Gå til innhold

Hvilken distro til filserver


Anbefalte innlegg

for og være ærlig liker jeg ingen distroer som baserer seg på Red Hat, vet ikke helt hvorfor

9142196[/snapback]

Mange har vel dårlige minner fra tidligere tider med RedHat, dårlig pakkehåndtering og dependency hell. Debian lå milevis foran på det området - bare synd at Debian var mye vanskeligere å installere enn RedHat, så jeg ga opp første gang jeg skulle teste det, men det er mange år siden ;)

 

Suse baserer seg vel opprinnelig på Slackware :thumbup:

9142222[/snapback]

 

ja , men jeg mener bestemt at OpenSUSE er bedre , vertfall etter at 10.2 kom ut . 10.3 er sikkert blir sikkert enda bedre . Synes ikke Slackware var som den engang var , dessuten mangler den en bra pakkestyrer som vi har nevnt på før , og suse har yast2 :dribble:

Endret av ogger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så nå skal jeg kose meg med og lese dokumentasjon og teste Solaris . hvor mye koster Solaris viss du skal kjøpe det ? , har ikke noe i mot og betale for et OS så lenge jeg slipper og betale for Windows , ikke at jeg har vurdert og kjøpe Solaris heller da men :p

9142264[/snapback]

Solaris 10 er gratis å laste ned og bruke, men du kan kjøpe supportavtaler med Sun. Da får du tilgang til teknisk support samt bredere utvalg av oppdateringer, ikke bare sikkerhetsfikser du får uten supportavtale. Selve operativsystemet er gratis.

9142271[/snapback]

 

o.k har misforstått litt jeg da , trodde OS'et kostet også jeg. hvor vitale er oppdateringene du må betale for , får å få et sikkert system ?

Lenke til kommentar
o.k har misforstått litt jeg da , trodde OS'et kostet også jeg. hvor vitale er oppdateringene du må betale for , får å få et sikkert system ?

9142289[/snapback]

I og med at du alltid har tilgang til sikkerhetsfikser for basesystemet, så burde det ikke by på problemer sånn sett.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
@stigfjel : er det , det som kalles service plan number som gir deg tilgang til oppdateringene som koster ? , når du får beskjed om og skrive inn brukernavn og passord når du starter update manager

9142328[/snapback]

Du velger at du ikke skal ha en service plan, men bruker ditt brukernavn og passord fra Sun Download for at Update Manager skal være i stand til å laste ned oppdateringene du har tilgang til.

Lenke til kommentar
Synes ikke Slackware var som den engang var , dessuten mangler den en bra pakkestyrer som vi har nevnt på før

Slackware er like bra/dårlig som den alltid har vært. Det eneste som forandrer seg er versjonsnummerene på programvaren som følger med (+ evt. nye depends). Bra pakkestyrer er relativt, Slackware har hatt pkgtools siden starten og det kommer ikke til å bli forandret. Slackware, Love It or Leave It ;)

 

Langbein: De første versjonene av SuSE var Slackware på Tysk, men idag deler de ingenting.

Lenke til kommentar
Synes ikke Slackware var som den engang var , dessuten mangler den en bra pakkestyrer som vi har nevnt på før

Slackware er like bra/dårlig som den alltid har vært. Det eneste som forandrer seg er versjonsnummerene på programvaren som følger med (+ evt. nye depends). Bra pakkestyrer er relativt, Slackware har hatt pkgtools siden starten og det kommer ikke til å bli forandret. Slackware, Love It or Leave It ;)

 

Langbein: De første versjonene av SuSE var Slackware på Tysk, men idag deler de ingenting.

9142338[/snapback]

 

kjører fortsatt Slackware på en gammel P3 , kommer fortsatt til og teste nye versjoner som kommer ut . Slackware har hjulpet meg mye , tror ikke jeg hadde lært linux uten

Lenke til kommentar
@stigfjel : er det , det som kalles service plan number som gir deg tilgang til oppdateringene som koster ? , når du får beskjed om og skrive inn brukernavn og passord når du starter update manager

9142328[/snapback]

Du velger at du ikke skal ha en service plan, men bruker ditt brukernavn og passord fra Sun Download for at Update Manager skal være i stand til å laste ned oppdateringene du har tilgang til.

9142337[/snapback]

 

fant ut det , elegant synes jeg , takk for hjelp så langt stigfjel , mulig jeg maser mer også :p

Lenke til kommentar
fant ut det , elegant synes jeg , takk for hjelp så langt stigfjel , mulig jeg maser mer også :p

9142362[/snapback]

Når man først lærer seg det, er Solaris faktisk ganske så elegant. Noe av grunnen til at jeg foretrekker Solaris på store og viktige server-oppgaver. Men igjen så er Solaris en tung UNIX-versjon som direkte bygger på verdens første (og viktigste?) operativsystem med en utvikling helt fra 60-tallet.

Lenke til kommentar

hadde vært moro og testet Solaris på native Desktop bruk , laptopen min er vertfall ikke støttet :p

 

synes /home /export/home i Solaris er elegant , der /export/home er det system administratorene kan legge in i /home mappen til brukerne , også som en automounting av brukere

 

viss jeg har tolket det riktig da :p

Endret av ogger
Lenke til kommentar

Ja, Solaris bruker mye automounting. Og hvis du f.eks. setter i en CD/DVD blir denne automatisk mountet opp. Som sagt så kommer mp3-støtte out-of-the-box, og det skal være mulig å få til DVD-avspilling i Solaris også, riktignok med en del knoting. De fleste open-source programmer man finner for GNU/Linux kan kompilere og kjøre på Solaris. En god del lydkort er støttet gjennom OSS, som nå både er lisensiert under GPL og CDDL. Og nVIDIA har full støtte for alle sine grafikkbrikker i Solaris 10, så de er et stykke på vei allerede. Solaris-driverne fra nVIDIA er like høyt prioritert som linux-driverne. Hvis OpenSolaris blir lisensiert under GPLv3 vil vi se en eksplodering av mengden støttet maskinvare. Ian Murdoch jobber med å få tettet "the usability gap" gjennom Project Indiana. Hvis dette prosjektet bærer frukter vil vi snart se at Solaris er på høyde med det GNU/Linux er gode på, pluss alt snacks som Solaris har fra før av.

 

Så UNIX er på ingen måte dødt, det lever og utvikler seg gjennom nettopp Solaris.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Ang. alle de CDene (evt. DVD) som ble nevnte? Må man ha alle til en minimal install av Solaris? F.eks til en server hvor man ikke trenger alle fancy-smancy pakker.

9142560[/snapback]

Det letteste er å velge DVD-versjonen. Den er enklest å håndtere. Ville nok lastet ned alt i sin helhet, ja. Du vurderer å laste ned og prøve?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det letteste er å velge DVD-versjonen. Den er enklest å håndtere. Ville nok lastet ned alt i sin helhet, ja. Du vurderer å laste ned og prøve?

9142575[/snapback]

Know your enemy er det jo noe som heter.

 

Bare tuller såklart :tease:

 

 

Jeg kunne tenkt meg å testa Solaris 10 litt mer en gang, men har egentlig ikke noen ledig burk akkurat nå som har dugelig hardware tror jeg. Ellers har jeg bare såvidt testa i en virtuell maskin akkurat som ogger. Har også testa NexentaOS litegrann, men er litt uferdig og kunne trengt flere utviklere. Vet ikke om jeg levner nexenta så altfor mye håp.

 

Har riktignok brukt tidligere versjoner av Solaris før, men det var som vanlig bruker bare, ikke noe jeg selv administrerte. Og det var på diverse SPARC-maskiner ;)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Jeg kunne tenkt meg å testa Solaris 10 litt mer en gang, men har egentlig ikke noen ledig burk akkurat nå som har dugelig hardware tror jeg. Ellers har jeg bare såvidt testa i en virtuell maskin akkurat som ogger. Har også testa NexentaOS litegrann, men er litt uferdig og kunne trengt flere utviklere. Vet ikke om jeg levner nexenta så altfor mye håp.

 

Har riktignok brukt tidligere versjoner av Solaris før, men det var som vanlig bruker bare, ikke noe jeg selv administrerte ;)

9142623[/snapback]

Som en del av postene mine har bært preg av har jeg blitt imponert over hva man kan gjøre med Solaris 10. Det er også viktig å huske på at også en del tillegg til Solaris 10 nå er gratis, som f.eks. Sun Java System Directory Server (LDAP), Sun Studio (Sun sin kompilatorpakke), N1 management software, Sun Cluster osv.

 

Edit: man kan også få tilsendt installasjonsmedia på DVD-format helt gratis, akkurat på samme måte som for Ubuntu sin ship-it.

 

Herregud, jeg høres ut som en salgsmann for Sun, men forholdene er nå engang slik :p .

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg kunne tenkt meg å testa Solaris 10 litt mer en gang, men har egentlig ikke noen ledig burk akkurat nå som har dugelig hardware tror jeg. Ellers har jeg bare såvidt testa i en virtuell maskin akkurat som ogger. Har også testa NexentaOS litegrann, men er litt uferdig og kunne trengt flere utviklere. Vet ikke om jeg levner nexenta så altfor mye håp.

 

Har riktignok brukt tidligere versjoner av Solaris før, men det var som vanlig bruker bare, ikke noe jeg selv administrerte ;)

9142623[/snapback]

Som en del av postene mine har bært preg av har jeg blitt imponert over hva man kan gjøre med Solaris 10. Det er også viktig å huske på at også en del tillegg til Solaris 10 nå er gratis, som f.eks. Sun Java System Directory Server (LDAP), Sun Studio (Sun sin kompilatorpakke), N1 management software, Sun Cluster osv.

 

Edit: man kan også få tilsendt installasjonsmedia på DVD-format helt gratis, akkurat på samme måte som for Ubuntu sin ship-it.

 

Herregud, jeg høres ut som en salgsmann for Sun, men forholdene er nå engang slik :p .

9142667[/snapback]

 

har du link til der du kan bestille media gratis ?,fant ikke den selv , bare den som kostet

Endret av ogger
Lenke til kommentar
har du link til der du kan bestille media gratis ?,fant ikke den selv , bare den som kostet

9142724[/snapback]

Her. Da ser du at det står "Free DVDs mailed to you". Men pass på, i august kommer det en ny release av Solaris 10, så hvis du skal bestille et gratis installasjonssett, ville jeg ha ventet til da. Det fungerer, har selv prøvd dette.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...