Gå til innhold

Gjør alle døde til organdonorer!


Hvordan bør ordningen være?  

433 stemmer

  1. 1. Hvordan bør ordningen være?

    • Man er donor med mindre man reserverer seg.
      223
    • Man er ikke-donor så lenge man ikke registrerer seg.
      115
    • Man må si enten ja eller nei.
      55
    • Sånn som i dag. (De pårørende avgjør.)
      40


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg er ikke relgiøs selv, men jeg har respekt for at folk med forskjellige tros retninger kan sette seg i mot dette. det burde da heller vært mulig for staten å gått litt mer aktivt ut for å få folk til å åpne øynene. lett å lage regler som overkjører mennsker, billigst er det vel også.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/17/506468.html

 

Folk burde ikke engang ha rett til å reservere seg. Dette burde være en selvfølge. Hva faen skal man med kroppen sin når man ikke er til lenger!? Det er vel kristenfundamentalistene som har funnet et bibelvers som sier at organdonasjon er synd... :nei:

9089943[/snapback]

 

Vengligst påpek hvor i bibielen det står at det å donere organer er en synd, eller gtfo.

 

Jeg stiller mine organer til disposisjon, men jeg kan godt forstå at andre ikke ønsker det.

Lenke til kommentar

Selv om dette skulle gå igjennom så ville det fortsatt være mulig å reserve seg mot det da.

Men man ville snudd dagens system på hodet. I stedet for at man i utgangspunktet må innhente tillatelse for å bruke organene så snakker man her om et system hvor alle i utgangspunktet er lov å "bruke" men at man kan si nei.

 

Dette blir mye enklere for leger og sykehus å forholde seg til vil jeg tro

Lenke til kommentar

Helt enig. Burde være en selvfølge at man kan få høste døde kropper for brukbare deler (ikke sarkastisk). Men man burde kunne sette av sine deler til familie medlemmer og andre nære.

 

Og kroppene til de som har blitt hjernedøde og bare blir holdt i live av maskine, som egentlig er døde fra før av burde bli brukt til å forske på før man drar ut pluggen.

 

Kan ikke la tro og følelser forhindre at man kan kanskje kan finne ut hvordan man kan kurere farlige sykdommer.

Lenke til kommentar
Kroppen din er ikke statens eiendom, ikke nå, og ikke etter du er død. Å forlange at staten skal kunne bruke din kropp til medisinske forsøk eller donor-deler uten samtykke, er rett og slett forkastelig.

9090892[/snapback]

Nei, det er forkastelig at man skal være så forbanna egoistisk, selv etter at man er død!

 

Og det er vel samme for deg om noen bruker kroppen din når du er død.. når du er død sier jeg, når man er død så er det ikke noe jeg eller du. Tror ikke du helt har forstått hva det innebærer å ikke eksistere jeg.

Lenke til kommentar

Om du velger å kalle folk som vil bestemme over sin egen kropp, død eller ikke, egoist, får du vel bare gjøre det.. Det er fullt mulig å registrere seg som donor, og jeg kan vel bare oppfordre deg til å gjøre det.

 

Å robbe organer uten samtykke derimot, ser ut som en utvikling jeg ikke liker i det hele tatt. Det vil i ytterste konsekvens føre til at du har mye større rettigheter over huset ditt enn kroppen din etter du er død :)

Lenke til kommentar
Kroppen din er ikke statens eiendom, ikke nå, og ikke etter du er død. Å forlange at staten skal kunne bruke din kropp til medisinske forsøk eller donor-deler uten samtykke, er rett og slett forkastelig.

9090892[/snapback]

Nei, det er forkastelig at man skal være så forbanna egoistisk, selv etter at man er død!

 

Og det er vel samme for deg om noen bruker kroppen din når du er død.. når du er død sier jeg, når man er død så er det ikke noe jeg eller du. Tror ikke du helt har forstått hva det innebærer å ikke eksistere jeg.

9090914[/snapback]

 

Er vel mer forkastelig at mennesker er så egoistiske når de lever, men likevel så er det de - og det utgjør størsteparten!

 

Jeg er noe enig med deg at når man er død, så er man død, men man kan faktisk ha en stor verdi for de som fortsatt lever og var veldig glad i deg. Det blir HELT feil å faktisk tvinge mennesker til å bli donorer. Selv om jeg forstår problemstillingen, er vel ikke mange unge som dør og har satt seg opp på donorliste, selv om de kunne tenkt seg det :)

 

Dette ville være den lettvinte løsningen, jeg tror heller man burde få ut mer informasjon til allmennheten, framfor å tvinge personer. Spesielt siden de aller fleste ville jeg visst at de hadde gitt bort kroppen sin om de døde.

Lenke til kommentar
Det vil i ytterste konsekvens føre til at du har mye større rettigheter over huset ditt enn kroppen din etter du er død :)

9090952[/snapback]

Ikke dersom man har muligheten til å melde seg som "ikke-donor".

9090963[/snapback]

 

Da kan man like godt fortsette med dagens system, hvor de som ønsker det kan melde seg på en liste, fordi jo, i YTTERSTE KONSEKVENS, blir det slik.

 

Blir litt som om alle nyfødte skulle automatisk blitt innmeldt i statskirken, så kunne alle de som ikke ønsket det melde seg ut.

 

Fritt valg framfor tvang!

Lenke til kommentar
Det vil i ytterste konsekvens føre til at du har mye større rettigheter over huset ditt enn kroppen din etter du er død :)

9090952[/snapback]

Ikke dersom man har muligheten til å melde seg som "ikke-donor".

9090963[/snapback]

 

Jeg ser hva du mener, men dette blir på en måte "frivillig tvang". Sett fra en annen vinkel. Hva om staten la opp en ordning der du automatisk gav 500 kroner i måneden til redd barna. Ordningen er frivillig, men du må til redd barna sitt kontor, se folk i ansiktet og si du ikke er interessert i å gi penger til dem for å "si opp".

 

Det er mye enklere for folk som vil donere å melde seg som donor.

Overasker meg at det ikke er flere som gjør dette.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
jeg er ikke relgiøs selv, men jeg har respekt for at folk med forskjellige tros retninger kan sette seg i mot dette. det burde da heller vært mulig for staten å gått litt mer aktivt ut for å få folk til å åpne øynene.  lett å lage regler som overkjører mennsker, billigst er det vel også.

9090205[/snapback]

 

Det er forskjell på å ha respekt for mennesker og å respektere deres dumme tro. Hellige bøker bør aldri få et ord med i en vitenskapelig diskusjon.

Lenke til kommentar
Kroppen din er ikke statens eiendom, ikke nå, og ikke etter du er død.

Norge opererer tydeligvis ikke (konsekvent) med det prinsippet, for staten kan, gjennom verneplikten, sende tusenvis av friske, unge nordmenn til sin død i utlandet. Hvis ikke det er eierskap, vet ikke jeg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...