Gå til innhold

Hvilken distro til filserver


Anbefalte innlegg

Ian Murdoch får ta å "debianifisere" litt  :cool:

 

EDIT: Det var en av grunnene til at jeg testet nexenta for en tid tilbake. Men den har jo GNU/Debian userland da, med apt-get såklart.

9143969[/snapback]

Dette er noe som helt klart vil bli tatt tak i. Forresten, Firefox og Thunderbird er nå en del av Solaris 10 7/07. Her er en fullstendig oversikt over nyhetene man finner i neste release av Solaris, som skal slippes i august.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du peil på hvor tungvint det er å oppgradere til en ny slik minor versjon? Må man ha nye installasjonsmedier, eller er det mulighet for en slags online update? Sistnevnte hadde jo vært kjekt ;)

 

Det var også en grunn til at jeg nevnte "debianifisering" siden Debian nettopp er så grei å oppdatere, selv til nye major-versjoner. Absolutt noe som flere OS burde hatt.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Det er noe som heter Solaris Live Upgrade, som skal kunne takle dette.

9144105[/snapback]

Kjekt, fant noe info om det nå. Følger med i Solaris 10 ja.

9144123[/snapback]

Dokumentasjonen på det er ganske så tung, fordi Sun har tenkt på mange forskjellige situasjoner og eventualiteter. Sun er grundige, det skal de ha.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Ian Murdoch får ta å "debianifisere" litt  :cool:

 

EDIT: Det var en av grunnene til at jeg testet nexenta for en tid tilbake. Men den har jo GNU/Debian userland da, med apt-get såklart.

9143969[/snapback]

Dette er noe som helt klart vil bli tatt tak i. Forresten, Firefox og Thunderbird er nå en del av Solaris 10 7/07. Her er en fullstendig oversikt over nyhetene man finner i neste release av Solaris, som skal slippes i august.

9144045[/snapback]

 

skjønner ikke helt hva som er så stort med at Firefox og thunderbird blir med , etter alt og dømme burde dette skjedd for en god stund siden

Lenke til kommentar
syntes det var trøbblete og måtte gå helt til /opt/csw/etc/pkg-get.conf  for og endre conf  fil og /opt/csw/bin/pkg-get -i pakke for og installere pakke

9143917[/snapback]

 

For å slippe å gå helt ned dit, så kan du jo bare legge til /opt/csw/bin i PATH.

Da vil du kunne bare kjøre pkg-get uansett hvor du står hen.

Lenke til kommentar
For å slippe å gå helt ned dit, så kan du jo bare legge til /opt/csw/bin i PATH.

Da vil du kunne bare kjøre pkg-get uansett hvor du står hen.

9145094[/snapback]

På samme måte som du også legger /usr/sfw/bin i PATH. Det er der mye av open-source programmene som følger med Solaris ligger.

 

@ogger: ikke at det er stort at Firefox og Thunderbird nå er en del av Solaris 10, men det er hyggelig at de ser verdien av å ta med disse to programmene.

Lenke til kommentar
pkgadd , er det vel blastwave.org som er mest brukt ?

9143861[/snapback]

blastwave.org bruker et apt-lignende pakkesystem, pkg-get som du kan bruke for å laste ned pakker som du får via Blastwave.

 

En annen interessant ting jeg kom over, er hva slags nyheter Solaris 10 7/07 bringer på hardware-fronten. X.Org 7.2 (både 32bit og 64bit) og medfølgende hw-akselererte drivere fra nVIDIA er bare noen av forbedringene. Samt forbedret driverstøtte for en del SATA-kontrollere.

9143893[/snapback]

 

så det blir ingen forbedring når det gjelder laptop og wifi hardware da ? og generellt annen hardware

Lenke til kommentar
pkgadd , er det vel blastwave.org som er mest brukt ?

9143861[/snapback]

blastwave.org bruker et apt-lignende pakkesystem, pkg-get som du kan bruke for å laste ned pakker som du får via Blastwave.

 

En annen interessant ting jeg kom over, er hva slags nyheter Solaris 10 7/07 bringer på hardware-fronten. X.Org 7.2 (både 32bit og 64bit) og medfølgende hw-akselererte drivere fra nVIDIA er bare noen av forbedringene. Samt forbedret driverstøtte for en del SATA-kontrollere.

9143893[/snapback]

 

så det blir ingen forbedring når det gjelder laptop og wifi hardware da ? og generellt annen hardware

9145479[/snapback]

Det er blitt gjort en del forbedringer iforhold til Wifi støtte blant annet i Solaris Exress developr edition, blant annet flere wifi drivere, men disse har kommet etter at Solaris 10 Update 4 (8/07) ble skilt ut.

Så jeg antar mye av det vil komme i senere updater.

Lenke til kommentar
Det er blitt gjort en del forbedringer iforhold til Wifi støtte blant annet i Solaris Exress developr edition, blant annet flere wifi drivere, men disse har kommet etter at Solaris 10 Update 4 (8/07) ble skilt ut.

Så jeg antar mye av det vil komme i senere updater.

9145897[/snapback]

Sun er strenge med å teste nye funksjoner før det slippes i produksjon gjennom Solaris 10. Og de er særlig strenge med drivere, da dette er såpass viktig. Men da kan vi være sikre på at driverne fungerer når de kommer i Solaris 10 også, og det er bra.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når det gjelder funksjoner relatert direkte til filserver er nok Solaris 10 best egnet per i dag. Bakdelen med Solaris 10 er at det er et forholdsvis tungt UNIX-system som krever erfaring. Og at man bør ha nyere maskinvare med mindre man sitter på et SMP-system med en god del minne. Men har man erfaring er Solaris 10 rett og slett genialt, mest på grunn av ZFS. I Solaris 10 har ZFS produksjonsstatus, og støtter standarder tilsvarende RAID5/RAID6. Man kan også sette opp disker i hot-spare, en funksjonalitet man kun finner i dyre RAID-kontrollere.

Lenke til kommentar
Selv kommer jeg nok til å teste ZFS, men ikke før andre OS får støtte for det, primært NetBSD/Linux. Har heller ikke behov for ZFS, dagens løsninger fungerer mer en bra nok for meg.

9408586[/snapback]

Det kan nok ta en del tid. ZFS har riktignok kommet inn i FreeBSD 7.0-CURRENT, men selv når FreeBSD 7.0-RELEASE kommer vil ZFS være på eksperimentelt nivå. Det er bare i Solaris 10 at ZFS er på produksjonsnivå, og selv da vil ZFS i Solaris ha kommet lenger enn i andre OS. Så hvis man vil utnytte ZFS til det fulle og at det skal være testet nok, at det er i produksjon, så må man nok gå for Solaris. Så lenge ZFS har CDDL-lisensen umuliggjør det implementasjon i native mode i GNU/Linux, siden GPL og CDDL er inkompatible.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...