Gå til innhold

Noen som tok opp Dagsrevyen i dag? (16 Juli 07)


fargoth

Anbefalte innlegg

Hei forumfolk. Satt å så dagsrevyen i dag, og plutselig dukker det opp en fyr som skulle være på direkten fra en eller annen plass. Etter litt prating begynte jeg og en medseer å bemerke at bakgrunnen bak personen ikke beveget seg, og kort tid etter ble alt svart bak ham. Deretter kom bakgrunnen på igjen, denne gangen med bevegelse.. Vi syntes dette var litt artig, og jeg lurer derfor på om noen her inne tilfeldigvis fikk tatt opp denne sendingen? NRK Nett-TV har selvfølgelig ikke dette med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der var klippet ja! Er det bare jeg som synes det virker litt mistenkelig at de skal sende direkte fra Brussel, når reporteren tydelig står inne i et rom med blåvegg? Hvorfor skulle de rigge opp avansert utstyr for å få det til å virke som reporteren sto ute i felten i Brussel om han faktisk var i Brussel? Det forundrer meg ikke om Jarle Roheim Håkonsen egentlig står et par meter lengre borte i studio, gjerne i det samme rommet som brukes til værmeldingen, mens han later som han er i Brussel. Enda mer påfaldende er det at han begynner å trekke på smilebåndet så fort han oppdager at Brussel forsvinner bak han og blir erstattet av et sort intet. (Dessuten burde de vel hatt en vifte fra siden for å simulere vind..). Jeg lurer på hvor mye penger NRK ville spart om de sluttet med den tidligere praksisen der reporterne ble sendt ut av landet for å rapportere direkte fra felten, og isteden begynte med å late som. Det forundrer meg også at de valgte å legge ut klippet på nettet, de kunne jo bare gjort det en gang til.. ;)

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
I bunn og grunn synes ikke jeg det var morsomt i det hele tatt. Reporteren sitter vel bare inne i et lite avlukke beregnet for presse og for å lage bakgrunnen litt stiligere enn en blank vegg, legger de til levende bilder fra utsiden...

9089993[/snapback]

 

Det er helt greit at de bruker greenscreen til sånt, men de driter seg ut når sånt skjer, uansett. Det ser fryktelig dumt ut.

Lenke til kommentar

Hvem som helst kunne da se at de brukte greenscreen. Fyren sto i "sol" midt ute på en plass og der han selv var klarer en bakgrunnen...

 

Ræva jobb av NRK og det er en uting det NRK gjør der. Ikke vet jeg hvor vedkommende egentlig var men prøver de å dekke det til så får de faen ta meg gjøre en bedre jobb en som så.

Lenke til kommentar

Bruk av greenscreen er helt normalt i de fleste slike intervjusammenhenger har jeg en følelse av, og det er veldig lett å avsløre hvis du ser på kanten mellom personen som snakker og bakgrunnen - særlig hvis det er noen løse hår. Da ser du ofte en kant som minner om kromatisk abbarasjon (eller hvordan det nå enn skrives).

 

Som regel betyr ikke bruk av greenscreen at de ikke er på stedet, men det er ikke alltid det er verken praktisk eller mulig å ha slike intervjuer på passende steder, så derfor har man litt ferdiginnspilt bakgrunn for å gi den rette stemningen.

 

Det går derimot rykter om at det er enkelte større internasjonale nyhetskanaler som fra tid til annen later som om de er tilstede der det skjer store hendelser, men står i et studio en helt annen del av verden - av og til blir også vifter brukt for "vind".

 

Hvis noen har lest Engler og Demoner av Dan Brown så mener jeg å huske at det nevnes en fiktiv episode fra Vatikanet som skal bygge på en slik sak, der de til og med hadde brukt flere år gamle opptak som ikke stemte overens med hvordan ting så ut nå.

Endret av DesertGlow
Lenke til kommentar
Hvem som helst kunne da se at de brukte greenscreen. Fyren sto i "sol" midt ute på en plass og der han selv var klarer en bakgrunnen...

9090203[/snapback]

Ja, man ser det veldig godt, men likevel fønni og teit at det skjer sånne feil. Men er veldig vanlig å bruke greenscreen/bluescreen nå om dagen ja. Driver forresten med det litt på skolen, det er veldig gøy. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...