Gå til innhold

Tollberegning, et mareritt.


Anbefalte innlegg

Synes det var et godt innlegg Sovehest.

 

Er klar over hvorfor vi har moms, toll, avgifter osv., og jeg synes i grunn ikke vårt skattesystem fungerer noe godt i det hele tatt, det har blitt et rot uten like.

 

Jeg kunne heller tenkt meg høyere inntektsskatt og at man fjernet alle tåpelige skatter og avgifter som er både synlige og mindre synlige for forbrukere.

 

Noe alla Danmark sitt system uten å være helt likt, siden Danmark også har sine feil og hårreisende elementer i sitt system. Det går ann å ta det beste fra flere systemer og lage sitt eget. Dog kan det ikke skje over natten, men man kan sette "retning" som Stoltenberg så flott sier mens han leder landet i feil retning.

 

Det gjør det mer "rettferdig" for alle, de som tjener lite får det billigere å leve og de som tjener mye betaler mer skatt.

 

Småbarnsfamilier som må flytte langt fra jobb for å ha råd til bolig sliter nervene av seg for å få endene til å møtes, så sant de da ikke har velfødde besteforeldre i bakkant. Norge med sin "velferd" er et idiot land.

 

Leger sier også rett ut "det er billigere å få deg ufør enn å hjelpe deg med helseproblemene så du kan fortsette å betale skatt".

 

Vi er over 500.000 trygdede i vårt land. Dvs. at vi som jobber sponser ca. 10% av vår befolkning som selv ikke arbeider. Og ja, jeg vet at "trygdede" innebærer mange grupper.

 

Norge er et paradis om du nøyer deg med lite og sørger for å bli ufør, samt jobber svart på si. Slik mange gjør.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På vei til å skli ut, men dog.

 

Høyere inntektsskatt?! Jeg har ingen spesielt høy inntekt og betaler 36% i skatt. Noe forsvinner på grunn av fradrag til renter, men likevel. Faren min tjener heller ikke veldig mye, og har 51% skatt. Og du vil skru den opp? Unnskyld meg, men det er idioti.

 

Dessuten sier du at du vil de som tjener skal betale mer i skatt, javel, men da kunne vi vel hatt flat skatt da. 10% for alle. Da betaler jo de som tjener mer, flere kroner i skatt. Slik det er nå finnes det folk som hvis de går opp i lønn vil få mindre utbetalt pga skatteøkninger. Er det logisk? Er det rettferdig?

 

Flat skatt, eller i det minste en jevnere skattesats, er mitt ønske. Og selvfølgelig, vi vil fjerne alle dobbeltskatter og avgifter, men det er nok ønsketenking begge deler. Staten har på en syk måte gjort seg avhengig av vanvittige inntekter fra skatt, avgifter og mer avgifter fra folk flest (som alt har betalt skatt).

 

De siste to avsnittene er jeg derimot helt enig i, få freeloaderne ut i jobb, stram inn på krav og sjekker. Det vanskelige blir å skille ut de som trenger hjelp fra de som snylter, for det kan være umulig å skilne. Men slik det er nå får de som trenger det lite hjelp, og de som er sleipe får alt de vil levert på døra.

Lenke til kommentar
På vei til å skli ut, men dog.

 

Høyere inntektsskatt?! Jeg har ingen spesielt høy inntekt og betaler 36% i skatt. Noe forsvinner på grunn av fradrag til renter, men likevel. Faren min tjener heller ikke veldig mye, og har 51% skatt. Og du vil skru den opp? Unnskyld meg, men det er idioti.

 

51%? Etter du når innslagspunktet for toppskatt på 400 000 så betaler man 45%, neste innslagspunkt er på 750 000 og da betaler man 48%. 750 000 er en meget god inntekt, og selv om man tjener 750 000 så er den reelle prosentsatsen man betaler ca 36% pga fadragene du snakker om (minstefradrag osv)

 

AtW

Lenke til kommentar

Forstå meg rett da, han er langt unna de som tjener MEST. Selvfølgelig er det ingen dårlig inntekt, det har jeg heller aldri sagt, bare at han ikke har høy inntekt. De som tjener mest betaler veldig lite i reell skatt, se bare på Pareto-gutta.

Lenke til kommentar
Et triks kan være å få butikken til å sende varene som gave. Dog må verdien på pakken være under 1000 NOK og firmaer har ikke lov å gi gaver (behandles ikke som gave i prinsippet, men som et vanlig kjøp). Men så lenge det merkes med gave så går det som regel igjennom.

9082653[/snapback]

 

Huffda :whistle:

 

1. Seriøse nettbutikker gjør ikke slikt. De ønsker ikke å ha tollmyndighetene på nakken (f.eks. kan de starte å åpne samtlige av deres forsendinger).

2. Du oppfordrer til lovbrudd.

 

Nei - bestill heller varene Poste Restante :thumbup: .

Endret av snowbaard
Lenke til kommentar
Forstå meg rett da, han er langt unna de som tjener MEST. Selvfølgelig er det ingen dårlig inntekt, det har jeg heller aldri sagt, bare at han ikke har høy inntekt. De som tjener mest betaler veldig lite i reell skatt, se bare på Pareto-gutta.

9106925[/snapback]

 

750 000 er en høy inntekt, det er nesten dobbelt så mye som snittet for aldergruppen, som er på 420 000.

 

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor: Hva med å oppfordre til å ta det der i en annen tråd?

 

Et spørsmål ON TOPIC:

 

En vare koster 201kroner omregnet til NOK.

Varens verdi er vel 201.

med 5% rabatt kommer det under 200 NOK. Hvordan blir dette gjennom tollen?

Endret av kjerts
Lenke til kommentar
ATWindsor: Hva med å oppfordre til å ta det der i en annen tråd?

 

Et spørsmål ON TOPIC:

 

En vare koster 201kroner omregnet til NOK.

Varens verdi er vel 201.

med 5% rabatt kommer det under 200 NOK. Hvordan blir dette gjennom tollen?

9107004[/snapback]

 

Sålenge varen selges og merkes til en pris på under 200, så regnes det ikke moms, uansett hordan man kom fram til den prisen (dvs rabatt eller ikke)

 

AtW

Lenke til kommentar

Sålenge varen selges og merkes til en pris på under 200, så regnes det ikke moms, uansett hordan man kom fram til den prisen (dvs rabatt eller ikke)

 

AtW

9107042[/snapback]

 

Akkurat, men på kvitteringen vil det stå en drøss med varer med en sluttsum rett over 200 kr, og så en rabatt i bunnen og sluttsum rett under 200kr.. Jaja, jeg skal fortelle hvordan det gikk. Godt mulig det blir pinlig dyr maxim-sjokolade :D

Lenke til kommentar
Bestille mange varer til rett under 200 i en pakke? Det har jeg faktisk aldri gjort. Jeg trodde det var hele pakkens innhold som skulle koste mindre enn 200, så jeg bestiller filmer etc i 2 pakker / ordrer for å komme under grensen pr pakke.. :o

9107278[/snapback]

 

 

Nei, flere varer må koste under 200 samlet pr. forsendelse.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvem "vi" er, og jeg skjønner ikke hvordan du kan oppfatte innlegget mitt slik, ei heller skjønner jeg hva du mener med skattegrunnlag... Men at du oppfatter det som idioti er jo svært beklagelig.

9106866[/snapback]

 

Jeg mente det ikke personlig pian, jeg synes innlegget ditt var godt, men at vi kanskje prater litt forbi hverandre. Idioti ble ikke nevnt av meg først :)

 

Jeg ønsker også en flat skatt, men at totalt innbetalt skatt i kr. blir høyere, så jeg tror vi egentlig er enige :)

 

750.000 er en meget høy inntekt, man kunne hatt 2-3stk 23 åringer jobbende til samme totallønn. Man blir skattet som høytlønnet på ca. halvparten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
*snip*

Jeg trodde det var hele pakkens innhold som skulle koste mindre enn 200, så jeg bestiller filmer etc i 2 pakker / ordrer for å komme under grensen pr pakke.. :o

9107278[/snapback]

Det er riktig.

 

Nei, flere varer må koste under 200 samlet pr. forsendelse.

9107366[/snapback]

Huh? Mulig jeg misforstår deg litt her men det er verdi per pakke som gjelder, ikke verdi pr. vare.

5 varer til 199 kroner pr. stk. i èn pakke = avgift.

5 varer til 199 kroner pr. stk. i 5 pakker = ingen avgift.

 

Edit: la til 'pr. stk.'

 

Edit2: Fra tollvesenet sine sider, min utheving:

 

Eksempel:

En sending inneholder en avgiftsfri bok med til kr 150,- og en avgiftspliktig CD til kr 100,-. Ettersom sendingens samlede vareverdi er på kr 250,- må den fortolles. I dette tilfelle beregnes det avgift på CD-en og for CD-ens andel av frakten.

 

 

Ha en fin dag. :)

Endret av huffadhemi
Lenke til kommentar

Flat skatt og fjerne all moms på varer som kreves for å overleve, samt varer som går på sykdomsforebyggende tjenester og behandlende tjenester.

 

Jeg hadde også ønsket å sett et noe mer intelligent system som klarer å gi småbarnsfamilier en mindre nerveslitende hverdag for å få hjulene til å gå rundt, så minker man også kanskje uføregraden pga. overarbeidende småbarnsforeldre.

 

Så får vi tåle 25% moms på elektriske artikler fra utlandet. Øk dog momsfritak grensen noe. 200,- er en vits.

 

Men så har man noe som heter tollkvote, den er latterlig lav.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Problemet er ikke moms, men de faens satsene posten tar for å fortolle varene dine. Posten burde ikke hatt lov å røre varene dine. Man burde fått dem hjem, slik at man selv kan gå til tollvesenet og ordne opp etter seg.

9107725[/snapback]

 

Så man skal la det være opp til hver enkelts samvittighet om lovlige produkter importeres og fortolles korrekt?

 

Noen må kontrollere, så hvorfor ikke Posten ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...