Gå til innhold

Hvilken distro til filserver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Herregud, jeg høres ut som en salgsmann for Sun, men forholdene er nå engang slik :p .

9142667[/snapback]

Jeg skal tipse deg hvis det dukker opp en ledig stilling :p

 

Flott at de sender ut gratis plater da. Har aldri benyttet meg av Ubuntu's tilbud (der laster jeg uansett bare ned 1 live-cd), men kanskje jeg får bestille noe Solaris-stæsj etterhvert.

Lenke til kommentar
Min filserver som skal kjøre Solaris 10 får følgende specs:

 

MSI 975X Platinum PowerUp Edition

Intel Xeon X3210 quad-core (mest sannsynlig)

2 GB DDR2-800 MHz RAM

En rask disk for OS, enten WD Raptor eller en 15k SCSI-disk

Minst 4 disker på minimum 750 GB

 

Jeg gleder meg :dribble: !!

9142224[/snapback]

 

Nice one. Snakkar vi om ein privat server her?

 

Reknar med du har stor pågang på din noverande filserver sidan du vil oppgradere til ein såpass kraftig ein?

 

Reknar også med den står på ein plass med rikeleg bandbreidde? Er vel ein smule overkill viss ikkje...

Endret av huf
Lenke til kommentar

Vi snakker om en privat server. Nå er det slik at denne maskinen skal bygges opp fra scratch, og et par vitale deler som hovedkort og minne er allerede kjøpt inn for en svært billig penge. Hovedkortet fikk jeg for bare 625 kr. Og siden prosessorprisene har blitt ganske så hyggelige, er dette faktisk ganske overkommelig. Den kommer selvfølgelig til å stå i et Gbps-nettverk, så det skulle ikke være noe problem.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Høres spennande ut.

 

Er ATi-støtta like "håplaus" i Solaris som den er i G/L forresten?

9142863[/snapback]

Verre! Kommer selvfølgelig til å velge et billig kort fra nVIDIA til denne boksen, da nVIDIA har full støtte for sine grafikkbrikker i Solaris 10.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Høres spennande ut.

 

Er ATi-støtta like "håplaus" i Solaris som den er i G/L forresten?

9142863[/snapback]

Verre! Kommer selvfølgelig til å velge et billig kort fra nVIDIA til denne boksen.

9142868[/snapback]

 

Ja, såklart.

Trist at det skal vere slik. Kvart år har eg ein del kompisar som eg nesten "vegrar" frå å konvertere til G/L pga at ATi jobbar så elendig på lag. Dette er folk som eg veit vil setje pris på å ha tilnærma same GPU-ytelse på det OS'et dei skiftar til.

Endret av huf
Lenke til kommentar
Ja, såklart.

Trist at det skal vere slik. Kvart år har eg ein del kompisar som eg nesten "vegrar" frå å konvertere til G/L pga at ATi jobbar så elendig på lag. Dette er folk som eg veit vil setje pris på å ha tilnærma same GPU-ytelse på det OS'et dei skiftar til.

9142889[/snapback]

Som sagt så mange ganger før: ATI sin driverstøtte i GNU/Linux er ganske så "håpløs", men det har blitt bedre. Men i FreeBSD og Solaris er nyere ATI-kort totalt ubrukelige. nVIDIA er eneste alternativ hvis det er snakk om brukbar 3D-ytelse, for ikke å snakke om innstillingsmuligheter for kortene. Men nå er vi litt på siden av topic, og dette har vært diskutert utallige ganger før.

Lenke til kommentar
den er heller ikke spesielt god . la til noen nye disker og kjørte 'touch /reconfigure' og bootet nå , vet ikke om det gjelder hardisker også , vet heller ikke om det drar noe nytte i et virtuellt miljø , så det var det jeg ville sjekke ut .

 

@stigfjel : har du satt deg inn i pkgadd ?

9143650[/snapback]

En reconfigure reboot er nødvendig ved hardware-endringer. Du kan forresten gjøre oppnå det samme ved

# reboot -- -r

Virtuelt eller ikke, gjør du hardware-endringer bør du kjøre en reconfigure reboot.

Her finner du all informasjon om hvordan du bruker pkgadd.

 

Edit: linken til pkgadd er det første treffet jeg får når jeg søker etter pkgadd på docs.sun.com. Forresten, nå står det også om hva som er nytt i Solaris 10 7/07 (neste release av Solaris 10).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
den er heller ikke spesielt god . la til noen nye disker og kjørte 'touch /reconfigure' og bootet nå , vet ikke om det gjelder hardisker også , vet heller ikke om det drar noe nytte i et virtuellt miljø , så det var det jeg ville sjekke ut .

 

@stigfjel : har du satt deg inn i pkgadd ?

9143650[/snapback]

En reconfigure reboot er nødvendig ved hardware-endringer. Du kan forresten gjøre oppnå det samme ved

# reboot -- -r

Virtuelt eller ikke, gjør du hardware-endringer bør du kjøre en reconfigure reboot.

Her finner du all informasjon om hvordan du bruker pkgadd.

 

Edit: linken til pkgadd er det første treffet jeg får når jeg søker etter pkgadd på docs.sun.com. Forresten, nå står det også om hva som er nytt i Solaris 10 7/07 (neste release av Solaris 10).

9143747[/snapback]

 

pkgadd , er det vel blastwave.org som er mest brukt ?

Lenke til kommentar
pkgadd , er det vel blastwave.org som er mest brukt ?

9143861[/snapback]

blastwave.org bruker et apt-lignende pakkesystem, pkg-get som du kan bruke for å laste ned pakker som du får via Blastwave.

 

En annen interessant ting jeg kom over, er hva slags nyheter Solaris 10 7/07 bringer på hardware-fronten. X.Org 7.2 (både 32bit og 64bit) og medfølgende hw-akselererte drivere fra nVIDIA er bare noen av forbedringene. Samt forbedret driverstøtte for en del SATA-kontrollere.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
syntes det var trøbblete og måtte gå helt til /opt/csw/etc/pkg-get.conf  for og endre conf  fil og /opt/csw/bin/pkg-get -i pakke for og installere pakke

9143917[/snapback]

pkg-get er et tredjeparts pakkesystem. Hvis mulig bør du finne native pakker for Solaris. Pakkesystemet er en del av "the usability gap", helt klart.

Lenke til kommentar
pkg-get er et tredjeparts pakkesystem. Hvis mulig bør du finne native pakker for Solaris. Pakkesystemet er en del av "the usability gap", helt klart.

9143921[/snapback]

Ian Murdoch får ta å "debianifisere" litt :cool:

 

EDIT: Det var en av grunnene til at jeg testet nexenta for en tid tilbake. Men den har jo GNU/Debian userland da, med apt-get såklart.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...