Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lite tip ang. kommentarer og slik. Det tar meg i nærheten av 2 minutter å laste forrige side. Når du bruker en ekstern bildetjeneste resizes bildene av forumprogramvaren ETTER de er lastet i full størrelse. Og imageshack er tregt. Prøv ut forumets innebygde tjeneste, der har du jo fått en gigabyte med plass.

 

Ellers skal det nevnes at jeg selv leser mye, og beundrer godt arbeid - men er forferdelig dårlig til å kommentere med mindre jeg har noe jeg vil pirke på :blush:

Lenke til kommentar

Photobucket har mulighet til å organisere bildene i ettertid, noe jeg bruker flittig. Selv om man tar bilder ganske kronolisk, så er det greit å kunne justere litt frem og tilbake, alt avhengig av hvordan du vil utforme posten. Dessuten blir bildene så sinnsykt små når man bruker den interne opplasteren.

 

Photobucket er ihvertfall ikke treg hos meg, og jeg har ikke all verdens beste linje. Men på forrige side, er det jo ganske mange bilder! Men i enkelte nettlesere kan det hjelpe å legge bildene i spoiler, da bildene ikke lastes inn før du åpner spoileren.

Lenke til kommentar

Om du føler for å bytte, så er ihvertfall Exide settene meget gode. De leverer vel sikkert til BMW også.

 

Har du noe link til nettside? Fant mest batterier og lite clutch når jeg søkte litt på det.

 

Et lite tip ang. kommentarer og slik. Det tar meg i nærheten av 2 minutter å laste forrige side. Når du bruker en ekstern bildetjeneste resizes bildene av forumprogramvaren ETTER de er lastet i full størrelse. Og imageshack er tregt. Prøv ut forumets innebygde tjeneste, der har du jo fått en gigabyte med plass.

 

Ellers skal det nevnes at jeg selv leser mye, og beundrer godt arbeid - men er forferdelig dårlig til å kommentere med mindre jeg har noe jeg vil pirke på :blush:

 

La alle bildene på forrige side i spoiler nå, skal huske på å gjøre dette fremover. Har fiber selv, så det tar ikke så lang tid. Derfor har jeg ikke tenkt over saken, men det er fikset nå. Skal prøve forumets bildetjeneste neste gang og se hvordan det blir, husker ikke sist jeg brukte den. Men jeg husker iallefall at det ikke var helt vilt med plass tilgjengelig, har dette blitt oppgradert nå i den siste tiden?

 

Kan også prøve photobucket. Støtter denne opplasting av flere bilder samtidig? De fleste andre sider jeg har vært borti må man laste opp ett og ett, og det blir fort slitsomt med mange bilder pr update.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Anaxyd: Så ikke ut til at de solgte til min bil desverre, litt dumt siden det så ut som de hadde ganske bra utvalg der.

 

Ja, får også mye innblikk i hvordan ting fungerer selv når jeg holder på og. Lærer sinnsykt mye av å plukke ting fra hverandre og sette det sammen igjen.

 

 

Når det gjelder pakken fra usa, så har den ankommet postterminalen i dag rundt 11 tiden. Kjører posten ut pakkene til butikkene på lørdager? Regner med at de ikke gjør det, så da kommer den på mandag.

 

Pakken fra koed kom i dag, har hentelappen foran meg, så da er nesten alle puslebitene på plass.

Lenke til kommentar

Utrolig nok fikk jeg den andre pakken i dag også. Legger ved et par bilder av hva som befant seg i pakkene. Bruker photobucket og spoiler denne gangen, så får dere si fra om det fortsatt ikke er noe bedre med tanke på lastetid.

 

 

Pakken fra koed. Inneholdt slipesett (altså alt av pakninger til toppen), to nye radiatorslanger, og triggersensor + o-ring til termostathus.

1.jpg

 

Pakken fra usa med ARP bolter som skal brukes på toppen.

2.jpg

3.jpg

4.jpg

 

 

Får se om jeg rekker å begynne på noe i kveld, har masse lekser liggende som jeg må ta tak i først uheldigvis. Frister mer å skru bil for å si det slik. :)

Lenke til kommentar

Update 19/09-10

 

Fikk gjort litt i dag, men kommer ikke lengre enn updaten under da jeg mangler momentnøkkel. Skal kjøpe en i morgen, så da blir det mer skruing. :)

 

 

Montering av ARp bolter. Skrus ned i blokka for hånd.

1-1.jpg

2-1.jpg

3-1.jpg

 

Før toppen monteres er det viktig at stemplene står riktig, slik at ikke ventilene krasjer med stemplene. Først stilles veiva i TDC, og deretter dreies den ca 30º tilbake.

4-1.jpg

 

Slik ser det ut med stemplene i posisjon TDC - 30º. Ingen av stemplene står i øvre dødpunkt, og toppen kan derfor trygt settes på.

5.jpg

 

Gammel vs ny toppakning.

6.jpg

 

Ny toppakning lagt på blokka, samt alt sjekket og klart for montering av toppen.

7.jpg

 

Og plutselig var toppen på, ligger her kun løst tredd nedover ARP boltene.

8.jpg

9.jpg

 

Ny triggersensor montert.

10.jpg

 

Ny pakning til termostathus.

11.jpg

 

Termostathus montert.

12.jpg

 

Bytta pakninga på kamsensoren da denne var ganske flat og hard. Denne sensoren sørger for at hjernen vet hvilken takt motoren befinner seg på i syklusen.

13.jpg

 

Ny pakning montert. Sensoren skal inn i det hullet nederst til venstre på det siste bildet.

14.jpg

15.jpg

 

Temeraturfølere montert.

16.jpg

 

Sa var det tid for å montere tilbake registerkjedet og innsug/eksos kjedet samt tannhjul. Her blir midtre kjedeføring montert mellom de to kammene. Over denne skal kjedestrammeren for eksos/innsug monteres.

17.jpg

 

Slik ser det ut når alt er på plass. Føringa og kjedestrammeren er på plass mellom tannhjulene, samt kjede mellom innsug/eksos, samt eksos/veiv. Toppen ble plukket av gamlemotoren i TDC. Derfor ble motoren dreid tilbake til TDC før kjedene og tannhjulene ble montert. Dermed står både motor og kammer i TDC, og skal stemme overens. Kan også dobbelsjekke dette ved å se på innsug/eksoskam for sylinder 6 i dette tilfellet hvor løfterne peker mot hverandre.

18.jpg

19.jpg

 

Deretter ble fremre plate montert tilbake med ny paknning.

20.jpg

 

Dekket til det hele. Alt er ferdig montert, bortsett fra toppboltene som ikke er dradd til enda. Mangler momentnøkkelen som nevnt, så må skaffe en slik som er liten nok til å passe ned mellom kammene. Avventer mer montering over kammene inntil dette er gjort.

21.jpg

22.jpg

 

Bytta pakninger på innsuget også, både mot sylinder og gasspjeld.

23.jpg

 

Innsug montert, begynner å se ut som en komplett motor igjen nå. :) Fuelrailen og dysene ligger bare løst oppå enda, skal skru alt fast skikkelig når jeg har skrudd fast toppen.

24.jpg

25.jpg

 

Så til det lille sideprosjektet. Ble ganske bra resultat med støpinga. Her er det bare grovt kuttet til litt. Skal ikke bli så lave dog, satser på ca halvparten av dette. Siden det ble såpass bra, så skal jeg ta andre lykta i morgen også.

26.jpg

27.jpg

 

 

Begunner å bli morro nå når det snart er tid for å få motoren i bilen igjen, nærmer seg. :) Er såspent på om den vil starte, og ikke minst om det fungerer som det skal igjen da. :p

Lenke til kommentar

Se her ja! Må være deilig å sitte å kosemontere en motor! Ser ut som kvalitets "ærbe" detta, så da krysser vi fingrene på at du ikke har glemt igjen skrutrekkere og bolter nedi sylinderne! :cool:

 

Neida, jeg tror nok denna kommer til å starte og gå som en villhingst med turbo og alt. Det blir bra å teste denna på veien tror jeg! Og med ny "drag" clutch og!

Lenke til kommentar

Ja, er utrolig kos, ingenting er rustet fast. :p Tror ikke jeg glemte av noe skrutrekkere nedi der, men finner fort ut det etterhvert :p Får dra på litt ekstra første turen så det forsvinner. :p

 

Ja, er utrolig spent nå. I første omgang på om alt fungerer, og deretter hvordan det drar. Men jeg tror muligens wastegaten er litt mongo også, men skal gi den et forsøk til tenkte jeg. Fikk ikke justert opp trykket, men uansett så kan jeg skaffe en ny slik fra ebay dersom det viser seg at den er gåen. Krysser likevel fingrene for at den er frisk. :)

Lenke til kommentar

Liten status uten bilder, legger inn bilder i morgen.

 

Tenkte jeg skulle stikke innom gs og høre om de hadde slike styrehylser liggende, så kunne jeg smette i en ny i blokka dersom de hadde. Og jammen hadde jeg ikke en smule flaks, da de tilfeldigvis hadde en igjen. :) Så plukka av toppen igjen, og monterte styrehylsa i blokka også.

 

Deretter ble det mye spekulering, pussing og mixing av verktøy for å prøve å dra til toppboltene, men det lot seg ikke gjøre, var alt for trangt. De nye bolthodene er større enn de gamle, slik det trengs større kopp, noe det aldeles ikke er plass til.

 

Så da måtte kammene ut, samt ventilløfterne og stort sett alt egentlig. Først da kunne jeg komme til med noe verktøy for å dra til boltene. Var smånærvøs for å brekke kammene, har hørt så mange skrekkhistorier om dette, men det gikk overraskende bra. Måtte bare ha en god porsjon tålmodighet og ta det rolig og forsiktig. Blir spennende å se om de fortsatt er like hele når de skal tilbake :p

Lenke til kommentar

Update 26/09-10

 

Update fra de siste dagene.

 

 

Som nevnt tok jeg turen innom GS bare for å sjekke om jeg var så heldig at de hadde en ekstra styrehylse på lager, og var svinheldig å fikk den siste de hadde på lager. Så da var det av med toppen igjen og suse nedi hylsa.

11-1.jpg

12-1.jpg

 

Deretter var det på med toppen igjen

13-1.jpg

 

Muttrene til toppboltene. Var litt større dim på disse enn de orginale. Dette ble da et problem siden jeg sleit noe forferdelig med å komme til mellom kammene med større kopp. Kom ikke til noen av boltene skikkelig, og mesteparten var helt utilgjengelige, selv med nedpussede kopper etc. Prøvde alle mulige triks, men det var fortsatt for trangt.

14-1.jpg

 

Boltene ligger da under kammene, og som dere ser er det meget begrenset med plass. Endte bare med at setet kammene ligger i ble for brede slik at jeg ikke fikk koppen mellom og skrudd til. Så da var det bare en mulighet, nemlig å demontere alt.

15-1.jpg

 

Var veldig forsiktig og brukte langt tid på å ta ut kammene, siden det går historier om at de knekker lett. Men fyrte opp noe musikk og skrudde alt sakte ut. Skrudde hver eneste bolt 1/4 omdreining fra midten og jevnt utover hele veien opp. Snudde kammene slik at de lå i en posisjon med minst mulig press, altså minst mulig på selve ventilløfterne, evt fordelte et par i hver ende av kammen.

16-1.jpg

 

Gikk ganske greit i grunn. Her er innsugskammen ute.

17-1.jpg

 

Under kammen.

18-1.jpg

 

Ventilløfterne kan ses under setet til kammen.

19-1.jpg

20-1.jpg

 

Og jammen meg kom ikke eksoskammen ut etterhvert også.

21-1.jpg

22-1.jpg

 

Begge kammer demontert.

23-1.jpg

24-1.jpg

 

Så var det ut med løfterne og hele sulamitten.

25-1.jpg

26-1.jpg

 

Løfterne.

27-1.jpg

 

Og da var alt ute.

28.jpg

 

Slik så det ut da, alt var plukket ned bortsett fra ventilene. Da var det en lek å komme til alle boltene.

29.jpg

30.jpg

 

Viktig å dra til disse med riktig moment, så da var det bare å begynne å stremme til gradvis til oppgitt moment.

31.jpg

 

Deretter var det bare å montere alt tilbake igjen. Også her var det viktig å være ytterst forsiktig med å stremme kammene på ventilene igjen.

32.jpg

33.jpg

 

Alt montert tilbake hvor det hører hjemme.

34.jpg

 

Justering av kammer. Firkantene skal stå helt beint oppover. Ikke til himmels, men i forhold til blokka siden den heller noen grader.

35.jpg

 

En siste sjekk på kammene. Tappene på eksoskammen og innsugskammen skal peke mot hverandre på syl 1, samtidig som det står plant med blokka i bakkant. Alt ok her. Deretter var det å dreie motoren tilbake til TDC og sette på registerkjedet.

36.jpg

 

Tømte på litt olje over delene også, slik at de har litt smørning før jeg får opp oljetrykket på første oppstart.

37.jpg

 

Nedre og øvre registerkjede, tannhjul, øvre og nedre kjedestrammer samt frontplate montert.

38.jpg

 

På med toppdekselpakninger.

39.jpg

40.jpg

 

Deretter var det bare "splash guard"'en på innsugskammen som skulle på før toppen stod for tur.

41.jpg

 

Toppen montert igjen. Skal skaffe nye plugger som er litt kaldere tenkte jeg. Så derfor står alt bare halvveis fast, og jeg venter med å sette på pyntedekselet.

42.jpg

 

Bytta til ny girkasseolje mens jeg var i gang også. Den svettet dessuten litt olje fra bunnpluggen, så skaffet ny av denne og skrudde i. Nå er iallefall alt potte tett så langt.

43.jpg

 

Motor på vei inn i bilen igjen hvor den hører hjemme :)

44.jpg

45.jpg

 

Etter en del lirking og banning tok jeg motoren ut igjen da jeg akkurat ikke fikk den på plass. Bunnpanna satte seg fast i styrestaget uansett hva jeg gjorde. Pga manifoldet står på, så ble det ikke noe mer margin på andre siden å spille på heller. Plukka ned hele greia.

46.jpg

 

Og vips var den på plass etter litt mer wrestling.

47.jpg

 

Styrestaget var noe dritt å få på igjen, brukte et par timer bare på denne. Sinnsykt irriterene. Var en halv bolttykkelse unna men ikke snakk om. Funka da jeg brukte litt slegge og la den i press til slutt.

48.jpg

 

Mellomaksling og hardyskive montert.

49.jpg

 

Begynner å ligne smått på en bil igjen. Men fortsatt er det en del jobb igjen. Det elektriske er ikke koblet opp + mye annet småtteri her og der og overalt. Må plukke av innsuget igjen også, siden jeg selvfølgelig måtte glemme av å koble til den ene kjøleslangen når jeg satte motoren inn i bilen. Kom først på dette da jeg satte motoren på plass, så da gadd jeg ikke å plukke den ut igjen. Men har god trening på å ta av innsug nå, så det går kjapt :p

50.jpg

51.jpg

 

Litt nye kjøleslanger. De gamle var veldig klare for pensjonering for å si det slik.

52.jpg

 

 

Slik ser det altså ut så langt. Håper på oppstart om ikke alt for lenge nå. Skal prøve å få sveisa om returflensen på turbon litt også. Den er egentlig litt for liten til slangen, så har funnet et nytt rør som skal sveises på flensen slik at det sitter bedre. Blir også bedre flow, da det blir større dim ut fra turbo'n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...