Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor mye eksponering 68 nedlastninger gir. :p

 

Jeg har vell egentlig ingen grunn til å være nedfor, men jeg forventet liksom litt mer når jeg gir bort et såpass avansert prosjekt helt gratis.

Du har fått en positiv review. Det er jo en person som har lastet ned programmet, testet det og tatt seg tiden til å gjøre en vurdering av det. Så det er jo ikke så ille da. Det har jo bare ligget ute i en uke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

En ting som har plaget meg litt i det siste. Har vært litt utsatt for ORM lag, og jeg klarer ikke å riste følelsen av at det er temmelig unødvendig. Hvis man virkelig trenger et komplekst objektorientert lag rundt en databasemodell er det kanskje feil å bruke en relasjonell database? Hva mener dere?

Lenke til kommentar

En ting som har plaget meg litt i det siste. Har vært litt utsatt for ORM lag, og jeg klarer ikke å riste følelsen av at det er temmelig unødvendig. Hvis man virkelig trenger et komplekst objektorientert lag rundt en databasemodell er det kanskje feil å bruke en relasjonell database? Hva mener dere?

Spørs vel litt på hvilken ORM du bruker og hva du er ute etter. Har du prøvd SQLAlchemy? Den gjør i alle fall veldig mye enklere mtp. filtrering og generelt å arbeide på objekter som har relasjoner. Hva annet foreslår du?

Lenke til kommentar

Spørs vel litt på hvilken ORM du bruker og hva du er ute etter. Har du prøvd SQLAlchemy? Den gjør i alle fall veldig mye enklere mtp. filtrering og generelt å arbeide på objekter som har relasjoner. Hva annet foreslår du?

Dokumentdatabaser? ORM-modeller kan bli vanskelig å spørre med SQL har jeg merket fra erfaring etter jeg skulle hente statistikk fra et databaselag basert på NHibernate, men spørre-API-et som var bygget klarte ikke å lage statistikken jeg trengte effektivt, så måtte bruke SQL direkte. Det ble grisete.

Lenke til kommentar

Skriver man god kode så trenger man ikke å skrive SQL da har man logikken inne til å gjøre det meste med koden du allerede har. Den er modulær som lar deg gjøre omtrent ALT! :)

Noe som også er poenget med ORM.

 

EDIT:

Korrigerte setningen.

 

EDIT:2

la til...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hva tror dere om Stallman's syn på programmering(sspråk)?

The most powerful programming language is Lisp. If you don't know Lisp (or its variant, Scheme), you don't know what it means for a programming language to be powerful and elegant. Once you learn Lisp, you will understand what is lacking in most other languages.

 

When you start a Lisp system, it enters a read-eval-print loop. Most other languages have nothing comparable to `read', nothing comparable to `eval', and nothing comparable to `print'. What gaping deficiencies!

 

Lisp is no harder to understand than other languages. So if you have never learned to program, and you want to start, start with Lisp. If you learn to edit with Emacs, you can learn Lisp by writing editing commands for Emacs. You can use the Introduction to Programming in Emacs Lisp to learn with: it is free as in freedom , and you can order printed copies from the FSF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde faktisk tenkt å svare Coldlce i religiøs LISP stil når jeg leste innlegget, så ser jeg noen nevner LISP? Må være et tegn! Men tilbake til planen.

 

____________________________________________________________________________________________

 

Skriver man god kode så trenger man ikke å skrive SQL da har man logikken inne til å gjøre det meste med koden du allerede har. Den er modulær som lar deg gjøre omtrent ALT! :)

Noe som også er poenget med ORM.

 

Eller du skriver LISP og slipper alle de fancy utrykkene og fokuserer på selve problemet med noen makroer over det hele.

Lenke til kommentar
Hvis man virkelig trenger et komplekst objektorientert lag rundt en databasemodell er det kanskje feil å bruke en relasjonell database? Hva mener dere?

Spørsmålet mitt er hvorfor du trenger et komplekst lag rundt db modellen? I alle tilfeller jeg har brukt en ORM har det ikke vært for å løse problemer med modellen, men i hovedsak for å underlette mapping mellom db og modeller, transaksjoner og lett uthenting av data (Spring sin JPA sammen med f. eks. Hibernate gjør alt dette deilig <3 )

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

jeg må bare skrive ned det nye ordet mitt: multicore -multiprosessormaskin AMD infinity x infinity ^ infinity med softwareinnovation0101feedbridge(Som lager kode alle programmer som noen gang kommer til å eksistere, direkte fra 0101, direkte til 0101) <-> prosessor <-> skjerm.

 

tenkte å lage meg en sånn.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har laget eller funnet en metode for å laste ned undertekster til filmer og tvserier?

Har prøvd filebot, sublight, periscope. Felles for de alle, er at kommandolinje-apiene er forferdelig dårlige på å matche filer og laste ned.

 

Python, forøvrig.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei alle kodere! Jeg føler meg egentlig litt trakasert av det forumet her, og føler noen ganger: At dere ikke ser mine geniale ideer. Bare kommer med kommentarer om hva jeg ruser meg på. Jeg drikker alkohol en sjelden gang. Ruser meg aldrik på noe annet! Bare for å ha det klart.

 

-Jeg kunne nok en gang trengt deres flotte hjerner samlet rundt meg, her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1520924

 

Håper dere kan se hvor stor denne ideen er mtp. hva den kan brukes til når den er ferdig. Spre den gjerne litt til venner og kjennte. Jeg skjønner ikke: At dere ikke har fattet stor interesse, for dette emnet enda. Dette programmet er mye større enn all kunnskap om avansert vitenskap, og nyheter om hvordan det ligger ann med jordas avanserte teknologi. Så jeg håper: At dere, når dere bringer ordet om The Vope, videre: Presenterer det, i begeistring, som om det var en stor brikke i vitenskapens vei til å bringe oss til Paradis.

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...