og verktøyene er en indikator (men ikke et bevis) på.

 

Det er mye i Javascript jeg ikke liker, men jeg har jobbet med ting som jeg synes er mye verre, f.eks. TCL.

TCL er fælt nok (men har greie C bindings, såvidt jeg har skjønt. Det er jo søtt. Men så lenge vi ikke er i en situasjon der det utvikles komplekse runtimes, applikasjoner og større systemer utelukkende basert på TCL er det liksom uproblematisk. TCL brukes i stor grad til det det er ment. Det gjelder ikke js.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det beste er selvfølgelig å unngå javascript 100% fordi det er en svulst av en teknologi og burde strengt tatt dø i morgen.

 

Tullprat.

 

Nettleser skripting er noen ganger godt nok når man skal presenterer innhold på et nettsted.

 

Innhold er konge, koding dronning.

Lenke til kommentar

 

Javascript er ikke slik det har blitt av pragmatiske årsaker. Det er en strøm designfeil som plutselig ble relevant fordi det er eneste språk som fungerer. Javascript var aldri designet for å bli brukt slik det blir brukt i dag.

Desverre, så er det akkurat det som er kjernen i pragmatisk ingeniørkunst - det blir valgt fordi det er det eneste som fungerer. Så utvikler det seg til noe som fungerer så noenlunde ...

 

Det er mye i Javascript jeg ikke liker, men jeg har jobbet med ting som jeg synes er mye verre, f.eks. TCL.

 

Tcl er koz det. Etter et par dager i bash 3.x nå lengter jeg fryktelig tilbake til Tcl. Så Tcl er på ingen måte verst i klassen. Heldigvis bruker jeg bare bash for å integrere en gjeng med Make, Tcl, Python og Perl skript.

Men jeg kan ikke se for meg at Tcl passer særlig godt som nettleserspråk. Python derimot...

 

Edit: Har riktignok ikke touchet Tk-delen av Tcl enda.

Edit2: En liten digresjon: I EDA-verdenen er det faktisk et kjempepluss hvis verktøyet har Tcl-integrasjon. Det gjør mange oppgaver veldig mye enklere. Så Tcl har helt klart sin misjon i noen settinger.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...