Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Det er ekstremt vanskelig å forstå hva du vil frem til i den tråden. Du må nesten legge det frem på en enklere måte.

Det virker til at du presenterer målet, og ikke hvordan du har tenkt til å komme deg dit. Hvis du ikke klarer det sistnevnte så er det ekstremt vanskelig å hjelpe deg.

Hva slags produkt har du i tankene? Slik jeg forstår så er det snakk om et metaprogrammeringsspråk for å definere kontekst rundt et eller annet datasett. Men hvordan har du tenkt at dette skal fungere? Du må være mer spesifikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ekstremt vanskelig å forstå hva du vil frem til i den tråden. Du må nesten legge det frem på en enklere måte.

 

Det virker til at du presenterer målet, og ikke hvordan du har tenkt til å komme deg dit. Hvis du ikke klarer det sistnevnte så er det ekstremt vanskelig å hjelpe deg.

 

Hva slags produkt har du i tankene? Slik jeg forstår så er det snakk om et metaprogrammeringsspråk for å definere kontekst rundt et eller annet datasett. Men hvordan har du tenkt at dette skal fungere? Du må være mer spesifikk.

 

Jeg kan prøve på en enkel forklaring:

Dette er en teori jeg har kommet meget langt med: Billedlig. Det begynnte med at jeg kunne se/tolke informasjonen i kunsten min. Dermed visste jeg at mitt visuelle språk kunne forklare tankene mine. Derretter fant jeg ut at ett språk har regler. Som f.eks stor bokstav i starten av en setning. Slike ting. Regler om komposisjon og estetikk, om språket skulle være: Billedlig. Dermed tenkte jeg at: Pga. reglene om hvordan språket skal oppføre seg: Kan jeg kanskje tegne ett subjekt på lerrettet, og så: Se bort ifra: Inntrykket jeg får fra: Uttrykket/språket. Altså: Gå bort ifra informasjonen som ligger i språket, og kun se på språket. Hva er det som mangler, her og der? Hvor skal den linjen? Osv. Har jeg da, etter en del tegning: Utvidet informasjonen om subjektet jeg malte, i tillegg til det som er kun dekorativt?

 

Jeg tenkte programmet kunne fungere med en oversettelse fra "input", til "språket", som, ja, ligger rundt inputen slik du sier. Du har forstått det veldig bra, GeirGrusom. Deretter, når man har inputen (det du ønsker å utvikle, og dermed taster inn i maskinen), skal språket "veloptere"/utvide seg i alle retninger fra inputen. Dermed skulle vi kanskje ha utvidet informasjonen i inputen? Videre tror jeg ikke jeg har tenkt.

Lenke til kommentar

Jeg har nå, gjort ett nytt forsøk, i å forsøke å beskrive ideen min:

 

Introduksjon til tankegangen/transen: På bunn av informatikk.

Nå skal ikke du bry deg om denne settingen, jeg beskriver kan skje på ordentlig eller ikke. Du skal kun følge den røde tråden, og veien x beveger seg gjennom tekstens forskjellige måter å behandle x, på...

Lat som om du har ett kamera, i hjernen, hvor du, ett sted i hjernen, har en kunnskap liggende, i form av ett informasjonsmønster/hjerneinformasjon. La oss da si, vi dupliserer informasjonsmønsteret, så vi har ett vi kan forske på. Og så henter vi essensen av kunnskapsinformasjonsmønsteret ut fra skallet sitt. Dvs, vi henter funksjonssettet til ett program, ut fra datamaskinen, og sender det tilbake til datamaskinen, inn til en ny versjon av programmet. Da har vi samme funksjon, i to versjoner. To funksjonssett, i to skall. Neste steg i oppgaven vil være å plassere essensen fra kunnskapsmønsteret, i ett nytt skall. Skallet opererer som en skribent. Funksjonen kan behandle informasjon. Neste steg, er å få skribenten til å oversette essensen fra kunnskapsmønsteret til, den samme essensen fra kunnskapsmønsteret, bare på ett annet språk. Dermed har vi kommet veldig langt i oppgaven, og vi har, til sammen, en funksjon som kan oversette, ett rått kunnskapsinformasjonsmønster til ett språk. Derreter modifiserer vi den siste funksjonen litt, slik at språket den genererer har blitt til et lesbart skriv, eller en visuell beskrivelse.

Vi pleier å bruke visuelle beskrivelser til å utdype tyngre mengder kunnskap, enn i ett skriv.

Og så sier vi, at vår visuelle beskrivelse, er tekst -som visuellt språk/graffitisignaturer som bygger på regler om skjønnhet. Farge, komposisjon, slike ting. Og så skriver vi ord, som vi "bygger på" med passende krimskrams her og der osv, vi utvider ordets estetiske formel. Da, har du kanskje kommet frem til hva jeg maler, her: http://www.flickr.co...N02/9108441446/

Det å utvide ordets estetiske formel, er hva jeg kaller; en Velopt.

Tenk deg ett dataprogram, som kan, veloptere informasjon, og oversette informasjonen frem og tilbake mellom tekst og bilde. Det er min ide.

Endret av N*
Lenke til kommentar

Absurd oppførsel. Ved en NOT NULL constraint, så legger MySQL implisitt til en DEFAULT constraint i tillegg?

Det kan se slik ut. Nå har jeg ikke testet selv; men jeg tipper at dette har med default "engine" å gjøre. Hvordan oppfører MySQL seg med InnoDB motoren? Min erfaringer at man bruker InnnoDB når man bruker MySQL som en SQL database.

 

 

Og hva med sqlite3 - er den noe strengere enn MySQL slik videoen viser?

Lenke til kommentar

Om du spesifiserer NOT NULL i SQLite, så får du ikkje inserte null verdiar. Det beste eksempelet er CHECK constraints.....som heller ikkje fungerer i InnoDB.

 

MySQL er ein møkkadatabase av dei grader! Eg kan lukte drittkode, så fort eg lukter MySQL.

SQLite er betre på alle områder, sjølv mange samtidige prosesser som skriver, vil vere raskare på ein SQLite database idag.

Lenke til kommentar

Det kan se slik ut. Nå har jeg ikke testet selv; men jeg tipper at dette har med default "engine" å gjøre. Hvordan oppfører MySQL seg med InnoDB motoren? Min erfaringer at man bruker InnnoDB når man bruker MySQL som en SQL database.

 

 

Og hva med sqlite3 - er den noe strengere enn MySQL slik videoen viser?

 

Ja, det har med default engine å gjøre. Videoen er egentlig litt misvisende, siden han her bruker MyISAM. I 2010 ble InnoDB default, og har støtte for ACID - Atomicity, Consistency, Isolation, Durability.

Lenke til kommentar

SQLite er betre på alle områder, sjølv mange samtidige prosesser som skriver, vil vere raskare på ein SQLite database idag.

 

Tja:

$ sqlite3
SQLite version 3.8.0 2013-08-26 04:50:08
sqlite> create table foo (
   ...>   x int not null,
   ...>   y varchar(10) not null
   ...> );
sqlite>
sqlite> insert into foo values ( 'three', 3 );
sqlite> select * from foo ;
three|3

It's like that by design.

 

sqlite3 er brillefint til f.eks. testing, eller rask prototyping men "C"-biten av ACID mangler *bevisst*.

 

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

It's like that by design.

Men det er ikke bra.

 

sqlite3 er brillefint til f.eks. testing, eller rask prototyping men "C"-biten av ACID mangler *bevisst*.

Det kan muligens se ut som om det er bra til raskt prototypen. Men min erfaring er at prototyper har en tendens til å "morphe" seg til sluttproduktet, og da lønner det seg å bruke en strneg database i bunn; man fanger opp bugs tidlig i utviklingsfasen som vil være dyre å fikse på et senere tidspunkt.

 

En annen fordel ved å bruke en streng database, er at den (forhåpentligvis) tvinger en til å tenke igjennom datamodellen litt bedre...

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er sånn er fordi det var ønskeleg med god kompatibilitet med andre databaser. Det er som regel ikkje eit problem med det, sånn som det kan vere med MySQL.

SQLite har heller ikkje dato, men er heller ikkje eit problem så lenge du brukar antall millisekunder sidan 1 January 1970.

 

Men sånne gotchas er det overalt, f.eks tenk skikkeleg over kva slags datatype ein bør bruke for å handtere pengar i alle programmeringsspråk.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Husker jeg så en diskusjon om lagring av dato for en stund siden, om det var bedre å lagre datoer som strenger(varchar) i stedet for "date". Det høres ut som en del ekstraarbeid i mine øyne, i forhold til om programmet skal globaliseres, og formatering av datoene om det skal sorteres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...